DomovVýživaKedy jesť jablko a koľko má kalórií? Budete prekvapení!

Kedy jesť jablko a koľko má kalórií? Budete prekvapení!

Jablko ako najstaršie ovocie na svete má naozaj čo ponúknuť. Prvé divoké jablone s touto vitamínovou bombou rástli v oblasti strednej Ázie a Číny už pred viac ako desiatkami tisíc rokov. V tom období to boli plody menšie a kyslejšie, a prevažne slúžili na zasýtenie vtáctva a iných zvierat.

Do Európy sa jablone rozšírili v staroveku z oblastí Iránu a Zakaukazska. Ovocím číslo jedna sa však stali až v minulom storočí.

Dnes by táto šťavnatá ovocná pochutina nemala chýbať v žiadnom zdravom jedálničku každého z nás.

Koľko kalórií má jablko?

Jedno šťavnaté, stredne veľké jablko má približne 95 kalórií, 25g sacharidov a 4 g vlákniny. Z tohto pohľadu je teda tento ovocný plod vhodnou alternatívou aj pri redukčnej diéte.

Jablká a skryté bohatstvo v podobe vitamínov

O tom, že jablko obsahuje nespočetne veľa vitamínov, niet určite pochýb. Na dnešnom slovenskom trhu nájdete veľa odrôd tohto sladkého ovocia.

Ide o odrody ako napríklad:

  • Ametyst
  • GoldStar
  • Luna
  • Fuji
  • Pinova
  • Topaz

apple

Z pohľadu zdravia obsahuje až 13 vitamínov, ktoré sú prospešné a potrebné pre naše zdravie.

Ide o vitamíny ako:

  • vitamín A
  • komplex B vitamínov – B, B2, B6 a B12
  • vitamín C
  • vitamín E
  • vitamín K
  • kyselina pantoténová
  • niacín
  • biotín
  • kyselina listová
  • cholín

Prevažná časť týchto vitamínov sa nachádza v šupke, alebo priamo pod ňou. Ak by ste chceli využiť aj ďalší dostupný vitamín, jadierka z jablka určite nevyhadzujte. Nachádza sa tam totiž stopový prvok extra dávky jódu. Jód je prospešný pre správne fungovanie štítnej žľazy.

Vitamíny skupiny B

Vitamíny B-komplexu obsiahnutého v jablkách sú nevyhnutnými pomocníkmi pri udržaní červených krviniek. Rovnako sú prospešné na udržanie zdravého a silného nervového systému.

Vitamín B pôsobí ako liek proti vypadávaniu vlasov, udržuje pokožku pružnú, pomáha pri ťažkostiach so spánkom a s koncentráciou. Takže je výborným kamarátom aj v prípadoch nekvalitného spánku.

Vitamín E

Vitamín E sa nachádza v jablku v menšom zastúpení ako ostatné vitamíny. Aj napriek tomu poskytuje telu blahodarné účinky a to vo forme krajšej pokožky a silného imunitného systému.

Vitamín C

Vitamín C predstavuje  silný prírodný antioxidant, ktorý môže pomôcť zvýšiť odolnosť vášho tela voči infekčným ochoreniam a poškodeniu spôsobenému voľnými radikálmi.

Dennú dávku tohto vitamínu obsiahnutú v jablkách potrebujete na tvorbu tkaniva, stavbu zubov a kostí. Jeho nedostatok môže viesť k malátnosti a depresiám.

apple

Kyselina listová

Kyselina listová patrí medzi vitamíny zo skupiny B (niekedy sa tiež označuje ako vitamín B9 alebo folát). Spoločne s vitamínom B12 sa podieľa na tvorbe DNA, na delení buniek v tele, tvorbe krvi a rastových procesoch. Ak sa snažíte otehotnieť, zvýšená dávka tohto vitamínu by mala byť pre vás samozrejmosťou.

Vláknina

Vláknina je v jablku obsiahnutá v šupke a pomáha zlepšovať činnosť čriev a čiastočne znižovať cholesterol.

TIP: Jablko neobsahuje takmer žiadne bielkoviny, zato má však vysoký obsah vody, a to až 84 %. Jablká sú taktiež mimoriadne bohaté nielen na vitamíny, ale aj na stopové prvky. Jablká v sebe skrývajú vysoký obsah draslíka a obsahujú až 30 % vlákniny.

Jablko ako výhodný benefit pre naše telo a zdravie

Kto by to bol povedal, že sa v tak malom ovocí môže skrývať toľko vitamínov prospešných pre naše telo?

Aké sú benefity jedenia jabĺk pre naše zdravie?

Zázrak plný vitamínov

Z pohľadu vitamínov je teda jablko jedným z dostupných zdrojov aj v oblasti Slovenska. Veľa z týchto vyššie spomenutých vitamínov sa nachádza práve v šupke, preto je lepšie jablko jesť v celku. A to z toho dôvodu, aby ste o tieto vitamíny zbytočne neprišli.

Pomocník pri chudnutí

Jablká dokážu byť skvelým pomocníkom pri chudnutí a diéte. A to z toho dôvodu, že obsahujú veľa vlákniny a vody, čo umožní udržať pocit sýtosti oveľa dlhšie. Podľa vedcov sú jablká preto také plné, pretože sú energeticky menej náročné, a to im dodáva vlákninu a objem.

Dobré pre vaše srdce

Jablká sú spájané s nižším rizikom srdcových chorôb a udržujú vaše srdce zdravé hneď niekoľkými spôsobmi:

  • vďaka vysokému obsahu rozpustnej vlákniny pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu v krvi
  • obsahujú polyfenoly, ktoré majú antioxidačné účinky a pomáhajú znižovať krvný tlak a riziko mŕtvice
  • jedným z polyfenolov je flavonoid, ktorý znižuje riziko mozgovej mŕtvice až o 20 %

Jablká znižujú riziko vzniku cukrovky

Vďaka štúdií, v ktorej respondenti konzumovali jedno jablko denne, vedci zistili zníženie rizika cukrovky 2. typu až o 28%. Dokonca aj konzumácia len niekoľkých jabĺk týždenne má ochranný účinok pre náš organizmus.

Ako je to možné?

Vedci zistili, že pravdepodobne polyfenoly v jablkách pomáhajú predchádzať poškodeniu beta buniek v pankrease. Tieto beta bunky produkujú v tele inzulín a sú často poškodenými bunkami u ľudí s cukrovkou 2. typu.

Majú prebiotické účinky a podporujú dobré črevné baktérie

Jablká obsahujú pektín, teda druh vlákniny, ktorý pôsobí ako prebiotikum a kŕmi dobré baktérie v našom čreve.

Tenké črevo neabsorbuje vlákninu počas trávenia, namiesto toho prechádza do hrubého čreva. V hrubom čreve tak môže podporovať množenie dobrých baktérií.

Látky v jablkách môžu predchádzať vzniku rakoviny

Jablká obsahujú niekoľko prirodzene sa vyskytujúcich zlúčenín, ktoré môžu pomôcť v boji proti rakovine. Pozorovacie štúdie ich spájajú s nižším rizikom rakoviny a úmrtiami na rakovinu.

A to všetko vďaka antioxidačným a protizápalovým účinkom, ktoré môžu byť zodpovedné za potenciálne preventívne účinky rakoviny.

Jablko ako zbraň proti astme

Je to síce šokujúce, ale jablko funguje aj ako zbraň v boji proti astme. Vďaka antioxidačným a protizápalovým zlúčeninám môžu jablká pomáhať regulovať imunitné reakcie a chrániť človeka pred astmou.

Zlepšuje zdravie kostí

Pravidelná každodenná konzumácia jabĺk je spojená s väčšou hustotou kostí, čo vedie k ich zdraviu a sile. Môžu za to antioxidačné a protizápalové látky, ktoré podporujú zdravie kostí.

Bonusom je aj to, že konzumácia ovocia môže pomôcť zachovať kostnú hmotu pri starnutí.

Jablková šťava na ochranu mozgu

Jablko má dokonca aj blahodarné účinky na náš mozog. Podľa štúdie na zvieratách môže jablkový džús (jablko v šupke) pomôcť zabrániť úbytku neurotransmiterov, ktoré sa podieľajú na pamäti.

Rovnako jablková šťava pomáha zachovať acetylcholín a neurotransmiter, ktorý môže s vekom klesať. Takéto nízke hladiny acetylcholínu súvisia so vznikom Alzheimerovej choroby.

Kedy jesť jablko?

Ak sa chystáme urobiť niečo pre naše zdravie, mali by sme jablká jesť každý deň. Pravidlá pri konzumácii ovocia hovoria o tom, že by ste mali mať v konzumácií ovocia postup. V tomto postupe začnete od najviac hydratujúcich plodov a postupne prejdete k takým, ktoré veľa vody neobsahujú.

Ako však na nás pôsobí jedenie jabĺk ráno a večer?

Ráno

Jablko v ranných hodinách sa dokáže premeniť aj na liek. Jablká pomáhajú vyplavovať z tela nadbytočnú soľ a vodu, čo priaznivo vplýva na vysoký krvný tlak. Z tohto dôvodu je prínosom pre hypertonikov, ktorí by mali ráno zjesť aspoň jedno jablko na lačno.  

Večer

Jablko ako ovocie je bohaté na pektín (telu prospešná rozpustná vláknina), ktorý  spomaľuje trávenie. S kombináciou bohatej večere môžu citlivejšiemu organizmu spôsobiť zažívacie problém a bolestivé kŕče v žalúdku.

Ak chcete konzumovať ovocie na večer, dodržujte zásadu nemixovania s inými druhmi ovocia a konzumujte len menšie množstvá.

Pre zdravý organizmus bude s týmito pravidlami aj jedenie jablka vo večerných hodinách bezproblémové.

Navyše jedno jablko pres spaním odporúčajú aj lekári pre tých ľudí, ktorí trpia nepokojným spánkom.

Jablková šťava a jej účinky

Jablková šťava je skvelým doplnok čistej vody na každý deň. Oproti jablku šťava predstavuje lepšiu formu stráviteľnosti vitamínov. A to až v pomere 4-krát viac vitamínov, ako dokáže telo prijať z celkového plodu.

Z kvalitnej jablkovej šťavy bez pridaného cukru získate až 68% vitamínov, zatiaľ čo z celého jablka len 17%.

Aké vitamíny a prospešné látky nájdete v jablkovej šťave?

apple

Vitamín C

Denná odporúčaná dávka vitamínu C je 60 mg. V prípade nedostatku tejto dennej dávky sa môže u človeka dostaviť únava, podráždenie a celková psychická nepohoda.

Jablková šťava ako zdroj vitamínu C dokáže pri pravidelnom pití zlepšiť vašu pleť. A to vďaka tomu, že prospieva tvorbe kolagénu, ktorý udržiava vašu pleť vypnutú a sviežu.

Rovnako vitamín C podporuje vstrebávanie železa, ktoré má pozitívny vplyv na problematickú a bledú pleť.

Antioxidanty

Tak ako v jablku, tak aj v jablkovej šťave nájdete prospešné antioxidanty nazvané polyfenoly.

Mnohé štúdie v tomto smere naznačujú, že dlhodobá konzumácia potravín bohatých na rastlinné polyfenoly chráni telo proti:

  • rakovine
  • kardiovaskulárnym ochoreniam
  • cukrovke
  • osteoporóze
  • neurodegeneratívnym ochoreniam

Vláknina

Šupka z jablka obsahuje veľké množstvo vlákniny. V prípade odšťavovania je teda potrebné dodržať určité pravidlá, aby ste o túto vlákninu neprišli. Tým pravidlom je odšťavovať jablká v celku spoločne so šupkou.

V tejto jablčnej vláknine sa nachádza pektín, ktorý pomáha pri čistení pečene, čriev a obnovuje črevnú mikroflóru.

Vitamín A

Vitamín A obsiahnutý v ovocí a zelenine sa nazýva karotenoid. Tento vitamín má priaznivé účinky na náš zrak, pomáha v boji proti vírusom a infekčným ochoreniam.

apple

 

Voda

Ak vám nevyhovuje jesť jablko v celku, jablková šťava je skvelou alternatívou udržovania pitného režimu. Jablko obsahuje 85 až 90% vody.

Jablková šťava je aj záchrana v prípadoch dehydratácie.

V takýchto situáciách sa odporúčajú piť elektrolytické nápoje, ktoré sú bohaté na draslík. Ak nemáte po ruke tento nápoj a ste dehydratovaný, použite ako náhradu práve jablkovú šťavu s množstvom draslíka.

 

 

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denisa Neuschlová
Zdravá strava a pravidelný pohyb by mali byť základom bežnej rutiny každého z nás. Rovnako, ako návštevníci Fitlandu, aj ja sa snažím týmito pravidlami riadiť. Skvelým pomocníkom na tejto ceste sú tipy a rady, návody a odporúčania, ktoré pre vás píšem.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.