Hrazda na strop – Ktorú vybrať a ako na prvý zhyb?

0

Hľadáte jednoduchý spôsob, ako absolvovať náročný tréning aj doma, zosilnieť a nabrať svaly?

Hrazda na strop je skvelou voľbou, ktorá spája výhody domáceho cvičenia a komplexných cvikov. Nezaberie veľa miesta a náročnosť cvičenia jednoducho prispôsobíte svojim fyzickým možnostiam.

Ktoré svaly dostanú zabrať?

Na hrazde dokážete solídne odcvičiť chrbtové svaly, ruky, ramená aj brucho.

Môžete začať s vlastnou váhou a ako budete silnieť, jednoducho si pridáte závažie (napríklad vo forme záťažovej vesty) a nová výzva je na svete.

Z cvikov spomenieme rôzne varianty zhybov na hrazde alebo zdvíhane nôh vo vise.

Pri zhyboch môžete prostredníctvom rôznych úchopov ovplyvniť mieru zapojenia jednotlivých svalov.

Pre koho sú hrazdy určené?

Ak ste už v posilňovni nejaký ten piatok a hľadáte možnosť ako trénovať častejšie, tvrdšie a efektívnejšie, asi nenájdete všestrannejšieho pomocníka.

Hrazda je skvelou pomôckou na cvičenie, predpokladá však aspoň základnú znalosť techniky a určitú úroveň silových schopností.

Ak ste úplný začiatočník, zvážte najprv minimálne úvodnú konzultáciu s trénerom a osvojenie základnej techniky jednotlivých cvikov.

Muž cvičiaci zhyb nadhmatom

Prečo si vybrať závesnú hrazdu?

Ak preferujete cvičenie doma a navyše máte obmedzený priestor (alebo rozpočet), hrazda vám urobí skvelú službu.  Závesná hrazda je ideálnou tréningovou pomôckou, ktorá je skladná a ľahká.

Ak patríte k šťastlivcom, ktorí majú v pivnici domácu posilňovňu – bod pre vás. V opačnom prípade sa asi s vaším kompletným náradím musíte zmestiť do bytu či domu. S hrazdou nemusíte hľadať miesto pre ťažké jednoručky, ktoré navyše často poškodia podlahu –a čo si budeme klamať, pokoj v rodine je dôležitý.

Hrazda na strope nikomu nezavadzia (a ešte môže poslúžiť aj ako vešiak na oblečenie).

Koľko stojí?

Konečne sa nemusíte vyhovárať ani na nízky rozpočet, lebo najlacnejšia hrazda vás vyjde približne toľko, koľko mesačná permanentka do posilky.

Ceny začínajú od 25 €, pričom ide najprv o hrazdy, ktoré jednoducho upevníte medzi zárubne dverí.

Ak ste však videli zopár slávnych „hrazdových failov“ na Youtube a máte strach o bezpečnosť, môžete zvoliť drahšiu, no o to bezpečnejšiu alternatívu – tu si pripravte od 50 do 90 €, v závislosti od konkrétneho typu či výrobcu.

Kedy hrazda pomôže?

  • chcete zosilnieť najmä v hornej polovici tela
  • chcete širší chrbát a silnejšie ruky
  • nemáte čas chodiť do posilňovne
  • obľubujete cvičenie s vlastnou váhou
  • nemáte miesto na kompletnú „posilkovú“ výbavu
  • nebojíte sa komplexných cvikov
  • okrem veľkosti pozeráte aj na funkčnosť svalov

Muž cvičiaci zhyb

Akú hrazdu si vybrať?

Existuje na výber viacero variantov – či už závesná hrazda na strop, na stenu alebo hrazda, ktorú si pripevníte medzi zárubne.

Ak hľadáte kvalitu, stropné hrazdy spomedzi vyššie uvedených majú o čosi navrch. Náš tip je spartan hrazda na strop, ktorá vyniká vo viacerých parametroch:

  • Bezpečnosť a stabilita – oceľová konštrukcia poskytne komfort a stabilitu, akú by ste o profesionálnej hrazdy očakávali
  • Vyššia nosnosť – keď sa časom objavia „gainz“ J
  • Viac úchopov – viac možností cielene zapojiť rôzne svalové partie
  • Kompletné balenie – zahŕňa aj oceľové skrutky a hmoždinky, ktorými hrazdu jednoducho pripevníte na strop
  • Protišmykové úchopy – najmä v teplom počasí je nepríjemné, keď vás v cvičení okrem vlastnej sily limituje šmykľavý pot na rukách
  • Viac priestoru na cvičenie – vďaka upevneniu na strope nie ste limitovaný stenou či nízkou výškou upevnenia. Pred montážou stačí, ak sa uistíte, že máte dostatočne vysoký strop

Aby sme boli korektní, spomenieme aj nevýhody, ktoré závesná hrazda na strop prináša:

  • Náročnejšia montáž – budete potrebovať minimálne vŕtačku a nejakú základnú zručnosť. Skrutky sú často súčasťou balenia, toto si ale pred kúpou overte u konkrétneho predajcu. Dbajte na precíznosť a dodržte pokyny výrobcu – minimalizujete tak riziko pádu či zranenia.

Žena cvičiaca zhyb podhmatom

Hrazda a ženy? Skvelý nápad!

Príslušníčkam ženského pohlavia možno práve napadlo, že hrazda je výlučne mužská záležitosť.

Omyl! Cviky na hrazde dokážu spevniť a vytvarovať celé telo.

Ak k tomu pridáte aj  zopár zhybov, výsledkom bude sexi chrbát a ramená,  ktoré opticky zoštíhlia pás. Vďaka jednej tréningovej pomôcke docielite  dojem presýpacích hodín, za ktorým sa toľko žien nezmyselne naháňa počas nekonečného kardia.

Silové cvičenie je láska a profitovať z neho môžu ženy aj muži. Dva razy si teda premyslite kúpu ďalšieho páru ružových činiek a dajte šancu hrazde – pretože byť silná je nielen zdravé, ale aj praktické.

A že neviete, ako na to?

3 tipy, ako sa dopracovať k prvému zhybu

Zaujala vás možnosť zaobstarať si hrazdu domov, no váhate, pretože nezvládnete urobiť ani jeden zhyb?

Myslíte si, že pre vás je hrazda zbytočná? Pri dostatočnom tréningu sa môžete k prvému zhybu dopracovať už po niekoľkých týždňoch. Môžete to skúsiť napríklad s nasledujúcimi tipmi:

1. Využite excentrickú fázu pohybu

Dostaňte sa do hornej pozície (s dopomocou, výskokom…) a snažte sa udržať v nej čo najdlhšie. Držte napätie aj smerom dole, majte spevnené celé telo a sústreďte sa na precítenie chrbtového svalstva.

Je dosť možné, že spočiatku sa budete snažiť udržať hore aj ušami, to nech vás ale neodradí.

2. Guma je kamoš

Gumy na cvičenie alebo expandery sú skvelým pomocníkom, ako simulovať zhyby na hrazde aj vtedy, keď ešte nedokážete urobiť bez pomoci ani jeden.

Začnite s vyšším odporom a postupne sa cez nižší dopracujete až k vlastnému zhybu.

3. Nie je úchop ako úchop

Ak ešte nedokážete urobiť striktný zhyb nadhmatom, využitie potenciál iných úchopov. Vďaka inému natočeniu dlaní vám neutrálny úchop, kedy dlane smerujú k sebe, alebo dokonca podhmat, umožnia zapojiť viac svalových skupín.

Lepšie postavenie pre biceps či ramená = viac sily = viac zhybov.

A aké sú vaše skúsenosti s hrazdou? Máte doma tú svoju alebo si ju užívate len v posilňovni? Ktoré cviky na hrazde máte najradšej?

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here