Pozrite si FITNESS DARČEKY. Ideálne VIANOČNÉ DARČEKY pre mužov i ženy!

DomovVýživa12 dôvodov, prečo jesť banán každý deň

12 dôvodov, prečo jesť banán každý deň

Čo keby sme vám povedali, že existuje ovocie, ktoré vám pomôže schudnúť, znížiť nadúvanie, bojovať proti rakovine a dodá vám energiu na hodiny tréningu? Presne toto všetko dokáže banán! Čítajte ďalej a dozviete sa, čo jeden banán dokáže spraviť s vaším telom.

Vyskúšajte tieto banánové pochúťky

Čo obsahuje banán?

Banány obsahujú slušné množstvo vlákniny a niekoľko typov antioxidantov. Jeden banán bežnej veľkosti (100 gramov) má takéto nutričné hodnoty (zdroj):

  • Kalórie: 94 kcal
  • Tuky: 0,2 g
  • Bielkoviny: 1 g
  • Sacharidy: 22 g
  • Cukry: 19 g
  • Vláknina: 2 g
  • Vápnik: 12 mg
  • Voda: 74 g

Jeden banán poskytuje približne 100 kalórií a pozostáva takmer výlučne z vody a sacharidov. Obsahujú malé množstvo bielkovín a takmer žiadny tuk.

banán nakrájaný

Sacharidy v zelených, nezrelých banánoch sú väčšinou vo forme škrobu. Ako banán dozrieva, jeho chuť je sladšia a obsah vlákniny klesá.

Banán je excelentný zdroj energie

Banány sú oveľa lepším zdrojom energie ako energetické nápoje. Už dva banány poskytujú dostatok kalórií na hodinový tréning alebo prechádzku. Keď sa popoludní cítite unavení a malátni, skúste nahradiť kávu banánom.

bench press

Energia vám vydrží dlhšie a neutrpíte prudkú únavu spôsobenú vyprchaním kofeínu.

Môže zlepšiť hladinu cukru v krvi

Banány sú bohaté na rozpustnú vlákninu. Počas trávenia sa rozpustná vláknina rozpúšťa v tekutine a vytvára gél. Je to tiež to, čo dáva banánom ich charakteristickú štruktúru.

Nezrelé banány tiež obsahujú rezistentný škrob, ktorý vaše telo nevie stráviť.

Spoločne môžu tieto dva typy vlákniny zmierniť hladinu cukru v krvi po jedle. Navyše môžu pomôcť regulovať vašu chuť do jedla spomalením vyprázdňovania žalúdka.

To znamená, že napriek vyššiemu obsahu uhľohydrátov nespôsobia banány u zdravých ľudí výrazné kolísanie hladiny cukru v krvi.

Ak trpíte cukrovkou, môžete si pokojne vychutnať banány, no neodporúča sa konzumovať veľkú porciu na jedno posedenie.

Podporuje trávenie

Banány môžu pomôcť vášmu zlému tráveniu. Sú vynikajúcim zdrojom prebiotík, nestráviteľných uhľohydrátov, ktoré pôsobia priaznivo v tráviacom trakte.

Ako sme už vyššie spomenuli banán obsahuje vlákninu, ktorá je spojená s mnohými zdravotnými výhodami, vrátane zlepšeného trávenia.

sušený banán

Jeden stredne veľký banán obsahuje približne 2-3 gramy vlákniny.

Spomínaný rezistentný typ vlákniny, ktorý sa nachádza v nezrelých banánoch, je prebiotikum. Prebiotiká váš organizmus nedokáže stráviť, a preto skončia vo vašom hrubom čreve, kde sa stanú potravou pre prospešné baktérie vo vašom čreve.

To stále nie je všetko!

Banány obsahujú aj látku zvanú pektín. To je vláknina nachádzajúca sa v zrelých aj nezrelých banánoch, ktorá môže pomôcť predchádzať zápche a zmäkčiť stolicu.

Niektoré štúdie dokonca naznačujú, že pektín môže pomôcť chrániť pred rakovinou hrubého čreva, hoci na úplné potvrdenie tohto tvrdenia je stále potrebný ďalší výskum.

Pomôže vám schudnúť

Aj, keď žiadna netestovala účinky banánov priamo na chudnutie. Toto obľúbené ovocie má niekoľko atribútov, ktoré by z neho mohli urobiť jedlo vhodné na chudnutie.

Po prvé, banány majú relatívne málo kalórií. Priemerný banán má niečo cez 100 kalórií, no je výživný a zasýti.

Konzumácia väčšieho množstva vlákniny zo zeleniny a ovocia sa spája s nižšou telesnou hmotnosťou a chudnutím.

svaly na bruchu

Skúste nahradiť nezdravé sladkosti banánom a výsledky sa zaručene dostavia.

Môže podporovať zdravie srdca

Draslík je minerál, ktorý je životne dôležitý pre fungovanie srdca, najmä pre reguláciu krvného tlaku. Napriek jeho dôležitosti len málo ľudí prijíma dostatok draslíka vo svojej strave.

Banány sú vhodným zdrojom draslíka, pričom stredne veľký banán (100 gramov) poskytuje až 10 % odporúčanej dennej dávky.

Keďže sú banány bohaté na draslík, pomáhajú obehovému systému tela dodávať kyslík do mozgu.

To pomáha telu udržiavať pravidelný srdcový tep, znižovať krvný tlak a správnu rovnováhu vody v tele.

Podľa starších výskumov a štúdií majú ľudia, ktorí jedia dostatok draslíka, až o 27 % nižšie riziko vzniku srdcových chorôb.

Banány navyše obsahujú horčík, ďalší minerál, ktorý je dôležitý pre zdravie srdca.

Nedostatok magnézia môže súvisieť so zvýšeným rizikom srdcových chorôb, zvýšeným krvným tlakom a vysokými hladinami tukov v krvi. Preto je nevyhnutné, aby ste konzumovali dostatok minerálov z pestrej stravy.

Je plný antioxidantov

Ovocie a zelenina sú vynikajúcim zdrojom antioxidantov a banány nie sú výnimkou.

Banán obsahuje niekoľko druhov silných antioxidantov, vrátane flavonoidov a amínov.

Tieto antioxidanty sú spojené s mnohými zdravotnými výhodami, ako je znížené riziko srdcových chorôb a degeneratívnych ochorení.

Pomáhajú predchádzať oxidačnému poškodeniu buniek spôsobenému voľnými radikálmi. Bez antioxidantov sa voľné radikály môžu časom nahromadiť a spôsobiť škody, ak sa ich hladina vo vašom tele príliš zvýši.

Zlepšuje libido

Banány sú mimoriadne vhodné pre mužov a zahŕňajú celý rad zdravotných výhod.

Draslík, hlavná živina v banáne, pomáha zvýšiť produkciu testosterónu, mužského pohlavného hormónu a zlepšuje libido. Tryptofán prítomný v banánoch pomáha zvyšovať sekréciu serotonínu, hormónu, ktorý zlepšuje náladu a zvyšuje chuť na sex.

Mangán a horčík v banánoch zlepšujú zdravie prostaty a podporujú optimálne fungovanie reprodukčných orgánov.

Banány sú skvelým zdrojom bromelaínu a vitamínu B, ktorý reguluje testosterón a zvyšuje sexuálnu výkonnosť a celkovú mužnosť.

Banán je tiež dobrý zdroj uhľohydrátov a zvyšuje energetickú hladinu. Pomáha tiež prekrviť mužské pohlavné orgány.

Banán vás zasýti

Banány vám môžu pomôcť cítiť sa sýto. Je to tým, že banán pridá objem do vášho tráviaceho systému a spomalí trávenie.

Nie úplne zrelé banány sú bohaté na rezistentný škrob, ktorý, ako už názov napovedá, doslova odoláva procesu trávenia.

Na chudnutie je ideálny proteín, ale banány majú nízky obsah tejto makroživiny. Takže ak chcete zahnať hlad, skúste zjesť nakrájaný banán s potravinami bohatými na bielkoviny, ako je grécky jogurt, alebo rozmixujte banán do proteínového kokteilu.

čerstvé banány

Nezrelé banány môžu zlepšiť citlivosť na inzulín

Inzulínová rezistencia je významným rizikovým faktorom viacerých chronických ochorení, vrátane cukrovky 2. typu.

Niekoľko štúdií ukazuje, že pravidelná konzumácia rezistentného škrobu z nezrelých banánov, môže zlepšiť citlivosť na inzulín. To by mohlo spôsobiť, že vaše telo bude lepšie reagovať na tento hormón regulujúci hladinu cukru v krvi.

Sú však potrebné ďalšie štúdie, ktoré by skúmali, ako môže rezistentný škrob v banánoch ovplyvniť citlivosť na inzulín.

Môže zlepšiť zdravie obličiek

Draslík je životne dôležitý pre funkciu obličiek a reguláciu krvného tlaku.

Banány, ako zdroj draslíka môžu byť banány obzvlášť prospešné, pokiaľ ide o udržanie zdravých obličiek.

Jedna štúdia zahŕňajúca viac ako 5000 ľudí so začiatočným štádiom chronického ochorenia obličiek spájala draslík so znížením krvného tlaku a pomalšou progresiou ochorenia obličiek.

Na druhej strane niektorí ľudia s ochorením obličiek v neskorom štádiu alebo ľudia na dialýze potrebujú obmedziť príjem draslíka. Ak patríte do jednej z týchto kategórií, pred zvýšením príjmu draslíka sa porozprávajte so svojím lekárom.

Podporuje regeneráciu po cvičení

Banány sú niekedy označované ako dokonalé jedlo pre športovcov. Je to do značnej miery spôsobené ich obsahom ľahko stráviteľných sacharidov, ako aj minerálov draslíka a horčíka, ktoré oba pôsobia ako elektrolyty (zdroj).

Počas intenzívneho cvičenia strácate elektrolyty potením. Doplnenie draslíka a horčíka do tela po tréningu, napríklad konzumáciou banánu, môže znížiť svalové kŕče a svalovku.

Banány sú ideálne jedlo pred, počas a po tréningu.

Jednoducho sa konzumuje

Banány sú nielen neuveriteľne zdravé, ale aj jedným z najjednoduchších snackov. Neexistuje spôsob, ako správne jesť banán. Je to len na vás, ktorý spôsob vám vyhovuje.

Banán je skvelým doplnkom do jogurtu a cereálií. Je tiež ideálny ako pochúťka na celozrnné toasty s arašidovým maslom. Môžete ich dokonca použiť namiesto cukru pri pečení a varení.

Banány sa tiež neuveriteľne ľahko konzumujú a prepravujú. Všetko, čo musíte urobiť, je olúpať ich a zjesť.

Záver

Banány sú obľúbené ovocie s mnohými zdravotnými výhodami.

Vďaka obsahu vlákniny a antioxidantov môžu podporiť vaše trávenie a zdravie srdca. Navyše môžu zlepšiť chudnutie, pretože majú relatívne nízky obsah kalórií, sú bohaté na živiny a zasýtia.

Plne zrelé banány ako aj nezrelé zelené banány uspokoja vašu chuť na sladké a pomôžu vám cítiť sa lepšie.

4/5 - (5 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Andrej
Andrej
Športu sa venujem odmalička. Hrám futbal a vo voľnom čase rád cvičím. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike vzdelávam. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

ZĽAVY AŽ - 80 %!