Arašidové maslo vtrhlo na slovenský trh ako uragán. Hneď potom, čo sa začalo hojnejšie objavovať aj v predajniach športovej výživy, začalo sa rovnako často objavovať aj na jedálničkoch vyznávačov fitness a zdravého životného štýlu. Prečo je to vlastne tak?

Nie je to tak dávno, čo sa arašidové maslo objavilo na slovenskom fitness trhu. Aj vďaka obľube RAW stravovania a Paleo diét sa stále viac a viac dostáva pod kožu milovníkom svalov a zdravého životného štýlu.

Otázkou ale zostáva, či má arašidové maslo naozaj nejaký pozitívny vplyv na náš organizmus?

Alebo ide len o chuť a naoko “zdravší” variant našich tradičných zdrojov tuku, ako sú napríklad maslo alebo olivový olej? V našom článku sa skúsime vyzdvihnúť niekoľko pozitív konzumácie arašidového masla.

Najlepšie arašidové maslo – náš výber


Kde to všetko začalo?


Poďme trochu do histórie. V koloniálnom období sa arašidy pestovali vo veľkom predovšetkým ako krmivo pre zvieratá.

Ako surovina v ľudskej kuchyni sa presadili až na prelome 19. a 20. storočia. Slávne arašidové maslo objavili už starí Inkovia a Aztékovia, ktorí ho používali nielen ako liek, ale aj ako prostriedok na rýchle doplnenie energie.

V USA ho koncom 19. storočia preslávil lekár John Harvey Kelogg, ktorý ho vo svojom sanatóriu používal ako liek pre neduživých pacientov. Tí postupne chceli túto lahôdku vo väčších a väčších dávkach.

arašidy na maslo

Arašidové maslo je zdrojom prospešných tukov


Informácia, že arašidové maslo dodáva do vašej stravy najmä tuk, nie je pre vás určite žiadnou novinkou. Na 100 g arašidového masla môžeme mať až celú polovicu hmotnosti tvorenú práve tukom.

S tým musíte počítať, ak sa snažíte obmedziť energetický príjem alebo vynechávate v strave tuk.

Avšak arašidové maslo neobsahuje len tak hocijaký tuk. Tuk, ktorý je v ňom obsiahnutý je pre náš organizmus pomerne výhodný.

Čo vlastne obsahuje arašidové maslo?


Vedzte, že arašidový tuk obsahuje alkohol glycerol a mastné kyseliny, ktoré vo svojej podstate určujú jeho využitie, ako aj využiteľnosť v našom organizme.

Priemerné arašidové maslo obsahuje ako nasýtené mastné kyseliny (22% z celkového množstva tuku) a mononenasýtené mastné kyseliny (48%), tak aj polynenasýtené mastné kyseliny (29%).

Mononenasýtené mastné kyseliny by mali tvoriť najväčšiu časť príjmu tukov aj v našom bežnom jedálničku, rovnako by mali nahradiť aj príjem nasýtených tukov.

Omega-6 mastné kyseliny

Práve polynenasýtené mastné kyseliny sú výhradne z kategórie omega-6 mastných kyselín.

Ich nedostatok môže mať za následok:

  • boľavé kĺby
  • bolesti na hrudníku
  • predmenštruačný syndróm (PMS)
  • pichľavé pocity na rukách a nohách
  • vysoký krvný tlak
  • choroby srdca a ciev
  • náchylnosť k tvorbe nádorov
  • poruchy trávenia

Je nutné povedať, že naša strava v posledných rokoch obsahuje nevyvážený pomer omega-3 mastných kyselín a omega-6 mastných kyselín, a to hlavne vďaka konzumácii margarínov a rastlinných pokrmových tukov.

Mali by sme sa teda pozerať skôr na vyšší príjem omega-3 mastných kyselín, ako prehlbovať rozdiel v ich príjme.

Vráťme sa však k arašidovému maslu. Toto neobsahuje žiadne trans-mastné kyseliny a nie je, podobne ako rastlinná strava, zaťažené ani cholesterolom.

arašidy

Bielkoviny z arašidového masla

Keď sme už pri makroživinách, pozrime sa aj na ďalšiu pomerne hojne zastúpenú živinu, ktorou sú bielkoviny. V priemernom arašidovom masle nájdeme približne 25 – 30 % celkového obsahu práve bielkovín, a to nie celkom zlých.

Arašidový proteín má biologickú hodnotu 68, pričom napríklad kazeín má biologickú hodnotu 71. Limitnou aminokyselinou je v prípade arašidového proteínu aminokyselina lyzín.

Ak teda chcete naplno využiť aj arašidové maslo ako zdroj proteínov, obohaťte ho o vajcia alebo o nejaké strukoviny.

Počítajte so sacharidmi


Okrem bielkovín a tukov, ktoré sú logicky naporúdzi, obsahuje arašidové maslo aj ďalšie makroživiny. Sú nimi sacharidy.

Pri konzumácii arašidového masla (ak nie je sladené) iste nemôžete povedať, že by malo čisto sladkú chuť. Avšak aj tak vedzte, že obsahuje jednoduché sacharidy, a to v množstve až 10 g na 100 g výsledného produktu.

Celkové množstvo sacharidov v arašidovom masle by sa potom rovnalo 20 %.

Počítajte však aj s tým, že v arašidovom maslo nájdete nemalý podiel vlákniny. Vláknina je z dlhodobého hľadiska u bežnej populácie “nedostatkovým tovarom”.

Orieškové maslá

Hľadáte kvalitné orieškové maslá? Vyskúšajte nasledujúce produkty. Sú kvalitné a za super cenu.

Avšak u športovcov, ktorí konzumujú denne množstvo ryže, cestovín, ovocia a zeleniny, môže vláknina navyše už spôsobiť nadúvanie.

V niektorých prípadoch môže dôjsť až k vychytávaniu dôležitých minerálnych látok. Na 100 g arašidového masla nájdete zhruba 5,8 g vlákniny.

toast s arašidovým maslom

Mikroživiny v arašidovom masle


Ak sa pozrieme na mikroživiny v arašidovom masle, môžeme povedať, že v porovnaní s ostatnými “zdravými” potravinami nejde o nijako extrémne výhodný zdroj vitamínov. Vyššie množstvo nachádzame len v prípade niacínu a vitamínu E.

Niacín (vitamín B3) je dôležitým vitamínom pracujúcim v energetickom metabolizme. Podieľa sa na spracovaní a metabolizme všetkých makroživín a jeho vyššia potreba vzniká u fyzicky namáhaných jedincov (okrem iného).

Naopak vitamín E je jedným z najdôležitejších antioxidantov v našom tele. Chráni bunky pred oxidačným pôsobením voľných radikálov.

Minerály v obsahu


Zaujímavejšie je to u minerálnych látok. Ako asi viete, naša populácia trpí nedostatkom minerálneho draslíka. Spôsobuje to jednak nevhodná výživa s nedostatkom draslíkových zdrojov, ale tiež nadmerná konzumácia sodíka.

V arašidovom masle teda nájdete pomerne vysoké množstvo draslíka, ale tiež mangánu alebo horčíka. Arašidové maslo naopak obsahuje minimum sodíka (ak nie je dosolené).

Z predchádzajúceho odseku teda vidíte, že arašidové maslo nemusí byť iba trhovým hitom, ale že môže nájsť svoje uplatnenie aj v športových diétach a pri snahe o nárast hmotnosti a sily.

Arašidové maslo je vhodným zdrojom zdravých tukov, ale tiež výhodnou potravinou nahrádzajúcou bežne dostupné tukové zdroje.

Tým nehovoríme, že nutne musíte zjesť kilogramy arašidového masla za týždeň.

Avšak do jedálnička si ho môžete pokojne zaradiť.

tost s arašidovým maslom a jahodami

Problém s trans-mastnými kyselinami


Aj keď sa ľuďom môžu rôzne druhy arašidového masla buď jemné (smooth), alebo s chrumkavými kúskami (crunchy), zdať – čo sa zloženia týka – rozdielne, nie je tomu tak.

V skutočnosti sú si všetky druhy veľmi podobné. Odlišnosti medzi nimi tvoria hlavne dodatočné prísady, teda cukor, olej a pod.

Linda Van Hornová, profesorka preventívnej medicíny na Severozápadnej univerzite v USA, pre CNN uviedla, že zloženie komerčných arašidových masiel sa v priebehu rokov skvalitnilo, pretože potravinárstvo si začalo uvedomovať problém s trans-mastnými kyselinami a začalo nátierku vyrábať s odlišným zložením.

“Vždy si len na obale skontrolujte, že maslo neobsahuje žiadne trans-mastné kyseliny a pokiaľ možno ani žiadne pridané cukry,” radí L. Van Hornová.

Väčšina kalórií v arašidovom masle pochádza z tuku. Aj keď ide z veľkej časti o nenasýtené mastné kyseliny zdravé pre srdce, stále je nátierka kalorickou potravinou.

Zdroj: https://www.livestrong.com/article/13715948-peanut-butter-breakfast-ftw/

Dve polievkové lyžice nátierky obsahujú približne 200 kalórií, takže ak si strážite váhu, mali by ste túto porciu zmenšiť na polovicu.

A tiež sa vyhýbať ochuteným a sladeným druhom obsahujúcim kakaové maslo, kvôli ktorému sa zo zdravej orieškovej nátierky stáva prakticky dezert.

Všestranné využitie v kuchyni


Nie je problém vyrobiť si domáce arašidové maslo, ak sa vám to kupované zdá drahé alebo nie ste spokojní s jeho kvalitou.

Pri domácej výrobe tiež môžete ovplyvniť zloženie masla, čo je veľmi dôležité. Vytvoríte si také, ktoré bude najlahodnejšie pre váš maškrtný jazýček.

Ako jesť arašidové maslo?

Arašidové maslo sa hodí aj na smaženie alebo pečenie.

Môžete ho kombinovať napríklad s džemom, namazať ho na hrianky, dá sa pridať do sladkej, ale aj do slanej kaše. Jeho využitie v kuchyni je veľmi všestranné.

toast s jablkami a arašidoým maslom

Domáce arašidové maslo


Arašidové maslo si viete kúpiť takmer kdekoľvek. Ponúkajú ho takmer vo všetkých potravinách a obchodoch so zdravou a športovou výživou.

Veľmi výhodne sa dá kúpiť aj cez internet. Za dobrú cenu si viete kúpiť napríklad aj arašidové maslo Gymbeam.

Ak ste sa rozhodli arašidové maslo vyskúšať, môžete si ho však ľahko vyrobiť aj doma. Dnes ho už síce nájdete v každom obchode, ale domáce je jednoducho domáce.

Navyše v kupovanom arašidovom masle bývajú niekedy pridané ďalšie suroviny a konzervanty. U niektorých výrobkov je možné o ich bezchybnej kvalite dlho polemizovať.

domáce arašidové maslo

Neviete, ako vyrobiť arašidové maslo?

Kúpte arašidy a poďte na to. Vytvoríte si sami také arašidové maslo, ktoré bude pre vás najlahodnejšie, dáte do neho len také suroviny, aké chcete.

Pripravte si:

  • 200 g pražených nesolených arašidov
  • 1 lyžičku hnedého cukru
  • pol lyžičky soli

Ako na to:

Všetky suroviny nasypte do mixéra a asi 5 minút mixujte. Nie je nutné pridávať žiadny olej, arašidy sú olejnaté dosť.

Na začiatku mixovania sa vám arašidy trochu nalepia na steny mixéra, preto ich zakaždým zotrite.

Tým, ako ich postupne mixujete, uvoľňuje sa olej, ktorý je v nich obsiahnutý a z hmoty sa stáva kompaktná nátierka. Dajte ju do pohára a uchovávajte v chladničke. Tá sladká chuť je úplne úžasná!

Arašidové maslo a chudnutie


Arašidy, z ktorých sa vyrába arašidové maslo, sú plodom podzemnice olejnej. Hoci vyzerajú ako orechy, zaraďujú sa medzi strukoviny.

Po nutričnej stránke ide o veľmi hodnotnú potravinu, ktorá skvele zapadá do racionálneho stravovania.

Arašidové maslo je určite zdravšie ako bežné maslo z kravského mlieka. Obsahuje pomerne veľa bielkovín, sacharidov a vlákniny.

chudnutie

Hlavný prínos arašidového masla pre chudnutie spočíva v tom, že je významným zdrojom nenasýtených tukov, ktoré pozitívne pôsobia na hladinu cholesterolu v krvi.

Arašidové maslo vám tak zaistí vyvážený príjem zdravých tukov, ktoré sú pre ľudský organizmus nevyhnutné.

Dá sa povedať, že je relatívne lacným zdrojom energie. Dokonca obsahuje viac bielkovín ako kuracie prsia a dlhšie udržiava pocit sýtosti.

Za zmienku stojí tiež obsah vitamínov radu B, vitamín E, minerálnych látok, kyseliny listovej a zdraviu veľmi prospešného koenzýmu Q10.

Arašidové maslo môže byť súčasťou redukčného jedálnička za predpokladu, že:

  • znížite prísun energie a tukov z ostatných zdrojov
  • budete starostlivo monitorovať veľkosť porcie – 2 kávové lyžičky na 1 porciu
  • skúsite arašidové maslo kombinovať so zeleninou (mrkva, stopkový zeler, biela reďkovka, kaleráb) alebo s ovocím tak, aby ste získali desiatu, ktorá vás zasýti svojím objemom
  • budete dávať arašidové maslo na ovsenú alebo inú obilnú kašu, snažte sa udržať na 2 kávových lyžičkách
  • celkovo za deň by ste nemali zjesť viac ako 4 kávové lyžičky, teda 25 g arašidového masla

Pozitívne účinky arašidov na naše telo

Na záver článku si zhrnieme pozitívne účinky arašidov na naše telo.

Medzi tie najvýznamnejšie patria nasledovné:

  • znižujú hladinu cholesterolu
  • vďaka vitamínu B3 posilňujú pamäť
  • obsahujú bioaktívne zložky, ktoré pôsobia ako antioxidanty
  • konzumácia arašidov na raňajky nám môže pomôcť kontrolovať hladinu cukru v krvi po celý deň
  • zabraňujú chutiam na sladké
  • podporujú trávenie a vyprázdňovanie
  • urýchľujú metabolizmus, teda je ich konzumácia vhodná aj pre diéty
  • udržujú zdravý nervový systém
  • pôsobia ako prevencia vzniku cukrovky

Čím nám môžu arašidy škodiť?


Ako to už býva, nič na svete nie je čiernobiele a inak tomu nie je ani pri konzumácii arašidov. Arašidy môžu byť pre určitých ľudí nebezpečné.

Obsahujú totiž bielkovinové štruktúry zvané lektíny, ktoré sú pre človeka ťažko stráviteľné a môžu byť aj toxické.

Pri ostatných strukovinách sa lektíny zničia počas varenia, teda sú neškodné.

Tieto lektíny sa pri konzumácii arašidov dostanú do čriev a do krvi. Okrem drobných zápalov čriev môžu časom podporovať vznik autoimunitných ochorení, ako sú napríklad celiaka alebo Crohnova choroba.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here