Jogamatka – čo to je a ako ju vybrať?

Domov Fitness Pomôcky na cvičenie Jogamatka - čo to je a ako ju vybrať?

Jogu si za posledné roky obľúbilo veľké množstvo ľudí. Zaraďuje sa do kategórie relaxačných cvičení s ohľadom na správnu techniku dýchania. Človek si pri nej vie oddýchnuť, nabrať nové sily, meditovať a prísť na iné myšlienky. To však nie je všetko. Výhod jogy je veľké množstvo. Na to, aby ste ju však mohli vykonávať, je potrebná jogamatka.

TOP JOGAMATKY – NÁŠ VÝBER

Čo je to jogamatka?

Každý, kto cvičí jogu veľmi dobre vie, že na tvrdej zemi to ide len ťažko. Pri jednotlivých cvikoch by vás boleli kolená či kĺby.

Pre lepšie a pohodlné cvičenie všetkých joga cvikov, je potrebné mať na zemi podložku, tzv. jogamatku.

Jogamatka sa však od ostatných podložiek, na ktorých cvičíme, odlišuje. Má iné vlastnosti na to, aby poskytla čo najlepšie podmienky pre cvičenie jogy.

Plánujete si jogamatku kúpiť? Ešte predtým, ako tak urobíte, je dobré vedieť, aké všetky parametre by ste mali zvážiť.

cvičenie jogy

Parametre pri výbere jogamatky

Ako sme spomenuli, pri kúpe jogamatky je dôležité sledovať jednotlivé parametre. Je ich niekoľko a mnohé sa odvíjajú od vás ako človeka, ktorý bude cvičiť.

Medzi hlavné parametre sa radia:

  • typ jogy
  • typ postavy
  • materiál
  • povrch
  • rozmery
  • priľnavosť
  • údržba
  • doplnky
  • cena.

Samozrejme, pri výbere môžete zohľadňovať aj ďalšie parametre. Toto sú však tie najdôležitejšie.

Typ jogy

Pre začiatočníkov je dobré povedať, že existujú desiatky rôznych typov jogy. Niektoré sú akčnejšie, iné menej. Základom je vybrať si jednu z mnohých, ktorú budete cvičiť a prispôsobiť jej aj jogamatku.

 

Pri dynamických cvičeniach je vhodná protišmyková podložka. Tá bude stáť na jednom mieste aj vtedy, keď sa na nej budete rýchlejšie pohybovať.

Pri menej dynamických cvičeniach oceníte príjemný mäkký materiál. Na podložke sa príliš pohybovať nebudete. Nemusí byť preto s protišmykovým efektom.

Veľmi obľúbeným typom jogy je hot joga. Cvičí pri vyšších teplotách. Človek sa potí a v miestnosti je vyššia vlhkosť. Preto je potrebné vybrať si odolnejšiu podložku. 

Jogamatka by mala v takýchto prípadoch odolávať teplu a vlhkosti.

Dopredu je dobré povedať, že na trhu sa nestretnete s univerzálnou jogamatkou. Každý typ jogy totižto vyžaduje niečo iné. Je nemožné, aby podložka spĺňala všetky parametre.

Na začiatok je preto dobré orientovať sa na určitý typ jogy a podľa neho si podložku vybrať.

žena cvičiaca jogu

Typ postavy

Celkom dôležitým parametrom je aj typ postavy. Od neho sa najčastejšie odvíja hrúbka podložky. 

V prípade vyššej hmotnosti môžete siahnuť po tenších jogamatkách s hrúbkou 3 - 4 mm. Ak máte kilogramov menej, vyberajte si podložku s väčšou hrúbkou.

Dobré je však niekoľko jogamatiek vyskúšať. Ak by vás pri cvičení zem tlačila, budete si musieť kúpiť hrubšiu.

Spravidla však platí, že čím je jogamatka hrubšia, tým horšie sa na nej cvičí.

Dajte si však čas. Najprv začnite s hrubšou podložkou a neskôr sa dopracujte k tenšej.

Materiál

Kvalitný materiál vydrží dlho. Dobre sa na ňom cvičí a je nezávadný. Presne takýto by mal byť aj materiál, z ktorého je jogamatka vyrobená.

Na výrobku kvalitných a dobrých jogamatiek sa využívajú najčastejšie materiály ako:

  • PVC v kombinácii s ďalším materiálom
  • Prírodný kaučuk
  • Bavlna (taktiež v kombinácii s iným materiálom)
  • Korok
  • TPE pena
  • NBR pena
  • EVA pena

Pri nakupovaní sa vyhnite klasickému PVC. Tento materiál nie je pre telo vhodný. Obsahuje karcinogénne látky. Nehovoriac o tom, že takéto podložky sa nedajú dobre recyklovať.

Namiesto toho, aby ste si kúpili lacnú PVC podložku, do seba a svojho zdravia investujte.

Povrch

Povrch jogamatky by mal byť na dotyk príjemný. Malo by sa vám na ňom dobre ležať, sedieť a cvičiť.

Jogamatky majú spravidla drsnejší a jemnejší povrch.

Jemnejší povrch často zvolia začiatočníci a tí, ktorí cvičia pomalú jogu bez dynamických pohybov.

Na drsnejší povrch radi stavia pokročilí milovníci jogy a tí, ktorí majú v rámci nej dynamické pohyby.

Nemôžeme však tvrdiť, že hladké jogamatky nebudú držať na jednom mieste. Po čase si ich viete prispôsobiť presne podľa seba. 

Pri povrchu preto stavte podložku, ktorá vám bude príjemná a bude spĺňať vaše nároky na komfort.

žena na jogamatke

Rozmery

V rámci rozmerov budeme hovoriť a dĺžke a šírke. Hrúbku sme si spomínali už vyššie, pri type postavy.

Dĺžka jogamatky sa odvíja od vašej výšky. Platí tu jednoduchá matematika.

K výške si pridajte minimálne 10 cm. Číslo, ktoré vám vyjde, značí, koľko centimetrov by mala mať podložka.

Napríklad, ak máte 170 cm, podložka by mala mať minimálne 180 cm. 

Na jogamatke sa budete pravidelne pohybovať. Taktiež na nej budete ležať. Mala by vám preto poskytnúť dostatok miesta.

Šírka je pri mnohých jogamatkách veľmi podobná. Najčastejšie sa stretnete s rozmerom 60 cm. 

Keď si na jogamatke s takouto šírkou ľahnete na chrbát, môžete dať ruky jemne od seba. 

Podložka na cvičenie nemusí byť príliš hrubá, aby vám nezavadzala. Stačí, ak vám poskytne miesto na ležanie.

Priľnavosť

Priľnavosť sme už niekoľkokrát spomínali. Najčastejšie sa odvíja od materiálu a povrchu. Je však dobré niekoľko jogamatiek vyskúšať.

Podložky by sa nemali šmýkať nielen zospodku, po podlahe, ale ani pod vašimi rukami.

Čím lepšie priľnavé vlastnosti podložka má, tým vyšší komfort a bezpečnosť vám zaručuje.

Údržba

Tento parameter sa odvíja najmä od použitého materiálu a povrchu. Jogamatka by sa mala jednoducho čistiť.

Výhodou je, že mnohé materiály, z ktorých sú jogamatky vyrobené, sa čistia ľahko. Stačí vám navlhčená handrička.

V rámci správnej starostlivosti o podložku nesmieme zabudnúť ešte na jednu vec. Jogamatku by ste mali čistiť pravidelne. Najlepšie vždy po cvičení. 

Doplnky

K jogamatke si môžete dokúpiť viacero typov doplnkov. V prípade, že jogu necvičíte doma, ale v nejakom štúdiu či fitness centre, spravíte dobre, ak si k nej kúpite obal.

Podložka sa vám bude omnoho lepšie prenášaž z miesta na miesto. Taktiež ju ochránite pred vonkajšími vplyvmi a vydrží vám dlhšie.

Obalov nájdete na trhu desiatky. Výber je široký.

Okrem obalov sú vhodné aj stojany. Tie sa zídu najmä jogovým nadšencom, ktorí majú doma podložiek viac.

cvičenie jogy

Cena

Pred výberom jogamatky si môžete zadať určitú cenovú kategóriu, v ktorej sa chcete pohybovať.

Niektoré, lacnejšie a menej kvalitné jogamatky nájdete za cenu pod 20 €.

Najčastejšie ide o spomínané podložky z PVC materiálu, ktorý nie je pre telo zdravý.

Dobré je zakúpiť si podložku v cenovej kategórii nad 20 €. 

Takéto podložky sú kvalitné, vydržia dlho a vedia sa prispôsobiť každému vášmu cvičeniu.

Samozrejme, na trhu môžete nájsť aj podložky nad 100 €. Tie sú však vhodné pokročilým joga cvičencom. Ide o ľudí s niekoľkoročnou praxou.

Na začiatok je dobré zistiť, aká joga je pre vás tá najlepšia. Až neskôr, po dlhšom čase, investuje aj stovky eur. 

Zhrnutie

Jogamatky sú dôležitou súčasťou každej jogy. Poskytujú komfort a miesto, na ktorom môžete predvádzať jednotlivé cviky.

Na trhu nájdete stovky modelov v mnohých materiálových či farebných prevedeniach, vďaka čomu si rozhodne tú svoju vyberiete aj vy.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Naďa Černá
Študentka žurnalistiky, ktorá miluje bojové športy. Písaniu sa venuje už niekoľko rokov a okrem športu si rada vychutná kvalitnú kávu a dobrú knihu.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.