Maltodextrín – čo to je? (UŽÍVANIE + TOP 3)

Domov Výživa Maltodextrín - čo to je? (UŽÍVANIE + TOP 3)

Látka menom maltodextrín je v súčasnosti predmetom mnohých debát. Aj napriek tomu, že sa o nej veľmi polemizuje, a to najmä v súvislosti s jej bezpečnosťou, je súčasťou mnohých spracovaných potravín. Sú to predovšetkým rôzne omáčky, čipsy, pudingy alebo zmesi na varenie.

Je to však predovšetkým oligosacharid, ktorý sa používa na zvýšenie energetického príjmu, preto býva tiež súčasťou mnohých proteínových práškov či instantných náhrad jedál alebo aj sušeného mlieka. O tejto doplnkovej látke si viac prezradíme v tomto článku.

Kvalitný maltodextrín – TOP výber

Čo je to maltodextrín?

Maltodextrín je oligosacharid. Je to tiež zároveň jeden z najznámejších druhov výživových doplnkov pre športovcov a fyzicky aktívnych ľudí, ktorý slúži na zvýšenie energetického príjmu.

TÁTO LÁTKA VZNIKÁ SPOJENÍM PIATICH MOLEKÚL GLUKÓZY.

Dá sa o ňom povedať, že je to komplex, ktorý sa skladá zo zložených cukrov.

Po jeho užití má schopnosť dodávať glukózu priamo do krvného obehu a tým vhodne dopĺňa svalový glykogén.

Maltodextrín predstavuje istý medzistupeň medzi jednoduchými a komplexnými sacharidmi. Získava sa z týchto látok:

  • obilie,
  • zemiaky,
  • ryža.

Nejedná sa však len o jeden produkt, ale skôr o komplex produktov. Je to polysacharid, ktorý je rozštiepený na kratšie reťazce, ktoré sa skladajú z 3 až 19 molekúl glukózy.

Hlavné výhody maltodextrínu:

  • je to polysacharid, čiže nezaťažuje trávenie;
  • rýchlo sa štiepi na glukózu;
  • je to ideálny cukor na zvýšenie výkonu, ale tiež tesne po výkone;
  • dokáže vhodne doplniť roztok glukózy, a to bez zažívacích ťažkostí.

V praxi je dôležité poznamenať, že väzby glukózy sú v reťazcoch veľmi slabé. Preto je maltodextrín pre športovcov tak vhodný.

Pôsobí ako komplexný cukor, ale slabé väzby v reťazci majú schopnosť sa rýchlo štiepiť na jednoduchú glukózu. Vďaka tomu dodáva športovcom pri komplexnom tréningu ešte viac energie.

Charakteristika – maltodextrín

Maltodextrín je najtypickejší ako biely prášok, ktorý sa vyrába zo spomínanej kukurice, ryže, zemiakového škrobu alebo pšenice.

Treba spomenúť aj jednu dôležitú nevýhodu, ktorou je, že ide o spracovanú potravinu. Napriek tomu sa viacerí odborníci zhodujú v tom, že je úplne bezpečná.

Postup výroby maltodextrínu

V prvom rade je potrebné uvariť škrob, ktorý sa získava zo spomínaných surovín. Následne sa do tejto zmesi pridávajú kyseliny alebo enzýmy, vďaka ktorým nastáva štiepenie. Vďaka tomu sa získava spomínaný biely prášok.

Do určitej miery maltodextrín pripomína známejší kukuričný sirup. Rozdiel je však v tom, že kukuričný sirup v sušine obsahuje oveľa viac cukru.

Maltodextríny majú vysoký GI, ktorý sa pohybuje na úrovni 106 – 136, čo je viac, ako v prípade klasického cukru.

Práve preto zvyšujú hladinu cukru v krvi, preto nie je táto látka vhodná pre diabetikov. Pri väčšom príjme sa taktiež ukladá vo forme tuku.

Použitie maltodextrínu

Tento oligosacharid sa okrem iného v potravinovom priemysle tiež používa ako zhusťovadlo.

Tiež dokáže zabrániť kryštalizácií a viaže prísady dohromady. Práve preto je ho možné nájsť v množstve potravinách. Používa sa aj na zlepšenie chute umelých sladidiel.

Nájdeme ho hlavne v týchto potravinách:

  • ovocie z konzervy;
  • spracované dezerty;
  • instantné pudingy;
  • omáčky;
  • šalátové dresingy;
  • práškové nápoje;
  • pečivo;
  • jogurty;
  • rôzne druhy sladkostí.

Dokonca je ho možné v súčasnosti nájsť tiež v produktoch osobnej hygieny či rôznych krémoch alebo kozmetike na vlasy.

Ako užívať maltodextrín

Snažte sa túto látku užívať len v prípade, že športujete. Inak pre vaše telo nemá až taký veľký význam. Tu je niekoľko tipov, ako ho užívať:

  • Ráno po prebudení – prvý zo spôsobov, kedy môžete tento oligosacharid užívať je hneď, ako sa zobudíte. Tento spôsob je pre niektorých športovcov priam ideálny, pretože do vášho tela dostanete rýchle sacharidy hneď po prebudení, kedy je vaše telo zbavené všetkých kalórií po spánku. Vďaka tomu získa vaše telo dostatok energie;
  • Pred tréningom – toto je pravdepodobne ten najčastejší spôsob užívania maltodextrínu. Hlavne, ak cvičíte po už tak náročnom fyzickom dni, nie je ľahké sa motivovať. Preto môže byť práve účinné pridať do stravy pred tréningom maltodextrín ako zdroj ďalšej energie.
  • Počas dlhého tréningu – niektorí športovci trénujú, napríklad, na maratón alebo majú pred sebou extra náročný a dlhý fyzický tréning. Práve v týchto chvíľach je nevyhnutné doplniť energiu. Maltodextrín je potom jedna z účinných látok, ako telu dopriať energiu, ale zároveň nezapríčiniť pocit dehydratácie. Budete vďaka nemu trénovať lepšie, pretože pocítite okamžite nárast energie.
  • Po tréningu – športovci zvyknú po tréningu konzumovať sacharidy, a to najmä preto, aby si doplnili spálený svalový glykogén. V priebehu cvičenia je hlavným zdrojom energie práve glykogén zo svalov. Glykogén je zásobený formou glukózy, zložený z dlhých reťazcov molekúl glukózy s mnohými vetvami. Glukóza sa odlomí z reťazca glykogénu podľa potreby generovania ATP, ktorý transportuje chemickú energiu a je dôležitý pre svalové kontrakcie. Viaceré výskumy ukazujú, že vynikajúci spôsob, ako doplniť glykogénové zásoby po tréningu, je čo najskôr spotrebovať sacharidy s vysokým glykemickým indexom. Práve preto mnohé proteínové nápoje obsahujú cukor, ktorý stimuluje maltodextrín.

Nežiadúce účinky maltodextrínu

Je určite na mieste povedať si v tomto prípade niečo aj o možných nežiadúcich účinkoch tejto látky, ktoré sa potenciálne môžu vyskytnúť. Sú to najmä tieto účinky:

  • vysoký glykemický index – v tomto prípade to znamená, že hladina cukru v krvi môže veľmi ľahko a rýchlo stúpnuť. Môže tiež podporovať rast nezdravých baktérií, ktoré by teoreticky mohli poškodzovať črevá;
  • taktiež sa potenciálny môže zvýšiť výskyt zápalových ochorení;
  • alergické reakcie;
  • nevysvetliteľné priberanie na váhe;
  • nadúvanie.

Tieto nežiadúce účinky sa však pochopiteľne tak, ako aj v prípade iných látok a potravín musia uvádzať.

Faktom je, že maltodextrín je súčasťou mnohých polotovarov a jedál a mnohý z nás ho konzumujú aj bez toho, aby o tom vôbec vedeli. 

Dávkovanie maltodextrínu

Ak používate práškový maltodextrín, je vhodné ho dávkovať v tejto forme: 30 g maltodextrínu rozmiešajte v 500 ml vody (2 rovno naplnené odmerky). Jednotlivé  množstvo v jednotlivých fázach a časoch užívajte nasledovne:

  1. Pred tréningom: ideálne 30 – 45 minút pred tréningom
  2. Počas tréningu: môžete ho pridať do nápoja
  3. Pri vytrvalostnom výkone: ho používajte ideálne až v druhej polovici tréningu, keď už telu chýba energia, prípadne počas prestávok.
  4. Na regeneráciu po výkone: najvhodnejšie je ho užívať do 40 minút po výkone, avšak neužívajte viac ako 50 g na jednu dávku.

Maltrodextrín je vhodný pre tieto skupiny ľudí:

  • pre športovcov ako osobitný doplnok;
  • pre ľudí, ktorí sú fyzicky aktívni, a ktorí potrebujú zvýšiť energetický príjem;
  • pre každý vyčerpaný organizmus;
  • pre starších ľudí.

Spôsob použitia maltodextrínu

Existuje tiež množstvo spôsobov, ako sa dá tento oligosacharid užívať. Je možné, že už je súčasťou mnohých energetických nápojov.

Tiež je ho možné pridať ako prášok do vody, mlieka, džúsu alebo do proteínového nápoja. Taktiež je veľmi obľúbený ako súčasť raňajok, a to, napríklad, vo forme jeho pridania do tvarohu, jogurtu alebo ovsených vločiek.

Je na vás, aký spôsob užívania maltodextrínu si vyberiete. Dôležité je poznamenať, že akokoľvek ho budete užívať, nezmení svoje vlastnosti. Je tiež možné ho tepelne aj rôzne chuťovo upravovať.

Konzumácie maltodextrínu sa teda netreba báť. Vo všeobecnosti ho možno  považovať za bezpečnú látku, a to hlavne vtedy, pokiaľ sa to s jeho konzumáciou nepreháňa.

Najmä v prípade športovcov je dôležité, aby jeho konzumáciu príliš nenavyšovali. Ide o zložitý sacharid - oligosacharid či polysacharid.

Samo o sebe nie je taký škodlivý, ako je jeho škodlivosť či bezpečnosť skôr daná spôsobom výroby a zdrojom, z ktorého pochádza. Vo všeobecnosti sa mu najviac vyčíta vysoký glykemický index, čo spôsobuje, že pri jeho požití sa vyplaví veľké množstvo inzulínu, čo pri dlhodobom podávaní môže viesť až k inzulínovej rezistencii.

Necháme však na vašom vlastnom uvážení, či ho budete užívať alebo nie.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dominika Koštialiková
Dominike učarovali latinskoamerické a afro tance, ktorým sa venuje už 8 rokov. Okrem toho posledných 5 rokov pracuje v oblasti online marketingu. Miluje cestovanie, šport a aktívny životný štýl.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.