Gainer – Vyberáme ten najlepší – 2019 – (kompletný návod)

0

Gainery sú jednými z najobľúbenejších doplnkov na výživy pre športovcov, ktorí hľadajú rýchle a efektívne nabratie hmoty.

Trh je doslova zahltený rôznymi prípravkami s označením Gainer.

Prípadný záujemca sa ale musí mať na pozore. Mnoho týchto výrobkov je zlej kvality a výrobcovia veľmi radi zavádzajú.

Pozrime sa preto na to, ako vybrať čo najkvalitnejší a najlepší gainer a nenechať sa napáliť.

Najlepší gainer – TOP 5 – náš výber

Mutant Mass – PVL

Gainer Mutant Mass od PVL je už dnes akousi klasikou na trhu s gainermi.

V jeho prospech hovorí predovšetkým veľké množstvo pozitívnych recenzií, ktoré nájdeme na internete.

Na jednu dávku ponúka až 85 g sacharidov a 26 g bielkovín z 10 rôznych proteínových zložiek.

  • Veľmi dobré účinky
  • Obsahuje až 10 proteínových zložiek
  • Výborná rozpustnosť
  • Ťažšie stráviteľný

Gainer 737 – Megabol

Gainer 737 3000 g – Megabol –je najpredávanejším gainerom na Slovensku.

Preferujú ho najmä začínajúci športovci kvôli veľmi výhodnej cene.

Obsahuje tiež až 30% bielkovín v jednej dávke.

  • Výhodná cena
  • Pozitívne hodnotenie chuti
  • Dobrá rozpustnosť
  • Nie veľmi príjemne vonia

The Gainer – Myprotein

THE Gainer –už prvý pohľad na balenie tohto gaineru (a cenovku) prezrádza, že ide o prémiový produkt.

Naozaj tomu tak aj je, veď v jednej dávke obsahuje 47 g bielkovín, 120 g sacharidov a 784 kalórií.

Obohatený je o leucín, BCAA a enzýmy.

  • Kvalitné zloženie
  • Dobré hodnotenie na internete
  • Obsahuje až 793 kalórií na jednu porciu
  • Vysoká cena

True Mass – BSN

True Mass – od BSN je kvalitný 30%-ný gainer s postupne sa uvoľňujúcou zmesou bielkovín a komplexných sacharidov.

V zložení nájdeme tiež zmes komplexných sacharidov, esenciálne mastné kyseliny, BCAA, glutamín AKG, glutamínové peptidy a naviac ešte aj vlákninu.

Naozaj dobré zloženie za rozumnú cenu.

  • Príjemná chuť
  • Nepení
  • Balenie by mohlo byť o trochu väčšie, 435g je neekonomické

Gainer Jumbo – Scitec Nutrition

Gainer Jumbo – Scitec Nutrition: tento gainer netreba nijako zvlášť predstavovať.

Ide o stálicu na trhu s gainermi, ktorý ponúka vynikajúce zloženie za veľmi priaznivú cenu.

Komplexné sacharidy sú v jeho zložení obohatené o keratínový komplex.

  • Overené účinky a kvalitné zloženie
  • Výhodná cena
  • Chuť nevyhovuje každému
  • Horšia rozpustnosť

Fungujú (lacné) gainery?


Na dnešnom trhu je obrovské množstvo gainerov sľubujúcich rýchle nabratie hmoty. Už sa tu ale nepíše, akej. Super mega mass 10 000!

Gainer na zaručené nabratie niekoľkých kilogramov v krátkej dobe…

Áno, iste naberiete, ale to čo pribudne na ručičke váhy bude určite z veľkej miery tuk! Prečo?

Jednoducho povedané, výrobcovia chcú ušetriť na výrobných nákladoch a preto sa do týchto výrobkov pridávajú predovšetkým jednoduché a menej kvalitné cukry, ktoré ľudské telo s klasickou stravou nemôže za deň využiť, preto ho uloží do zásob a to vo forme tuku.

Takže sa môžete stretnúť s produktom s hmotnosťou 3000 g za cenu pár eur. Už len tento podozrivý pomer medzi cenou a množstvom by vás mal odradiť od jeho zakúpenia.

Tým nechceme povedať, že tieto cukry sú zbytočné, v určitej miere sú aj jednoduché cukry veľmi potrebné.

Ak však nemáte spočítaný jedálniček a budete sa riadiť odporúčaním výrobcu a jeho dávkovaním, môžete v 90% prípadov počítať iba s nekvalitnou hmotou.

Túto tukovú hmotu budete následne nútený v diétnom období pracne zhadzovať.

kvalitný gainer

Na čo sa teda pozerať, pri zakúpení kvalitného gaineru?


Je to predovšetkým obsah jednotlivých sacharidov, ktorý daný produkt obsahuje. Ďalej potom množstvo obsiahnutých bielkovín a tukov.

Pridané látky ako glutamín alebo kreatín sú v tomto prípade skôr bonus navyše a nemali by ovplyvniť váš úsudok výbere.

Nedá sa presne povedať, aká cena by mala zodpovedať množstvu napríklad 1 kg. Tieto produkty sa líšia hneď v niekoľkých bodoch.

Rovnako, ako u iných vecí zohráva úlohu v konečnej cene aj značka.

V dnešnej dobe je to jednoducho fakt, že sa za lepšiu značku musí priplatiť.

Často bez toho, aby obsahovala niečo navyše. Ďalším faktorom je množstvo bielkovín obsiahnutých vo výrobku a predovšetkým to, aká je v ňom použitá surovina.

Gainery ako zdroje sacharidov


Gainery sú výrobky, ktoré majú v prvom rade slúžiť ako zdroje sacharidov.

Typov sacharidových zdrojov je hneď niekoľko.

  • jednoduché sacharidy (glukóza, fruktóza), vstrebávajú sa okamžite.
  • disacharidy (sacharóza, maltóza, laktóza), vstrebávajú sa pomalšie.
  • maltodextrín, palatinóza, uvoľňujú sa do tela pozvoľna.

Jednoznačne sa nedá povedať, že je niektorá zložka sacharidov zlá.

Ak potrebujete doplniť energiu rýchlo, potom pre vás bude najlepšie zakúpiť rýchle, jednoduché cukry. Tie dokáže vaše telo využiť najrýchlejšie.

Predovšetkým pre vytrvalostné športy je ideálnou voľbou si takýto produkt zaobstarať. Pokiaľ ale radšej využijete kombinované využitie, pre rýchle i pozvoľné doplnenie, o niečo si priplatíte.

Cenu určuje tiež použitý druh bielkoviny a to, v akom množstve sa v produkte vyskytuje.

Maltodextrín a glukóza


Ďalej si môžete zaobstarať za naozaj nízku cenu surovinu ako napríklad maltodextrín. Jedná sa o polymér glukózy, ktorý má vyšší glykemický index. Je však pre telo maximálne využiteľný.

Jeho využitie je vhodné predovšetkým k obnove energetických rezerv po výkone. Je prirodzene bezlepkový a výborne rozpustný.

Zaujímavá je tiež glukóza, v bežnej reči označovaná ako hroznový cukor. Je jedným z monosacharidov zo skupiny aldohexóz.

Glukóza je biela kryštalická látka sladkej chuti. Používa sa tiež ako transportný systém, ktorý sa používa na zefektívnenie pôsobenia kreatínových doplnkov ako samostatný sacharid.

Farmaceuticky čistá glukóza prispieva k rýchlemu doplneniu svalového glykogénu a zároveň stimuluje produkciu anabolického inzulínu.

Vysoká úroveň tohto hormónu podporuje prepravu a distribúciu kreatínu do svalových buniek.

gainer posilňovanie

Všímajte si etiketu


Na etikete by mali byť uvedené dostatočné informácie pre nakupujúceho zákazníka a jeho zorientovanie sa v obsahových látkach.

Pozor si treba dávať predovšetkým na nasledujúce poradie vypísaných látok.

Poradie vypísaných druhov bielkovín alebo sacharidov by malo byť zoradené výrobcom podľa najvyššieho zastúpenia v danom výrobku, až po najmenšie percento alebo gramáž obsiahnutej suroviny.

  • Množstvo sacharidov a množstvo jednotlivých typov sacharidov
  • Množstvo obsiahnutej bielkoviny
  • Množstvo tukov v produkte
  • Aminokyselinové spektrum výrobku
  • Obsah kreatínu, vitamínov, minerálov, tráviacich enzýmov, použité sladidlá a ďalšie

Hľadáte kvalitný gainer? Sledujte obsah laktózy a použité zdroje bielkovín


Možno vás to prekvapí, ale niektoré gainery môžu obsahovať 60% ťažko stráviteľnej laktózy, ktorá do športovej výživy rozhodne nepatrí.

Najväčším paradoxom v tomto prípade je, že o laktóze nenájdete na týchto produktoch “ani slovo”, pretože sa jedná o veľmi šikovne “skrytý údaj”.

Čo je to laktóza?

Laktóza je cukor (disacharid), ktorý je obsiahnutý v kravskom mlieku. Z mnohých štúdií vyplýva, že väčšina dospelej populácie má len nízku laktázovú aktivitu (na rozdiel od detí).

Takže vysoké percento ľudí po celom svete nemá dostatok laktázy, aby trávili laktózu a tak trpia intoleranciou laktózy.

Často bez toho, aby o tom vôbec vedeli. Bez laktázy zostáva disacharid laktóza nerozštiepená a nemôže byť absorbovaná cez črevnú stenu do krvného riečišťa.

Tento stav sa všeobecne nazýva intoleranciou laktózy. Viac informácií o laktóze…

Čo to znamená pre naše telo?

Odpoveď je jednoduchá: prakticky nulový kalorický efekt pre rast svalovej hmoty + vyhodené peniaze + zažívacie problémy.

Prečo je v niektorých produktoch tak vysoké množstvo laktózy?

Laktóza je obsiahnutá v základných, lacných surovinách ako je sušené mlieko (36% bielkovín, zvyšok laktóza), sušená srvátka (12,5% bielkovín, zvyšok laktóza), alebo WPC s nízkym obsahom bielkovín (30-50% bielkovín, zvyšok laktóza) , atď.

Dôvodom použitia týchto nekvalitných surovín je samozrejme nízka obstarávacia cena. Faktor, ktorému niektorí producenti jednoducho nedokážu odolať, a navyše – laktóza skvele chutí a na to už sa málo znalý zákazník ľahko “chytá”.

Ako identifikovať kvalitu použitých surovín a obsah laktózy v danom výrobku?


V nasledujúcom texte vám ponúkame 6 základných krokov, na základe ktorých dokážete vybrať čo najkvalitnejší gainer s čo najlepším zložením.

1. Overte si pôvod gaineru


Krok číslo 1: Odporúčame vám gainery európskeho pôvodu, ktoré ponúkajú najvyššiu čistotu a kvalitu.

V Európe nie je povolené využívanie geneticky modifikovaných hormónov v kombinácii s antibiotikami na zvýšenie produkcie mlieka – podstatný vplyv na konečnú kvalitu mliečnej bielkoviny.

2. Skontrolujte obsah laktózy


Krok číslo 2: Skontrolujte obsah nestráviteľnej laktózy v tzv. nutričných ​​hodnotách produktu. Obsah laktózy je u špičkových produktov vždy uvedený.

Ak hľadáte najvyššiu kvalitu, odporúčame obsah laktózy maximálne do 5% (do 5g na 100g výrobku). V prípade, že nie je uvedený obsah laktózy, skontrolujte obsah jednoduchých cukrov, ktoré vám môžu napovedať o množstvo laktózy v produkte.

Pokiaľ nie sú uvedené v nutričných hodnotách ani jednoduché cukry v rámci sacharidov, produkt vám jednoznačne NEODPORÚČAME.

Obsahuje totiž s vysokou pravdepodobnosťou vysoké percento laktózy, ktorá výrazne znižuje stráviteľnosť produktu. Pravidlo je jednoduché: ak výrobok obsahuje nízke percento laktózy, každý výrobca sa týmto faktom rád pochváli.

Ak je to naopak, bude sa snažiť údaj skryť.

3. Skontrolujte zloženie produktu


Krok číslo 3: Skontrolujte zloženie produktu (anglicky INGREDIENTS), jedná sa o riadkový zoznam, kde sú jednotlivé zložky produktu postupne zoradené podľa svojho zastúpenia.

To znamená, že na prvom mieste je zložka, ktorej je v produkte najviac, na druhom mieste je zložka, ktoré je menej, atď.

Pokračuje to tatko až po zložku na poslednom mieste, ktorej je v produkte najmenej.

Ak hľadáte kvalitný gainer, je logické, že musia byť v zložení na prvých miestach zdroje kvalitných sacharidov, ako je napr. : maltodextrín, dextróza, palatinóza a pod.

Nasledované by mali byť kvalitnými zdrojmi bielkovín ako je WPI, micelárny kazeín a ďalšie. Na ilustráciu si uvedieme ideálny príklad zloženia, a následne nekvalitný “laktózový” príklad. Pred tým ešte jeden dôležitý fakt:

Nutričné hodnoty a zloženie sledujte vždy priamo na výrobku, kde sú údaje záväzné!

Ideálny príklad zloženia kvalitného gaineru

Zloženie: Maltodextrín, dextróza, mikrofiltrovaný a ultrafiltrovaný srvátkový proteínový izolát, Vitargo, odtučnený kakaový prášok (6,0%), aróma, kyselina L-askorbová, DL-tokoferyl acetát, nicotinamid, D-pantothenan vápenatý, pyridoxín hydrochlorid, vitamín B2 (riboflavín), tiamín mononitrát, kyselina pteroylmonoglutamová, D-biotín, kyanocobalamin.

Zo zloženia vidno, že ide o kvalitný gainer, ktorého hlavnou zložkou je maltodextrín, doplnený o dextrózu a WPI (izolát srvátkové bielkoviny).

Ďalšou zložkou je sacharid Vitargo, pretože je Vitargo uvedené v poradí až za WPI, možno odvodiť, že jeho množstvo je nižšie ako množstvo bielkoviny v rámci WPI.

Gainer neobsahuje umelé farbivá ani sladidlá, výhodou bude perfektná stráviteľnosť a funkčnosť, nevýhodou môže byť pre niekoho menej výrazná chuť. Odhad obsahu laktózy: do 1%.

Laktózový príklad zloženia nekvalitného gaineru

Zloženie: Maltodextrín, dextróza, srvátkový proteínový koncentrát, fruktóza, sušené mlieko, sušená srvátka, kakao, inulín, L-glutamín, emulgátor sójový lecitín, prísady: fosforečnan vápenatý a oxid kremičitý, multivitamínový premix, sladidlá acesulfam K a sukralóza.

Prvým badateľným rozdielom je použitie koncentrátu srvátkovej bielkoviny (WPC) miesto WPI.

Sú tu tiež pridaná umelé sladidlá, produkt je ďalej nastavený základnými surovinami s vysokým obsahom laktózy (sušené mlieko, sušená srvátka).

V čom teda môže byť rozdiel? Ako je uvedené vyššie, WPC koncentráty sa vyrábajú už od obsahu 30% bielkovín s tým, že zvyšok tvorí ťažko stráviteľná laktóza a ďalšie balastné zložky.

To samozrejme väčšina zákazníkov nevie a predpokladá, že sa jedná napr. o 80% koncentrát.

Takže v konečnom dôsledku môže tento gainer obsahovať až 30% laktózy.

Neviete ako užívať gainer? Naledujúce video vám to veľmi dobre objasní.

4. Skontrolujte v zložení produktu technológiu spracovania bielkoviny


Krok číslo 4: Skontrolujte v zložení produktu technológiu spracovania bielkoviny. Ak výrobca použije kvalitnejšiu metódu spracovania, samozrejme sa touto metódou opäť rád v zložení “pochváli”.

Tu je členenie podľa kvality bielkoviny:

Rozdelenie podľa kvality srvátkovej, mliečnej bielkoviny

  • kvalitný zdroj – natívne srvátkový izolát
  • štandardný zdroj – CFM, alebo mikro a ultrafiltrovaný srvátkový, alebo mliečny izolát / koncentrát
  • lacný zdroj – srvátkový koncentrát, iónová výmena, sušená srvátka, sušené mlieko

Rozdelenie podľa kvality kazeínu

  • kvalitný zdroj – micelárny kazeín
  • lacný (chemicky denaturovaný) zdroj – kazeinát vápenatý, kazeinát sodný.

Členenie podľa kvality vaječnej bielkoviny

  • kvalitný zdroj – izolát vaječnej bielkoviny
  • lacný zdroj – sušený vaječný bielok (vysoký obsah sodíka).

Členenie podľa kvality rastlinnej bielkoviny

  • kvalitný, plnohodnotný zdroj – proteínový izolát z hrachu, proteínový izolát zo sóje
  • lacný zdroj – sójový koncentrát (riziko plesne aflatoxín).

5. Dajte si pozor na umelé sladidlá!


Krok číslo 5: skontrolujte obsah umelých sladidiel.

V prípade gainerov s obsahom bielkovín do 30% je použitie umelých sladidiel zbytočné (dostatok cukrov), takže odporúčame vybrať gainer bez použitia umelých sladidiel.

6. Tradícia a dobré meno výrobcu/značky


Krok číslo 6: tradícia a dobré meno výrobcu/značky, je veľmi dôležitým bodom. Overte si, do čoho investuje výrobca daného produktu svoje peniaze:

Do vývoja? Alebo do agresívnej reklamy? Prečo investovať do agresívnej reklamy, ak ponúkam kvalitu?

Na jednej strane to môže byť napr. zvládnutie náročných noriem kvality, používanie funkčných preverených zložiek, ekologických noriem, alebo minimalizácia zdravie zaťažujúcich aditív v produkte (znížený obsah sladidiel atď.).

Na druhej strane to môže byť agresívna, všadeprítomná reklama, tzv. “Mass marketing” a produkty zamerané predovšetkým na efekt, teda na obal a na chuť, teda skôr “pre jazyk, než pre telo” = zvyčajne nízka kvalita + maximum umelých sladidiel a laktózy.

Samozrejme každý má právo si vybrať, či je v danej chvíli dôležitejšie “cena/chuť”, alebo “kvalita/zdravie/výkon”.

Použité zdroje informácií:

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here