10 druhov ovocia, ktoré vám doplnia minerály po náročnom tréningu

0

Vysoká fyzická záťaž počas tréningu je spojená aj so stratou tekutín. A tá vedie k vyššej spotrebe minerálov a vitamínov. Ak teda zanedbáte doplnenie minerálov, môžete mať ich nedostatok aj bez toho, aby ste o tom vedeli. Vybrali sme pre vás 10 druhov ovocia, ktoré sú mimoriadne bohaté na dôležité výživové látky.

Jablko

Jablko je vôbec jeden z najdostupnejších druhov ovocia u nás. A práve preto jeho výživovú hodnotu zvyknú mnohí podceňovať a radšej siahnu po niečom exotickejšom. A to je veľký omyl. Jablko v sebe obsahuje až 8 z 13 dôležitých vitamínov a 4 dôležité minerály – draslík, horčík, fosfor a vápnik.

toast s jablkami a arašidoým maslom

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 53 kcal
  • Sacharidy: 11,4 g
  • Bielkoviny: 0,3 g
  • Tuky: 0,2 g

Hrozno

Hrozno je typické svojím vysokým glykemickým indexom. A práve ten z neho robí výbornú potréningovú potravinu. V sladkých bobuľkách okrem energie telu doplníte dôležité minerály meď, draslík, magnézium, zinok, vápnik a množstvo vitamínov.

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 69 kcal
  • Sacharidy: 18 g
  • Bielkoviny: 0,72 g
  • Tuky: 0,16 g

Jahody

Na rozdiel od jablka, jahody majú svoju sezónu iba pár mesiacov v roku. Keďže toto ovocie má relatívne krátku životnosť, od odtrhnutia maximálne tri dni, mimo sezóny ich na pultoch našich obchodov moc nenájdeme.

Práve preto treba využiť začínajúcu sezónu a dopriať si sladkú dávku vápnika a draslíka, vďaka tomuto lahodnému bobuľovému ovociu.

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 34,9 kcal
  • Sacharidy: 6 g
  • Bielkoviny: 0,79 g
  • Tuky: 0,37 g

Banán

Banány sú bohatým zdrojom draslíka, ktorý sa podieľa na správnej funkciu svalov a nervov. Nie je preto žiadnym prekvapením, že ide o jeden z najviac konzumovaných druhov ovocia po ťažkej fyzickej námahe. Okrem draslíka v banánoch nájdete aj horčík, vápnik, zinok a mangán.

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 94 kcal
  • Sacharidy: 22 g
  • Bielkoviny: 1 g
  • Tuky: 0,2 g

Čučoriedky

Malé bobuľky, na ktoré sme prv museli chodiť do lesa, sú dnes dostupné počas celého roka aj v obchodoch. 125 g balenie čučoriedok za výhodnú cenu pravidelne dostanete v lokálnych supermarketoch. Aktuálne nájdete v  Billa letáku akciové balenie 250 g čučoriedok za 2,99 €. Dopriať si zásobu sodíka, draslíka, vápnika, železa, magnézia, mangánu a zinku, vďaka fialovým bobuľkám kedykoľvek počas roka nie je žiadny problém.

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 57 kcal
  • Sacharidy: 14 g,
  • Bielkoviny: 0,7 g
  • Tuky: 0,3 g

Liči

100 g exotického ovocia liči obsahuje až 16 % odporúčanej dennej dávky medi. Okrem toho v liči nájdete aj vysoký obsah sodíka, draslíka, vápnika, železa, magnézia, mangánu, fosforu, selénu a zinku. Hoci pred pár rokmi bolo toto ovocie u nás ťažko dostupnou novinkou, dnes ho bez problémov kúpite aj v menších potravinách.

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 66 kcal
  • Sacharidy: 16 g
  • Bielkoviny: 0,9 g
  • Tuky: 0,5 g

Ananás

Mnohým sa ananás stále spája s vianočnými sviatkami, keďže v minulosti išlo o exotické ovocie, ktoré zdobilo v niektorých slovenských domácnostiach typický sviatočný stôl. Dnes ho kúpime počas celého roka, a tak nie je problém dopriať si ho aj mimo sviatkov.

Už jedna porcia ananásu zvládne telu doplniť dennú potrebu vitamínu C. Spolu s nim mu dodá aj dôležité minerály ako mangán (až 40 % potrebnej dennej dávky), draslík, vápnik, meď, železo, magnézium, fosfor, selén, zinok.

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 58 kcal
  • Sacharidy: 13 g
  • Bielkoviny: 0,5 g
  • Tuky: 0,5 g

Slivky

Slivky sú známe svojou schopnosťou potlačiť únavu a vyčerpanie. Po výdatnom tréningu vám tak zopár sliviek pomôže doplniť energiu. Zároveň majú slivky aj schopnosť upokojiť unavené svalstvo a zlepšiť psychické pohodlie. Z minerálov v nich nájdete napríklad bór, draslík a meď.

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 45 kcal
  • Sacharidy: 11 g
  • Bielkoviny: 0,5 g
  • Tuky: 0,3 g

Egreš

Ovocie, ktoré v minulosti zdobilo mnohé slovenské záhrady, sa postupne začalo akosi vytrácať. A je to škoda, nakoľko zelené bobuľky obsahujú množstvo minerálov a vitamínov, ktoré sú nevyhnutné pre náš organizmus. Ak siahnete po tréningu po týchto sladkých bobuľkách, rýchlo telu doplníte zásoby draslíka, fosforu, mangánu, medi, horčíka, železa a vápnika.

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 36 kcal
  • Sacharidy: 9,1 g
  • Bielkoviny: 0,8 g
  • Tuky: 0,2 g

Marhule

Podobne ako slivky, aj marhule, sú známe svojou schopnosťou zatočiť únavou. Vďačia za to najmä množstvo minerálov, ktorých je v nich naozaj neúrekom. Nájdete v nich draslík, sodík, horčík, fosfor, železo, vápnik, zinok, kobalt, selén, fluór, mangán, chróm a meď.

Nutričná hodnota 100 g:

  • Energetická hodnota: 41 kcal
  • Sacharidy: 12 g
  • Bielkoviny: 1,4 g
  • Tuky: 0,4 g
Ohodnoťte článok

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here