Činky – Jednoručky, kotúče na činky + závažia

Domov Fitness Posilňovanie Činky - Jednoručky, kotúče na činky + závažia

Činky sú jednou z najdôležitejších fitness pomôcok, bez ktorých by sa neobišlo žiadne svedomite vybavené fitness centrum. A mali by byť súčasťou aj vašej domácej posilňovne!

Ak si zaobstaráte tie vhodné činky, tento obľubovaný fitness nástroj s variabilným využitím vám razom zabezpečí väčšinu vymožeností, ktoré ponúkajú aj komerčné posilňovne.

Činky sa dajú označiť za základný nástroj na naberanie svalovej hmoty a precvičenie mnohých svalových partií.

Náš výber tých najlepších jednoručných činiek na trhu. Nech sa páči.

Existuje nespočetné množstvo cvikov a ich variácií, pri ktorých môžete precvičiť rôzne typy svalov, či ich pri cvičení zapojiť naraz viacero, čím sa efekt vašich tréningov iba zvyšuje.

Medzi ďalšie výhody činiek, okrem ich variability a širokého spôsobu využitia, patrí aj to, že sú cenovo ľahko dostupné. Navyše trh sa môže pýšiť so skutočne bohatým výberom rozličných druhov a typov činiek.

Premýšľate, že si taktiež zaobstaráte tieto široko využiteľné fitness pomôcky, vďaka ktorým si doma môžete vytvoriť svoju vlastnú posilňovňu?

Uvažujete, či sa vám oplatí kúpiť si činky z bazáru alebo si radšej kúpite profesionálne činky so zárukou kvality? Zaujíma vás, čo všetko je dobré vedieť pred kúpou činiek? V tom prípade čítajte ďalej!

Základné rozdelenie činiek


Činky sa delia na:

Činky s pevnou váhou

Pevné činky bez možnosti navyšovania alebo znižovania ich hmotnosti. Odporúčame ich skôr do profesionálnych fitiek. Dod omácich sa skôr oplatí zakúpiť si nakladacie činky, ktoré môžete ľubovoľne upravovať.

Nakladacie činky

Výhodou týchto činiek je možnosť nakladania a uberania závažia podľa potreby.

Rozdelenie podľa spôsobu využitia:

Jednoručné činky

  • činky na aerobic
  • činky na zumbu

Ich váha sa zvyčajne pohybuje okolo 5kg a väčšinou ich nájdete vo farebnom prevedení, využívajú ich najmä ženy.

  • inylové činky
  • neoprénové činky

Obojručný typ činiek

Vzpieračské tyče

Dajú sa prirovnať k obojručnej činke, majú však možnosť regulácie hmotnosti.

Ďalšie rozdelenie činiek:

Kettlebell a vin-bell

Špeciálny druh činiek, ktorý sa využíva na precvičenie chrbtových svalov.

Činka má tvar gule a jej spodná časť je sploštená s hmotnosťou od 4 až do 32 kg. Viac info o tomto druhu činiek…

Závažie na behanie

Prostredníctvom suchého zipsu si ho môžete pripnúť na zápästie alebo členky, čo vám pomôže pri budovaní lepšej kondície či vyššej výdrži.

Posilňovacia vesta

Posilňovacia vesta je skvelou pomôckou pri cvičení klikov alebo zhybov. Zvyšuje záťaž pre svalstvo.

Na čo prihliadať pri kúpe nakladacej činky


Výber vzpieračskej tyče a k nej príslušných kotúčov a svoriek je najkomplexnejším pomedzi výberu všetkých činiek.

Keďže pri kúpe vzpieračskej tyče neprihliadate len na žiadanú záťaž, s ktorou by ste si priali trénovať.

Musíte dbať na samotnú hriadeľ a následne na správnu voľbu kotúčov.

Pri výbere tyče sa prihliada na štyri nasledovné aspekty:

Priemer vzpieračskej tyče

Na základe zvoleného priemeru hriadele sa následne vyberajú aj kotúče s totožnými parametrami. Základné rozmery sa pohybujú od 25 milimetrov cez 30 až po 50 milimetrov. Avšak môžete natrafiť aj na také nevšedné rozmery ako je 26, 28 alebo 29 milimetrov.

Dĺžka vzpieračskej tyče

Čím je vaša vzpieračská tyč dlhšia, o to lepšie, pretože sa vám na ňu zmestí následne o to viac kotúčov. Veľké činky (ako sú napríklad bicepsové, vzpieračské či benchové činky) dosahujú dĺžku od 120 po 220 centimetrov.

Pokiaľ máte doma lavicu na bench, je dobré zmerať si aj rozstup stojanov.

Tvar vzpieračskej tyče

Základný typ hriadeľov má klasický rovný tvar, čo znamená, že je tyč po celej dĺžke rovná bez akéhokoľvek atypického narušenia.
Ďalej poznáme:

  • EZ tyč – mierne nalomená
  • Lomená tyč – väčší lom v strede hriadele
  • Tricepsová os – hriadeľ s mriežkou

Na rôzne cvičenia sa využívajú rozličné tyče. Väčšina ľudí si však zvyčajne kupuje klasickú tyč s dĺžkou 160 až 180 centimetrov s 25 až 30 milimetrovým priemerom.

Nosnosť vzpieračskej tyče

Na základe nosnosti hriadele sa odvíja aj jej cena. Tie lacnejšie majú zvyčajne 100 kg. Pri tých je nevýhodou možnosť ohnutia alebo prasknutia tyče, ak si na ňu naložíte vyššie váhy. Štandardnou nosnosťou je 200 až 300 kg. Tie kvalitnejšie hriadele majú nosnosť aj 700 či 900 kg, ktoré sú vyrobené zo špeciálnej ocele.

Kotúče a závažia na činky


Kotúče a závažia na činky sa vyberajú na základe priemeru zvolenej tyče – ak máte hriadeľ s priemerom 30 milimetrov, tak aj otvor na kotúči by mal mať, pochopiteľne, 30 milimetrov. Na trhu môžete natrafiť na závažia alebo kotúče vyrobené z rozličných materiálov. Medzi klasické patria kovové závažia a kotúče, no okrem nich natrafíte aj na cementové kotúče, pogumované, olympijské či odhadzovacie – vzpieračské (takzvané bumper).

Cementové kotúče a závažia

Cementové kotúče a závažia patria do cenovo najnižšej kategórie, čo sa však z veľkej časti odzrkadľuje aj na ich samotnej kvalite. Cementové závažia sú obalené plastom a majú väčší objem ako kovové. Pri častom používaní alebo spadnutí na zem, sa môžu veľmi ľahko poškodiť. Dokonca sa môže poškodiť ich plastový obal a cement sa z nich môže vysypať.

Kovové kotúče a závažia

Na druhej strane, kovové závažia patria rozhodne medzi najlepšie na trhu. Sú kvalitné, odolné s vysokou životnosťou. Pri cvičení s kovovými závažiami sa nemusíte báť ich poškodenia ani v prípade, že by vám spadli na zem niekoľkokrát za sebou.

Kovové kotúče bez úchytov sú o čosi lacnejšie než tie s úchopmi a chytajú sa do rúk aj zložitejšie.

Pogumované kovové kotúče majú tú výhodu, že sa vďaka ich príjemnému povrchu s nimi manipuluje pohodlnejšie, necinkajú o seba, čo by niekomu mohlo pri cvičení s činkami prekážať a sú šetrnejšie aj k vašej podlahe.

Olympijské kotúče a závažia

Olympijské kotúče majú zvyčajne otvor s priemerom 50 milimetrov. Môžete ich nájsť vo viacerých tvarov – v klasickom oblom tvare, ale aj s dvanásťhranovým dizajnom, ktorý je praktický z toho hľadiska, že sa vám činky neodkotúľajú. Existujú aj verzie s pogumovanými úchytkami, vďaka čomu sa s nimi ľahko manipuluje.

Bumper

Bumper sú olympijské kotúče, ktorý majú vysokú odolnosť a vydržia aj odhadzovanie. Bumper majú plný tvar a sú bez úchytov.

 

Uzávery na činky


Existuje viacero druhov uzáverov na činky:

Maticové uzávery na činky

Nevýhodou maticových uzáverov je možnosť uvoľňovania počas cvičenia a potom je potrebné ich následné doťahovanie.

Pružinové uzávery na činky

Ich výhodou je ľahké a jednoduché nasadzovanie na hriadeľ. Nevýhodou je však, tak ako aj pri maticových uzáveroch, ich slabá výdrž. Môže sa stať, že ak činku nakloníte do strany, kotúče vám z nej poľahky spadnú.

Závitové uzávery na činky

Väčšinou sa používajú na olympijské tyče. Uzáver jednoducho navlečiete na hriadeľ a dotiahnete uzáver pootočením závitu.

Špeciálne uzávery na činky

Ich výhodou je jednoduché nastavenie a ich vysoká pevnosť. Tieto uzávery sa vyrábajú v rôznych tvarov a z rozličných materiálov.

Prehľad kvalitných jednoručných činiek. Nech sa páči.

Výber správnych činiek


Ako ste sa podľa jednotlivých delení dozvedeli, existujú desiatky rôznych typov činiek. Niektoré sú vhodné pre začiatočníkov, iné pre profesionálov.

Niektoré sa hodia na domáce používanie, iné skôr do fitness centier alebo posilňovní.

Ak máte pred sebou nákup jednotlivých činiek a nie ste si istí, ktorý typ by bol pre vás ten najlepší, výber si poriadne premyslite.

Nie každá drahá činka bude aj kvalitná. Toto pravidlo platí aj naopak.

Pri výbere činiek preto myslite na jednotlivé parametre, medzi ktoré sa radia:

  • hmotnosť
  • materiál
  • cviky, ktoré s činkami budete cvičiť
  • značka
  • cena

činky na stojane

Hmotnosť


V prípade činiek s pevne danou hmotnosťou je potrebné premyslieť si, na akú hmotnosť stavíte.

Keď kúpite príliš nízku hmotnosť, činky vám na cvičenie stačiť nebudú. Ak kúpite naopak, príliš vysokú, nemuseli by ste si s nimi vôbec zacvičiť.

Po zopár opakovaniach totižto nebudete vládať.

Ako teda vybrať činky, ktoré budú úplne presne pre vás?

Začiatočník spraví dobre, keď si kúpi hneď niekoľko nedokladacích činiek. Začnite na hmotnosti napríklad 3 kilogramy.

Následne si vyberte napríklad 5 kilogramové činky a vhodné je aj niečo s vyššou hmotnosťou. Napríklad 10 kilogramov.

Pre pokročilých fitness nadšencov budú vhodné činky s možnosťou dokladania. K nim si stačí zakúpiť závažie, ktoré si budete podľa potreby meniť.

V takomto prípade ide o pomerne univerzálne činky, vhodné pre viacerých členov domácnosti. Upraviť si ich viete presne podľa seba.

Myslite však vždy na to, že zbytočne ťažké činky, ktoré následne nevyužijete, je zbytočné kupovať.

Materiál


Materiál činiek je dôležitý. Podľa neho zistíte, aké sú kvalitné a koľko vám vydržia. Do činiek je dobré investovať.

Vydržia vám dlhšie a nebudete ich musieť meniť už po krátkom čase.

Materiál sa mení v závislosti od ceny, značky či e-shopu, kde ich nakupujete. Spravidla sa však na povrchovú úpravu používa chróm, plast alebo vynil.

Na výplň kotúčov zas oceľ alebo cement.

Ako už asi sami tušíte, najhorším materiálom je plast. Aj napriek tomu, že je tvrdený, často sa po určitom čase oslabí a praskne. Nie je vhodný pre príliš vysoké hmotnosti.

Najlepším materiálom je chróm. Vhodné je, ak má kov aj pogumovanie, aby nerobil taký hluk a lepšie držal na jednom mieste.

Použitý materiál vo veľkom ovplyvňuje vzhľad činiek. Vzhľad však sledujte ako posledný. Doma potrebujete hlavne kvalitné činky.

Cviky, ktoré budete s činkami cvičiť


Na niektoré cviky potrebujete jednoručky. Na iné sa vám budú hodiť obojručné činky. Práve preto je potrebné pri kúpe myslieť na to, čo budete cvičiť.

K základnej výbave patrí klasika vo forme niekoľkých jednoručiek. Zídu sa vám najmä na jednoduché cviky na ruky alebo chrbát.

Obojručné činky sú vhodné skôr pre profesionálov, no rozhodne by vám aspoň jedna doma nemala chýbať. Využijete ju taktiež na veľké množstvo cvikov.

Ak preferujete nejaký typ cvičenia, spinning alebo aerobik, je dobré dopredu si zistiť, aké činky sa v tomto športe využívajú.

Pre niektoré športy sú vhodnejšie činky určené na dynamické cvičenia. Spravidla sú menšie, aby nezavadzali pri výskokoch alebo iných, podobných cvikoch.

Naopak, pri cvikoch, kde len posilňujete, sú vhodné aj väčšie a masívnejšie činky. Takéto cvičenie si ich doslova vyžaduje.

V prípade, že cvičíte viacero druhov cvičení, je dobré zvoliť aj viacero typov činiek.

činka v ruke

Značka


Tak ako pri všetkých výrobkoch, aj pri činkách sa stretnete s niekoľkými značkami. Niektoré sú drahšie, iné lacnejšie. Niektoré sú známejšie, iné menej známe.

Myslite na to, že za známe značky si často priplatíte. Ak nepotrebujete profesionálne vybavenie, nie je potrebné do nich investovať.

Dôležité je, aby boli činky bezpečné. Mali správne závity (v prípade nakladacích typov) a aby sa vám s nimi dobre cvičilo.

Medzi veľmi obľúbené značky činiek sa radí napríklad značka inSPORTline, ktorá je u nás pomerne známa.

Poskytuje vysokú kvalitu za príjemnú cenu.

Cena


Cena činiek sa odvíja od použitého materiálu, typu činiek, značky či hmotnosti. Niektoré typy sú lacnejšie, iné drahšie.

Tento parameter by nemal byť tým najhlavnejším. Práve naopak. Mali by ste ho sledovať medzi poslednými.

Na činkách zbytočne nešetrite. Nemuselo by sa vám to po čase vyplatiť. Ak premýšľate, že by ste si nejaké kúpili z bazáru, svoje rozhodnutie si premyslite.

Pri kúpe možno ušetríte, no v prípade nejakých problémov činky nemáte možnosť zreklamovať.

Cena jednoručiek s hmotnosťou 5 kilogramov je od 5,90 € vyššie. 

Iné činky s vyššou hmotnosťou sú spravidla drahšie.

Kde nakupovať?


Činky môžete nakupovať pohodlne, z domu, cez internetové obchody. Výhodou je, že ich nájdete snáď v každom športovom e-shope.

Nevýhodou je jedine to, že si činky nemôžete chytiť do ruky. Neviete, ako sa s nimi pracuje a ako sa vám budú držať.

Práve to je dôvod, prečo mnohí stavia radšej na kamenné predajne.

Výber je na vás. Dobré je myslieť na to, že na e-shopoch máte spravidla väčší výber. 

Ako s činkami cvičiť?


Cvičenie s činkami je často náročné najmä na techniku. V prípade začiatočníkov je dobré naučiť sa základné cviky od profesionálov. 

Poprípade, ak si chcete platiť trénera, sa snažte predvádzať cviky doma, pred zrkadlom. Uvidíte, či ich robíte správne.

Na internete nájdete taktiež veľké množstvo videí s návodmi, ako správne niektoré cviky predvádzať.

Na začiatok sa tak naučte správne s činkami cvičiť. Až potom si klasicky zacvičte.

Myslite na to, že nesprávnym cvičením so závažiami si môžete narobiť zbytočné zdravotné problémy. 

Pre koho je cvičenie s činkami vhodné?


Cvičenie s činkami je vhodné pre úplne každého nehľadiac na vek alebo pohlavie. Stačí si osvojiť správnu techniku a následne začať pravidelne cvičiť.

Pred cvičením s činkami nezabudnite na rozcvičku. Telo musí byť zahriate a pripravené na záťaž.

Vyhnete sa tak rôznym problémom, ktoré by ste mohli nepripravenému telu spôsobiť.

Pre začiatočníkov je dobré zvoliť menšiu záťaž. Telo si bude pomaly zvykať a po čase siahnete aj po ťažších činkách.

činka, tenisky,fľaša a ovocie na zemi

Nezabúdajte, že len cvičenie nestačí


Ak máte nejaké ciele, ako napríklad nabrať svalovú hmotu alebo schudnúť, je dôležité myslieť na jeden fakt.

Cvičenie tvorí len približne 20 % z celkového procesu. Dôležitá je strava a to, čo do tela dávate.

Pri cvičení s váhami je dobré zvoliť dostatok bielkovín, ktoré pozitívne ovplyvňujú rast svalovej hmoty.

Nemusíte hneď siahnuť po proteínoch alebo iných nápojoch. Pokojne stavte na potraviny, ktoré majú vyšší obsah bielkovín ako napríklad tvaroh, jogurt či mäso.

Zo stravy sa snažte vyškrtnúť všetko nezdravé. Príliš vysoký príjem cukru nie je pre telo zdravý. Nehovoriac o tom, že výsledky by ste tak skoro na postave neuvideli.

Zhrnutie


Činky sú základným náčiním, ktoré by vám v domácnosti nemali chýbať. Namiesto toho, aby ste cvičili v preplnených fitness centrách, si dnes môžete veľmi jednoducho vyskladať vlastnú posilňovňu. Vyberte si aj pomocou nášho návodu správne činky, s ktorými sa dostanete k vysnívaným výsledkom veľmi rýchlo.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Adrian
Ahoj, moje meno je Adrian a športu sa venujem odmalička. Aktívne jazdím na bicykli a vo voľnom čase sa venujem posilke. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike snažím vzdelávať. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.