Viete ako vybrať bradlá na cvičenie? Poradíme vám!

Domov Fitness Posilňovanie Viete ako vybrať bradlá na cvičenie? Poradíme vám!

Bradlá sú skutočne multifunkčnou pomôckou pri cvičení. Využiť ich môžete nielen na posilňovacie cviky. Svoje uplatnenie nájdu i pri fyzioterapii či gymnastike. Vybrať správne bradlá je však ťažký oriešok, na ktorý si málokto trúfne bez predchádzajúcej prípravy. Aby ste netápali v tme, urobili sme prieskum za vás. Ako vybrať ideálny model, s ktorým bude cvičenie podnetné a bude vás posúvať vpred? Na aké detaily sa zamerať a bez čoho sa kúpa bradiel nezaobíde? Predtým, ako sa pustíte do skutočného výberu bradiel, mali by ste vedieť niekoľko základných charakteristík, ktorých prehľad vám prinášame v nasledujúcich riadkoch.

Prečo investovať do kúpy bradiel?

Ak by sme mali použiť obecnú charakteristiku bradiel, popísali by sme ich ako dve paralelné tyče, ktoré sa od seba nachádzajú v určitej vzdialenosti.

Bradlá sa vyznačujú širokými možnosťami použitia. Ich hlavná funkcia spočíva v posilňovaní horných končatínhornej polovice tela.

Je niekoľko rôznych bradiel ktoré sú buď samostatne stojace alebo sa montujú na stenu.

Je samozrejmosťou, že každý si vyberie typ, ktorý mu vyhovuje najviac.

Existuje však i niekoľko obecných tipov, ktoré pomôžu pri výbere a garantujú vašu bezpečnosť pri cvičení.

Ak však hľadáte pomôcku na posilňovanie, s ktorou môžete pravidelne cvičiť a nezaberie veľa miesta, bradlá sú ideálnym kandidátom číslo jedna.

Na čo sa zamerať pri kúpe bradiel?

V prvom rade by ste mali vedieť, aký typ bradiel chcete.

Existuje niekoľko rozdielnych typov, ktoré sa odlišujú možnosťou cvikov, ktoré sa na nich dajú predvádzať.

Medzi základné typy bradiel, po ktorých môžete siahnuť, patria:

  • voľne stojace bradlá: jedná sa o jednu alebo dve tyče spojené na spodnej strane v definovanej vzdialenosti. Je to najbežnejší a zároveň najstabilnejší typ bradiel, ktorý je známy i z olympijských hier (gymnastky na ňom predvádzajú komplikované a náročné zostavy). Sú ideálne ako bradlá na cvičenie i na gymnastiku
  • samostatne stojace bradlá: nie sú fixované spodnou tyčou a tak sa môžu hýbať od seba v závislosti od potreby pri cvičení. Rovnako je výhodou, že sa skvelo prispôsobia každému tréningu a sú vhodné pre každého
  • bradlá s multifunkčným použitím: majú nižšiu výšku ako predchádzajúce typy a sú primárne určené pre posilňovanie svalov hornej končatiny a svalov chrbta. Kliky na bradlách sú s týmto typom skvelé a tiež bezpečné
  • bradlá na stenu: bradlá nie sú umiestnené na zemi, ale montujú sa na stenu. To umožňuje ich dobrú spratnosť zvlášť, ak máte obmedzené priestorové možnosti na cvičenie. Bradlá zabezpečujú skvelú stabilitu, ale na strane druhej je ich veľkou nevýhodou obmedzený repertoár cvikov, keďže sa nachádzajú v malej vzdialenosti od steny

Bradlá sú skvelou cvičebnou pomôckou pre každého.

Umožňujú nielen posilňovanie hornej polovice tela ale i zlepšenie flexibility a pohyblivosti.

Okrem typov je však potrebné sa zamerať i na technické parametre.

Zjednodušíme vám prácu a technické parametre všetkých typov bradiel na zemi i bradiel na stenu vám predstavíme spoločne.

Na čo je potrebné sa sústrediť pri výbere bradiel? Podstatnými parametrami sú:

  • hmotnostný limit
  • báza
  • typ, ktorý je pre vás vhodný
  • možnosti nastavenia

Hmotnostný limit

Ak vyberáte bradlá prvýkrát, hmotnostný limit by mal byť prvým faktorom, ktorý bude ovplyvňovať váš výber.

Hmotnostný limit však nie je závislý len na vašej hmotnosti.

Ako už naznačuje naše rozdelenie, nie všetky hrazdy na cvičenie sú spojené.

Vďaka tomuto faktu sú mnohé z nich vo väčšej miere pohyblivé ale ich hmotnostný limit je posadený nižšie.

Bradlá, ktorú sú spojené, majú hmotnostný limit vyšší. Avšak, dosahuje mieru, ktorá už v tomto prípade nie je potrebná.

Každopádne si však vyberte produkt, ktorý vám umožní cítiť sa bezpečne a cvičiť bez kompromisov.

Báza

Báza predstavuje spodnú časť bradiel, ktorá zaručuje ich spojenie a zároveň stabilitu. Obecne platí, že čím je báza dlhšia, tým stabilnejšie bradlá na cvičenie sú. Výhodou je, ak sa na spodnej ploche bázy nachádzajú gumené podložky.

Gumené podložky podporujú stabilitu a navyše zabezpečujú i to, že sa bradlá nebudú tak jednoducho šmýkať po podlahe.

Bezpečnosť na prvom mieste i pri cvičení s bradlami.

Rovnako môžete pod bradlá umiestniť i podložku, ktorá je špeciálne určená na to, aby sa hrazda na cvičenie neposúvala samovoľne po zemi.

Možnosti nastavenia

Skvelou možnosťou je, ak máte možnosť výšku bradiel a ich vzájomnú vzdialenosť možnosť regulovať.

Vďaka nastaveniam spestríte repertoár možných cvikov a posuniete level cvikov na úplne inú úroveň. Podstatné je, aby bolo nastavenie jednoduché a zároveň bezpečné.

Vďaka nastaveniu je možné, aby na bradlách cvičilo viacero ľudí naraz.

Doplnky

Je možné sa stretnúť napríklad s penovými rúčkami na bradlách. Tento doplnok je frekventovaný najmä u bradiel na stenu.

Penové rúčky zlepšujú úchop, zvlášť ak zvážime, že úchop studeného kovu nie je vždy príjemný a najmä bezpečný.

Vlhké dlane majú tendenciu kĺzať sa – tento problém môžete vyriešiť s pomocou rukavíc alebo práve vďaka penovým úchytkám. Cvičenie sa tak stane pohodlnejším.

Profesionálny model verzus nekvalitné bradlá

Pri výbere vhodného cvičebného náradia sa vždy snažíme staviť na bezpečnosť. Úrazy pri športe sú bežnou a v niektorých prípadoch i očakávanou záležitosťou.

Nie je však jediný dôvod, prečo neminimalizovať nebezpečenstvo pri cvičení.

Profesionálny a bezpečný model poznáte podľa niekoľkých kritérií:

  • materiál
  • stabilita kovových prvkov
  • žiadne známky poškodenia

Pri výbere bradiel je podstatné dobre si prehliadnuť materiál, z ktorého sú bradla vyrobené.

Kov by mal byť tvrdý a neohýbať sa.

Rovnako ostatné kovové súčasti musia byť pevné a nejaviť žiadne známy poškodenia. Ak montujete bradlá na stenu, ubezpečte sa, že pevne držia na svojom mieste a nehrozí vypadnutie či už samovoľné alebo pri cvičení.

Problémom môže byť i korózia.

V prípade, že bradlá javia známky poškodenia a nachádza sa na nich hrdza v žiadnom prípade nie sú vhodné na cvičenie.

Zvlášť lacné výrobky bývajú povestné svojou nestabilitou a jednoduchým poškodením.

Rovnako môžete naraziť i na to, že kovové časti spolu spoľahlivo nedržia a vypadávajú. Možnosť úrazu s používaním nekvalitných a lacných bradiel dramaticky stúpa.

Ako bradlá používať?

Bradlá a cviky s nimi sú predovšetkým určené na posilňovanie svalov hrudníka, chrbta a horných končatín. Kliky na bradlách sú jedným z najfrekventovanejších cvikov.

Výhodou bradiel je, že sú vhodné absolútne pre každého a uplatňujú sa od gymnastiky až po rehabilitačné cvičenia.

Bradlá si môžete zaobstarať i do domácej posilňovne.

Limitujúcim faktorom nemusí byť ani veľkosť miestnosti, bradlá umiestnite kdekoľvek. Zvlášť ak zvolíte bradlá, ktoré sa montujú na stenu.

Je pravdou, že repertoár cvikov bude z dôvodu blízkosti steny obmedzený.

Ale napriek tomu sa môžete pustiť do nových zostávzakomponovať bradlá do svojej dennej rutiny.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Adrian
Ahoj, moje meno je Adrian a športu sa venujem odmalička. Aktívne jazdím na bicykli a vo voľnom čase sa venujem posilke. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike snažím vzdelávať. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.