BMI – Ako ho vypočítať, kedy je užitočné ho poznať a aké sú nedostatky?

Domov Magazín Chudnutie BMI – Ako ho vypočítať, kedy je užitočné ho poznať a aké sú...

S rastúcou tendenciou obezity vo svete sa zvyšuje aj povedomie ľudí o rizikách, ktoré z nej vyplývajú.

Čoraz vyhľadávanejším je BMI (index telesnej hmotnosti), ktorý mnohí berú ako alfu a omegu zdravia. Ľudia sa naháňajú za tzv. ideálnou hmotnosťou, pričom tá sama o sebe o ničom nevypovedá.

V článku sa dozviete:

  • čo je to BMI a ako ho vypočítať,
  • aké sú limitácie BMI,
  • ako sa posudzuje nadváha alebo podvýživa u detí a dospievajúcich,
  • prečo by sme sa nie vždy mali pozerať iba na hmotnosť,
  • prečo a kedy BMI vznikol.
vaha hmotnost chudnutie

Čo je to BMI?

Body Mass Index (BMI) alebo aj Index telesnej hmotnosti je kvantitatívny ukazovateľ, ktorý na základe výšky a hmotnosti človeka ODHADNE množstvo telesného tuku v tele.

Patrí k najpoužívanejším diagnostickým metódam pri určovaní obezity – a to aj napriek mnohých limitáciám (o nich viac neskôr 😊).

Po dosadení premenných do rovnice dostanete číslo, ktoré vás zaradí do jednej z piatich skupín: podváha, normálna hmotnosť, nadváha, obezita 1. stupňa, obezita 2. stupňa.

Každá skupina okrem ideálnej hmotnosti je spájaná s určitými zdravotnými rizikami – pretože aj nižšia hmotnosť, než je optimálna, prináša so sebou mnohé zdravotné komplikácie.

Ako vypočítať BMI?

Na výpočet BMI budete potrebovať vedieť svoju hmotnosť a výšku.

BMI = telesná hmotnosť (kg) / telesná výška² (m)

Pri dosadzovaní si dajte pozor na správne jednotky – kilogramy a metre a druhú mocninu výšky.

Príklad: vážite 70 kg a meriate 181 cm. Váš BMI index vypočítate nasledovne:

BMI = 70 / 1,81² = 70 / 3,2761 = 21,36

Ak nepatríte k nadšencom matematiky, môžete využiť aj našu online kalkulačku na výpočet BMI.

Ako sa hodnotí BMI?

Po dosadení vašich hodnôt do vzorca alebo online kalkulačky ste sa dopracovali k dvojcifernému číslu. Ak nie, ešte raz si skontrolujte, či ste zadali správne jednotky alebo neurobili inú chybu 😊.bmi interpretacia co to znamena

Toto číslo teraz zaraďte do jedného z nasledujúcich intervalov. Nižšie si môžete prečítať, čo konkrétna skupina znamená. Nezabudnite si prečítať aj limitácie na konci článku, aby ste vylúčili, že ste sa dopracovali k falošne pozitívnemu alebo falošne rizikovému výsledku.

Hodnota BMISkupina
<17,5Podvýživa
17,5 – 24,9Ideálna hmotnosť
25 – 29,9Nadváha
30 – 39,9Obezita 1. stupňa
>40Obezita 2: stupňa

Ako sa interpretuje BMI?

Podvýživa

Ak máte nižšiu hmotnosť, než je „ideálne“, telo pravdepodobne nedostáva dostatok živín. Často sú to pacienti trpiaci anorexiou alebo starší ľudia.

Hrozia hormonálne poruchy, nadmerná únava, slabosť, poruchy imunity, poruchy menštruačného cyklu. V prípade športu je pomalšia regenerácia a akákoľvek aktivita by mala byť konzultovaná v lekárom.

Ak sa nachádzate v tejto skupine, snažte sa cvičením a zdravou stravou prepracovať až k ideálnej hmotnosti. Konzultujte s lekárom alebo nutričným terapeutom (nie výživovým poradcom).

Ideálna hmotnosť

Niekedy označovaná aj ako zdravá. Ide o odhadované percento telesného tuku, ktoré je najlepšie pre fungovanie hormonálnych aj ostatných telesných funkcií. Zdravotné riziká v súvislosti so zdravou hmotnosťou sú minimálne.

Ak sa nachádzate v tejto skupine, snažte sa aj naďalej udržiavať približne túto hmotnosť.

Samozrejmosťou by mal byť zdravý pohyb a vyvážená primeraná strava. Nezaspite na vavrínoch, určite je veľa možností, ako môžete svoje zdravie ešte posilniť 😊.

Nadváha

Ak je vaše BMI nad 25, mierne stúpa riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení.

Riziko ďalej stúpa, ak žijete nezdravým životným štýlom: máte nedostatok pohybu, sedavé zamestnanie a nevyváženú stravu.

Ak sa nachádzate v tejto skupine, položte si nasledujúce otázky:

  • Mám pohyb aspoň hodinu denne?
  • Športujem aspoň raz do týždňa?
  • Zjem každý deň aspoň dve porcie ovocia alebo zeleniny?
  • Držím si v poslednej dobe stabilnú hmotnosť?

Ak ste na všetky odpovedali áno, možno jednoducho patríte do niektorej z výnimiek (viď nižšie). Zvýšte pozornosť, ak viete, že vaše stravovanie aj pohyb majú medzery.obvod pasa obezita nadvaha

Možno by sa oplatilo investovať do kvalitného osobného trénera a konzultácií s nutričným terapeutom (alebo šikovným výživovým poradcom).

Obezita 1. stupňa

Riziko ochorení súvisiacich s nadmerným množstvom tuku v tele rapídne stúpa. Hrozí rozvoj vysokého krvného tlaku, cukrovky II. typu, aterosklerózy či infarktu alebo mozgovej príhody.

Ak ste podľa BMI obézni, odporúčame zmerať si obvod pása, aby ste si svoje podozrenie potvrdili. Viac o obvode pása a rizikách súvisiacich s nadmerným množstvom viscelárneho tuku sa dozviete v tomto článku.

Nič nepokazíte návštevou lekára, preventívnou prehliadkou, krvnými testami a úpravou životného štýlu. V tomto prípade uprednostnite menej „agresívny“ pohyb pre kĺby – napríklad plávanie alebo obyčajnú chôdzu. Bude skvelé, ak sa časom dopracujete aj k silovému tréningu.

Dbajte na zdravé stravovanie: aspoň 500 gramov ovocia a zeleniny denne, dostatok bielkovín a zdravých tukov. Obmedzte mastné a vyprážané jedlá, údeniny a veľa sladkostí.

Obezita 2. stupňa

Ajaj. Zdvihnutý ukazovák. V tomto štádiu je naozaj vysoké riziko predčasného úmrtia v súvislosti s obezitou. Vaša najbližšia cesta by mala smerovať k lekárovi, ktorý vám poradí, čo ďalej. Potrebná bude radikálna zmena životného štýlu – k lepšiemu 😊.bmi obezita uprava zivotneho stylu

Ak nie je rozhodnutý riešiť svoj problém (áno, je to problém) s lekárom, využite aspoň rady z prechádzajúcej časti (viď Obezita 1. stupňa).

Kedy je užitočné poznať BMI?

Bolo by hlúpe tvrdiť, že BMI je úplne nepoužiteľné, lebo nezohľadňuje a, b alebo c. Faktom je, že patrí k základným diagnostickým metódam pri zisťovaní obezity a rizík z nej vyplývajúcich (spolu s obvodom pása, hladinou krvných lipidov, hodnotou krvného tlaku a pod.).

V spojení napríklad s obvodom pása vám môže veľa napovedať, ak ste dospelý a patríte k bežnej populácii. To znamená, že silovo cvičíte maximálne rekreačne a nemáte veľké množstvo svalov, ktoré by mohlo skresliť výsledky.

Nevýhody BMI

Už Quetelet (tvorca BMI, viď nižšie) si bol vedomý viacerých nedostatkov, ktoré so sebou výpočet BMI prináša.

BMI nezohľadňuje viaceré faktory, preto nie je vhodné využívať ho ako jediný nástroj posudzovania obezity.

Čo BMI nezohľadňuje?

  • vek
  • pohlavie
  • zloženie tela
  • rozloženie tuku

Vek

Hodnotiť telesnú hmotnosť samostatne prostredníctvom BMI nie je vhodné v detstve ani v období puberty. Pre posúdenie podvýživy alebo nadváhy v detskom veku sa používajú tzv. percentilové grafy, ktoré zohľadňujú aj rozdiely v obdobiach rastového špurtu u detí. Existujú samostatné percentilové grafy pre dievčatá aj pre chlapcov, čo z nich robí oveľa vhodnejší nástroj.

Takisto v prípade starších osôb môžu byť hodnoty BMI skreslené. Starí ľudia strácajú chuť do jedla a jedia menej. Často v ich jedálničku chýba dostatok bielkovín, ubúda im svalová hmota a tak môžu trpieť podvýživou aj v prípade, že ich BMI je v norme.

Pohlavie

Ženy majú prirodzene vyššie množstvo telesného tuku. Ak by sme porovnali dve rovnako vysoké osoby – jedného muža a jednu ženu s rovnakým BMI, muž bude mať pravdepodobne oveľa viac svalov. Alebo naopak, žena bude mať viac telesného tuku. Vypovedá to niečo o zdravotných rizikách? Nemusí. Je to vhodný nástroj pre porovnanie? Určite nie.bmi cvičenie

 Zloženie tela a rozloženie tuku

Od rozdielnych pohlaví sa dostávame až k jednej z najvýznamnejších limitácií BMI.

Práve zloženie tela je dôvodom, prečo mnohí kulturisti (siloví trojbojári, vzpierači alebo len jednoducho fanúšikovia silového tréningu) budú na základe BMI hodnotenia spadať do kategórie (minimálne) nadváhy, pričom ich množstvo telesného tuku je často oveľa menšie, než je tomu u bežnej populácie.

Riziko zdravotných komplikácií však nesúvisí iba s celkovým množstvom telesného tuku, ale oveľa dôležitejšia je jeho lokalizácia.

Obzvlášť nebezpečný je tzv. viscelárny tuk (vnútrobrušný), ktorý obaľuje vnútorné orgány, je metabolicky aktívny a môže narúšať hormonálnu rovnováhu organizmu. Viac o viscelárnom tuku a o tom, ako sa ho zbaviť, sme písali v tomto článku.

Čo to znamená v praxi?

Predstavme si dvoch 35 ročných chlapov: Jožo je veľký fanúšik fast foodu, jeho obvod pása je 105 cm, váži 104 kg a meria 180 cm.

Mišo posilňuje a už naoko je vidieť, že má oveľa viac svalov, ako Jožo. Takisto váži 104 kg a meria 180 cm. Obvod pása má 80cm. Ich BMI bude rovnaké.

bmi hmotnost cvicenieBude rovnaké aj riziko vzniku zdravotných komplikácií? Sotva.

História BMI

Obezita vo svete rastie obrovským tempom, no prekvapením je zistenie, že si to všimli už na začiatku 19. storočia. Práve vtedy si všimli, že rapídne pribúda úmrtí obéznych ľudí. To trápilo najmä poisťovne, ktoré hľadali spôsob, ako zatriediť ľudí do určitých rizikových kategórií.

S odpoveďou prišiel v roku 1831 belgický štatistik a matematik Adolf Quetelet. Jeho zámer v tej dobe bol však iný a viac než obezita ho trápilo, ako sa človek v priebehu života mení. Ako rastie, ako priberá.

Zbieral dáta novorodencov, detí aj tínedžerov a neskôr sa zameral na dospelých – a vznikol tzv. Queteletov index – alebo BMI, ako ho poznáme dnes.

Názov BMI je používaný od roku 1972, kedy ho Ancel Keys so svojimi spolupracovníkmi použili v Journal of Chronic Diseases (Časopise chronických chorôb). Keys sa o Body Mass Indexe vyjadril, že „ak nie je úplne uspokojivý, tak je aspoň taký dobrý, ako akýkoľvek iný index relatívnej hmotnosti, ktorý indikuje relatívnu obezitu.“

Mohlo by vás zaujímať:

S problematikou chudnutia úzko súvisí aj hodnota bazálneho metabolizmu. Čo to je, prečo by ste ju mali aspoň približne poznať a na čom skutočne záleží pri chudnutí sa dozviete v tomto článku.

Zdroje:

BLACKBURN, Henry; JACOBS JR, David. Commentary: Origins and evolution of body mass index (BMI): continuing saga. International journal of epidemiology, 2014, 43.3: 665-669.

Garabed Eknoyan, Adolphe Quetelet (1796–1874)—the average man and indices of obesity, Nephrology Dialysis Transplantation, Volume 23, Issue 1, January 2008, Pages 47–51, https://doi.org/10.1093/ndt/gfm517

ROTHMAN, Kenneth J. BMI-related errors in the measurement of obesity. International journal of obesity, 2008, 32.S3: S56.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Erika
Masérka, mama, športovkyňa. Vyštudovala Regeneráciu a výživu v športe, momentálne študuje kondičné trénerstvo na Masarykovej univerzite. Venuje sa silovému tréningu a súťaží v klasickom silovom trojboji. Verí, že zdravá strava a pohyb dokážu robiť zázraky s telom aj dušou 🙂

Sleduj náš instagram - @fitland.sk

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.