Karimatka na cvičenie – TOP 5 + (rady ako vybrať)

Domov Fitness Pomôcky na cvičenie Karimatka na cvičenie - TOP 5 + (rady ako vybrať)

Karimatka je druh podložky, ktorý by nemal v žiadnej domácnosti chýbať, pretože existuje množstvo príležitostí, kedy sa naozaj hodí. Od športu až po pobyt vonku v prírode.

Výhodou karimatky je, že má skvelé izolačné vlastnosti, čo z nej robí praktický doplnok. Jej hlavnou úlohou je izolovať chlad, pokiaľ sa nachádzate vonku, ale tiež zvýšiť pohodlie a komfort pri ležaní alebo cvičení.

Najlepšie karimatky

Najbežnejším materiálom, z ktorého je karimatka vyrobená, je polyetylén (PE). Avšak materiály na výrobu karimatky sú rôzne v závislosti od jej účelu. Pre niektoré z nich je dôležitejší komfort, pre iné zase izolácia. Pri výbere je dôležité, aby ste si v prvom rade premysleli na čo ju budete používať. Vždy je však veľmi praktická.

Karimatka je teda zväčša vyrobená z jednoduchého penového polyetylénu (PE) a aj vďaka lacnému materiálu je karimatka lacnejší a dostupný produkt.

Ak chcete mať podložku z kvalitnejšieho materiálu, hľadajte v označení etylenvinylacetátu (EVA, Evazote), ktorý je o niečo trvácnejší.

Má zároveň aj jemnejšiu pórovitú štruktúru a uzavreté póry. Karimatky majú hmotnosť zhruba do 300 gramov. 

Druhy karimatiek

Prečo vlastne existujú rôzne druhy karimatiek?

Je to jednoduché. Presne tak, ako existujú rôzne druhy športových aktivít na zemi vonku alebo v telocvični, tak sa tiež potreby toho, čo od karimatky potrebujeme líšia.

Niekedy je potrebná hrubšia, v iných prípadoch je zase lepšia tenšia karimatka.

Poďme si teda predstaviť rôzne druhy:

Penová karimatka

Je to úplne tá najzákladnejšia verzia karimatky, ktorú si môžete zaobstarať. Je ľahká a zároveň najlacnejšia.

Ak s ňou aj nebudete zaobchádzať šetrne, nebude to mať vplyv na jej poškodenie alebo len veľmi malý.

Vyrábajú sa v rôznych hrúbkach a farebných kombináciách. Niektoré sú, samozrejme, drahšie, najmä verzie niektorých známych značiek.

 

Pozor – penové karimatky nie sú práve ideálne do exteriéru, pretože hoci sa tak ľahko nezničia, veľmi často a rýchlo navlhnú alebo zachytávajú nečistoty.

V tom prípade je oveľa vhodnejšia EVA karimatka. Tieto karimatky sú pružnejšie, odolnejšie a majú lepšiu stabilitu. 

Samonafukovacia karimatka

Možno ste sa už stretli s označením samonafukovacia alebo nafukovacia karimatka. Tá je ideálna na relax alebo aj do prírody. V jej vnútri sa nachádza pena alebo konštrukcia, ktorá sa pri otvorení ventilov nafúkne vďaka nasatiu vzduchu smerom dovnútra. Po nafúknutí má zhruba do 5 centimetrov.

Plnenie vzduchom sa realizuje pomocou ventilu, ktorý býva väčšinou umiestnený v ruhu karimatky. Len čo otvoríte ventil, vzduch sa nasaje dovnútra. Tento druh karimatky má extrémne otvorené póry a je zalaminovaný do nepriepustnej tkaniny.

Pri skladovaní je potrebné najskôr uvoľniť ventil a tlakom na karimatku z nej dostanete všetok vzduch von.

Keď uzavriete ventil, zabránite tak unikaniu vzduchu z karimatky. Jej ďalšou výhodou je, že penová vrstva dokáže tiež vyrovnať mierne nerovnosti povrchu, takže nebudete nič cítiť.

Samonafukovacia karimatka má oproti tej normálnej niekoľko výhod:

  • Lepšia skladnosť v zbalenom stave;
  • Vyšší komfort ležania;
  • Lepšie izolačné schopnosti.

Dávajte si však pozor, aby ste ju neprepichli ostrým predmetom alebo neprepálili, pretože v tomto prípade, na rozdiel od klasickej karimatky by to mohol byť problém.

Jej hmotnosť je o niečo väčšia, a to zhruba 400 gramov.

Karimatka na jógu

Keď hovoríme o cvičení, tak práve na jógu je karimatka absolútnou nevyhnutnosťou. Jóga je druh cvičenie, pri ktorom máte byť absolútne v pohode a bez pohodlnej podložky to nie je možné.

Keď si budete vyberať karimatku na jógu, máte na výber niekoľko možných druhov a sú to tieto:

  • Gumená karimatka z ekologických materiálov – sú vyrobené iba z prírodných materiálov, ako je kaučuk alebo juta, a majú navyše tú schopnosť, že sa v prírode voľne rozložia. Sú drahšie, ale aj najodolnejšie a najpevnejšie.
  • Podložka typu “rohož” – dokážu pohlcovať vlhkosť a tým pádom aj dobre odvádzajú pot. Sú nešmykľavé a vyrobené zo 100 % bavlny.
  • Mäkké vankúšovité podložky – majú hrubšiu výstuž, preto sú ideálne vtedy, ak máte citlivejšie kĺby, pretože stlmia akýkoľvek pohyb. Sú prevažne vyrobené z pevnejšieho penového materiálu, akým je TPE (termoplastický elastomér), čo je alternatíva k PVC.
  • PVC podložky – sú lacnejšie a najjednoduchšie verzie vhodné pre začiatočníkov.
  • Ľahšie a tenké podložky – majú nízku hmotnosť a sú veľmi tenké, čo z nich robí ideálneho spoločníka na cestovanie.
  • Ťažké, husté a pevné karimatky – sú určené skôr pre náročný štýl jógy. Majú väčšiu hmotnosť, sú priľnavé, vyrobené sú väčšinou z prírodného kaučuku alebo z PVC.
  • Ťažké, mäkké a husté podložky – sú ideálne skôr na meditačnú jógu. Majú vyššiu hmotnosť a väčšinosť aj hrejivú schopnosť.

Podložka na cvičenie

Karimatka slúži tiež ako podložka na cvičenie a je absolútnou nevyhnutnosťou, ak cvičíte doma alebo vo fitness centre.

Je pohodlná, tlmí pohyb, neležíte na studenej a častokrát aj nie práve najčistejšej zemi.

Využíva sa najmä na spomínanú jogu, pilates, ale aj posilňovanie a cvičenie s vlastným telom. Okrem toho, zabránite tiež modrinám na tele či bolestiam chrbtice.

Ak budete vlastnú podložku, respektíve karimatku používať aj na verejných miestach, je to tiež omnoho hygienickejšie.

Tu je niekoľko dovôdov, prečo si podložku na cvičenie kúpiť:

  • Pohodlnejší spôsob cvičenia;
  • Vyhnete sa možným úrazom a odreninám;
  • Povrch je oveľa mäkší a nekĺže;
  • Šetrí kĺby;
  • Umožňuje oveľa účinnejšie cvičiť rôzne druhy cvikov.

Ako vybrať karimatku

Už sme spomínali, že pri výbere karimatky je veľmi dôležitý účel, na ktorý ju chcete používať.

Pokiaľ prespávate v prírode či na hudobnom festivale, karimatka je neoceniteľná, pretože vytvára lepšiu izoláciu než ktorýkoľvek spacák či deka.

Je však dôležité zohľadniť viacero kritérií.

Tu sú najdôležitejšie z nich:

  • Kde ju budete používať – premyslite si, či ju budete používať viac v interiéri alebo v exteriéri. Ak na nej chcete cvičiť a ste začiatočník, na začiatok vám postačí aj klasická penová karimatka. Iné je pokiaľ budete cvičiť jógu, vtedy je lepšia karimatka z prírodných materiálov.
  • Tiež je rozdiel, či s karimatkou budete chodiť do prírody a ako často. Ak to bude tiež na jeseň alebo skoro na jar, je lepšie si vybrať pevnejšiu a hrubšiu karimatku. V prípade, že si chcete dopriať maximálne pohodlie, vyberte si samonafukovaciu karimatku. Nezabudnite zohľadniť tiež fakt, či sa budete presúvať autom alebo skôr pešo. Väčšie a objemnejšie karimatky vážia o niečo viac.

Ďalšie kritériá:

  • Skladnosť karimatky – okrem hmotnosti sa jednotlivé karimatky líšia aj svojou skladnosťou. Tie najjednoduchšie, čiže penové, jednoducho zrolujete, ale stále ostávajú relatívne objemné, čo je ich nevýhodou.
  • Verzia, ktorá je najtenšia, sa označuje alumatka. Čiže, ak je skladnosť pre vás dôležitá, vyberajte si tie najtenšie. Ak budete chodiť cvičiť do fitness centier, vhodnejšia je podložka z prírodného materiálu, ktorá je síce o niečo ťažšia, ale je tiež tenká.
  • Penovú podložku môžete síce v exteriéri prehodiť cez plece alebo upevniť k batohu, ak však bude pršať, môže rýchlo nasiaknuť vodou. Samonafukovacie karimatky bývajú najobjemnejšie. Klasické modely s hrúbkou do 5 cm, je možné však zvinúť do malého balíčka. Nafukovacie karimatky sú o niečo skladnejšie ako nafukovacie, a to preto, lebo nemajú vnútorný porézny materiál.
  • Kvalita karimatky – nie vždy automaticky znamená, že drahá karimatka je aj kvalitná karimatka. Vždy si pozrite jej materiál. Čo však platí je, že tie lacnejšie verzie z polyetylénu majú otvorené póry, a teda vydržia oveľa menej a často sa stáva, že sa rýchlo natrhnú. Mávajú hrúbku do 12 mm a keď je na ne vyvíjaný nápor, stenšia sa. Preto je lepšie investovať do verzie EVA, ktorá má uzavreté póry. Táto karimatka nepremokne a je pevnejšia.
  • Samonafukovacie a nafukovacie karimatky sa zase môžu ľahko prepichnúť, je preto potrebné si dávať veľký pozor na miesto, kam ich položíte.

Karimatka je skvelý a praktický doplnok na mnoho účelov. Aj pokiaľ si myslíte, že ju nepotrebujete, lebo necvičíte alebo nechodíte do prírody prespávať, minimálne niekoľkokrát za život sa vám stane, že ju vy alebo váš člen rodiny bude potrebovať.

Keď ju teda už máte, s veľkou pravdepodobnosťou ju budete využívať oveľa častejšie a objavíte jej mnoho úžitkov.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dominika Koštialiková
Dominike učarovali latinskoamerické a afro tance, ktorým sa venuje už 8 rokov. Okrem toho posledných 5 rokov pracuje v oblasti online marketingu. Miluje cestovanie, šport a aktívny životný štýl.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.