Orbitrek – Efektívny a všestranný fitness trenažér + TIPY na cvičenie

Domov Fitness Trenažéry Orbitrek – Efektívny a všestranný fitness trenažér + TIPY na cvičenie

Orbitrek patrí medzi klasickú výbavu každého fitka – a predsa je často prehliadaný a podceňovaný.

Prečo je cvičenie na ňom efektívne?

Vďaka čomu je orbitrek jedným z najlepších strojov na vykonávania aeróbneho cvičenia?

Najlepšie eliptické trenažéry – náš výber

Orbitrek alebo eliptický trenažér?

Poďme si najprv urobiť jasno v pojmoch.

Orbitrek, eliptický trenažér či crossový trenažér – tri názvy, jeden fitness stroj. Medzi cvičencami známy najmä ako orbitrek, v profesionálnej brandži známy viac pod názvom eliptický trenažér alebo eliptical.

Jeho názov odráža fakt, že počas cvičenia sa nohy pohybujú po elipse. Súčasne s týmto pohybom zapájate aj paže, čo umožní zapojenie celého tela.

Spolu s tým stúpnu nároky na dodávku kyslíka, cvičenie je náročnejšie a pálite viac kalórií.

Aké sú výhody cvičenia na orbitreku?

  • precvičíte svalové partie celého tela,
  • šetríte kĺby v porovnaní s behom,
  • posilníte zadok a nohy,
  • budete predchádzať vzniku svalových dysbalancií (najmä v prípade sedavých zamestnaní a jednostranného nadmerného zaťaženia),
  • ak ho máte doma, môžete cvičiť kedykoľvek počas dňa,
  • kardio cvičenie pozitívne pôsobí na srdcovo-cievny systém,
  • jednoduchý a lacný na údržbu.

Na čo si dať pozor pri výbere orbitreku?

Správne zvolený typ orbitreku vám dokáže bez problémov slúžiť niekoľko rokov. Ak ho budete využívať takmer denne, oplatí sa staviť na kvalitu.

Tu iba spomenieme niektoré základné parametre, na ktoré by ste si mali posvietiť, aj pokiaľ nie ste zrovna technický typ. Ak vás zaujíma viac o tom, ako si vybrať správny orbitrek, venovali sme sa mu v tomto článku.orbitrek cviky

Dĺžka kroku

Kto bude trenažér používať? Bude stáť u vás v obývačke alebo sa na ňom denne bude striedať niekoľko desiatok ľudí v posilňovni?

Ak chcete orbitrek na domáce cvičenie, mal by čo najlepšie zodpovedať vašim výškovým proporciám.

Ak hľadáte vhodný eliptický trenažér do fitka a komfort vašich zákazníkov je na prvom mieste, odporúčame staviť na niektorý z pokročilejších trenažérov, na ktorých môžete dĺžku kroku meniť.

Všeobecne platí, že čím dlhší krok, tým efektívnejší tréning.

S výškou cvičenca úzko súvisí aj vzdialenosť nášľapov.

Hmotnosť záťažového kolesa

Záťažové koleso tvorí gro celého trenažéru. Máva približne 4 – 10 kg, pričom môžeme povedať, že čím je ťažšie, tým je trenažér kvalitnejší a tréning plynulejší a efektívnejší.

Ak plánujete na vašom orbitreku cvičiť viackrát do týždňa, odporúčame dať prednosť ťažšej, i keď o trochu drahšej alternatíve.

V konečnom dôsledku vám to ušetrí peniaze za opravu v prípade opotrebovania  ľahších záťažových kolies.

Smart vybavenie by malo byť už samozrejmosťou

Monitorovanie tepovej frekvencie, spálených kalórií alebo jednoduchá štatistika vykonaného cvičenia patria dnes k základným aspektom, na ktoré sa po tréningu pozeráme. Okrem toho, tepová frekvencia je pomerne jednoduchým ukazovateľom intenzity vykonávaného cvičenia.

Možnosť pripojiť k trenažéru prostredníctvom bluetooth váš sport tester je dnes samozrejmosťou.

Pri výbere toho správneho trenažéra pre vás môže byť nápomocné aj toto video – jedno z mála aktuálnych, na ktoré sme počas prípravy článku narazili.

Domáci fitness trenažér

Orbtirek je obľúbenou voľbou pre domáce posilňovne aj malé obývačky. Nezaberie veľa miesta, novšie modely sú veľmi tiché a umožní vám trénovať kondičku aj pri sledovaní obľúbeného seriálu na Netflixe.

V porovnaní s najpoužívanejšími fitness trenažérmi na doma má orbitrek niekoľko výhod.

Orbitrek vs. bežecký pás

Oba pohyby sú si veľmi podobné. Mohli by sme povedať, že orbitrek sa snaží simulovať pohyb pri behu, no narozdiel od bežeckého pásu je šetrnejší ku kĺbom.

V porovnaní s behom „odpadnú“ všetky nárazy a otrasy, ktoré môžu spôsobovať poškodenie kĺbov a chrupaviek.

Orbitrek vs. cyklotrenažér

Profesionálny cyklista určite ocení cyklotrenažér, ktorý dokáže dokonale simulovať cyklistický tréning (možno s výnimkou počasia – predpokladáme, že vám netečie do obývačky 😊).

Ak však hľadáte niečo všestranné a podobne skladné ako je cyklotrenažér, skúste popremýšľať nad orbitrekom.

 

Eliptický pohyb nôh a zapojenie rúk a celej vrchnej polovice tela z neho robí efektívny fitness trenažér na precvičenie celého tela.

Najmä ženy často podceňujú tréning vrchnej partie tela. Boja sa, že z ťažkých činiek budú mať veľké svaly. To im však pri tréningu na eliptickom trenažéri nehrozí, a predsa na ňom dokážu spevniť a vytvarovať pekné paže.cross trainer orbitrek

Orbitrek vs. rotoped

Rotoped (a.k.a. lacnejší brat cyklotrenažéru) simuluje jazdu na bicykli, no nie tak verne, ako kvalitný cyklotrenažér. Spravidla sa jednoduchšie nastavuje a je lacnejší.

Zaberie približne rovnako veľa miesta ako orbitrek, no precvičí iba dolnú polovicu tela.

Ak neplánujete v rámci tréningu ešte samostatné cviky na precvičenie rúk a chrbta, odporúčame siahnuť po orbitreku, z ktorého dokážete vyťažiť maximum aj pokiaľ nepatríte k fanúšikom silového tréningu.

Orbitrek vs. veslovací trenažér

Veslovací trenažér patrí fitness stroje, ktoré ideálne spájajú silový tréning chrbta a aeróbnu vytrvalosť.

Nedajú naň dopustiť najmä v crossfite a v porovnaní s cyklotrenžérom alebo rotopedom na ňom dostane zabrať dolná aj horná polovica tela.

Kde je problém?

Veslovací trenažér nepatrí medzi najtichšie záležitosti. Ak je u vás nízka hlučnosť jedným z kritérií výberu, podobný tréning zládenete aj na orbitreku – s oveľa nižšími decibelmi.

Orbitrek vám dá viac, než iba spálené kalórie

Výber správneho orbitreku je tou jednoduchšou časťou. Tá pravá výzva prichádza, keď už ho máte v obývačke a je iba na vás, aby neostal nevyužitý.

Odhodlať sa k cvičeniu po náročnom dni v práci sa môže zdať ako nadľudský výkon, no ak sa raz prekonáte, nebudete ľutovať.

Cvičenie je skvelým prostriedkom psychohygieny. Pravidelný pohyb je jedným zo základných predpokladov dlhého a kvalitného života.

Kardio cvičenie je preukázaný spôsob, akým sa dá znižovať vysoký krvný tlak, znížiť LDL cholesterol („zlý“), znížiť riziko vzniku infarktu zlepšiť náladu či bojovať proti bolestiam chrbta aj hlavy.orbitrek

Ako správne cvičiť na orbitreku?

Rozcvička je samozrejmosť aj doma

Aj pri cvičení na orbitreku by mali platiť všeobecné zásady správneho tréningu. Na začiatku by ste sa mali rozohriať. Z

voľte nižšiu záťaž a doprajte vášmu telu 5 – 10 minút na rozbeh. Ak by ste hneď išli cvičiť maximálnou intenzitou, zbytočne riskujete zranenie.

Nebojte sa dať si do tela

Ak už máte dostatočne prekrvené svaly a cítite sa pripravený, nebojte sa pridať záťaž. Môžete zvoliť jednorázové navýšenie na požadovanú hodnotu alebo postupné zvyšovanie záťaže.

Ak nemáte veľa času na tréning, môžete orbitrek využiť aj ako prostriedok pre HIIT tréning (viac o HIIT tréningu v tomto článku).

Ako inšpiráciu na HIIT tréning môžete využiť napríklad toto video.

Nepodceňte záverečné upokojenie

Najmä ak máte za sebou intenzívny tréning, nemali by ste podceniť záverečnú časť tréningu.

Zvoľnenie na konci a jemný „výklus“ (alebo akokoľvek ten pohyb nazveme 😊) pomôže dlhšie udržať zvýšené prekrvenie vo svaloch a odplaviť vzniknuté splodiny metabolizmu.

Rýchlejšie odplavenie laktátu z pracujúcich svalov umožní lepšiu regeneráciu a ušetrí vás svalovice.

Väčšina trenažérov ponúka aj možnosť prednastavených programov, ktoré automaticky zahŕňajú rozcvičku, hlavnú časť aj záverečné zvoľnenie tempa.

Počuli ste už o FIT pravidle?

Aby ste boli fit, oplatí sa dodržiavať tzv. FIT pravidlo, ktoré si jednoducho zapmätáte a aplikujete aj na cvičenie na orbitreku.

O čo ide?

F – frekvencia

Aby bolo cvičenie účinné, mali by ste cvičiť dostatočnou frekvenciou. V prípade aeróbneho cvičenia je to 3 – 6 x do týždňa.

I – intenzita

Príliš lenivý tréning nevyvolá žiadanú odpoveď organizmu. Príliš vysoký zase, naopak, môže znamenať krok späť. Vhodná intenzita začína niekde na 50 – 60% maximálnej tepovej rezervy.

T – trvanie

Aby malo cvičenie želaný efekt, malo by trvať minimálne 20 minút u začiatočníkov, pokročilí by si mali na cvičenie vyčleniť aspoň 30 minút. Nie vždy platí, že čím dlhšie, tým lepšie.

Ak je vaším cieľom lepšia kondička, bude vhodnejšie, ak každý tréning bude trvať aspoň polhodinu.

Ak chcete „iba“ schudnúť, najdôležitejším faktorom sú celkové spálené kalórie – a tu bude rovnako efektívne, ak cvičenie rozdelíte hoci aj na tri časti počas dňa.

FAIL na záver: Orbitrek ako pomôcka na cvičenie pre páry?

Dnes je už možné všetko.

Ak zapojíte trocha fantázie, z vášho orbitreku sa stane multifunkčný fitness trenažér, na ktorom môžu cvičiť aj dvaja naraz. Presvedčiť sa o tom môžete v nasledujúcom videu 😊

Využívate orbitrek pri vašom tréningu? Ktoré fitness trenažéry máte najradšej vy?

Erika
Masérka, mama, športovkyňa. Vyštudovala Regeneráciu a výživu v športe, momentálne študuje kondičné trénerstvo na Masarykovej univerzite. Venuje sa silovému tréningu a súťaží v klasickom silovom trojboji. Verí, že zdravá strava a pohyb dokážu robiť zázraky s telom aj dušou 🙂

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

MÁTE UŽ DARČEKY?