DomovVýživaAlkalická diéta: Čo na ňu hovoria odborníci?

Alkalická diéta: Čo na ňu hovoria odborníci?

Alkalická diéta je spôsob stravovania, ktorý minimalizuje kyslomliečne potraviny, ako sú živočíšne bielkoviny a syry, a zdôrazňuje alkalické potraviny, ako je čerstvé ovocie a zelenina.

Konzumácia potravín s alkalickými vlastnosťami môže znížiť riziko chronických ochorení, ako sú rakovina, osteoporóza, ochorenia obličiek a vysoký krvný tlak.

Táto diéta však môže mať niekoľko nevýhod a neexistuje veľa výskumov, ktoré by potvrdzovali jej výhody.

Ako funguje alkalická diéta?

Hlavným cieľom alkalickej diéty, ktorá sa niekedy nazýva aj kyslomliečna diéta, je optimalizovať pH v tele. PH meria, nakoľko je látka kyslá alebo zásaditá. Takto funguje stupnica pH:1

  • Hodnoty pH sa pohybujú od 0 do 14
  • Hodnoty pH do 7 sa považujú za kyslé
  • Hodnota pH 7 sa považuje za neutrálnu, čo znamená, že nie je ani zásaditá, ani kyslá
  • Hodnoty pH vyššie ako 7 sa považujú za zásadité

Zástancovia alkalickej stravy tvrdia, že zvýšenie pH organizmu môže znížiť riziko chronických ochorení.

Hoci klinické dôkazy potvrdzujúce zdravotné prínosy zásaditej stravy chýbajú, existuje niekoľko dôvodov, prečo by mohla fungovať.

Konzumácia veľkého množstva kyselinotvorných potravín môže časom viesť k metabolickej acidóze nízkeho stupňa. Mierna acidóza znamená zvýšené množstvo kyseliny v tele, ktoré však stále spadá do normálneho rozmedzia.

Chronická acidóza sa spája s vyšším rizikom ochorení, ako sú rakovina, osteoporóza, vysoký krvný tlak a cukrovka.

Aj keď existuje súvislosť medzi zvýšenou hladinou kyseliny v tele a negatívnymi zdravotnými následkami, existuje len málo údajov, ktoré by potvrdzovali, že jedna príčina spôsobuje druhú.

Čo si o tejto diéte myslia odborníci?

Jedna štúdia založená na ľuďoch uvádza súvislosť medzi konzumáciou alkalických potravín a nižším rizikom vzniku rakoviny prsníka. Výskumníci si však neboli istí, či toto zistenie bolo spôsobené zásaditosťou ovocia a zeleniny alebo inými vlastnosťami, napríklad vysokým obsahom antioxidantov a vlákniny.

Je tiež možné, že ľudia, ktorí jedli viac ovocia a zeleniny, mali menšiu pravdepodobnosť, že im bude diagnostikovaná rakovina prsníka, pretože jedli aj menej tučného mäsa a syrov.

Ďalšou medzerou v logike alkalickej stravy je, že je takmer nemožné výrazne zmeniť pH určitých častí tela pomocou stravy.

Rôzne časti tela majú rôzne pH. Žalúdočné šťavy sú prirodzene kyslé, s veľmi nízkym pH približne 1,5 až 2,0, ktoré pomáha pri trávení a chráni telo pred chorobami, čo vedie k produkcii mikróbov.

Krv má vyššie pH, medzi 7,35 a 7,45, čo je rozmedzie, ktoré je prísne kontrolované obličkami a pľúcami a zostáva nezmenené stravou. Ak sa pH krvi vychýli mimo tohto rámca, môže to mať fatálne následky.

Jedinou telesnou tekutinou s pH, ktorá je ľahko ovplyvniteľná stravou, je moč, ale tieto výkyvy sú zvyčajne dobre kontrolované zdravými obličkami.

Inými slovami, výber potravín nemôže výrazne zmeniť celkové pH organizmu.

Existuje niekoľko vedecky podložených dôvodov, prečo do svojho jedálnička pridať viac zásaditých potravín, ako je ovocie a zelenina. No v súčasnosti je len málo výskumov, ktoré by podporovali dodržiavanie úplnej zásaditej stravy na dosiahnutie optimálneho zdravia.

Usmernenia pre alkalickú diétu

Alkalická diéta nekategorizuje potraviny podľa toho, ako sú kyslé alebo zásadité, ale podľa toho, ako tieto potraviny fungujú v tele. To sa meria pomocou potenciálnej kyslej záťaže obličiek alebo PRAL – určuje schopnosť potraviny produkovať v tele kyseliny.

Napríklad citrusové plody, ako sú pomaranče, sú prirodzene kyslé, ale keďže majú zápornú hodnotu PRAL, pri alkalickej diéte sa považujú za zásadité. Naopak, potraviny bohaté na bielkoviny, ako je losos, nemusia chutiť kyslo, ale pretože vytvárajú kyseliny, pri zásaditej diéte sa neodporúčajú.

Čo jesť a piť počas alkalickej diéty

Alkalická strava kladie dôraz predovšetkým na ovocie a zeleninu. Cieľom je konzumovať potraviny s negatívnymi PRAL a vylúčiť potraviny s pozitívnym PRAL, aby sa zabránilo hromadeniu kyselín v tele.

Medzi skupiny potravín a nápojov, ktoré sa pri alkalickej diéte odporúčajú, patria:

  • Ovocie: Sušené marhule, banány, figy, hrozienka, sušené slivky, datle, nesladené hroznové a pomarančové šťavy
  • Zelenina: najmä repa, červená repa, švajčiarsky mangold, púpava, kel, pór, špenát, repa
  • Bylinky a korenie: najmä čerstvý kôpor, sušená bazalka, koriander, kari, oregano, petržlenová vňať
  • Sladidlá: Med, marmeláda
  • Nápoje: Voda, minerálna voda, čaj, niektoré druhy kávy
  • Tuky: Olivový olej a margarín sa považujú za neutrálne

Potraviny a nápoje, ktoré nie sú súčasťou alkalickej diéty

Pri alkalickej diéte sa obmedzujú kyselinotvorné potraviny. Medzi skupiny potravín a nápojov s potenciálne pozitívnymi hodnotami PRAL, ktorým by sme sa mali pri alkalickej diéte vyhýbať, patria:

  • Živočíšne bielkoviny: Vrátane mliečnych výrobkov, vajec, rýb a mäkkýšov, hydiny, červeného mäsa.
  • Orechy a semená: Najmä arašidy, vlašské orechy, tekvicové semená, sezamové semená, slnečnicové semená.
  • Škroby: Hnedá ryža, ovos, cestoviny, cereálie, ryža, celozrnný chlieb, otruby, raž.
  • Strukoviny: Šošovica, hrach.
  • Sladkosti: Dezerty a pudingy na báze želatíny.
  • Nápoje: Koly, svetlé pivo.

Benefity alkalickej diéty

Alkalická diéta obsahuje nutrične bohaté zložky vďaka tomu, že sa zameriava na ovocie a zeleninu. Tu je niekoľko zdravotných výhod konzumácie zásaditejších potravín.

Môže zlepšiť zdravie srdca

Alkalická strava môže podporiť zdravie kardiovaskulárneho systému tým, že minimalizuje mastné živočíšne potraviny (napríklad červené mäso a syry) a kladie dôraz na rastlinné potraviny bohaté na vlákninu.

Alkalická strava s dôrazom na ovocie a zeleninu určite zvýši príjem vlákniny. Konzumácia väčšieho množstva vlákniny pomáha znižovať hladinu LDL-cholesterolu v krvi, ktorý je kľúčovým rizikovým faktorom kardiovaskulárnych ochorení.

Aj zásadité potraviny, ako je čerstvé ovocie a zelenina, sú bohaté na draslík a majú nízky obsah sodíka, čo môže pomôcť znížiť hladinu krvného tlaku.

Môže predchádzať vzniku obličkových kameňov

Strava s vysokým obsahom živočíšnych bielkovín môže tiež zvýšiť množstvo kyselín, ktoré sa vylučujú močom. Nižšie pH moču môže časom zvýšiť riziko vzniku obličkových kameňov.

Naopak, pri strave s nízkym obsahom mäsa, rýb a hydiny a vysokým obsahom ovocia a zeleniny bohatých na draslík je moč kyslejší, čo znižuje pravdepodobnosť vzniku alebo opakovaného výskytu obličkových kameňov.

Je alkalická diéta bezpečná?

Ukážeme vám pár dôvodov, prečo alkalická diéta nemusí byť bezpečná pre každého.

Chýbajúce bielkoviny

Alkalická diéta vylučuje živočíšne bielkoviny a obmedzuje rastlinné bielkoviny, takže je takmer nemožné prijať dostatok bielkovín v rámci stravovacieho plánu. Konzumácia dostatočného množstva bielkovín je rozhodujúca pre udržanie svalovej a kostnej hmoty, podporu rastu a vývoja a posilnenia imunitného systému.

Prísna alkalická diéta sa neodporúča pre celkové zdravie, najmä pre ľudí, ktorí môžu potrebovať viac bielkovín v strave, ako sú deti, tehotné alebo dojčiace ženy a starší ľudia.

Eliminuje celé skupiny potravín

Hoci vyradenie niektorých potravín môže byť pri niektorých zdravotných ťažkostiach nevyhnutné (napríklad lepku v prípade celiakie), vyradenie celých skupín potravín bez lekárskeho dôvodu sa neodporúča.

Alkalická strava, ktorá vylučuje živočíšne bielkoviny a mliečne výrobky, by mohla časom viesť k nedostatku dôležitých živín, ako je vápnik, železo, zinok a vitamín B12. Takáto reštriktívna diéta môže tiež vytvoriť neusporiadané stravovacie návyky, pretože sa bezdôvodne vylúčia celé zdravé skupiny potravín.

Dodržiavanie prísnej alkalickej diéty tiež znamená, že jedlá sa pripravujú takmer výlučne z ovocia a zeleniny. Čerstvé produkty sú síce plné výživných látok, ale len z ovocia a zeleniny nie je možné pokryť kalorické potreby.

Ak to zhrnieme, stravovanie podľa zásaditej diéty môže sťažovať uspokojenie vašich potrieb živín. Dodržiavanie takéhoto obmedzujúceho stravovacieho plánu môže mať časom fyzické aj emocionálne následky.

4.9/5 - (7 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Lara
Lara
Študentka sociológie, ktorá miluje prírodu, šport, plávanie a turistiku. V plávaní nachádzam nielen fyzickú výzvu, ale aj relax od bežných činností, a turistika ma privádza na miesta, kde nachádzam pokoj a nové inšpirácie. Cvičenie nie je pre mňa iba povinnosťou - ale rituálom, ktorý posilňuje moje telo aj myseľ. Vždy sa riadim mottom: ,,Zdravie je najcennejším bohatstvom.”

CHCEŠ BYŤ FIT? ZAČNI HNEĎ TERAZ!

Dostaň sa do formy pomocou našich zaujímavých článkov.

Raz za čas ti pošleme zhrnutie toho najnovšieho, čo sa udialo vo svete fitness. Taktiež ti budeme posielať zľavy, pomocou ktorých ušetríš nejaké tie €. Tie potom môžeš dať napríklad za vstup do posilky.