DomovMagazínBolesť kolien: najčastejšie príčiny, kedy ju riešiť a ako jej predchádzať?

Bolesť kolien: najčastejšie príčiny, kedy ju riešiť a ako jej predchádzať?

Bolesť kolien netrápi iba staršiu generáciu. Čoraz častejšie sa bolesť kolien objavuje u detí, dospievajúcich aj ľudí v produktívnom veku, u tých, ktorí športujú aj u pohybovo neaktívnych. Aké môžu byť príčiny bolestí kolien a ako ich riešiť?

Bolesť nebýva jediným príznakom

Ľudia, ktorých trápia kolená, zďaleka nepopisujú iba bolestivosť. Medzi ďalšie príznaky, ktoré vám napovedia, že s kolenami nie je niečo v poriadku, sú:

  • opuch
  • obmedzenie rozsahu pohybu (nemôžeme úplne narovnať alebo úplne pokrčiť)
  • bolestivé praskanie
  • nestabilita
  • stuhnutosť
  • príznaky zápalu (začervenanie, teplo)

Čo nás v kolene bolí?

Kolenný kĺb (articulatio genus) patrí medzi tzv. kladivové kĺby. Znamená to, že jeho rozsah pohybu je v jednej rovine – dokážeme ho pokrčiť alebo narovnať, pohyb do iných strán je značne obmedzený (ale možný – viď napríklad rotácie kolena).

bolesť kolien šport po behu bežecké koleno
People photo created by jcomp – www.freepik.com

Kolenný kĺb je najzložitejším kĺbom v ľudskom tele. Spája tri kosti:

  • stehennú kosť (femur)
  • holennú kosť (tibia)
  • jabĺčko (patella)

Stehenná a holenná kosť sa spájajú kĺbnym puzdrom a väzivom. Jabĺčko nie je s kolenným kĺbom napevno spojené – pri kolene ho drží jabĺčkový väz, ktorý je úponovou šľachou štvorhlavého svalu stehna.

Kolenným kĺbom prechádzajú viaceré väzy – medzi najznámejšie patria predný a zadný skrížený väz, zboku sú to kolaterálne väzy (vnútorný a vonkajší).

Väzy spevňujú koleno a poskytujú podporu najmä pri rotačných pohyboch kolena.

Súčasťou kolenného kĺbu sú aj menisky. Ide v podstate o chrupavky v tvare písmena C, ktoré tlmia dopady a pomáhajú „vyrovnať“ nerovnosti kostí, ktoré na seba v kolennom kĺbe nasadajú.

Nemôžeme zabudnúť ani na svaly, ktoré sú zodpovedné za pohyb v kolennom kĺbe. Medzi hlavné svalové skupiny patrí štvorhlavý sval stehna, ktorý koleno vystiera a hamstringy na zadnej strane stehna, ktoré koleno ohýbajú.

Ak ťa problematika hamstringov zaujíma bližšie, prečítaj si aj náš komplexný článok o hamstringoch a zisti, ako ich efektívne a bezpečne posilniť.

Na otázku, čo nás teda v kolene bolí, neexistuje jednoznačná odpoveď. Môže to byť:

  • jabĺčkový väz
  • menisky
  • väzy
  • chrupavky
  • svalové úpony
  • ďalšie štruktúry

Aké sú najčastejšie príčiny bolesti kolien?

Bolesť v kolene môže byť akútna aj chronická. Akútna bolesť je typicky spojená s bezprostrednou reakciou na záťaž, resp. so zranením. Vo futbale a iných športových hrách sú časté napríklad pretrhnutia skrížených väzov či roztrhnutie meniskov.

bolesť kolien bandáž ortéza

Ak sa pozrieme na chronickú bolesť kolien, objavujú sa bolesti súvisiace s jednostranným preťažovaním či geneticky podmienené príčiny. Patrí sem napríklad:

  • bežecké koleno
  • skokanské koleno
  • burzitídy
  • artróza
  • reumatické ochorenia
  • chondropatia patelly (mäknutie jabĺčka)
  • Bakerova cysta

Pri diagnostikovaní bolestí kolien je často koleno jedinou štruktúrou, na ktorú sa pozerá – a to môže podľa viacerých odborníkov viesť k chybným záverom či prehliadaniu dôležitých súvisiacich mechanizmov.

Dôležité je zhodnotiť funkciu pohybového aparátu komplexne, s ohľadom na možné svalové dysbalancie a nezabúdať ani na možné psychologické faktory ako modulátory bolestivosti (1).

Čo je to bežecké koleno?

Bežecké koleno je najčastejšou príčinou bolestí vonkajšej strany kolena u bežcov (2). Odborne sa nazýva aj iliotibiálny syndróm a jeho vznik si môžete privodiť viacerými spôsobmi.

Najčastejšie postihuje bežcov, cyklistov či vojakov, ktorí vykonávajú aktivity s ohýbaným kolenného kĺbu v obrovskom objeme a postihuje približne rovnako mužov aj ženy.

Počas 4 rokoch trvania výskumu medzi ženami bežkyňami sa bežecké koleno vyskytovalo až u 16 % účastníčok (3). Autori pozorovali u týchto žien väčšiu vnútornú rotáciu kolena počas behu a nadmernú addukciu (pritiahnutie) stehnovej kosti.

Dodnes nie je presne známa jednoznačná príčina vzniku bežeckého kolena. Ako možné vysvetlenie sa uvádza trenie iliotibiálneho traktu o vonkajší epikondyl stehennej kosti, tlačenie tuku a spojivového tkaniva voči iliotibiálnemu traktu či chronický zápal burzy iliotibiálneho traktu (4).

Iliotibiálny trakt si môžete predstaviť ako dlhý spevňujúci pás tvorený prevažne šľachou, ktorý sa tiahne od bedrového kĺbu (vo forme m. tensor fasciae latae) až pod koleno. Jeho hlavnou úlohou je spevňovať vonkajšiu stranu stehna a jeho rôzne funkčné poruchy môžu spôsobovať aj bolesť nôh od kolien hore.

rastové bolesti u detí
People photo created by freepik – www.freepik.com

Bolesť kolien u detí? Toto sú najčastejšie príčiny

Ani deti nie sú voči bolesti kolien imúnne. Medzi najčastejšie príčiny patria tzv. rastové bolesti. Najčastejšie sa objavujú v noci od raného detstva až po ukončenie rastu. Často trápia aj dospievajúcich, na kolene však lekár nespozoruje žiadny patologický nález.

Rastové bolesti sú výraznejšie u športujúcich detí alebo po ťažkej námahe, no väčšinou spontánne odznejú do 30 minút.

Medzi ďalšie príčiny bolestí kolien u detí patrí napríklad:

  • reflexná sympatiková dystrofia
  • erytromelalgia (zriedkavé ochorenie sprevádzajúce pocitom pálenia)
  • hypermobilita (častejšia u dievčat)
  • osteochondrózy

Ako riešiť bolesť kolien?

Akútna a silná bolesť spojená so zranením patrí jednoznačne do rúk lekára. Neotáľajte s návštevou chirurgie, kde diagnózu stanoví lekár a odporučí aj konkrétnu liečbu.

Chronické bolesti kolien je vhodné takisto riešiť s ošetrujúcim lekárom, ktorý vás pravdepodobne odporučí na kvalitného fyzioterapeuta. Ten vám pomôže aplikáciou fyzikálnych metód (TENS, laser, mäkké techniky, masáže, hydroterapie) a nastaví vhodný cvičebný program, ktorý vám pomôže bolesť kolien zvládnuť.

Ako podporná liečba sa využívajú aj ortézy a bandáže. Ortézy typicky pomáhajú zotaviť sa zo zranenia alebo operácie, bandáže poskytujú kolenu dodatočnú oporu.

Hľadáš kvalitnú ortézu či bandáž? Potom si nenechaj ujsť tento článok, kde ti poradíme s výberom.

Medzi domáce metódy zvládania bolestí kolien (najmä tých akútnych pred poskytnutím lekárskej pomoci), patrí tzv. metóda RICE:

  • Rest
  • Ice
  • Compress
  • Elevate

Ide o skratku zloženú zo začiatočných písmen úkonov, ktoré vykonávame s cieľom uľaviť od bolesti: koleno nezaťažovať, chladiť, niečím stiahnuť a zdvihnúť nad úroveň srdca.

Túto metódu často využívajú napríklad aj športovci, kedy je cieľom o niečo oddialiť nástup opuchu a preklenúť čas, pokým bude poskytnutá kvalifikovaná pomoc.

bolesť kolien fyzioterapia

Trápi ťa bolesť kolien? V týchto prípadoch vyhľadaj pomoc lekára

Bolesť kolien sa môže objaviť prirodzene ako reakcia na nadmernú záťaž. Preťažené koleno bolí – a potvrdí to veľa športovcom, ktorým sa počas tréningu podarilo „to prepísknuť“. Aké sú výstražné signály, kedy by ste bolesť kolena nemali podceňovať a navštíviť lekára?

  • ak sa bolesť objavila v nadväznosti na zranenie alebo náhle pošmyknutie, podvrtnutie…
  • ak je bolesť chronická a pretrváva dlhšiu dobu a / alebo sa stupňuje
  • ak bolesť neustúpi ani po znížení záťaže a oddychu (napríklad 2 týždne bez tréningu)
  • ak bolesť sprevádza opuch a obmedzenie rozsahu pohybu
  • ak máte iné príznaky – napríklad príznaky infekcie (horúčka), začervenanie, teplejšie koleno na dotyk…

Dá sa bolesti kolien predchádzať?

Mnohým bolestiam kolien by sme do určite miery mohli predchádzať. Ako na to?

  1. Stavte na pohyb. Ľudské telo je stvorené na pohyb a aktuálny prevažne sedavý životný štýl nášmu zdravotnému stavu veľmi nepridáva. Okrem civilizačných ochorení sa na nás „lepia“ aj chronické bolesti – najčastejšie krížov alebo kolien. Nájdite si počas dňa čas na prechádzku, sledujte napríklad počet nachodených krokov, zacvičte si.
  2. Zvoľte vhodný druh, frekvenciu aj intenzitu fyzickej aktivity. K bežným denným aktivitám pridajte aspoň 3x do týždňa silový tréning alebo intenzívnejší workout. Prihliadajte pritom na váš zdravotný stav, pohybové zručnosti aj časové možnosti. Na odľahčenie kolien je ideálny napríklad nordic walking, ktorý pomáha lepšie znášať aj chôdzu dolu z kopca, ktorá býva pre kolená často problematická. S výberom vhodných palíc na nordic walking ti poradíme tu.
  3. Dbajte na optimálnu výživu. Čo je to optimálna výživa? Pre každého to bude znamenať niečo iné, základ je však rovnaký: dostatok energie z nutrične bohatých jedál a dostatok bielkovín sú pre zdravie kolien dôležité. Pridať môžete prvky protizápalového stravovania a poslúži aj napríklad vývar z kostí alebo huspenina.
  4. Snaženie doplňte vhodnými doplnkami výživy. Doplnky výživy by mali našu stravu iba dopĺňať. V prípade bolestí kolien spôsobených napríklad osteoartrózou má dobré výsledky aj užívanie kvalitnej kĺbovej výživy. S jej výberom ti poradíme tu.

A ako sa staráte o svoje kolená? Budeme radi, ak sa s nami podelíte v komentároch.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Erika
Masérka, mama, športovkyňa. Vyštudovala Regeneráciu a výživu v športe, momentálne študuje kondičné trénerstvo na Masarykovej univerzite. Venuje sa silovému tréningu a súťaží v klasickom silovom trojboji. Verí, že zdravá strava a pohyb dokážu robiť zázraky s telom aj dušou 🙂

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.