Jedálniček na chudnutie: čo by mal spĺňať a ako spoznať kvalitu?

Domov Magazín Chudnutie Jedálniček na chudnutie: čo by mal spĺňať a ako spoznať kvalitu?

Keď príde rad na jedálničky na chudnutie alebo naberanie, všetci sú zrazu experti. Trh je preplnený fušermi, ktorým zavoňal rýchly zárobok. Sú schopní bez hanby posielať rovnaké jedálničky všetkým bez rozdielu a inkasovať ako za prvotriednu službu. Ako spoznať kvalitný jedálniček na chudnutie?

V nasledujúcom článku sa ti pokúsime priblížiť, čo by mal obsahovať kvalitný jedálniček na chudnutie. Chudnutie by totiž malo ísť ruka v ruke so zdravím – a to, bohužiaľ, nie je pravidlom.

V článku sa dozvieš:

  • čo by mal obsahovať kvalitný jedálniček na chudnutie,
  • prečo je dôležité, aby mal uvedené veľkosti porcií,
  • čo by si sa mal počas dodržiavania jedálnička, resp. spolupráce s odborníkom na výživu naučiť,
  • prečo je dôležitejšie to, čo bude „po diéte“,
  • prečo sme sa rozhodli prispieť svojou kvapkou do mora 😊.

Aký cieľ má jedálniček na chudnutie?

Chudnutie. Áno, ale to nie je všetko – alebo aspoň by nemalo byť. Najmä, ak patríš medzi tých, ktorí majú za sebou už niekoľko neúspešných pokusov schudnúť. Ako to teda je?

jedalniček na chudnutie na mieru

Čo by mal spĺňať kvalitný jedálniček na chudnutie?

  • vypracoval ho odborník na výživu
  • zohľadňuje tvoje individuálne potreby a ciele
  • má presne určené veľkosti porcií, prípadne vypočítané kalórie a makroživiny, resp. inak stanovenú veľkosť porcie
  • obsahuje dostatočné množstvo energie, vitamínov a minerálov
  • vyhýba sa extrémom
  • je pestrý, chutný, jednoduchý na nasledovanie
  • je ti vodítkom, no priveľmi ťa nezväzuje
  • ponúka ti rôzne alternatívy (slané, sladké, rýchle jedlá, studené snacky…)

Je vypracovaný odborníkom na výživu

Tu si stojíme za tým, že vzdelanie je alfa a omega kvalitného odborníka na výživu. Bez debaty. Kde priestor na debatu, naopak, je, je to, kde vzdelanie získal.

O niečo navrch bude vždy mať vysokoškolské vzdelanie v odbore výživa ľudí, športová výživa alebo podobnom.

Niekoľkoročné štúdium výživy a absolvovanie predmetov ako fyziológia či biochémia sú základom pre pochopenie toho, ako veľmi a akými mechanizmami strava ovplyvňuje naše zdravie.výživový poradca odborník na výživu

Za určitých podmienok prichádzajú do úvahy aj kurzy na výživových poradcov, tu by sme uprednostnili tie dlhšie trvajúce a ľudí, ktorí si uvedomujú, že absolvovaním kurzu alebo štátnicami to nekončí.

Výživa je dynamický odbor, ktorý sa neustále vyvíja. Kladie vysoké nároky nielen na vedomosti, ale aj schopnosť pracovať s ľuďmi.

Dobrý výživár musí byť tak trochu psychológ, priateľ a učiteľ.

Jedálniček na chudnutie má určené konkrétne veľkosti porcií

Písali sme to už x-krát a napíšeme to znovu: na to, aby človek schudol, potrebuje dostať telo do kalorického deficitu. Keď si toto uvedomíš, automaticky ťa trkne, že jedálniček na chudnutie bez určených veľkostí porcií, je akurát tak – nanič.

V ideálnom prípade má jedálniček presne vypočítané množstvo kalórií aj jednotlivých makroživín.

Aj napriek tomu, že využívanie kalorických tabuliek je najpresnejším spôsobom kontroly porcií, nemôžeme povedať, že je vhodný pre všetkých.kontrola porcií jedálniček na chudnutie

Existujú aj iné možnosti, ako má nutričný terapeut alebo výživový poradca možnosť pozitívne ovplyvniť to, ako vyzerajú porcie klienta.

Či je to použitie prirovnania k pästi, dlani či palcu alebo rozdelenie taniera na zóny pre zeleninu, komplexné sacharidy, bielkoviny a tuky – cieľom je vyskladať čo možno najideálnejšie zloženie konkrétneho jedla.

Prečo je uvedenie porcií dôležité uvedieme na nasledujúcom príklade:

V jedálničku je uvedené: 1 kus pečiva

Čo to môže byť:

  • 1 kaiserka (140 kcal)
  • 1 fitness žemľa (227 kcal)
  • Syrový pagáč (270 kcal)
  • Grahamový rožok (161 kcal)

Pre namakaného chlapa možno zanedbateľný rozdiel, útlu ženu môže stáť kalorický deficit.

To isté – a ešte výraznejšie – sa môže vyskytnúť napríklad v prípade obľúbených orechových masiel, kedy rozdiel v množstve energie v jednej lyžičke (podľa toho, koľko si na ňu naberieš – a že sa tam zmestí 😊) môže byť aj 150 kcal.

Jedálniček na chudnutie rešpektuje tvoju individualitu

Každý z nás je iný. Niekto je vegetarián, iný má intoleranciu na laktózu. Kamil si nevie predstaviť večer bez šálky mlieka s kakaom, Lenka nemá rada rajčiny a je zarytou fanynkou low-carbu. Čo my na to? So všetkým sa dá pracovať.

Nie je problém zostaviť plnohodnotný vegetariánsky jedálniček alebo jedálniček s intoleranciou na laktózu či s potravinovou alergiou.

Kvalitný výživový poradca s tebou prejde výhody aj nástrahy konkrétneho stravovania, pomôže ti s kombináciou jedál a dozrie na to, aby si mal dostatok makroživín, vitamínov aj minerálov.

Jedálniček na chudnutie sa vyhýba extrémom

Nie je umenie schudnúť behom pár týždňov na minimálnom množstve kalórií obdivuhodný počet kíl. Umením je dosiahnuť vysnívanú postavu bez poškodeného zdravia, s plnými fyzickými aj psychickými silami.

Ak si v diéte extrémne unavený, podráždený, nebodaj ak ženy stratia menštruáciu – je to jasnou známkou toho, že niečo nie je v poriadku.žena na extremnej diete

Nadbytočné kilá sa na nikom neobjavili počas jednej noci. Dôležité je uvedomiť si, že rovnako dlho môže trvať aj cesta späť. Bude ale v konečnom dôsledku závisieť na tom, či si chudol dva alebo štyri mesiace?

Čo ak sa počas tých štyroch mesiacov naučíš oveľa viac o sebe, o svojom tele a o správnom zložení jedla?

To všetko ti potom pomôže lepšie sa orientovať v strave a cieľovú hmotnosť si udržať.

Jedálniček na chudnutie ti neberie sociálny život

Chudnutie nie je o studenej ryži, brokolici a kuracích prsiach, ktoré si dopredu nachystáš do krabičiek a tretí deň ti už lezú hore krkom.

To, že chudneš, neznamená, že musíš byť zavretý iba doma, bez priateľov, torty na oslave alebo občasného hambáča v meste.

To všetko sa dá do jedálnička na chudnutie zapracovať, dôležité je pozerať sa na celý kontext a myslieť v dlhodobom merítku.

Jedálniček na chudnutie ťa naučí jesť

Jesť vieme možno všetci, teraz máme na mysli jedenie, ktoré je v záujme našich cieľov, dlhodobého zdravia a vysokej výkonnosti.

Učenie nemá každý rád a možno na školu spomínaš s nechuťou. Ale niečo ti povieme: ak sa nenaučíš základy stravovania, ak budeš stále meniť iba diéty a nepochopíš skutočnú podstatu, zaplatíš sa zo nielen kilami navyše. Ohrozené je tvoje zdravie – fyzické aj psychické.muž píše do knihy

Vedieť, koľko približne môžeš za deň dlhodobo jesť bez toho, aby si pribral, je oslobodzujúce.

Vedieť, že pečivo zázračne nespôsobuje kilá navyše a ak si bez neho nemôžeš predstaviť život, môžeš si ho smelo dopriať aj v diéte.

Čo sa počas spolupráce s výživovým poradcom môžeš naučiť?

  • pomôže ti schudnúť
  • naučí ťa základy stravovania
  • naučí ťa jesť zdravo, vyvážene a primerane
  • naučí ťa základné princípy tak, aby si už v budúcnosti podobné služby nepotreboval 😊

Amen. Nie rozposlať jedálničky na mieru, v ktorých – ak budeš mať šťastie – ti zmenia aspoň čísla vo vypočítaných živinách. Ani to však nie je zárukou toho, že jedálniček je dostatočný a vyvážený.

Nebolo by to prvý raz, čo sa na verejnosť prevalila kauza o výživových poradcoch, ktorí hromadne rozposielali jedálničky na mieru, ktoré obsahovali sotva 1000 kcal.

Cieľom by malo byť nie nasledovať jedálniček – ale pripraviť sa na to, čo bude po diéte

Diéta nie je sláva, aby trvala večne 😊. Čo ale večne trvá – aspoň kým sme živí – je jedenie. Každý deň, aj po skončení diéty, budeš jesť. Využi čas, počas ktorého sa rozhodneš spolupracovať s odborníkom na výživu, aby si sa naučil čo najviac o strave, makroživinách, zložení jedál, vhodných kombináciách a základných princípoch skladby jedálnička.

Vyťaž z toho viac než iba pár strán, na ktorých nájdeš rozpis tvojich denných jedál. V lepšom prípade dostaneš aj nejaké edukačné materiály a dotyčný bude ochotný odpovedať na tvoje otázky. Podpora a pokračovanie spolupráce aj po tom, ako obdržíš jedálniček, je už veeeľmi dobrý znak.

A že sa bojíš, že budú tvoje otázky všetečné? Ver mi – skutočný odborník bude rád, ak bude môcť predať maximum zo svojich vedomostí a skúseností ďalej. Navyše, je príjemná zmena, keď sa niekto namiesto toho, či môže jesť pečivo aj večer spýta „PREČO môže alebo nemôže jesť pečivo večer“.

Jedálniček na chudnutie či naberanie od Fitlandu

Aby to neostalo iba pri teórii, rozhodli sme sa aj my prispieť svojou troškou. Po dlhých úvahách sme sa vo Fitlande rozhodli, že aj my ponúkneme možnosť vypracovania jedálničkov na mieru – no nechceme, aby to pri nich skončilo.

Preto okrem samotných jedálničkov budeš mať možnosť absolvovať mesačný coaching, kde bude väčší priestor na tvoje otázky, individualizáciu a flexibilný prístup. Ak sa necítiš na mesačnú spoluprácu alebo nechceš celý jedálniček, no máš zopár otázok, môžeš využiť jednorazovú online konzultáciu.

Ak sa pohrávaš s myšlienkou, že by si to skúsil alebo ak chceš vedieť viac o tom, ako sme sa rozhodli túto možnosť poňať, čo ponúkame a čo, naopak, u nás nenájdeš – klikni sem a čítaj viac.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Erika
Masérka, mama, športovkyňa. Vyštudovala Regeneráciu a výživu v športe, momentálne študuje kondičné trénerstvo na Masarykovej univerzite. Venuje sa silovému tréningu a súťaží v klasickom silovom trojboji. Verí, že zdravá strava a pohyb dokážu robiť zázraky s telom aj dušou 🙂

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.