Pozrite si FITNESS DARČEKY. Ideálne VIANOČNÉ DARČEKY pre mužov i ženy!

DomovVýživové doplnkyKĺbová výživaAký má kolagén vplyv na kĺby?

Aký má kolagén vplyv na kĺby?

O kolagéne sa už toho popísalo veľa. Každý už vie, že je to látka, ktorá je dobrá na naše kĺby ale aj pokožku. Niektorí si dokonca na kolagéne postavili celú marketingovú kampaň, a predávajú rôzne kolagénové nápoje, ktorým sa pripisujú priam zázračné účinky. To je samozrejme hlúposť! Z kolagénu samotného neschudnete, ani vám z večera do rána nezmiznú vrásky.

No pravidelným a dlhodobým užívaním kvalitného kolagénu uvidíte pozitívne zmeny na svojom pohybovom aparáte, a aj pokožke. Apelovať treba na slovo kvalitný, pretože dnes na trhu nájdete skutočne všeličo. V tomto článku sa výnimočne nebudeme venovať kolagénu a jeho vplyvu na krásu, ale na zdravie kĺbov.

Čo je kolagén už iste vieme, no poďme si to trochu zopakovať

Ak by sme to zobrali čisto chemicky, tak potom hovoríme, že kolagén je skleroproteín a extracelulárna, vo vode nerozpustná bielkovina. Poďme si tieto pojmy vysvetliť:

Skleroproteín – nerozpustná bielkovina, ktorá je súčasťou väzivových a podporných tkanív (áno, aj kĺbov).

Extracelulárny – mimobunkový, a teda súdime, že proteín kolagénu sa nachádza mimo buniek samotných.

Pri tomto nás môže napadnúť aj jedna skvelá otázka – ak sa jedná o vo vode nerozpustnú bielkovinu, tak potom aký má význam pitie kolagénových nápojov zarobených vo vode?

Väčšina kolagénových práškov a kapsúl prechádza hydrolýzou, čo znamená že sa štiepi pomocou tekutiny:

  • Poznáme kyslú hydrolýzu, pričom sa molekuly kolagénu štiepia pomocou kyseliny, no výsledkom je veľmi malý a veľmi nízko vstrebateľný zvyšok kolagénu.
  • A druhým typom je šetrná enzymatická hydrolýza, ktorý sa šiepi pomocou enzýmov podobným tým, ktoré máme v našich ústach. Týmto vzniká vysokokvalitný a čistý produkt, ktorý má aj vysokú vstrebateľnosť.

O tom, aký populárny sa kolagén stal za posledné roky hovoria aj čísla. Predpokladá sa, že do roku 2026 vzrastie hodnota trhu s kolagénom na 5,3 miliárd amerických dolárov!

Znamená to teda, že kolagén je látka, ktorá sa v našom tele vyskytuje prirodzene, no ako sme už iste počuli, približne po 25. roku života sa prestáva tvoriť a telu začne pomaly ubúdať.

Vek 25 rokov je len orientačný, pretože úbytok kolagénu je vysoko individuálna záležitosť, a stať sa tak môže skôr ale aj neskôr.

Do istej miery za to môže aj genetika, ale hlavne životný štýl. Za najväčších nepriateľov kolagénu sa považuje fajčenie, alkohol, zlá životospráva a nedostatok spánku.

Kolagén v prášku je medzi užívateľmi najobľúbenejší.

Mimochodom, ubúdanie kolagénu sa dá aj spomaliť, a to výberom vhodných potravín, fyzickou aktivitou a dostatočným prísunom vitamínu C.

Prečo práve vitamín C?

Pretože sú najlepší kamaráti – vitamín C je potrebný už v prvej fáze tvorby kolagénu (biosyntéze), a má nezastupiteľné miesto pri spevňovaní tohto proteínu. Je dokázané, že najmä typ kolagénu I. a III. je závislý od dostatočného príjmu vitamínu C.

Aký je rozdiel medzi kolagénom na pokožku a tým na kĺby?

Hlavný kľúč ako rozlíšiť tieto kolagény je rozdeliť ich do skupín. No tu si treba pripomenúť, že naše telo sa správa ako zložitý stroj, a tak tvrdiť že kolagén typu I. je striktne taký a taký, nie je namieste.

Tu je ešte dobré si pripomenúť, že kolagén je živočíšna látka (poznáme rybí, vyrábaný prevažne z morských rýb, hovädzí aj bravčový), a tak ako to býva pri proteínoch, ani tu s tým rastlinným veľa vody nenamútime.

Ak vás bude niekto lákať na „vegánsky kolagén“ s obsahom nejakej zázračnej riasy, celkom určite klame. Kolagén ako taký, sa v rastlinách jednoducho nevyskytuje.

Čo vám môže byť pri takzvanom rastlinnom kolagéne byť ponúknuté, je mix rôznych antioxidantov, vitamínov a iných rastlinných zložiek, ktoré môžu pozitívne pôsobiť na tvorbu vlastného kolagénu.

Toto môže mať väčší význam pri účinkoch na pokožku, no zanedbateľný význam to má pri účinkoch na kĺby.

Poďme sa spolu pozrieť na typy kolagénu:

Kolagén I. typu

je tvorený najhustejšími vláknami, a predstavuje až 90% celkového kolagénu v našom tele. Je pre nás nesmierne dôležitý, pretože tvorí štruktúry kostí, šliach, spojivových tkanív a kože (jej najhlbších vrstiev).

Keď sa bavíme o kolagéne na kĺby, myslíme presne jednotku!

Kolagén II. typu

má o niečo voľnejšie vlákna, čiže je aj mäkší a nájdeme ho hlavne v chrupavkách. Pri kolagénových prípravkoch na kĺby výrobcovia zväčša kombinujú jednotku a dvojku.

Kolagén III. typu

vyskytuje sa v svaloch, štruktúrach orgánov a tepnách, no zaujímavé je, že vo vyššom veku ho v tele už takmer nenájdeme (žeby s tým súviseli aj civilizačné choroby ako kôrnatenie tepien?)

Kolagén IV. typu

je súčasťou štruktúr pokožky ( to je povrchová časť kože, kde sa nám tvoria vrásky, ak sa bavíme o tvári, ale aj ochabovanie pokožky ak sa bavíme o tele).

Kolagén V. typu

nájdeme ho len v placente, na povrchu buniek a vo vlasoch. Avšak naše telo si ho nevie zobrať z vonku, a zabudovať priamo do vlasov. Na to slúžia iné látky, ako napríklad keratín.

kolagén na kĺby
Bolesti kĺbov postihujú aj mladších ľudí.

Kolagén na kĺby a šport

V prvom rade by sme si mali povedať, prečo užívať kolagén na kĺby.

  • Kĺby sa vekom opotrebúvajú, a niekedy už po 30tke môžeme cítiť zmeny v pohyblivosti. Už aj malé praskanie a „vŕzganie“ v kolene znamená, že v kĺbe nastávajú nejaké negatívne zmeny. Znamená to opotrebovanie chrupavky a následné bolesti.
  • Profesionálni športovci a obézni ľudia majú nábeh na osteoartrózu kolena ešte skôr. Paradoxne aj pri dlhodobých namáhavých športoch (ako je napríklad maratónsky beh, gymnastika a podobne) hrozí opotrebovanie skoro. Pri obezite platí, že kĺby sa nadmerne namáhajú.
  • Artróza kolena je bohužiaľ prirodzený proces, ktorý postupuje vekom. Je dokázané, že správnou výživou, pravidelným pohybom a preventívnym užívaním kolagénu sa dá tento proces oddialiť.
  • Kolagén okrem kĺbov pomáha aj spevniť šľachy, a predchádzať tak vzniku výronom.

Dá sa povedať, že kolagénové suplementy je vhodné užívať už preventívne v mladom veku. Dokážu zabrániť nielen opotrebovaniu kĺbov a šľachám, ale aj pomôcť zlepšiť celkovú kondíciu pohybového aparátu.

Benefity užívania kolagénu na kĺby:

  • Kolagén preukázateľne pomáha pri funkčných problémoch s kolenami, a to v akomkoľvek veku.
  • Ďalej zabraňuje problémom s členkom, ako je výron do členka či nestabilita členka.
  • Zlepšuje pružnosť a pevnosť šliach v kĺboch na celom tele.
  • Výrazne znižuje bolesti kĺbov pri, dokonca aj pri degeneratívnych ochoreniach ako je artritída.
  • Pri dlhodobom užívaní kolegénu na kĺby sa zlepší aj svalový tonus.

Ako kolagén na kĺby vyberať?

  1. V prvom rade dobre vstrebateľný. To je taký, z ktorého vie telo aktívne látky najlepšie využiť. Hovoríme aj o bioaktívnom kolagéne, ktorý pochádza zo zvierat chovaných v BIO chove, aby sa docielila najvyššia kvalita a čistota kolagénu.
  2. Vyberajte si hydrolyzovaný kolagén. Je pre telo najjednoduchšie využiteľný. Jeho cena je samozrejme vyššia, ako pri nehydrolyzovanom kolagéne, no priplatiť si za niečo účinné je v tomto prípade skutočne na mieste. Držte sa ďalej od podozrivo lacných výrobkov, jedná sa len o zbytočne vyhodené peniaze s takmer nulovým efektom.
  3. Kolagén na kĺby treba užívať aspoň tri mesiace, ak chcete vidieť rozdiel. Prvé výsledky uvidíte už po dvoch mesiacoch, no mesačné užívanie nemá veľký zmysel, ak v ňom nebudete pokračovať. Kolagén na kĺby môžete užívať aj celoročne a preventívne.
  4. Želé, prášok či tabletky, je len na vás aká forma vám vyhovuje. Dajte si len pozor (napríklad pri práškoch) aby v ňom nebol zbytočný cukor a farbivá z ochucovadiel. Kolagén sám o sebe nemá nijakú chuť, preto sa najmä do práškových foriem pridávajú rôzne ovocné ochucovadlá.
  5. Hydrolizovaný kolagén by mal mať dennú dávku 10 gramov na to, aby bol efektívny.
  6. Samotný účinok kolagénu na kĺby je dobré podporiť aj užívaním vitamínu C, ako sme si spomenuli vyššie. Okrem toho, najväčšími pomocníkmi kolagénu v jeho boji za zdravými kĺbmi je glukozamín sulfát a chondroitín sulfát. Glukozamín je monosacharid, ktorý sa prirodzene vyskytuje v chrupavkách živočíchov, a udržiava ich „premazané“. Vekom postupne ubúda. Chondroitín je polysacharid, ktorý má tiež významné miesto pri zdraví pohybového aparátu.
kolagén na kĺby vo vývare
Domáce vývary sú prirodzeným zdrojom kolagénu.

Záver

Dá sa povedať že kolagén na kĺby je skutočne jedným z tých výživových doplnkov, ktoré skutočne fungujú, najmä ak sa jedná o kvalitný hydrolizovaný produkt s obsahom podporných látok ako glukozoamín a chondroitín.

Po trojmesačnom užívaní sa dajú pozorovať žiadané výsledky, ako zvýšená mobilita kĺbov, zníženie bolesti a zlepšený celkový tonus.

S užívaním kolagénu na kĺby netreba čakať pokiaľ sa dostavia prvé bolesti, ale je možné začať ho užívať aj preventívne v mladšom veku. Hlavne ak človek aktívne športuje.

Okrem toho, zdravie kĺbov sa dá podporiť aj vyváženou stravou ( napríklad dlho varenými vývarmi), vhodným pohybom a spánkom.

Pohybový aparát si zaslúži našu pozornosť už od mladosti, aby sa predišlo vážnym problémom v starobe.

5/5 - (4 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Veronika Chlebovcová
Veronika Chlebovcová
Pochádzam z Horehronia, precestovala som svet, a momentálne žijem v Istanbule. Od malička milujem outdoorové športy, hlavne turistiku, plávanie, jogu a fitness (HIIT, TABATA). Istý čas som pracovala aj ako joga inštruktorka, a profesionálne sa venujem písaniu, seba rozvoju a zdravému životnému štýlu.

ZĽAVY AŽ - 80 %!