Arginín – Čo to je a ako ho dávkovať? (recenzia)

0

V dnešnej dobe je veľmi dôležité, aké látky do svojho tela dostávame.

Do potravín sa totiž čoraz častejšie pridávajú rôzne farbivá, konzervanty či iné chemické látky, ktoré nášmu organizmu môžu viac uškodiť, ako mu pomôcť.

Ak teda plánujete zlepšiť svoj životný štýl alebo aktívne športujete, je dobré vedieť, ktoré látky sú pre vaše telo prospešné.

Jednou z nich je látka, ktorá patrí medzi aminokyseliny a nazýva sa arginín.

Aké množstvo arginínu je pre naše zdravie prospešné? Kde všade sa nachádza? V našom článku vám na tieto, ale i na ďalšie otázky, veľmi radi zodpovieme.

Arginín je látka, ktorá je pre naše telo vysoko odporúčaná.

Veríme preto, že ju do svojho denného režimu a jedálnička zaradíte napokon aj vy.

Arginín – Najlepšie produkty


arginínArginín
Zľavový kupón: 5NM2019
Arginín - Gymbeam

Čo je to arginín?


Ako sme už spomínali vyššie, arginín je aminokyselina, ktorej izomér sa nazýva L-arginín. Práve užívanie tohto izoméru je pre naše telo veľmi prospešné.

L-arginín patrí medzi základné proteinogénne aminokyseliny, a preto ho často ako pridanú zložku môžete nájsť v rôznych doplnkoch stravy, ako je napríklad proteín.

Túto aminokyselinu si však naše telo nevie vytvoriť samo, preto je dôležité prijímať ju z rôznych externých zdrojov.

Jej užívanie sa odporúča najmä deťom, keďže L-arginín vo veľkom podporuje rastový hormón. U dospelých podporuje syntézu bielkovín, ktoré sú pre naše telo mimoriadne dôležité.

Aké sú účinky arginínu?


Aminokyselina arginín má na naše telo skutočne množstvo pozitívnych účinkov a využíva sa v rôznych oblastiach výživy či zdravého životného štýlu.

Najviac ju však preferujú kulturisti a ľudia, ktorí pravidelne navštevujú fitness centrá.

  • L-arginín totiž podporuje a zvyšuje produkciu rastového hormónu svalstva.
  • Taktiež pomáha tvoriť kolagén, ktorý je dôležitý najmä pre pohybový aparát.
  • Účinný je aj pri liečbe a rýchlejšom zotavení sa z rôznych zranení.
  • Efektívne podporuje spaľovanie tukov, a preto je veľmi obľúbenou zložkou v rôznych proteínoch a iných doplnkoch stravy.

Arginín však nepomáha len pri chudnutí či raste svalovej hmoty.

  • Často je totiž táto látka využívaná aj na zlepšenie prekrvenia a celkového stavu ciev, prečistenie pečene či pri tvorbe spermií.

Je však veľmi dôležité upozorniť, že aminokyselina arginín sama o sebe nie je až takou účinnou.

Svoju účinnosť naberá až v správnej kombinácii s inými látkami.

Určite preto odporúčame s L-arginínom  kombinovať zdravú a vyváženú stravu alebo nejaké kvalitné doplnky stravy.

V akých potravinách sa L-arginín nachádza?


Naše telo si arginín nie je schopné samo vyprodukovať, preto ho musíme získavať z externých zdrojov.

Táto látka sa nachádza vo veľa druhoch potravín, ktoré sú samy o sebe pre náš organizmus veľmi prospešné. Samozrejme, že pri konzumácii v rozumnom množstve.

L – arginín sa nachádza v týchto druhoch potravín:

Semená, orechy

Prvým druhom potravín, v ktorom sa táto aminokyselina v určitom množstve nachádza sú semená, orechy či hrozienka. Skvelým zdrojom sú aj obľúbené slnečnicové či sezamové semená a nájdete ho tiež aj v arašidoch.

Chlieb

Áno, je to tak. Arginín sa nachádza aj v chlebe. Treba však upozorniť, že nie každý druh chleba túto látku obsahuje v dostatočnom množstve. Najviac jej nájdete v pšeničnom chlebe.

Ryža, quinoa

Ak ste veľkým milovníkom ryže, je to len dobre. Viac L-arginínu sa však nachádza v hnedej ryži ako v tej klasickej, ktorú väčšina z nás konzumuje. Určité množstvo tejto aminokyseliny obsahuje taktiež quinoa, ktorá si však na Slovensku svoje miesto ešte len hľadá.

Čokoláda

Pre milovníkov čokolády a sladkostí máme dobrú správu. Arginín sa nachádza aj v obľúbenej čokoláde. Treba však upozorniť, že väčšinou ho nájdete len v tých kvalitnejších čokoládach, ktoré majú obsah kakaa vyšší ako 60 %.

Ovocie a zelenina

Ako mnohé iné aminokyseliny aj arginín je vo veľkom množstve prítomný v ovocí a zelenine. Nájdete ho napríklad v jahodách, pomarančoch, černiciach či mandarínkach.

V zelenine má svoje zastúpenie v mrkve, špenáte či v paprike. Konzumácia čerstvého ovocia a zeleniny je všeobecne pre náš organizmus veľmi prospešná a prítomnosť arginínu to len potvrdzuje.

Obilniny a strukoviny

Ďalším druhom potravín, v ktorom arginín môžete nájsť, sú obilniny a strukoviny. Prítomný je tak napríklad v obľúbených ovsených vločkách či kukurici. Zo strukovín je to najmä šošovica alebo zelený hrášok.

Mäso

Vyššie sme už spomínali, že L-arginín podporuje syntézu bielkovín. Je všeobecne známe, že najviac bielkovín sa nachádza v mäse. Táto aminokyselina sa však nenachádza v každom druhu mäsa. Jej prítomnosť je zastúpená najmä v kuracine a morčacine.

Mliečne výrobky a vajcia

Posledným druhom potravín, v ktorom môžeme nájsť prítomnosť tejto aminokyseliny, sú mliečne výrobky a vajcia. Najväčším zdrojom L-arginínu spomedzi tohto druhu potravín sú vaječné bielka.

Nežiaduce účinky arginínu


V princípe táto aminokyselina nemá žiadne vedľajšie účinky, ktoré by mohli náš organizmus poškodiť. Všetkého však veľa škodí.

Platí to aj v prípade L-arginínu, pri ktorom taktiež existuje optimálna dávka na jeden deň.

Okrem toho však existujú aj špecifické prípady, kedy by arginín mohol napáchať nejakú škodu.

  • Tehotné alebo dojčiace ženy

V tomto prípade sa konzumácia dennej dávky arginínu neodporúča, keďže ide o mimoriadne citlivé obdobie pre matku aj pre dieťa a nie je predvídateľné, ako by telo na túto aminokyselinu mohlo zareagovať.

  • Schizofrenici alebo ľudia trpiaci oparom

Ak trpíte jedným z týchto ochorení, konzumácia arginínu vo forme tabliet je pre vás riskantná. L-arginín by totiž mohol zasiahnuť do vašich ochorení v negatívnom zmysle.

Ako arginín dávkovať?


Správne dávkovanie arginínu je veľmi špecifická téma a vlastne sa na túto otázku ani nedá úplne presne odpovedať.

Veľa totiž závisí od toho, na čo arginín potrebujete, aký máte typ organizmu a podobne.

Ako sme už spomínali, tehotné alebo dojčiace ženy a deti do 3 rokov by nemali prijímať arginín vo forme tabliet vôbec.

Odporúčanou dávkou, ktorú propagujú aj samotní výrobcovia, je užitie najviac 2  kapsúl, a to 2-krát denne. Kapsuly je vhodné zapiť čistou vodou.

Ideálne dávkovanie je, 1 kapsulu užiť hodinu pred tréningom a 1 kapsulu pred spaním. Ak budete dodržiavať tento systém, bude všetko v poriadku.

Ako sme však písali, veľmi záleží na tom, na čo konkrétne potrebujete arginín do svojho tela prijať.

Pre pacientov s kardiovaskulárnymi ochoreniami sa totiž neodporúča denná dávka viac ako 3000 miligramov za deň. Ak si to však prepočítate, aj v tomto prípade to vychádza na nejaké 2 kapsuly denne.

Akým spôsobom môžete L-arginín prijať?


Okrem potravín, v ktorých sa arginín nachádzaj, existujú aj ďalšie možnosti, ako túto aminokyselinu prijať do nášho organizmu.

V článku sme už naznačili, že jednou z možností sú kapsuly, ktoré využívajú najmä aktívni športovci ako doplnok svojej stravy.

Aj tento spôsobom však môže mať svoje mínusy.

Ponúkame vám prehľad najčastejších spôsobov konzumácie arginínu so všetkými plusmi aj mínusmi.

Potraviny

Prvý spôsob je prijatie arginínu prostredníctvom potravín, ako sú ako chlieb, strukoviny, mäso a mnohé ďalšie. Tento spôsob je určite pre nás najprirodzenejší a konzumovať vhodné potraviny môže  ktokoľvek.

Jediným mínusom pri potravinách však môže byť fakt, že množstvo arginínu v nich nie je také veľké ako napríklad v tabletkách.

Na to, aby ste dosiahli optimálnu dávku aminokyseliny v tele, by ste museli zjesť určitý druh potravy vo veľkom množstve.

Nápoje

Ďalším spôsobom, ako prijať L-arginín sú rôzne nápoje, ktoré si môžete vyrobiť zo sirupov či práškov. Táto možnosť je populárna najmä pre malé deti, pre ktoré je tekutá forma najľahším spôsobom prijímania živín.

Tabletky

Treťou formou, ktorá je pravdepodobne najobľúbenejšia u dospelých a ľudí, ktorí aktívne športujú, sú tabletky potiahnuté filtrom. Tie sú často doplnené aj o rôzne ďalšie zdraviu prospešné látky.

Zhrnutie a rady na záver


Arginín je pre naše telo veľmi potrebnou aminokyselinou.

Má totiž pre náš organizmus niekoľko pozitívnych účinkov a rozhodne tak neplatí, že je vhodný len pre športovcov či ľudí, ktorí navštevujú fitness centrá.

Vďaka podpore rastového hormónu sa tak stáva zložkou, ktorá je veľmi dôležitá napríklad aj pre malé deti.

Arginín si však nedokáže naše telo vytvoriť samo, a preto ho musíme prijímať z externých zdrojov. Najčastejšie z rôznych druhov potravín.

Všetkého však veľa škodí, a to platí aj pri arginíne.

Táto aminokyselina má taktiež svoju odporúčanú dennú dávku.

Tú najčastejšie uvádza výrobca v príbalovom letáku, ktorý je súčasťou balenia.

Z referencií a skúsenosti ľudí, ktorí arginín využívajú pravidelne, sa môžeme dozvedieť, že prakticky táto aminokyselina nemá žiadne nepriaznivé účinky.

Na pozore sa musia mať jedine tehotné a dojčiace ženy, ktoré by mali prijímať arginín len pomocou potravín, nie formou tabliet.

Je taktiež dôležité upozorniť, že samotný arginín nemá až také skvelé účinky. Vždy je preto potrebné  skombinovať ho so stravou alebo iným doplnkom výživy.

Veríme, že vám tento článok dostatočne objasnil účinky tejto aminokyseliny na naše telo a aj vy zaradíte zložku arginín do svojho jedálnička.

Určite, urobíte pre svoje telo dobre.

Arginín od Natural Nutrition

arginínArginín od značky Natural Nutrition patrí medzi kvalitné produkty. Medzi hlavné výhody patrí veľkosť balenia a priaznivá cena. Taktiež má veľmi kvalitné účinky. Dokáže účinne nabudiť.

Pozrite si viac detailov o tomto produkte. Nech sa páči!

  • Veľké balenie
  • Nízka cena
  • Obsah až 800 mg v 1 kapsule
  • Podporuje regeneráciu
  • Neprekračujte odporúčanú dennú dávku
  • Nevhodný pre tehotné alebo dojčiace ženy

Celkové hodnotenie

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here