Práve prebieha VEĽKÝ JESENNÝ VÝPREDAJ až do 80%. Pozrite si ZAUJÍMAVÉ ZĽAVY!

DomovOsobná starostlivosťMeditácia a cvičenie - Ako môže meditovanie pomôcť?

Meditácia a cvičenie – Ako môže meditovanie pomôcť?

V prvom rade si poďme najskôr ozrejmiť to, čo je to vlastne meditácia. Veľa ľudí si myslí, že to je nejaký druh jogy. Do istej miery majú pravdu, technika meditácie a správneho dýchania sa hojne využíva aj v joge, dá sa povedať, že je jej základom. Avšak meditácia to nie je len joga. Je to nezávislá technika práce s dychom a mysľou, ktorá má tisícročnú tradíciu.

Čo je vlastne meditácia?

Odborne povedané, meditácia je technika, pri ktorej jednotlivec používa sústredenosť alebo zameranie mysle na konkrétny objekt, myšlienku alebo činnosť – na trénovanie pozornosti a uvedomenia si vlastného stredu, a na dosiahnutie mentálne čistého a emocionálne pokojného a stabilného stavu.

Okrem toho, meditácia môže mať aj náboženský kontext, v rôznych náboženstvá má rôzne mená, napríklad dosiahnutie nirvány sa v budhizme považuje za absolútne ustanie strastí, oslobodenie duše, a dosiahnutie akéhosi raja.

Vedel/a si o tom, že počas modlitby sa dá dostať dokonca do tranzu? A je pritom jedno o aké náboženstvo sa jedná. Dá sa preto povedať, že modlitba je tiež druhom meditácie.

Ako ti pomôže v bežnom živote?

Zrejme vieš bez zbytočných múdrych rečí, že meditácia je skvelá vec. Aj bez preháňania sa dá povedať, že meditácia zlepší tvoj život. Už len z toho hľadiska, že si na seba vyhradíš pár minút denne bez mobilu. Iste, existujú aj aplikácie do smartfónu, ktoré ti pomôžu s meditovaním, to však neznamená, že sa máš počas meditovania hrať s mobilom.

Okrem toho, pri meditácii sa naučíš správne dýchať! Ak už nič iné, len toto samo o sebe je obrovským benefitom. Väčšina z nás sa totiž denne hrbí niekde za počítačom, dýcha plytko a bez uvedomenia si potreby správneho dýchania. Aj vedci sa zhodli, že meditácia prináša obrovské výhody pre zdravie, ktoré sa postupom času odzrkadlia aj v tvojom bežnom živote.

Meditating woman

  • Zníženie stresu, a lepšie zvládanie stresových situácií. Nad niektoré situácie sa jednoducho povznesieš, a vďaka dýchaniu nepríjemné veci doslova predýchaš.
  • Zvýšenie sebauvedomenia a uzemnenie. Uzemnenie nielen tela, ale aj mysle. Niekedy sme tak zaneprázdnený, že máme pocit, že životom len plávame a dni sa zlievajú do jedného celku. Občas je dobré „vrátiť sa do svojho stredu.
  • Sústredenie sa na prítomnosť. Občas zabúdame, že žijeme tu a teraz. Nie včera ani zajtra, ale dnes.
  • Zníženie pretlaku negatívnych emócií. Každý deň bojujeme či už s vlastným hnevom, žiarlivosťou , alebo s emóciami iných ľudí. Meditácia ti pomôže sa od tohto odosobniť.
  • Zvýšenie predstavivosti a kreativity. To sa ti zíde nielen pri práci, ale aj v každodennom živote.
  • Trpezlivosť a tolerancia sa stanú súčasťou tvojho života. Keďže pri meditácii nič nejde rýchlo, naučíš sa tieto kvality využívať, napríklad aj pri športe.

Ako správne meditovať?

Neexistuje jediná správna odpoveď. Možno si z tých, ktorí meditácii venujú pár minút pred cvičením jogy, alebo sa meditácia stala súčasťou tvojej rannej rutiny. Možno si rekapituluješ deň večer pred spaním, aj to sa ráta. Skrátka a jasne, meditácia je všetko, čo vyhovuje TEBE!

Existuje však pár pravidiel, ktorých je potrebné sa držať. Sú to tieto:

  1. Na meditáciu si vyhraď pár minút len a len pre seba. Naozaj stačí aj pár minút, dôležitá je však pravidelnosť. Pamätaj, robíš to pre seba!
  2. Dýchaj. Povie sa to jednoducho, ale na začiatku to môže byť ťažšie ako sa zdá. Správne dýchanie je extrémne dôležité, a niečo o ňom si prečítaš aj tu. Hlboké a sústredené dýchanie do brucha je kľúčom k úspechu.
  3. Načúvaj svojmu telu. Možno sa ti bude zdať správne spievať si nejakú mantru, a možno len sedieť potichu. Neexistuje jediný správny spôsob, všetko je výsostne individuálne.
  4. Sprav si pohodlie. Je úplne jedno, či budeš pri meditácii ležať alebo sedieť, dôležité je aby ťa nič netlačilo, či nerušilo. Jogovú podložku môžeš využívať napríklad aj na meditovanie. Nenechaj sa nikým rušiť, a vzdiaľ sa od všetkého hluku.
  5. Ak chceš, môžeš si vytvoriť aj nejakú vlastnú mantru. To ti pomôže dostať sa do meditatívneho stavu. Najmä na začiatku býva meditovanie náročné, v mysli ti môže blúdiť nejaká nepodstatná myšlienka. Vtedy je dobré si vytvoriť niečo osobné, napríklad mantru „ Dýcham zhlboka“, alebo nejakú slabiku hlások, ktoré v tebe rezonujú.
  6. Vizualizuj. Pri meditácii ti pomôže aj vizualizovanie. To znamená, že si predstavuješ niečo, čo chceš dosiahnuť. Môže to byť napríklad športový výkon, ktorý chceš dosiahnuť, alebo auto, ktoré si chceš kúpiť. Skrátka a jasne, do detailu si túto situáciu predstavíš vo svojej mysli.
  7. Ak si nevieš rady, medituj s aplikáciou. Ak ti príde na začiatok meditovanie ťažké, alebo sa nevieš sústrediť, kľudne si do mobilu stiahni meditačnú apku. Takzvané vedené meditácie nájdeš angličtine, ale aj slovenčine. Dokonca si vieš vybrať aj druh meditácie. Napríklad ranná meditácia, meditácia vďačnosti, meditácia pred spaním a podobne.

Ako môže meditovanie pomôcť pri športe?

Štúdia z roku 2018 vykonaná na Štátnej Univerzite v New Yorku poukazuje na to, že meditácia má skutočne pozitívny dopad na športový výkon. Poďme si to rozobrať na drobné.

Veľa štúdií predtým sa zameriavalo len na športový výkon v súvislosti s výživou, alebo inými faktormi, ktoré môžu potenciálne ovplyvňovať výkon atléta. Veľmi málo výskumov sa vykonalo v súvislosti s mysľou športovca.

Technika správneho dýchania je v športe rovnako, ak nie viac dôležitá ako samotný výkon.  Aj keď každý šport je rozdielny, pri každom treba správne dýchať.

Počul/a si už o tom, že aj vrcholoví športovci využívajú meditáciu ako účinnú zbraň proti súperom? Špeciálny tréning mysle im pomáha posilňovať sebavedomie, potláčať obavy a negatívne myšlienky. Niektorí profesionálni atléti majú dokonca koučov, ktorí sa venujú iba ich mysli.

Ako pomôže pravidelné meditovanie aj tebe?

People doing Yoga and Meditation

 

OBJAVÍŠ ČO ZNAMENÁ SKUTOČNÁ SÚSTREDENOSŤ.

V športe je veľmi dôležitá. Samotným základom meditácie je sústredenie sa určitú dobu na určitú myšlienku. Ak sa počas tréningu sústredíš len naň (nenecháš sa rozptyľovať inými ľuďmi, či mobilom), prinesie ti to ovocie v podobe vyššej efektivity tréningu.

ZOSTANEŠ VO SVOJOM STREDE.  

Čo znamená nájsť svoj stred? Alebo uzemniť sa? Nie, neznamená to, že si máš sadnúť na zem. Jedná sa o nájdenie rovnováhy, stability alebo akéhosi oporného bodu. Ak budeš pri tréningu mať v hlave upratané, neprekvapia ťa ani nepríjemné veci. Kto povedal, že meditovať sa má len pred alebo po športe? Ak máš pocit, že je toho pre teba zrazu veľa, sadni si na 5 minút niekde na tiché miesto, zhlboka dýchaj, a po chvíľke sa vráť k tréningu s krištáľovo čistou mysľou.

PODÁŠ AJ LEPŠÍ VÝKON.

Iste, meditovanie za teba neodbehne maratón, ale vyrovnaná myseľ s jasne určeným cieľom je ako nepriestrelná vesta. Pred každým tréningom si daj nejaký cieľ, napríklad spáliť 500 kalórií, alebo zabehnúť 5 kilometrov. Meditácia pred tréningom ti pomôže sústrediť sa na naň.

TVOJA MYSEĽ BUDE PRACOVAŤ NEPOROVNATEĽNE LEPŠIE.

Nemyslíme tým, že zrazu sa ti zdvihne IQ , to nie. Je však aj vedecky dokázané, že na mozgu ľudí, ktorí pravidelne meditujú je možno pozorovať určité zmeny. Myslíme tým samozrejme zmeny k lepšiemu. To využiješ v práci, ale aj v športe. Ľahšie si zostavíš tréningový plán, jedálniček, naučíš sa nové techniky, či dokonca vyskúšaš nový druh športu.

ZLEPŠÍ SA TI SPÁNOK.

A lepší spánok sa rovná lepší výkon. Určite sa ti už stalo, že si po nedostatočnom odpočinku nepodal v posilke taký výkon, ako si chcel. Je to logické, pretože naše telo sa regeneruje práve počas kvalitného spánku, ktorého potrebujeme 7 až 8 hodín denne. Ak máš problémy so zaspávaním, alebo chodíš spávať príliš neskoro, to všetko vedie k dlhodobým nezdravým spánkovým návykom. Nie je dôležitý len počet hodín, ale aj kvalita spánku. Meditácia dokáže upokojiť vystresovanú myseľ, a ty zaspíš ako bábätko.

A JEDEN EXTRA BONUS NA KONIEC:

Ak začneš meditovať na pravidelnej báze každý deň, zistíš že sa ti nielen lepšie spí, nevytočia ťa maličkosti, ale robíš aj lepšie rozhodnutia ohľadne svojho života. Zrazu zistíš, že šport nie je len o spaľovaní kalórií či pumpovaní svalov, ale že ti prináša radosť a lepší pocit zo seba. Ruka v ruke s meditáciou a športom ide aj zdravé stravovanie. Keď už si dáš toľkú námahu so svojou mysľou a telom, aj zdravá životospráva, a iné zdravé návyky ti prídu ako prirodzená voľba.

Čo povieš, vyskúšaš meditáciu ešte dnes?

Ohodnoťte článok

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Veronika Chlebovcová
Veronika Chlebovcová
Pochádzam z Horehronia, momentálne žijem v Istanbule. Od malicka milujem outdoor športy, hlavne však turistiku, plávanie, jogu a fitness (HIIT, TABATA). Istý čas som pracovala aj ako joga inštruktorka a venujem sa aj sebarozvoju a zdravému životnému štýlu.

VÝPREDAJ AŽ DO 80%!