Crossfit – História, cviky, výhody a nevýhody

O čo ide?

CrossFit je program, ktorý je zameraný na čo najrýchlejší vašej sily a kondície. Nie je to jednostranne zameraný program, ale je výnimočný v tom, že rovnomerne rozvíja všetkých 10 čiastkových schopností a to:

  • odolnosť srdcovo-cievneho
  • odolnosť dýchacieho systému
  • vytrvalosť
  • silu
  • kĺbovú pohyblivosť
  • výbušnosť
  • rýchlosť
  • koordináciu
  • rovnováhu
  • presnosť

amino x bsn gymbeam fitland

Aminokyseliny sú dôležitou súčasťou tréningu. Udržujú svaly v dobrej kondícii a zaručujú ich kvalitný rast. Tu je náš výber TOP 5 aminokyselín. Zobraziť článok

Súčasťou CrossFit tréningu je:

  • silový tréning
  • plyometrické cviky (napríklad rôzne druhy preskokov a výskokov)
  • rýchlostný tréning
  • vzpieranie
  • cvičenie s kettlebell
  • cviky len s vlastnou hmotnosťou
  • gymnastiku
  • vytrvalostné cviky

História Crossfitu

Počiatky CrossFitu korenia v 70.-tych rokoch minulého storočia. Autorom nápadu, ako vytvoriť novú tréningovú metódu je bývalý športový gymnasta Greg Glassman.

Dal dokopy prvky gymnastiky, cviky s vlastnou váhou, so závažím a rôznym náradím s cieľom podporiť všestranný rozvoj športovca.

Od tej doby prešiel CrossFit mnohými zmenami a úpravami. Teraz ho poznáme v skreslenej forme, no podstata je zachovaná a základ ostal.

Cviky

V CrossFit(e) existujú stovky cvikov a práve to zvýrazňuje jedinečnosť tejto formy tréningu. Cviky je možné kombinovať podľa potreby.

Vďaka tejto vlastnosti si získal takú obrovskú obľubu u ľudí po celom svete. Na Slovensku sa pomaly rozširuje a vznikajú skupiny ľudí, ktorí ho praktikujú spoločne.

V USA bol populárnym už pred rokom 2000. Ale teraz späť k cvikom.

Aby ste si vedeli lepšie predstaviť o čo ide, tu je niekoľko známych cvikov v CrossFit(e): 

  • drep s vlastnou váhou (Air Squat)
  • drep s činkou vpredu (Front Squat)
  • drep s činkou nad hlavou (Overhead Squat)
  • tlaky na ramená (Shoulder Press)
  • výtlak na ramená (Push Press)
  • mŕtvy ťah (Deadlift)
  • mŕtvy ťah k hrudníku v štýle sumo (Sumo Deadlift High Pull)
  • cvičenie s medicinbalom (Medicine Ball Clean)
  • zhyby na hrazde
  • kliky
  • ľah-sed
  • skákanie na švihadle
  • skákanie na debničku
  • beh/šprint
  • veslovanie
  • cvičenia na gymnastických kruhoch
  • práca s jednoručnými činkami
  • švih činkou kettlebell
  • cvičenie s loptou pri stene (Wall Ball)

V nasledujúcom videu môžete vidieť kompletný krosfit tréning celého tela.

Ako často ho cvičiť?

Každý tréning, či už silový alebo kondičný, tak aj CrossFit je založený na pravidelnosti. Vytrvalosť a dlhodobé pravidelné opakovanie tréningov je jedinou cestou ako dosiahnuť zmeny po fyzickej či psychickej stránke.

Bežný tréning je niekedy dlhší ako hodinu a preto je vytrvalosť na prvom mieste.

Napriek tomu, že takýto tréning vyčerpávajúci a fyzicky náročný, mal by byť praktikovaný aspoň 3-krát týždenne. Najlepší spôsob ako zotrvať v tréningovom pláne je, že vás tréningy bavia a napĺňajú.

Ak si v CrossFit(e) nájdete záľubu, bude to pre vás oveľa jednoduchšie ako keby ste to mali robiť nasilu. 

Ku každému tréningu sa hodí kvalitný proteín. Viete ako vybrať ten pravý? Poradíme vám. Tu je 5 najlepších proteínov na trhu. Zobraziť článok

Výhody a nevýhody CrossFit(u)

VÝHODY 

Medzi najväčšie výhody CrossFit(u) je jednoznačne pestrosť tejto formy cvičenia a taktiež jeho variabilita. Vďaka jeho časovej nenáročnosti budete mať dostatok času na čokoľvek iné a teda vás nijak časovo neobmedzuje.

Napriek časovej nenáročnosti je veľmi efektívny a je zameraný na celé telo.

Na CrossFit si nájdete nie len čas, ale aj miesto. Keďže na jeho praktikovanie častokrát nie je potreba stroje či závažia, cviky s vlastnou váhou je jednoduché praktikovať kdekoľvek. Či už ste doma, v parku alebo na záhrade.

NEVÝHODY

K nevýhodám CrossFit(u) patrí nadpriemerná pravdepodobnosť zranenia a taktiež pretrénovania.

Pre niektorých športovcov môže byť CrossFit nevýhodou práve v jeho nešpecifikovanosti. Je to spôsobené tým, že keď sa snažíte zlepšiť konkrétnu časť svojho tela, potrebujete klasické posilňovanie a nie CrossFit, ktorý je celkovou podporou organizmu.

Taktiež vám nedokáže zväčšiť silu či telesnú hmotnosť tak dobre ako klasický tréning. Ak hľadáte budovanie kondície, CrossFit je tu pre vás.

Crossfit – História, cviky, výhody a nevýhody
4.4 (88.57%) 7 votes

Ahoj, moje meno je Adrian a športu sa venujem od malička. Aktívne jazdím na bicykli a vo voľnom čase sa venujem posilke. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike snažím vzdelávať. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

Kategórie Magazín

Vložiť komentár