Pozrite si GYMBEAM VÝPREDAJ. Ideálne DARČEKY pre mužov i ženy!

DomovVýživaNetradičné potraviny s vysokým obsahom BIELKOVÍN

Netradičné potraviny s vysokým obsahom BIELKOVÍN

Bielkoviny sú dôležitou stavebnou látkou, ktorá je doslova nevyhnutná pre správne fungovanie tela. Keď sa rozhodnete zvýšiť príjem bielkovín, často siahnete po mäse, rybách, vajciach alebo mliečnych výrobkoch. Tieto potraviny sú bezpochyby skvelým zdrojom veľmi kvalitných bielkovín, ale existuje mnoho ďalších potravín, ktoré vás prekvapia svojím obsahom bielkovín. V tomto článku sa pozrieme na netradičné potraviny s vysokým obsahom bielkovín. A ako bonus, je naozaj veľmi ľahké ich zahrnúť do svojho jedálnička.

Význam bielkovín v strave

Bielkoviny sú dôležitým zdrojom živín v strave, pretože sú potrebné pre správne fungovanie tela.

Sú zodpovedné za stavbu a opravu tkanív, a tiež sa podieľajú na tvorbe enzýmov, hormónov a iných látok v tele (zdroj).

bielkoviny maso vajicka strukoviny

Proteíny sú tiež dôležité pre udržanie svalovej hmoty a poskytujú energiu počas fyzickej aktivity. Dostatok bielkovín v strave je dôležitý aj z toho dôvodu, aby ste sa udržali zdraví a fit.

Bežné zdroje bielkovín

Ako sme už v úvode spomenuli, bielkoviny najčastejšie hľadáme v mäse, rybách, vajciach, mliečnych výrobkoch a strukovinách.

Avšak, kvalitné bielkoviny sa tiež nachádzajú v zelenine, ako sú napríklad brokolica, zemiaky, zelené fazule a šošovica.

Netradičné potraviny s vysokým obsahom bielkovín

  • Tekvicové semienka (8 gramov bielkovín v jednej dávke)
  • Cícerové cestoviny (14 gramov bielkovín v jednej dávke)
  • Chlieb s naklíčenými zrnami (8 gramov bielkovín v dvoch krajcoch)
  • Tvaroh (23 gramov bielkovín v jednej šálke)
  • Konopné semienka (10 gramov bielkovín v troch polievkových lyžiciach)
  • Quinoa (8 gramov bielkovín v jednej šálke)

Výhody týchto potravín bohatých na bielkoviny

Potraviny bohaté na bielkoviny, ako sú tekvicové semienka sú nabité zdraviu prospešnými vitamínmi, tukmi, vlákninou a minerálnymi látkami. Poďme sa pozrieť na potenciálne výhody konzumácie každej z nich:

V skratke

  • Tekvicové semienka: obsahuje srdcu prospešné tuky, vlákninu, minerálne látky (horčík, zinok).
  • Cícerové cestoviny: majú vysoký obsah bielkovín a vlákniny, vyznačujú sa jemnou chuťou.
  • Chlieb z naklíčených zŕn: okrem vysokého obsahu bielkovín a vlákniny je obľúbený aj vďaka nízkemu obsahu cukru.
  • Tvaroh: m’vysoký obsah bielkovín, vápnika a vitamínu D
  • Konopné semienka: vysoký obsah rastlinných bielkovín a zdravých tukov je vhodný pre vegetariánov a vegánov.
  • Quinoa: vysoký obsah bielkovín a obsahuje tiež všetky esenciálne aminokyseliny.

Tekvicové semienka

Tekvicové semienka sú skvelým zdrojom bielkovín, ale tiež obsahujú prospešné tuky, vlákninu a minerálne látky, ako je horčík a zinok.

Sú tiež bohaté na vitamíny, ako je vitamín E a vitamín K.

Cícerové cestoviny

Cícerové cestoviny sú ďalším skvelým zdrojom bielkovín, a tiež obsahujú vysoký obsah vlákniny. Sú tiež veľmi jemné na chuť a môžu byť zahrnuté do mnohých rôznych jedál.

Chlieb z naklíčených zŕn

Chlieb z naklíčených zŕn je ďalším skvelým zdrojom bielkovín a vlákniny. Tento chlieb tiež často obsahuje mnoho ďalších prospešných látok, ako sú vitamíny a minerály. Je tiež vhodný pre tých, ktorí sa snažia obmedziť príjem cukru, pretože často neobsahuje takmer žiadny pridaný cukor.

Tvaroh

Toto je skôr klasika, ktorú sme jendoducho nemohli z tohto zoznamu vynechať. Tvaroh je tiež skvelým zdrojom bielkovín. Má vysoký obsah vápnika a vitamínu D.

tvaroh

Je to vynikajúci zdroj bielkovín pre ako pre vegetariánov, tak pre vegánov.

Konopné semienka

Ďalším skvelým zdrojom bielkovín a zdravých tukov sú konopné semienka. Obsahujú tiež množstvo prospešných látok, ako sú vitamíny a minerály.

Quinoa

Quinoa je tiež vynikajúcim zdrojom bielkovín a obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny.

Je to skvelý zdroj bielkovín pre vegetariánov a vegánov, pretože jej bielkoviny sú kompletné a obsahujú všetky potrebné aminokyseliny, ktoré sú nevyhnutné pre rast a údržbu tkanív.

Quinoa tiež obsahuje vysoký obsah vlákniny, čo môže pomôcť udržiavať zdravú hmotnosť a zdravý tráviaci systém. Je tiež bohatá na vitamíny a minerály, ako sú vitamín E, horčík a zinok. Viac sme o nej písali v samostatnom článku…

Spôsoby, ako začleniť tieto potraviny do jedálnička

  • Tekvicové semienka: môžete ich pridávať sa do šalátov, domácej mix zmesi s orieškami a sušeným ovocím alebo do smoothie.
  • Cícerové cestoviny: používajú sa ako náhrada za bežné cestoviny.
  • Chlieb s naklíčeným obilím: používa sa na prípravu sendvičov alebo toastov s arašidovým maslom a džemom.
  • Tvaroh: môžete ho pripraviť na milión spôsobov. Stačí pridať proteín, ovocie a máte chutný dezert plný bielkovín.
  • Konopné semienka: často sa pridávajú do smoothies, ovsených vločiek alebo sa používajú ako chrumkavá posýpka.
  • Quinoa: používa sa ako obilná alternatíva ku klasickým prílohám.

Záver

Okrem typických zdrojov (hovädzie mäso, kuracie mäso, ryby, vajcia) je k dispozícii mnoho potravín bohatých na bielkoviny.

Začlenenie rôznych týchto potravín do vašej stravy môže poskytnúť množstvo zdravotných výhod a zabezpečiť dostatočný príjem bielkovín.

Pozrite si aj náš ďalší článok na podobnú tému „TOP 10 potravín s vysokým obsahom bielkovín„.

4.6/5 - (7 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Adrian
Adrian
Športu sa venujem odmalička. Hrám futbal a vo voľnom čase rád cvičím. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike vzdelávam. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.