Práve prebieha VEĽKÝ JESENNÝ VÝPREDAJ až do 80%. Pozrite si ZAUJÍMAVÉ ZĽAVY!

DomovOsobná starostlivosťMindfulness – Čo to je a ako pomôže v športe?

Mindfulness – Čo to je a ako pomôže v športe?

Mindfulness. Šport je dnes plný cudzích výrazov, v ktorých sa nie vždy vieš vyznať. Tieto výrazy pochádzajú z angličtiny, a používajú sa celosvetovo. Je to preto, lebo v športe by mal vládnuť akýsi univerzálny jazyk. Najmä mladí ľudia radi používajú športové výrazy v angličtine. Squat, plank či push up znie oveľa viac „cool“ ako  slovenčine. Mindfulness je však technika myslenia, nejedná sa o cvik. Avšak aj myslenie hrá pri športe dôležitú rolu, a dnes si povieme prečo.

Vieš čo je to mindfulness?

Ako sme si už povedali, mindfulness pochádza z angličtiny, a skladá sa zo slov „mind“, čo znamená myseľ, a „full“, čo znamená plná. Plná myseľ? To znie trošku hlúpo, no nie? Mindfulness je typom meditácie, ktorá ti pomôže sústrediť sa, a byť prítomný/á v aktuálnom okamihu. Ako všetky meditácie, pracuje hlavne s dychom.

Pomôže ti zredukovať stres a naladiť sa do úspešného dňa. Večer ti zase pomôže zrelaxovať po náročnom dni, a vie ti pomôcť aj pri športe. Ako? To sa dočítaš nižšie. Okre iného, z dlhodobého časového horizontu zlepší aj tvoj spánok, a zdravotný stav.

Kde sa táto technika vzala?

Aj keď mindfulness znie ako nová technika, vyvinutá niekde v Amerike pre zaneprázdnených manažérov, nie je to tak pravda. Hľadanie duševnej pohody je staré ako ľudstvo samo. Koncept tohto myslenia sa datuje až 2500 rokov späť v čase. V budhizme sa ním po tisícročia riadia nielen mnísi, ale aj bežní ľudia.

Modernému svetu bola mindfulness technika predstavená americkým molekulárnym biológom, vedcom, zakladateľom hnutia Mindfulness, a autorom Jonom Kabat – Zinnom, ktorý v roku 1979 založil Kliniku redukcie stresu na lekárskej fakulte Massachusettskej univerzity. Bola to veľmi progresívna inštitúcia, a vo svojej praxi túto techniku, ktorú predtým podrobne študoval v budhizme, po prvý krát predstavil západnému svetu.

Napriek tomu, že technika meditácie mindfulness pochádza z budhizmu, ani samotný Zinn sa nepovažoval za budhistu, a je naozaj jedno akého je jedinec vierovyznania, to v tomto prípade nehrá žiadnu rolu. Zinn vedecky podložil techniku budhistických princípov, a dosiahol úspech.

Zinn pokračoval 8 týždňovým kurzom „Redukcia stresu na základe techniky mindfulness“, na ktorý nadviazala jeho technika „Mindful Yoga“, teda meditačná joga, ktorá kombinovala fyzické cvičenie a meditáciu.

Woman lying down and listening to music

Zinn vydal prvú knihu o meditácii v roku 1991, a odtiaľ už bol iba krôčik k popularizácii tejto techniky. Na začiatku nového tisícročia sa čoraz viac ľudí začalo zaujímať o zdravý životný štýl a meditácie, a tak sa aj technika mindfulness dostala medzi ľudí.

Vedel si, že mindfulness propaguje aj Dalajláma? Áno, a dokonca navštívil aj Kliniku redukcie stresu na Univerzite v Massachusetts.

7 princípov mindfulness

Ak by si chcel pochopiť a začať praktizovať techniku meditácie mindfulness, najskôr by si mal poznať jej 7 princípov.

  1. Nauč sa nesúdiť.

Toto je vlastne aj jedným z pilierov budhizmu. Nesúď iných ľudí (nesúď ich sa ich rasu, vierovyznanie, telesné odlišnosti, sexuálnu orientáciu a podobne), a nesúď seba za svoje zlé rozhodnutia v živote. Podľa učenia mindfulness ťa súdenie odkloní od dosiahnutia cieľa, a tým je dosiahnutie života bez stresu, a v rovnováhe.

  1. Trpezlivosť je kľúčom.

Trpezlivosť ruže prináša. Ako vidíš, je to pravidlo, ktoré platí po celom svete. Podľa mindfulness by si mal vedieť, že všetko má svoj čas. Nemôžeš preskočiť ani jednu fázu vzdelávania, ani jednu časť cesty za poznaním, pretože všetko príde vtedy, keď má. Trpezlivosť sa ti tiež zíde aj v profesijnom živote.

  1. Otvorená myseľ dieťaťa je to, čo potrebuješ.

Pamätáš si na tú chuť maminho koláča ako dieťa?  Vieš, že po prvom ochutnaní sa ti tá chuť navždy zapísala do pamäte. To preto, že si mal/a otvorenú myseľ. Ako dospelí si našu myseľ často zväzujeme zbytočnými predsudkami. Maj otvorenú myseľ, uvidíš aké nové perspektívy sa ti otvoria.

  1. Bez dôvery to nejde.

Veriť, by si mal v prvom rade sám sebe, veriť, že zvládneš všetko, čo si zaumieniš. Maj dôveru aj v učenie mindfulness, lebo ak ti to príde len ako nejaká zábavka, nikdy nepocítiš tie skutočné benefity. Dôveruj všetkému, čo robíš, pretože sa to deje z nejakého dôvodu. Dôveruj aj technike mindfulness, že ti prinesie život bez stresu, a rovnováhu do života.

  1. Nesiľ to.

Ak sa ti nechce učiť niečo nové, alebo sa ti nechce meditovať, nesiľ to. Pravdepodobne neprišiel tvoj čas. Robiť niečo nasilu nemá zmysel. Tak ako sa mení počasie, tak sa mení aj naša nálada a energia. Stačí len načúvať svojmu telu a mysli. Práve mindfulness učí, že nemáš nič siliť. Ale pozor, nezamieňaj si to s nečinnosťou. Rob to, čo ťa v daný moment baví.

  1. Akceptovanie vecí takých, aké sú.

Ak sa ti niečo nepodarí, ale nejde podľa tvojich predstáv, mal/a by si to akceptovať. Bojovať proti niečomu, čo nemôžeš zmeniť je len mrhanie energiou, ktorú by si mohol využiť na niečo iné. To platí aj pri športe. Nemysli na zlyhania, akceptuj ich, pouč sa z nich a začni pracovať sa sebe, aby si bol nabudúce ešte lepší.

  1. Nechaj to plávať.

To je fráza, ktorú si už v živote iste pár krát počul/a. Tento princíp platí aj v mindfulness. Neznamená to, že sa máš len letargicky pozerať na svoj život a nič nerobiť. Znamená to, že veci, ktoré sa stali sú už minulosťou. Rozlúč sa s nimi, a nechaj ich plávať v príjemných spomienkach. Žijeme v prítomnom okamžiku, a lipnúť na minulosti, či dokonca s ňou bojovať sa skutočne neoplatí.

Prečo je táto technika dôležitá?

Zrejme ti už predchádzajúce riadky čo – to napovedali, ale poďme si to ešte podložiť aj vedeckými faktami.  Táto technika ti okrem iného zlepší kvalitu života, zníži permanentný stres, zbaví ťa bolesti, letargie či únavy. Zlepší ti spánok, ale aj upraví krvný tlak.

Skrátka a dobre, všetko sa začína v tvojej hlave, a v nej sa nachádza aj kľúč k úspešnému a zdravému životu. Stačí ho len zasunúť do tých správnych dverí! Tie dvere, ktoré ti v tomto prípade otvoria cestu k tomuto životu sú zhmotnené v technike mindfulness.

Ako s touto špeciálnou meditáciou začať?

V prvom rade si môžeš napozerať videá priamo od majstra mindfulness, pána Zinna.

Začni tak, ako to vyhovuje priamo tebe. Stačí ti aj pár minút denne.

Pohodlne si sadni alebo ľahni, a zavri si oči. Z mysle vypusti všetky myšlienky, sústreď sa len na svoj dych. Na začiatku ti pomôže vedená meditácia. Sústreď sa len na ňu, pracuj s momentom tohto okamihu, akceptuj sám seba a ver tomuto procesu. Počas meditácie si môžeš napríklad predstavovať ako tvojím telom preteká ozdravné biele svetlo, ako sa tvoje telo aktívne regeneruje, sústreď sa na každý centimeter svojho tela. Zostaň pri tomto pocite tak dlho, ako len budeš chcieť. Keď sa vrátiš naspäť do „reality“, mal/a by si pocítiť odľahčenie od starostí bežného života, a hlbokú relaxáciu.

Ako ti mindfulness pomôže v športe?

Aj keď sa to môže zdať práve ako kontraproduktívne, meditácia je niečo, kde spomalíš a šport je niečo, kde chceš podať čo najlepší výkon, nevylučuje sa to. Práve naopak, technika mindfulness ti pomôže aj v športe.

Je dokázané, že mindfulness ti pomôže stabilizovať myseľ, vyhnúť sa nervozite a zlepšiť celový športový výkon. Hlavne profesionálni športovci sú vystavení obrovskému tlaku, a táto technika im pomáha ho zvládať.

Smiling man sitting on the mat by a lake

Ako meditovanie zlepší môj výkon?

  • Budeš sústredený. Pri tréningu sa nenecháš rozptyľovať vonkajšími faktormi a to je obrovské plus. Ak máš aj nejakú obľúbenú hudbu, ktorá ti pomôže stabilizovať myseľ, smelo do toho.
  • Prekonáš svoje hranice. Po pár dňoch zrazu zistíš, že si zabehol ďalej, alebo vydržal o pár sekúnd dlhšie pri planku, a to bez toho, že by si nejako menil svoje tréningové návyky. Za všetko môže nastavenie v tvojej hlave.
  • Nebudeš sa porovnávať s ostatnými. Lebo už budeš vedieť, že to nemá zmysel. Zbytočné porovnávanie ti odčerpávalo energiu, ktorú teraz využívaš oveľa efektívnejšie.
  • Nebudeš nervózny/a alebo vystresovaný/á. Je to čiastočne aj kvôli tomu, že sa ti pravdepodobne zlepší kvalita spánku. Ale aj preto, že zistíš, že tieto emócie v tvojom novom živote už jednoducho nemajú miesto.
  • Budeš oveľa viac samostatný/á. Neznamená to, že máš dať zbohom svojmu trénerovi, to nie. Vďaka mindfulness však pochopíš, že všetku silu a odhodlanie, ktoré potrebuješ na to, aby si bol úspešný, máš zakorenené hlboko v sebe. S pomocou meditácie sa tieto zbrane len uvoľnia, a ty ich začneš využívať vo svoj prospech.

Technika meditácie mindfulness určite stojí za vyskúšanie. Ako športovec určite vieš, že tvoje telo pracuje súbežne s tvojou mysľou. A keď naštartuješ svoju myseľ, aj tvoje telo začne prekonávať svoje hranice. Okrem lepšieho výkonu pocítiš aj príval pozitívnej energie, nielen v športovom, ale aj osobnom živote.

4/5 - (4 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Veronika Chlebovcová
Veronika Chlebovcová
Pochádzam z Horehronia, precestovala som svet, a momentálne žijem v Istanbule. Od malička milujem outdoorové športy, hlavne turistiku, plávanie, jogu a fitness (HIIT, TABATA). Istý čas som pracovala aj ako joga inštruktorka, a profesionálne sa venujem písaniu, seba rozvoju a zdravému životnému štýlu.

VÝPREDAJ AŽ DO 80%!