Okrem závaží je lavička na cvičenie pravdepodobne najdôležitejším vybavením domácej telocvične pre každého, kto chce začať s cvičením.

Pre optimálne cvičenie sú nutné tri hlavné polohy tela:

  • státie
  • sedenie
  • ležanie na chrbte

Použitím vzpieračskej lavice budete môcť vykonávať cvičenia v ľahu a sede, a tým rozšíriť váš celkový repertoár cvičení.

Môžete tiež použiť lavičku pre určité cvičenia s vlastnou váhou, napríklad kliky a pod.

Najlepšie lavičky na cvičenie

Bench lavice

Lavice ideálne na cvičenie hrudníka
Skvelé na domáce cvičenie
Multifunkčné bench lavice na rôzne cviky
Cena od 135,50 €



Nastaviteľné lavice

Nastaviteľné lavice na rôzne cviky
Pomôžu odcvičiť takmer každú partiu svalov
Rôzne značky lavíc na výber
Cena od 81,90 €



Šikmé lavice

Ideálne na precvičenie brušných svalov
Rôzne dizajnované lavičky za výhodné ceny
Vysoká nosnosť lavíc
Cena od 53,10 €



Rovné lavice

Ideálne na cviky s jednoručkami alebo veľkou tyčou
Možnosť využiť ako bench press lavicu
Vhodné do domáceho fitka alebo profesionálnej posilňovne
Cena od 65,10 €



Scottové lavice

Určené na precvičenie bicepsov
Nesie názov po kulturistovi Larry Scottovi
Používa sa veľká tyč
Cena od 90,50 €




Leg press - posilňovač nôh

Ideálny na precvičenie nôh
Možnosť odcvičiť rôzne cviky
Podporuje zdravie kĺbov
Cena od 806,60 €



Prečo lavička na cvičenie?


Lavička na cvičenie je jedným z prvých zariadení, ktoré by ste si mali kúpiť pri zakladaní domácej posilňovne.

Lavica nie je potrebná len na to, aby ste mohli vykonávať slávny bench press (tlak na lavičke) a mnohé jeho varianty.

Je tiež užitočná pre množstvo ďalších efektívnych cvikov zameraných primárne na hruď a triceps.

Nepotrebujete len obyčajnú lavičku na cvičenie, potrebujete totiž kvalitnú lavicu. Pamätajte, že lavička nielenže drží vašu váhu, ale aj váhu závaží, ktoré dvíhate.

S rastúcou silou bude rásť aj hmotnosť, ktorú bude musieť lavička na posilňovanie vydržať.

Kupujte preto vždy silnú a kvalitnú lavičku, ktorá vás podrží. Doslova.

Čo je lavička na cvičenie?


Lavička na cvičenie tvorí absolútny základ drvivej väčšiny domácich posilňovní. Ide o určitú formu lavičky prispôsobenej na cviky v ľahu, alebo v prípade polohovateľných lavičiek na cvičenie, aj v nastaviteľnom sklone.

Je nutným vybavením pre každého, kto to myslí so svojou fitness cestou vážne a chce sa venovať rozvoju hrudného svalstva na vyššej úrovni.

Lavička na cvičenie je určená tiež na precvičovanie svalov brucha. Sú na to určené špecifické cviky využívajúce charakteristiky lavičky.

Existujú tiež cviky, ktoré umožňujú precvičovanie svalov chrbta pomocou lavičky na cvičenie.

Možností je naozaj veľa.

Ako si správne vybrať?


Pri výbere konkrétnej bench press lavičky je potrebné vziať do úvahy nielen jej cenu, ale aj hlavne funkčné využitie a niektoré ďalšie vlastnosti.

Skoro všetky lavičky sú veľkostne univerzálne, takže neexistuje žiadne obmedzenie maximálnej výšky pre používateľa.

Existujú však veci, ktorých je potrebné si všímať viac, aby ste neskôr neľutovali nesprávne kúpy.

Aby sme vám zjednodušili výber, pripravili sme pre vás 4 kroky, podľa ktorých si vyberiete lavičku na posilňovanie presne pre seba.

lavička na cvičenie posilňovacie lavice

Krok 1 – Nastavte si svoj rozpočet


Hoci by každý chcel mať neobmedzený rozpočet, nie je to za normálnych okolností realistické.

Nastavte si svoj rozpočet, berúc do úvahy, že správna lavica na cvičenie by mala vydržať roky používania. Špecifický rozpočet vám tiež pomôže lepšie posúdiť vaše priority.

Krok 2 – Aké sú vaše ciele cvičenia?


Chceli by ste zdvihnúť čo najväčšiu váhu? Potom vyberajte z robustnejších profesionálnych výrobkov.

Možno len chcete udržať silu, ktorú máte?

V takom prípade by vám mali stačiť základná lavice. Možno hľadáte lavice ako multifunkčný kúsok vybavenia telocvične, ktorú si chcete zariadiť?

Potom budete chcieť preskúmať jednu z všestrannejších možností. Vaše ciele vzpierania a cvičenia budú tvarovať konečný výsledok vašej voľby, pokiaľ ide o správnu lavicu na cvičenie.

Krok 3 – Určite svoje potreby priority


Teraz sa pozrime na vaše potreby a priority. Aj keď by bolo skvelé mať lavičku so všetkými pokročilými funkciami, nemusí to byť vždy to, čo naozaj potrebujete.

Navyše by mohlo ísť aj o prekážku zabraňujúcu vašej schopnosti vykonávať určité cvičenia, ktoré môžu byť kľúčové vo vašej tréningovej rutine.

Preto je tak dôležitým krokom pri výbere ideálnej lavičky na cvičenie stanovenie vašich potrieb a priorít.

Zoznámte sa so všetkými cvičeniami, ktoré chcete robiť a berte do úvahy všetky ostatné zariadenia, ktoré už vlastníte.

Krok 4 – Zamyslite sa nad priestorom a veľkosťou


Koľko priestoru máte na umiestnenie lavičky? Nie je nič horšie, ako si z internetu objednať kvalitnú lavičku len aby ste neskôr zistili, že sa vám do vašej domácej posilňovne nezmestí.

Berte tiež do úvahy vlastné rozmery, cvičenie na lavičke má byť pohodlné a bezpečné. To nie je možné ak neprispôsobíte vlastné rozmery rozmerom lavičky.

Ako to už býva, aj pri výbere lavičiek na cvičenie sa vyplatí držať príslovia – dva krát meraj a raz rež.

lavička na cvičenie posilňovacie lavice

Typy lavičiek na posilňovanie


Takže po týchto štyroch krokoch by ste mali mať dobrú predstavu o tom, čo je pre vás to pravé.

Predchádzajúci text mal tiež za úlohu trochu viac vám priblížiť správny proces výberu lavičky na cvičenie.

Teraz nasleduje krátka charakteristika najčastejšie ponúkaných druhov a typov lavičiek na cvičenie na trhu. Prečítajte si ich a zistite, čo pre vás bude to pravé.

Jednoduchá plochá alebo nastaviteľná lavica


Tento typ lavice je veľmi jednoduchý, ale stále je vysoko efektívny.

Neprichádzajú s ďalšími stojanmi alebo doplnkami, ale ľahko sa ľahko pohybujú a stále ich môžete používať v spojení s zdvíhacími stojanmi na maximalizáciu tréningu.

Barbell Bench


Tento typ lavice má integrovaný držiak na činky, čo je dokonalé, ak chcete jednoducho začleniť tlak na lavičke do vášho tréningu a nemáte držiak na činky alebo posilňovaciu klietku.

Viacfunkčná/multifunkčná lavica na cvičenie


Tento typ lavice má množstvo funkcií all-in-one. Sú dokonalé, ak chcete vykonávať širokú škálu cvičení, no chcete si ponechať aj základné funkcie.

Tento typ lavičky na cvičenie je tiež ideálny, ak chcete všestranný kúsok vybavenia posilňovne a nechcete kupovať veľa samostatných prístrojov.

Bench press


Pod pojmom bench press sa myslí zrejme najznámejší cvičenie s veľkou obojručnou činkou na svete. Ide o osobitú kategóriu, hlavne medzi profesionálmi.

Hmotnosť, ktorú dokážete zdvihnúť nad seba pomocou tohto cvičenia, je v niektorých komunitách považovaná za vysvedčenie vašej fyzickej výkonnosti.

Jednoducho povedané, bench press je cvik vykonávaný poležiačky, pri ktorom je vaším cieľom spustiť obojručnú činku na úroveň hrudníka a vzápätí ju zdvihnúť nad seba.

Zmyslom cvičenia je v prvom rade posilnenie prsného svalstva, ale v závislosti úchope sa dá týmto štýlom precvičovať aj triceps, a deltový sval.

 Kvalitné bench press lavice

Hľadáte kvalitné bench press lavice za prijateľnú cenu? Vyskúšajte nasledujúce produkty. Vyberiete si z rôznych lavičiek za super cenu.

Technika tlaku na lavičke


Samotný cvik je súčasťou tzv. silového trojboja v rámci kulturistiky a ide o komplexný objemový typ s rôznymi variáciami.

V klasickej polohe na bench press lavici je precvičovaná stredná časť prsných svalov, pri širšom úchope sú pod tlakom vonkajšie časti prsného svalstva. Úzkym úchopom pri zdvíhaní činky sa zapája viac triceps.

Benchpress cvičte na lavici v ľahu na chrbte. Vypnite hrudník, zatnite brušné svaly a takto vydržte po celú dobu cviku.

Uchopte tyč nadhmatom (chrbty rúk mieria dozadu) úchopom širším, než je šírka ramien.

Pomaly a s nádychom spúšťajte tyč nad prsné bradavky.

Po dosiahnutí najnižšieho bodu (asi 2 cm nad hrudníkom) tyč s výdychom zdvíhajte hore až do okamihu, kedy sú paže prepnuté v lakťoch. Tyč sa pohybuje stále v rovine kolmej k zemi a lakte zostávajú pod jej osou.

Cvik možno vykonávať aj na šikmej lavici hlavou dole, v tom prípade posilňujete dolnú časť prsných svalov.

Pri cvičení na šikmej lavici s hlavou hore posilňujete vrchnú časť prsných svalov.

Poloha na vodorovnej lavici je zameraná na komplexné precvičovanie celého prsného svalu.

Bench-press je považovaný za kráľovský cvik, ktorý slúži pre zväčšenie objemu prsných svalov.

Najviac zaťažované svalové partie pri bench-presse sú:

  • veľký prsný sval
  • deltový sval
  • trojhlavý sval ramena
  • malý prsný sval

Ako už bolo naznačené vyššie, sval, ktorý chceme zaťažovať najviac, ovplyvňujeme pomocou šírky úchopu a sklonom lavice.

lavička na cvičenie posilňovacie lavice

Zmena šírky úchopu pri tlaku na lavičke


Zmena šírky úchopu je veľmi dôležitým aspektom pre zaťaženie prsného svalstva.

Dokonca tak dôležitým, že mu venujeme samostatnú časť v našom článku.

Odborníci veľmi odporúčajú meniť šírku úchopu, čo vám prinesie rovnomerne vypracované svalstvo, ale aj zväčšenie sily.

Najzákladnejší variant je úchop na šírku ramien, pri ktorom dochádza k rovnomernému zapojeniu všetkých štyroch svalov (veľký prsný sval, deltový sval, trojhlavý sval ramena a malý prsný sval).

Úchop na šírku ramien je najpoužívanejší pre všetkých powerlifterov a u kulturistov.

Ďalšia varianta úchopu je úchop na široko, to je z pravidla zväčšenie úchopu pri tlaku na lavičke o viac ako 15 centimetrov než je tomu pri úchope na šírku ramien.

Úchop na široko používa väčšina vzpieračov, kulturisti ho veľmi nepoužívajú. Pri tejto variante úchope dochádza k precvičeniu prsných svalov do strán, bližšie k úponu.

Posledný možný variant úchopu je úzky úchop. Úzky úchop je spravidla menší o viac ako 10 centimetrov oproti úchopu na šírku ramien.

Pri úzkom úchope dochádza k precvičeniu trojhlavého svalu ramenného a dochádza k miernemu precvičenie prsných svalov uprostred hrudníka.

Ak cvičíte bench z úzkym úchopom v sériách na triceps, neodporúča sa tento cvik opakovať pri sériách na prsné svalstvo.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here