Máte problém si oddýchnuť? Je toho na vás veľa a vy neviete kde vám hlava stojí? Je čas sa posadiť a čeliť stresu, ktorý vás ovláda.

Že na to nemáte čas? Spomaľte skôr než bude neskoro.

Stres je odpoveď organizmu na akúkoľvek nadmernú záťaž, ktorá vyvoláva v tele reakciu , tzv. stresovú reakciu. Organizmus uvádza do pohotovosti a snaží sa so záťažou vyrovnávať.

Stres spôsobuje každá situácia, pri ktorej na organizmus pôsobia škodlivé podnety. Podnety, ktoré ho môžu vyvolať sú napríklad: nepríjemná informácia, úmrtie blízkej osoby, autonehoda, popálenie či poranenie, no dokonca aj športový výkon.

Poznáme 2 typy stresu:

  • krátkodobý   
  • dlhodobý

Pokiaľ ide o krátkodobý stres, ten dokáže stimulovať človeka k lepším výkonom. Môže tiež podporovať tvorivosť, látkovú výmenu a duševné schopnosti. Ak ide o krátkodobý stres, zvykneme ho nazývať tiež ,,prospešný stres”.

Naopak ak ide o nadmerný stres a pretrváva dlhodobo, môže nám vážne poškodiť v dôsledku vyčerpania organizmu. Nadmerný stres ma negatívny vplyv na výkonnosť. Športovcov môže úplne paralyzovať a zabrániť podávať výkony, aké by za iných okolností dokázali podať bez problémov.

Organizmus reaguje na stres v 3 fázach:

  • výstražná fáza– organizmus zmobilizuje obranné schopnosti a pripravuje sa na ,,boj”, vylúči sa väčšie množstvo adrenalínu, zrýchli sa dýchanie, zvýši sa krvný tlak a tep srdca, zvýši sa vylučovanie potu a krvi z tráviacich orgánov a presúva sa do svalov
  • fáza odolávania– organizmus bojuje so stresorom a pokúša sa prispôsobiť alebo ho zdolať. Ak táto fáza trvá dlhšie, stav sa zhoršuje a začínajú sa objavovať choroby spôsobené stresom. Napr. žalúdočné vredy, vysoký krvný tlak, srdcovocievne ochorenia, ale aj imunitný systém je oslabený.
  • fáza vyčerpania– táto fáza je spôsobená stresom, ktorý nebol dlhodobo riešený. Organizmus stresu podľahne a to môže viesť k depresii, apatii, rezignácii a niekedy dokonca k smrti.

Fyzické prejavy stresu:

  • náhle zvýšenie krvného tlaku
  • oslabený imunitný systém- stres utlmuje aktivitu lymfocytov a organizmus sa nevie brániť bežným infekciám
  • pichanie pod pravým rebrovým oblúkom
  • nespavosť
  • svalové napätie, kŕče a bolesť dolných končatín
  • časté močenie

Psychické prejavy stresu:

  • úzkostné prejavy
  • panika
  • tréma
  • výpadky pamäte
  • strata potešenia
  • neschopnosť rozhodovať sa
  • strata záujmu
  • podráždenosť

Ďalšie prejavy:

  • kŕč v oblasti brucha
  • búšenie srdca
  • plynatosť, nechutenstvo
  • vyrážky na tvári
  • zvýšenie hmotnosti
  • prudké a výrazné zmeny nálad
  • u žien zmeny v menštruačnom cykle
  • nadmerná únava
  • nepozornosť, nesústredenie
  • zvýšená konzumácia alkoholu, kávy a cigariet

Najčastejšie príčiny stresu

Zvyčajne najčastejšou príčinou stresu je práve sociálne prostredie. Vzťahy s ľuďmi v práci alebo v rodine, agresivita, časté hádky či dokonca neustále spoločenské normy ako sú termíny, predpisy, zákazy a iné.

Významné životné udalosti ako je strata zamestnania, smrť blízkeho alebo narodenie dieťaťa nás tiež ovplyvňujú v značnej miere.

Každodenné problémy patria tiež k častejším príčinám, či už ide o nezhody v rodine alebo dennú dochádzku do práce.

Životný štýl je tiež veľmi dôležitý. Ak máte nedostatok spánku a času váš organizmus je pod oveľa väčším tlakom. Nadmerná konzumácia alkoholu a kávy tiež veľmi neprispieva k zvládaniu stresu.

Aj osobný postoj k daným situáciám ovplyvňuje to ako sa vysporiadate so stresom. Zvyčajne to sú negativistické reakcie, pesimizmus alebo priveľké očakávania.

Asi najväčší vplyv majú na nás fyzikálne vplyvy. Medzi tie patrí hluk, prudké svetlo, uzavreté priestory, horúčava, chemické škodliviny a ďalšie.

Ak ste sa rozhodli bojovať so stresom, tak ste na správnej ceste a máte možnosť konečne urobiť niečo pre svoje zdravie. Tieto techniky vám určite pomôžu na vašej ceste za novým ,,bezstresovým” ja.

TIP
Modin
Flextor svojím zložením podporuje duševnú rovnováhu a normálnu psychickú činnsť. Odporúčame zakúpiť ho priamo od výrobcu. Dostanete tak zaručene najnižšiu cenu.

Spánok

Dostatok spánku je veľmi dôležitý. Málo spánku spôsobuje nervozitu a vnútorný stres, ktorý ovplyvňuje vaše konanie a rozhodnutia. Ľudia, ktorí trpia nespavosťou sú náchylnejší a častejšie trpia depresiami a úzkosťou. Dospelý človek by mal spať 6 až 8 hodín. Aspoň hodinu pred spaním by ste už nemali pozerať do telefónu, notebooku či iných elektronických zariadení. Mali by ste si ľahnúť a snažiť sa nemyslieť na veci, ktoré treba spraviť ani na to čo vás čaká na ďalší deň. Nechajte oddychovať telo aj myseľ.

Strava

Hneď druhým dôležitým faktorom je strava. Pomáha k lepšiemu zvládaniu stresu a depresie. Správny výber potravín a ich konzumácia pomáha nervovému systému. Skúste namiesto rôznych sladkostí siahnúť po čerstvej zelenine a ovocí. Pestrá a pravidelná strava je naozaj dôležitá. Snažte sa konzumovať potraviny s vysokým obsahom omega 3 mastných kyselín. Tie obsahujú potraviny ako je avokádo, losos, špenát, rôzne druhy orechov a strukovín.

Vitamíny

Okrem potravín, ktoré obsahujú omega 3 mastné kyseliny je potrebný aj dostatok vitamínu C. Skúste nahradiť vitamín C v tabletách za čerstvé ovocie a zeleninu. Najvyšší obsah tohto vitamínu ma grep, pomaranč, čučoriedky, marhule a možno vás prekvapí, že aj banán, ktorý navyše obsahuje horčík. Tento dôležitý minerál pomáha pri znižovaní stresu a nervozity.

Pohyb

Zbavte sa stresu pohybom. Vedeli ste, že cvičenie odbúrava stres? Ak pravidelne cvičíte podporujete fyzické aj duševné zdravie. Tieto efektívne tipy vás určite povzbudia a pomôžu vám lepšie zvládať stres:

  • Jóga
  • Plávanie
  • Domáce cvičenie
  • Jazda na bicykli
  • Beh
  • Prechádzka v prírode

Doprajte si každý deň aspoň 30 minútový pohyb. Ten zlepší vašu pozornosť a odbúra nadbytočný stres, ktorý nepriaznivo vplýva na váš organizmus.

Kúpeľ

Zažili ste ten skvelý pocit, keď ste prišli po celom dni z práce a dopriali ste si plnú vaňu teplej vody? Ak nie tak je načase to zmeniť. Nič vás nezbaví stresu lepšie ako večerný kúpeľ. Navyše aj váš spánok bude plnohodnotnejší.

Hudba

Vedeli ste, že ak počúvate vašu obľúbenú hudbu, váš mozog ju spracuje a vyvolá vo vás príjemné pocity? Je to skutočne tak. Čoraz viac lekárov odporúča práve muzikoterapiu ako najúčinnejšiu formu oddychu a zbavenia sa stresu.

Priority

Stanovte si priority. Syndróm vyhorenia ohrozuje všetkých, ktorí majú vysoké pracovné nasadenie a nadmerne veľa stresu. Ak je vaša práca príliš stresujúca mali by ste si ujasniť, či vám to naozaj stojí za to. Ak zotrvávate v práci len pre peniaze treba zvážiť či je to pre vás to najdôležitejšie. Ak vás práca naopak baví a máte problém s kolektívov je načase zvážiť, či by vám predsa len nebolo lepšie niekde inde. Netreba zabúdať, že zdravie je to najdôležitejšie. Rozhodne by nemalo byť medzi prioritami na poslednom mieste. Neskôr to môžete oľutovať.

Rozdelenie času

Povinnosti nás zasypávajú každý deň a pribúdajú k tým, ktoré sme tak dlho odkladali na neskôr. Je dôležité rozdeliť si čas tak, aby ste sa vyhli stresu a nervozite z nedokončených povinností. Rozdeľte si ho tak, aby ste zvládli všetko čo sa od vás očakáva a zvyšný čas venujte rodine alebo si doprajte čas pre seba. Mali by ste naučiť, kedy treba ,,vypnúť “.

Ďalšie tipy: 

  • Naučte sa vypínať telefón, keď ho nepotrebujete. Je to skutočne slobodný pocit a pomôže vám načerpať množstvo energie.
  • Na dôležité rozhodnutia si nechajte dostatok času. Sú to predsa vaše rozhodnutia. Nikto vás nemôže prinútiť, aby ste sa rozhodli hneď.
  • Nazabúdajte na uvoľnujúce bylinkové čaje. Sú oveľa účinnejšie než tabletky.
  • Obklopte sa zelenou a žltou farbou. Pôsobia na vaše zmysly upokojujúco. Naopak vyhnite sa červenej, ktorá pôsobí veľmi dráždivo.
  • Urobte si radosť. Kúpte si maličkosť, ktorá vás poteší.

Spoločnosť Boiron urobila v roku 2016 prieskum a zistila, že hlavným zdrojom stresu Slovákov nad 18 rokov je práca. V prieskume to uviedla až jedna tretina opýtaných. Celkovo však pocit stresu zažíva veľmi často 47% opýtaných a ďalších 47% len občasne. Ide pritom hlavne o vysokoškolsky vzdelaných ľudí vo veku 33-54 rokov, ktorí pracujú ako podnikatelia či odborní pracovníci.

Psychológ vysvetlil, že ľudia na vedúcich pozíciach majú viac práce a zodpovednosti a sú na nich kladené vyššie požiadavky. Preto je úplne normálne, že zažívajú viac stresu. Hovorí však, že aj oni by sa mali naučiť relaxovať a odpočívať.

Podľa tohto prieskumu bol vytvorený rebríček hlavných zdrojov stresu, ktoré uviedli opýtaní.

  • Práca (47%)
  • Finančná situácia (45%)
  • Vzťahy s inými (mimo rodiny) (36%)
  • Zdravotný stav (34%)
  • Vzťahy v rodine (26%)
  • Štúdium (7%)
  • Iné (5%)

Tiež si môžete pozrieť rebríček, v ktorom uviedli najčastejšie riešenia stresu Slovákov.

  • Stretávanie sa s priateľmi (49%)
  • Viac spánku, oddychu (42%)
  • Šport, aktivita (31%)
  • Vyhľadávanie samoty (22%)
  • Jedlo (19%)
  • Alkohol, cigarety (17%)
  • Kultúra (16%)
  • Iné (5%)

ako sa zbaviť stresu

Ako sa zbaviť stresu – Tipy od slávnych

Okrem vyjadrení Slovákov vás možno bude zaujímať, ako zvládajú stres šéfovia úspešných spoločností. Inšpirujte sa. Tu je niekoľko z nich:

Generálni riaditeľ spoločnosti AppleTim Cook:

Po tom čo dostal čestný doktorát na univerzite v Glasgowe, vyzval mládež, aby začala zmýšľať pozitívnejšie a ignorovať cynikov, ktorých je plný svet.

,,Ak tak nebudete konať, vkradnú sa ako rakovina do vašej mysli a do vašich myšlienok,” povedal

Spoluzakladateľ spoločnosti Microsoft- Bill Gates:

Každý večer bez ohľadu na to, kedy ide do postele, číta aspoň hodinu predtým, ako zhasne lampu. Iba týmto spôsobom sa dokáže skutočne odpútať od každodenných starostí. Časopisu Fortune odhalil, že už niekoľko rokov sa riadi niektorými radami Warrena Buffeta, z ktorých najdôležitejšou je tá, aby sa naučil sústrediť na jednoduché veci, predovšetkým na tom čo má skutočný význam.

Výkonná riaditeľka YouTubeSusan Wojcicková:

Prehlásila, že najlepším spôsobom, ako čeliť stresu, je vyhradiť si čas pre seba a rodinu. Pre ňu nie je nič dôležitejšie ako dovolenka s rodinou.

Prevádzková riaditeľka FacebookuSheryl Sandbergová:

Zverila sa, že predtým, ako ide do postele, vypína telefón, aby nepodľahla pokušeniu ísť na sociálnu sieť alebo čítať elektronickú poštu.

,,Je to pre mňa ťažké, ale kľudný a ničím nerušený spánok mi dovoľuje, aby som potom počas dňa ľahšie čelila stresovým situáciám,” povedala.

Zakladateľ amerického obchodného portálu Amazon.comJeff Bezos:

Ak je v strese, najprv sa pekne usmeje a až potom sa snaží identifikovať problém. Akonáhle sa mu to podarí, sáva sa pánom situácie a hľadá riešenie.

,,Stres vzniká predovšetkým z nečinnosti. Avšak sama skutočnosť, že problému čelíme, výrazne zníži akékoľvek napätie či znepokojenie, ktoré by z neho mohlo vyplývať,” zdôrazňuje.

Spoluzakladateľ TwitteruJack Dorsey:

Odhalil tajomstvo, ako sa mu darí čeliť tisícom záväzkov behom týždňa. Drží sa presne stanoveného harmonogramu.

,,Stres prichádza väčšinou z nečakaného, a tak je lepšie držať sa programu,” uviedol Dorsey a tiež prezradil, že každé ráno behá.

Všetko je len na vás. Ak sa rozhodnete, že zdravie je vám prednejšie než čokoľvek a urobíte všetko pre to, aby ste sa ho zbavili učiníte správnu voľbu.

Ako sa zbaviť stresu? Máme skvelé tipy, ktoré vám pomôžu!
4.4 (87.5%) 8 votes

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here