Pozrite si FITNESS DARČEKY. Ideálne VIANOČNÉ DARČEKY pre mužov i ženy!

DomovVýživaFigy - Koľko majú kalórií? + (účinky a recepty)

Figy – Koľko majú kalórií? + (účinky a recepty)

Sušené a čerstvé figy sú ideálny a rýchly zdroj vlákniny. Sú tiež plné vitamínov a minerálov. Majú dlhú a bohatú históriu. Figy sú jedinečné ovocie, ktoré svojim tvarom pripomínajú slzy. Sú stredne veľké a vo vnútri majú stovky drobných semienok a majú jedlú fialovú alebo zelenú šupku.

Zistite spolu s nami viac o nutričných výhodách tohto sladkého ovocia.

Čo sú figy?

Figy sú mäkké ovocie s tenkou šupkou, ktorá môže byť zelená alebo fialová. Dužina fíg je zvyčajne červená a celé ovocie je jedlé.

Dužina plodov je ružová a má jemnú, sladkú chuť. Odborný názov pre figy je Ficus carica. Figy sa už od staroveku spájajú so zdravím a blahobytom.

Sú symbolicky spojené s Demeter, gréckou bohyňou poľnohospodárstva a plodnosti.

Figy a ich listy sú plné živín a ponúkajú množstvo výhod pre vaše zdravie. Môžu podporiť trávenie, znížiť riziko srdcových ochorení a pomôcť udržať hladinu cukru v krvi v prijateľných hodnotách.

Ľudia používali figy na pomoc pri liečbe zdravotných stavov súvisiacich s endokrinným, reprodukčným a dýchacím systémom, ako aj s tráviacim traktom.

Tento článok obsahuje kompletný prehľad o figách, vrátane ich výživových hodnôt, výhod a nevýhod, ako aj toho, ako ich jednoducho zaradiť do jedálnička.

Aké existujú druhy fíg

Existuje viacero druhov fíg, pričom všetky sa líšia farbou a štruktúrou.

Každá figa má malý púčikovitý otvor nazývaný ostiol na vrchu, ktorý pomáha plodu rozvíjať sa.

Figy sa v minulosti používali ako sladidlo vďaka ich prirodzenej sladkosti. Predtým, ako sa cukor stal populárnym, sa figy bežne používali na sladenie dezertov. Sú oveľa vhodnejšie ako rafinovaný cukor.

Bežne ich nájdete v oblastiach Stredozemného mora a Blízkeho východu. Je to spôsobené tým, že v týchto oblastiach je veľkú časť roka horúce, slnečné a suché počasie. To figám maximálne vyhoduvuje.

Výhody konzumácie fíg vo fitness strave

Figy majú mnoho potenciálnych výhod, vrátane podpory trávenia a zdravia srdca, spolu s potenciálnou pomocou pri regulácii hladiny cukru v krvi.

V indickej medicíne už dlho používajú figy na liečbu stavov ovplyvňujúcich nasledujúce telesné systémy:

  • endokrinný
  • dýchací
  • tráviaci
  • reprodukčný
  • imunitný

Niektorí vedci sa domnievajú, že figy majú nasledujúce vlastnosti:

  • skvelý antioxidant
  • môžu pôsobiť protirakovinne
  • môžu mať protizápalové účinky
  • účinkujú na znižovanie tuku
  • ako antioxidanty zabezpečujú bunkovú ochranu

Tieto vlastnosti môžu byť zodpovedné za terapeutické účinky fíg. Nasledujúce časti podrobnejšie pojednávajú o týchto potenciálnych výhodách fíg.

Dnes, keď sa ľudia začínajú odvracať od rafinovaných cukrov, mnohí sa vracajú späť k figám, aby im poskytli zdravšiu alternatívu niečoho sladkého.

Tento článok skúma výhody a riziká spojené s konzumáciou fíg. Pojednáva tiež o nutričnom obsahu čerstvých aj sušených fíg.

Čítajte ďalej a dozviete sa viac.

Čerstvé figy

Môžu pomôcť zvýšiť hustotu kostí

Figy sú dobrým zdrojom vápnika aj draslíka. Tieto minerály môžu spolupracovať na zlepšení hustoty kostí, čo môže následne zabrániť stavom, ako je osteoporóza.

Štúdie naznačujú, že najmä strava bohatá na draslík môže zlepšiť zdravie kostí a znížiť kostný obrat.

Medzitým je vápnik kľúčovou štrukturálnou zložkou kostí a ukázalo sa, že zvýšený príjem vápnika zlepšuje minerálnu štruktúru kostí u detí a dospievajúcich.

Figy sú teda ideálnym jedlom, ktoré môže pomôcť dodať vášmu telu dostatok vápnika a podporiť tak zdravie kostí.

Podporujú zdravie srdca a ciev

Figy môžu zlepšiť krvný tlak a hladinu tukov v krvi, čo môže pomôcť zlepšiť zdravie ciev a znížiť riziko srdcových ochorení.

Jedna štúdia zistila, že extrakt z figy znižuje krvný tlak u potkanov s normálnym krvným tlakom, ako aj u potkanov so zvýšenými hladinami (zdroj).

Štúdie na zvieratách tiež preukázali zlepšenie hladín celkového cholesterolu, HDL (dobrého) cholesterolu a triglyceridov po doplnení extraktom z figových listov.

V 5-týždňovej štúdii na 83 ľuďoch s vysokým LDL (zlým) cholesterolom však výskumníci zistili, že u tých, ktorí denne pridali do stravy asi 14 sušených fíg (120 gramov), sa hladina tuku v krvi nezmenila v porovnaní s kontrolnou skupinou.

Je potrebné vykovať viacero štúdií na ľuďoch aby sa táto vlastnosť fíg dokázala.

Sú bohaté na antioxidanty

Figy, najmä tie zrelé, sú bohaté na ochranné rastlinné zlúčeniny nazývané polyfenoly.

Tieto zlúčeniny majú ochranné antioxidačné vlastnosti, čo znamená, že pomáhajú predchádzať reakcii kyslíka s inými chemikáliami a poškodzovaniu buniek a tkanív, čím sú kľúčové pre riadenie oxidácie.

Figy chránia váš organizmus pred voľnými radikálmi prítomnými úplne všade.

Môžu pomôcť pri regulácii hmotnosti

Prirodzene vysoký obsah vlákniny a nabitý vitamínmi a minerálmi, figy môžu byť užitočným začlenením do stravy na zlepšenie nutričnej hustoty vašej stravy a následne pomáhajú pri regulácii hmotnosti.

Potraviny s vysokým obsahom vlákniny poskytujú pocit plnosti a môžu znížiť hlad a chute, zatiaľ čo kľúčové živiny zlepšujú fungovanie organizmu.

figy s medom

A čo výživové hodnoty? Figy majú nasledovné:

Čerstvé figy sú bohaté na živiny a zároveň majú relatívne nízky obsah kalórií, čo z nich robí skvelý doplnok zdravej fitness výživy.

Približne 100 g porcia čerstvých fíg obsahuje:

  • Kalórie: 30 kcal
  • Bielkoviny: 0 gramov
  • Tuky: 0 gramov
  • Sacharidy: 8 gramov
  • Vláknina: 1 gram
  • Cholesterol: 0 miligramov
  • Meď: 3 % dennej hodnoty (DV)
  • Horčík: 2 % DV
  • Draslík: 2 % DV
  • Riboflavín: 2 % z DV
  • Tiamín: 2 % DV
  • Vitamín B6: 3 % DV
  • Vitamín K: 2% DV

Sušené figy doma – ako sušiť figy

Figy môžete sušiť jednoducho doma niekoľkými metódami. Aby sa príprava vydarila správne, treba vyberať plody pevné, zrelé a bez nedokonalostí.

Príprava fíg na sušenie sa začína jemným umytím čerstvých fíg a ich utretím čistou kuchynskou utierkou, aby ste odstránili prebytočnú vodu.

Rozrežte ich pozdĺžne na polovicu, pričom dbajte na to, aby sa konce úplne nerozrezali (dve polovice musia zostať spojené).

Uložte ich na plech pokrytý papierom na pečenie a vystavte ich slnku, pričom treba dbať na to, aby sa dvakrát až trikrát denne otočili. Príprava bude trvať približne 2 až 7 dní (záleží od počasia).

V noci bude lepšie dať ich dovnútra, aby neprišli do kontaktu s večernou vlhkosťou.

Dbajte na to, aby ste figy prikryli gázou, aby ste ich ochránili pred muchami, hmyzom alebo vonkajšími vplyvmi.

Figy budú hotové, keď budú tmavé a zvädnuté.

figy

Metóda sušenia fíg vo vriacej vode

Táto metóda našich babičiek sa stále často používa. Vezmite sušené celé figy, jemne ich opláchnite a utrite čistou handričkou, aby ste ich vysušili.

Umiestnite ich na slnko, aby vysušili, pričom dbajte na to, aby ste ich v noci dali dovnútra.

Vložte ich do hrnca s vriacou vodou, rýchlo oblanšírujte, sceďte a osušte utierkou. Ešte raz sa vystavte na slnku, kým nevyschnú a nezvetrajú.

Sušenie v rúre

Figy necháme sušiť v rúre pri najnižšej teplote (podľa možnosti 30 stupňov). Figy prekrojíme na polovicu (ale bez úplného rozdelenia ovocia) a poukladáme na plech vystlaný papierom na pečenie.

Nechajte dvierka rúry pootvorené, aby mohla uniknúť vlhkosť. Bude to trvať 3 až 6 hodín, pričom dávajte pozor, aby ste ich otočili a skontrolovali, či neprihoreli.

Ako uchovávať sušené figy

Na zabezpečenie správnej konzervácie je dôležité, aby voda vo vnútri fíg úplne zmizla.

Keď ste si istí, že sú figy dobre vysušené, môžete ich uchovávať v sklenených nádobách so vzduchotesným uzáverom.

Starodávna metóda spočíva v ich skladovaní v sklenených nádobách, ktoré sa prekladajú bobkovými listami.

Uzáver do vákuových vrecúšok je skvelou voľbou, ktorá predĺži vôňu a chuť vášho figového výtvoru.

Vlastnosti sušených fíg

Sušené figy majú povzbudzujúcou silu vďaka obsahu cukrovej zložky.

Figa obsahuje minerálne soli (draslík, vápnik, železo), vitamíny a cukry. Vďaka svojim antioxidačným vlastnostiam sú ideálne v rekonvalescenčných fázach a sezónnych zmenách počasia, kedy je potrebný zvýšený prísun energie.

Majú tiež prirodzenú laxatívnu funkciu vďaka prítomnosti vlákniny, najmä pokiaľ ide o sušené ovocie.

A vďaka obsahu vápnika a železa sa figy odporúčajú pri chudokrvnosti, únave či slabosti.

Skrátka, výborná fitnes maškrta, hoci by sa jej nemalo jesť prehnane. Denne sa neodporúčajú viac ako tri sušené figy. Všetko s mierou!

Kalórie

Ako sladké ovocie sú figy nepochybne plné kalórií, najmä ak sú sušené. Sušením stratí figovník v skutočnosti 3 štvrtiny vody a získa 5-krát vyššiu cukornatosť ako čerstvé ovocie.

Zvyšuje tiež obsah vlákniny, čo zvyšuje jej laxatívne účinky.

Sušené figy sú bohaté na cukry a majú cca 250 kalórií na 100 gramov.

To je dôvod, prečo sa často konzumuje v chladnom období. Na druhej strane čerstvá figa má kalorický obsah asi 30 kalórií na 100 gramov.

Naše 2 obľúbené fitness recepty s figami

Ovsená kaša s figami od fitland.sk

Veľmi chutné spojenie je klasická ovsená kaša. Kašu uvarte v hrnci alebo v mikrovlnnej rúre podľa vášho obľúbeného postupu.

Na ten náš potrebujete:

Ovsené vločky zalejte mliekom a uvarte kašu. Pridajte lyžičku arašidového masla, odmerku proteínu a ozdobte nakrájanými čerstvými figami.

Toast s lučinou a čerstvými figami

Ako druhý recept je veľmi jednoduchý opečený celozrnný chlieb natretý pomazánkou Lučina a s narezanými čerstvými figami.

Budete potrebovať:

  • celozrnný chlieb
  • lučinu
  • čerstvé figy

Opečený chlieb natrite jemnou vrstvou lučiny a ozdobte čerstvými figami.

4/5 - (5 hlasov)

1 komentár

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Andrej
Andrej
Športu sa venujem odmalička. Hrám futbal a vo voľnom čase rád cvičím. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike vzdelávam. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

ZĽAVY AŽ - 80 %!