Ste medzi bežcami úplne nový a netušíte do akých bežeckých tenisiek investovať? Jedna rada na úvod – ostatní bežci vám môžu odporúčať to, čo najlepšie vyhovuje im samotným.

A hoci z nich môže hovoriť mnohoročná skúsenosť s desiatkami párov obuvi všetkých možných značiek, buďte na pozore!

Pre každého bežca a na každý účel sa optimum bude nachádzať niekde úplne inde.

Náš výber TOP 5 najlepších bežeckých topánok

Ako vybrať tenisky na behanie


Lepšie už by vám mali byť schopní poradiť v špecializovaných bežeckých predajniach (ideálne v tých, ktoré ponúkajú pestrú paletu značiek a nebudú teda inklinovať k presadzovaniu tej ich “zaručene najlepšej”).

Niektoré dokonca ponúknu aj analýzu vášho kroku na bežeckom páse a to zvyčajne v rámci ceny za topánok, ktoré si u nich následne (ako sa predpokladá) zakúpite.

Pre úplného nováčika, ktorý nemá žiadne skúsenosti, by sme tento spôsob voľby s čistým svedomím odporúčali.

Čím sa ale riadiť, pokiaľ túto možnosť nemáte, prípadne jej nedôverujete?

Ďalšou možnosťou je metóda “pokus-omyl”, kedy na základe nejakého počiatočného odhadu zakúpite viac rôznych párov a postupne skúšate a porovnávate vlastné pocity (a následky) behu v nich.

Táto metóda je však veľmi nákladná a neekonomická.

Poďme teda postupne prebrať možnosti, ako sa skúsiť trafiť čo najviac do optima.

bežecké topánky na behanie

Skúste si to najprv na boso!


Na úvod by sme každému začiatočníkovi (ak počasie a prostredie dovolí) odporúčali absolvovať prvé bežecké krôčiky čo najčastejšie naboso.

Túto fázu ale môžete zaradiť aj keď už nejaký piatok v teniskách beháte.

Ideálny je trávnik, ušliapaná hlina, piesočná pláž…

Obzvlášť ak začínate len na niekoľkých minútach behu (koľko vám dych dovolí), nie je riziko preťaženia chodidiel veľké.

Tí pokročilejší tak môžu absolvovať potrebný výklus a rozklus pred tréningom na dráhe.

Od začiatku vás to bude učiť využívať k behu svoj pohybový aparát (od päty, cez prsty na nohách až po ramená a hlavu), tak ako ho kedysi mocná a vševedúca príroda navrhla.

Ak sa vám podarí postupne rozbehať naboso a budete sa pri tom a po tom cítiť dobre, môžete následne voliť obuv podporujúci váš prirodzený štýl behu (ľahší, s menším sklonom, menej podporných funkcií, …).

V tomto prípade môžete skúsiť vhodné topánky vybrať aj sami. Nekupujte určite hneď tie najminimalistickejšie. Použite zdravý rozum.

Obzvlášť ak sa chystáte rýchlo navyšovať bežecké objemy (už teraz máte v pláne maratón alebo ultra), tak tlmenie a podporu úplne nezatracujte.

Na druhú stranu môžete pri rozbiehaní sa naboso zistiť, že to nie je pre vás. Že vás niečo bolí alebo ťahá pri behu alebo následne po ňom.

Ak je to len mierny problém, ktorý odznieva a nepretrváva, môžete to opatrne skúšať aj naďalej.

Ak vám je ale beh naboso vyložene nepríjemný alebo vám pôsobí dokonca bolesť či sa s ním jednoducho ani po niekoľkých pokusoch nemôžete vôbec porovnať, budete skôr kandidátmi na ťažšie topánky s podporou.

bežecké topánky na behanie

Hlavné kritériá výberu bežeckej obuvi


Základnú predstavu o tom, do ktorého tábora teda patríte si po tejto fáze asi urobíte. Aké sú ďalšie kritériá pre konkrétnu voľbu modelu?

Článkov na tému – ako vybrať bežecké topánky, alebo na čo si dať pri výbere pozor, je celý rad.

Avšak ak začínate behať alebo už beháte je výber tej správnej bežeckej topánky hlavnou vecou, ktorú treba vyriešiť.

V tomto článku teda nepôjdeme cestou niekoľkých odporúčaní, ale kompletným rozhodovacím aj nákupným cyklom, ktorý väčšina bežcov pri výbere bežeckých topánok absolvuje.

Ako už bolo povedané kvalitná bežecká topánka môže mať vplyv na prípadné zranenia z behu, hlavne ak budete behať na väčšie vzdialenosti.

Bolesti chrbta, nôh alebo obľúbené bežecké koleno nie sú nič, čo by sme vám odporúčali.

Okrem zdravia, potom svoju úlohu hrá osobný vkus aj bežecký štýl. Ale dosť bolo rečí, ideme vyberať

Láka vás behanie? Pozrite si 6 skvelých dôvodov, prečo začať behať.

Povrch topánky


Budete behať po bežeckej dráhe, alebo na tráve či ceste? Práve povrch významne ovplyvňuje aj výber bežeckých topánok.

Napríklad ak budete behať na dráhe alebo inom rovnom povrchu, nepotrebuje nejakú extra trakciu (priľnavosť).

Orientovať sa môžete podľa:

  • Cesty a rovnejší povrch bude vyžadovať menšie trakciu a nižšiu hmotnosť.
  • Trailový beh už vyžaduje dobrú trakciu, podporu a odpruženie pri behu na nerovnom teréne.

Bežecké topánky

Hľadáte kvalitné bežecké topánky? Vyskúšajte nasledujúce produkty. Majú pozitívne ohlasy na internete a výhodnú cenu.

Aký je váš štýl behania?


Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, existuje veľa rôznych druhov športových topánok.

Dávajte si pozor aby ste náhodou nekúpili športové topánky, ktoré nie sú vyslovene určené na behanie.

V rámci ponuky športových topánok sa môžete stretnúť napr. s fitness obuvou alebo obuvou zameranou na bežné nosenie.

Tieto topánky potom nie sú úplne vhodné na trailové behanie alebo dlhé maratóny.

Viete, aký máte došľap chodidla?


Typ došľapu vašej nohy má zásadný vplyv práve na výber správnej bežecké topánky.

V súčasnosti už máte možnosť si to nechať zistiť v niektorých špecializovaných bežeckých predajniach alebo to môžete čiastočne spoznať podľa svojich starých topánok, podľa toho, v ktorej časti sú viac namáhané.

Rozdiel pri behu je v tom, že noha sa musí vyrovnať pri náraze chodidla na povrch s tlakom 2-3x vyšším ako je hmotnosť tela.

Ak si toto neošetríte vhodnou obuvou, zbytočne preťažujete niektoré kĺby, svaly či väzy.

Pri behaní na dlhšie vzdialenosti alebo pri pravidelnom tréningu sa to potom môže negatívne prejaviť.

bežecké topánky na behanie

Pronácia, supinácia, neutrál


  • Pronácia – sa vyznačuje tým, že sa chodidlo pri došliapnutí vychyľuje smerom dovnútra. V určitej miere to nie je problém, ale pri väčšom vychýlení už áno. Práve to potom kompenzujú vhodné bežecké topánky, ktoré sú navrhnuté tak, aby stabilizovali viac na vnútornej strane podrážky. Najviac sa s týmto typom došliapnutí môžete stretnúť u ľudí s plochými chodidlami alebo pri postavení nôh do tvaru X.
  • Supinácia – pri došliapnutí sa supinácie sa chodidlo vychyľuje smerom von. V tomto prípade sa hodia topánky, ktoré sú vystužené na vonkajšej strane podrážky, aby túto nerovnosť vyrovnávali. Sa supináciou sa môžete stretnúť ak máte vyššiu klenbu nohy či nohy tzv. do O. Pri behaní vytáčajú špičky priveľmi dovnútra, takže najviac zaťažené miesta na bežeckej topánke sú na vonkajšej strane podrážky.
  • Neutrálne – ak máte neutrálny došľap je to pre behanie perfektné. Pri dopade na povrchu sa chodidlo prevalí od päty k špičke stredom podrážky. U tohto typu došliapnutia nepotrebujete žiadne extra stabilizačné prvky, takže máte výber o niečo jednoduchší.

Pozrite si video, v ktorom sa dozviete ako vybrať bežecké topánky.

Máte ploché chodidlá?


Môžete začať jednoduchým testom. Pripravte si väčší papier, namočte si chodidlá a potom sa po papieri prejdite.

Výsledkom budú vaše stopy podľa ktorých môžete zistiť, ako na tom ste.

  1. Normálne chodidlo – má štandardnú veľkosť klenby chodidla, takže na papieri zanechá mokrú stopu, kde je predná aj zadná časť chodidla spojená širokú častí. Normálne chodidlo pri dotyku s povrchom začína od vonkajšej strany päty. Potom sa valí smerom dovnútra a eliminuje prípadné nárazy. Ak máte tento tvar chodidla nepotrebujete nijaké špeciálne bežecké topánky.

Odporúčané bežecké topánky: stabilné s priemernou kontrolou.

  1. Ploché chodidlo – má nízku klenbu a zanecháva odtlačok, ktorý vyzerá ako celé chodidlo. Zvyčajne sa to označuje ako nadmerná pronácia. V priebehu času, ak budete veľa behať v nevhodnej obuvi, je vyššie riziko rôznych zranení.

Odporúčané bežecké topánky: topánky s kontrolou pohybu alebo topánky s vysokou stabilitou, značkovou medzipodrážkou a kontrolnými prvkami, ktoré znižujú mieru pronácie. Držte sa ďalej od priveľmi polstrovaných topánok, ktoré nemajú žiadnu stabilitu.

  1. Chodidlo s vysokou klenbou – na odtlačku tohto typu chodidla vidíte iba úzky pásik alebo žiadny medzi pätou a prednou časťou chodidla. Vysoko klenuté chodidlo môže mať supináciu alebo pronáciu.

Odporúčané bežecké topánky: Polstrované topánky s väčšou flexibilitou pre podporu pohybu chodidla.

Držte sa ďalej od topánok s väčším riadením pohybu alebo tých, ktoré znižujú pohyblivosť chodidla.

Vezmite do úvahy aj svoju hmotnosť


Čím ste ťažší, tým bude vplyv chodidla na povrch viac pôsobiť na nohy, kosti, šľachy a pod.

Práve vyššia váha môže vyžadovať kúpu bežeckých topánok, ktoré poskytnú ďalšiu podporu navyše a to aj v prípade, že máte neutrálny došľap chodidla.

Ideálne je túto vec prebrať s lekárom alebo skúseným obchodníkom z bežeckej špeciálky.

Vyhnete sa tak prípadným bolestiam chrbta či nôh po behaní.

bežecké topánky na behanie

Kde nakupovať?


Najjednoduchšou cestou je navštíviť nejaký špecializovaný bežecký obchod, kde sú k dispozícii rôzne typy bežeckých topánok.

Ideálne ak tu majú aj diagnostické zariadenia na zistenie typu vášho došliapnutia.

Určitou nevýhodou tu môže byť obmedzenie na konkrétny sortiment ponúkaných topánok, takže môžete prísť o nejaké zaujímavé modely, ktoré tu nemajú.

Práve s týmto môžu pomôcť špecializované on-line e-shopy, ktoré väčšinou ponúka oveľa väčší sortiment bežeckých topánok od rôznych značiek a výrobcov.

Dostať sa tak môžete aj k modelom, ktoré v klasickom obchode zoženiete ťažko.

Prinášame vám prehľad obchodov, kde keď nakúpiť, rozhodne nespravíte krok vedľa.

Ide o overené a zaručene kvalitné obchody. Nech sa páči.

Vyberajte bežecké topánky radšej popoludní


Môže to znieť hlúpo ale v priebehu dňa vaše nohy získavajú väčší objem v dôsledku fyzickej aktivity.

Tým, že si budete topánky skúšať popoludní zabránite tomu, že si ich vyberiete príliš malé.

Môžete tiež zvážiť, či ich nebudete vyberať po behu, kedy má vaše chodidlo maximálne rozmery.

Ak používate do topánok vložky, vezmite ich so sebou.

Vyberajte pohodlie


Ak máte pocit, že vás topánka zviera, alebo drie, je veľmi pravdepodobné, že pri behu to bude ešte horšie.

V priebehu behu totiž chodidlá môžu zväčšiť svoju veľkosť, takže budú menej a menej pohodlné s každým ubehnutým kilometrom. Pri skúšaní sa v topánkach prejdite alebo ideálne sa môžete aj krátko prebehnúť – ak je to povolené.

Týmto spôsobom získate lepšiu predstavu o tom, či bude topánka aj pri behu pohodlná.

Veľkosť je najdôležitejšia


Práve vďaka napúčaniu chodidla pri behu si väčšina bežcov kupuje bežecké topánky o pol čísla väčšie, než u bežných topánok, ktoré používajú.

Dobrou pomôckou je otestovať si topánku podľa:

  • posunutia nohy vpred priamo v topánke
  • či dostanete medzi pätu a okraj topánok prst

Pánske a dámske verzie


Dámske tenisky na behanie sa od tých pánskych nelíšia len vo farebnom prevedení. Často sú tiež prispôsobené na nižšiu váhu ženského tela a ďalšie malé detaily.

Pánske tenisky na behanie sú zase často prispôsobené na vyššiu hmotnosť jedinca, ktorý ich bude používať.

Spýtajte sa na funkcie, ktoré topánka ponúka


Dobrý pár bežeckých topánok môže byť drahý, takže sa možno budete chcieť vyhnúť tomu, že si platíte za zbytočné funkcie.

Spýtajte sa pri nákupe na veci ako je:

  • vetranie topánky
  • tvar a nastavenie podrážky topánky
  • priehľadné časti, ktoré majú na starosť tlmenie

Buďte otvorený aj ďalším možnostiam


Aj keď topánka vyzerá perfektne a má dobrú farbu, nenechajte sa oklamať.

Dajte si pozor, nech nekúpite bežecké topánky, ktoré nebudú pohodlné alebo vás z nich bude bolieť chrbát.

Vo svojich nových topánkach na behanie plánujete tráviť veľa času, takže je lepšie si vyberať nielen podľa dizajnu ale aj podľa toho, ako sa v nich cítite.

bežecké topánky na behanie

Nové bežecké tenisky najprv pripravte


Aj keď si vyberie topánky, ktoré vám budú sedieť, pri behu i tak môže vznikať malé trenie a začnú sa tvoriť pľuzgiere.

Preto je lepšie používať zo začiatku nové bežecké topánky na kratšie behy s prestávkami alebo na chôdzu.

Týmto spôsobom vzniká menšie riziko vzniku pľuzgierov a zároveň topánky rozchodíte.

Najobľúbenejšie značky bežeckých topánok


Pozrite si zoznam tých najkvalitnejších svetových značiek, ktoré vyrábajú prvotriedne topánky prispôsobené presne na behanie. Nech sa páči.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here