Naučte sa správne dýchať. Vyskúšajte dýchanie do brucha

Domov Magazín Naučte sa správne dýchať. Vyskúšajte dýchanie do brucha

Dýchanie je jednou z činností nášho tela, ktorá je nám úplne prirodzená. Bez kyslíka žiť nemôžeme, no aj napriek tomu sme si časom vytvorili nesprávne metódy dýchania, ktoré využívame. Často nimi nášmu telu škodíme. Na to, aby ste to zmenili, vám stačí osvojiť si rôzne techniky nádychov a výdychov. Pomocou nich sa naučíte napríklad aj známe dýchanie do brucha, ktoré si za posledné roky ľudia veľmi obľúbili.

Prečo nie je správne klasické dýchanie?

Naše bežné dýchanie, ktoré robíme nielen počas cvičenia, ale aj počas denného fungovania v práci či doma, je v porovnaní s minulosťou horšie.

Na všetko totižto pôsobí stres. Kvôli nemu sme si časom vytvorili nesprávne návyky. Spravidla dýchame veľmi plytko, čo sa následne odrazí na tom, že raz za čas sa musíme nadýchnuť hlboko.

dýchanie do brucha

Takéto dýchanie si vyžaduje väčšie zapojenie pomocných dýchacích svalov. Ako však z názvu vyplýva, sú pomocné. Nemali by byť teda pravidelne aktívne.

Bohužiaľ, pri nesprávnom dýchaní sú zapojené neustále, čo spôsobuje ich preťaženie. 

Medzi pomocné dýchacie svaly sa radia napríklad krčné alebo chrbtové svaly. Keď sú preťažené, môžu vás bolieť.

Mnohí si myslia, že tieto svaly ich bolia z nesprávneho sedenia či státia. V skutočnosti za to môžu nesprávne dýchacie návyky. 

Výhodou je, že správnym dýchaním sa viete všetkých problémov aj bolestí veľmi jednoducho a rýchlo zbaviť. Stačí, ak sa naučíte správne dýchať. 

Čo je dýchanie do brucha?

Dýchanie do brucha, známe aj pod pojmom brušné dýchanie, je typ dýchania, ktoré pomáha posilňovať vašu bránicu. Pri tomto dýchaní sa nemusia zapájať pomocné dýchacie svaly.

Vďaka tomu sa neopotrebujú a tým pádom ani nebolia.

Pri brušnom cvičení sa často stretnete ešte s jedným názvom, ktorým je membránové dýchanie. Označuje sa tak najmä v zahraničnej literatúre.

Dýchanie do brucha má veľké množstvo výhod pre celé naše telo. Ak vám v spojení s ním napadli meditačné alebo relaxačné cviky, nie ste ďaleko od pravdy.

Tento typ dýchania sa využíva napríklad pri meditácii alebo joge. Základom predvádzania jednotlivých cvikov je práve správne nadychovanie a vydychovanie.

Okrem toho, brušné dýchanie dokáže znížiť stres alebo krvný tlak. Pre telo má aj ďalšie množstvo výhod.

Výhody brušného dýchania

Na prekvapenie, v zahraničí existuje niekoľko desiatok štúdii, ktoré sa na dýchanie do brucha pozreli lepšie. Zisťovali jeho výhody pre zdravie človeka. 

Väčšina prišla s pozitívnym výsledkom a zoznamom výhod, ktoré si rozhodne zamilujete aj vy. Medzi tie najväčšie sa radia:

  • znižuje vysokú hladinu kortizolu v tele
  • znižuje krvný tlak
  • pomáha vám vyrovnať sa s príznakmi posttraumatickej stresovej poruchy
  • zlepšuje vašu stabilitu
  • zlepšuje odolnosť tela
  • znižuje riziko opotrebenia svalov
  • znižuje hladinu stresu v tele
  • znižuje rýchlosť dýchania.

A množstvo ďalších. Ak začnete s brušným dýchaním aj vy, uvidíte, že objavíte množstvo výhod, ktoré si zamilujete.

cvičenie jogy

Treba dodať, že dýchanie do brucha je často odporúčané aj lekármi a to najmä pre ľudí s pľúcnymi problémami. Pomocou dychových cvičení si pľúca trénujete. Nehovoriac o tom, že cvičenie je prospešné pre membránu.

Posilňuje ju a zlepšuje jej funkciu.

Mnohé štúdie taktiež dokazujú, že dýchanie do brucha má veľa výhod v rámci krásy a zdravia. Medzi tieto výhody sa radia:

  • eliminuje únavu a starnutie
  • zlepšuje metabolizmus
  • pomáha navodiť zdravý spánok.

Po všetkých spomenutých výhodách sme vás museli aspoň trochu presvedčiť, aby ste dýchanie do brucha vyskúšali aj vy. Rozhodne sa oplatí.

Plus, nesmieme zabudnúť ešte na jednu vec. V našom tele máme niečo, čo sa nazýva autonómny nervový systém. Ten je zodpovedný za viacero procesov v našom tele ako napríklad trávenie, metabolizmus alebo krvný tlak.

Dýchanie na tento systém vo veľkom vplýva. Hlboké nádychy v rámci brušného dýchania vám pomáhajú regulovať činnosť nervového systému.

Nehovoriac o tom, že týmto spôsobom znižujete krvný tlak a napomáhate správnej funkcii metabolizmu. 

Čo sa v tele deje počas brušného dýchania?

Pre tých, ktorí sú zvedaví, ako to vlastne v tele pri takomto dýchaní funguje, máme aj vysvetlenie.

Keď dýchate plytko, membrána, dýchací sval, ktorý sa nachádza pod hrudníkom, sa sťahuje len veľmi málo. To znamená, že pľúca sa toľko neroztiahnu a nepríjmu dostatok kyslíka. 

Výsledkom je malé množstvo kyslíka, ktorý sa dostane do tela a využívanie pomocných svalov, ktoré po čase spôsobujú bolesť. 

Ak však skúšate dýchanie do brucha, membrána sa pri nádychu sťahuje omnoho viac. Pľúca sa "otvárajú" doširoka a prijímajú veľké množstvo kyslíka.

Nie je to však len membrána, ktorá pri takomto dýchaní pracuje. Sú to aj svaly medzi rebrami, ktoré musia rebrá nadvihnúť, aby sme sa mohli nadýchnuť.

žena s roztiahnutými rukami vonku

Ako správne dýchať do brucha?

Poďme však už na správny návod, ako do brucha dýchať. Myslite na to, že prvé pokusy o toto dýchanie nemusia byť úplne technicky správne. To však vôbec nevadí.

Po čase si uvedomíte, čo robíte zle a čo treba zlepšiť. Skvelým pomocníkom, ako správne dýchať, môžu byť napríklad joga cvičenia. Pri cvičení počúvajte inštruktorku.

Tá vždy hovorí nielen to, aký krok je potrebné urobiť, ale taktiež to, kedy sa máte nadýchnuť alebo vydýchnuť.

Najjednoduchším spôsobom, ako vyskúšať dýchanie do brucha, je, že si ľahnete chrbtom na zem. Ruky si jemne položte na brucho.

Začnite dýchať tak, že pri nádychu sa brucho zdvíha a pri výdychu pomaly klesá. Snažte sa, aby dýchanie bolo prirodzené. Zbytočne brucho nesťahujte. Práve teraz relaxujete, necvičíte.

Takýto rituál sa snažte opakovať niekoľkokrát do týždňa. Všímajte si však aj dýchanie počas bežných dní. Napríklad keď sedíte pri počítači.

Pozorujte svoje dýchanie a snažte sa, aby bolo vždy hlboké. Vyhnite sa plytkým nádychom.

Nikam sa neponáhľajte

Dôvod, prečo dnes ľudia dýchajú plytko a nesprávne je ten, že sú pod stresom. Okrem práce, ktorú robia, myslia aj na tú ďalšiu, ktorú po tej prvej musia urobiť. Nemajú čas a ani voľno.

Netreba sa preto čudovať, že dnešná generácia dýcha plytko. Nemá ani len čas na nadýchnutie.

Namiesto toho, aby ste sa dostali do nekonečného kolotoča plného nesprávneho dýchania a stresu, je potrebné zastaviť ho hneď na začiatku. Ako na to?

Okrem toho, že stavíte na dýchanie cez brucho, je potrebné, aby ste dýchali pomaly a plynulo aj počas bežných činností ako napríklad práca.

Namiesto piatich plytkých a rýchlych nádychov a výdychov stavte na tri hlboké. V každom opakovaní sa poriadne nosom nadýchnite a pomaly vydýchnite.

Pri dýchaní sa nemáte kam ponáhľať. Môžete ho praktizovať aj pri práci. Pokojne sa na ňu sústreďte. V pozadí mysle však myslite stále na to, že musíte dýchať hlboko.

žena s roztiahnutými rukami

Dychové cvičenia

Okrem spomenutej metódy cvičenia môžete vyskúšať aj mnohé dychové cvičenia. Tie sú dnes veľmi obľúbené najmä v rámci meditácie a jogy.

Ak teda stavíte na jednu z nich, urobíte veľmi dobre. Svoje telo zrelaxujete a priučíte sa metódam správneho dýchania.

V prípade, že chcete len dychové cvičenia, je dobré staviť na videá, ktorých je dnes viac ako dosť.

Na Youtube ich nájdete najviac. Inštruktori vám v nich budú počas niekoľkých minút opisovať, ako a kedy je potrebné nadýchnuť sa.

Zo začiatku to pre vás môže byť náročné. Bude sa vám zdať, že dýchate nesprávne alebo nepravidelne.

Neskôr si uvedomíte, že je to veľmi príjemné dýchanie, pri ktorom relaxujete.

Zhrnutie

Dýchanie do brucha patrí medzi obľúbené metódy mnohých ľudí. Okrem toho, že skvelo vplýva na naše srdce, mozog a či množstvo iných častí tela, má výhody aj pri cvičení. Ak viete správne dýchať, máte polovicu úspechu za sebou. Vyskúšajte toto cvičenie ešte dnes a uvidíte, že sa vám bude žiť omnoho lepšie.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Naďa Černá
Študentka žurnalistiky, ktorá miluje bojové športy. Písaniu sa venuje už niekoľko rokov a okrem športu si rada vychutná kvalitnú kávu a dobrú knihu.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.