Power joga – Čo to je ? + (5 skvelých cvikov a VIDEO)

0

Aby sme mohli odpovedať na otázku, čo je power joga, musíme si najprv vysvetliť pojem jogy ako takej.

Joga je niečo ako systematická technológia na zlepšenie tela, pochopenie mysle a oslobodenie duše.Jogíni bývajú oveľa pružnejší, energickejší, štíhlejší a mladistvejší než ľudia, ktorí jogu nepraktizujú.

To, čo sa u nich odohráva navonok, je odrazom toho, čo prebieha vo vnútornom systéme ich tela.

Pomocou cvičenia jogy predovšetkým posilňujete a upokojujete nervový systém. Podporujete tiež lepšie prekrvovanie vnútorných orgánov a doprajete svojim bunkám viac kyslíka.

Čistíte sa od mentálneho chaosu, ktorý dokáže ničiť váš život. Vďaka cvičeniu jogy dokážete veci vidieť jasnejšie. Kultivujete svoju psychiku spôsobom, ktorý vás robí šťastnejšími, menej úzkostlivými a zažívate mier.

Joga cvičenie na doma!

Chceli by ste cvičiť JOGU v pohodlí vášho domova? Pozrite si video od služby Fitshaker.sk.

Profesionálny inštruktori ako napríklad Nikol Chovancová, Vanda Dita Gallo, Andrea Peniaková a Fredy Ayisi ti vysvetlia všetko potrebné.

Na vine zdravotných problémov je stres

Joga ponúka množstvo nástrojov, ktoré pomáhajú prekonávať jeden z hlavných faktorov oslabujúcich zdravie a telesnú kondíciu mnohých ľudí v modernom svete, a to nestabilný systém stresovej odozvy.

Je to práve stres, čo vytvára mnohé nepríjemné zdravotné stavy. Môže ísť o veľmi nebezpečné veci. Počnúc srdcovým infarktom a končiac neplodnosťou.

Úloha jogy

Úlohou jogy je preto primárne znižovať stres. Práve na tento účel je cvičenie jogy veľmi efektívne a prináša svoje ovocie veľmi rýchlo.

Znižovanie stresu je dobré pre každého. Nielen pre chorých a tých z nás, ktorí už trpia dopadom akútneho a chronického stresu.

Už len jediná lekcia jogy alebo jednoduché dychové cvičenia vo vás môžu zanechať upokojenie a lepšie sústredenie.

To stojí za vyskúšanie, nemyslíte?

Trpezlivosť ruže prináša

Joga je síce silná medicína, ale treba rátať s tým, že je to tiež pomalá medicína. Neočakávajte od nej zázračné vyliečenie za jedinú noc (aj keď pre mnoho ľudí začína prinášať prospech práve týmto spôsobom).

Jedným z hlavných rozdielov medzi jogou a ďalšími prístupmi liečenia je to, že joga je postavená na svojich vlastných základoch a v priebehu času sa stáva stále viac účinnou.

Niečo také neplatí pri väčšine liekov alebo pri operačných zákrokoch. Tie často postupne strácajú na efektivite.

cvičenie jógy

Z tohto pohľadu môžeme jogu prirovnať k hre na hudobný nástroj. Čím dlhšie sa mu venujete a čím častejšie cvičíte, tým lepším hráčom sa stávate.

Joga nie je vhodnou liečbou pre akútne problémy. Nečakajte preto, že si jogou vyliečite zlomeniny.

Rovnako urgentné stavy si vyžadujú chirurga a nie jogína. Takéto stavy môžu byť najlepšie ošetrené klasickou medicínou.

Joga a zdravie

Zdravotné prínosy jogy možno sčasti vysvetliť tak, že používané preťahovanie, dychové cvičenia, pohyb, hľadanie rovnováhy, meditácie alebo posilňovacie cvičenia zlepšujú rovnováhu v tele.

Všetky spomenuté aktivity sú prvky toho, čo poznáme najčastejšie pod označením hatha joga.

Poskytujú veľa prínosov, ktoré poznáme aj pri iných pohybových aktivitách, napríklad pri chôdzi, posilňovaní s činkami alebo pri biofeedbacku.

Avšak na rozdiel od väčšiny tréningových systémov, kde 10 minút ubieha niekedy až bolestne pomaly, joga dokáže človeku prinášať radosť.

Mnohí ľudia, ktorí sa jej venujú pravidelne nachádzajú v nej nový a zdravý koníček. Zisťujú, že sa joga pre nich postupom času stáva čoraz zaujímavejšou. Len málokto sa bude cítiť podobne pri každodennom vyčerpávajúcom a bolestivom tréningu v posilňovni.

Priaznivé účinky na každom kroku

Vďaka joge existuje celý postupnosť priaznivých účinkov.Po prvé vám umožní relaxáciu. Niekedy tiež môže nasledovať úľava od príznakov chorôb.

Pri jej vytrvalom praktizovaní (hlavne pri posilňovacích a naťahovacích cvičeniach  známych ako ásany a dychových cvičeniach nazývaných pránájáma) sa telo aj dych stanú silnejšími.

Držanie tela a kapacita pľúc sa zlepšujú. Rovnako sa zlepšuje aj funkcia a činnosť brušných orgánov, lymfatického systému a imunitného systému.

Človek sa postupne cíti vyrovnanejší, schopnejší znášať výkyvy a výbuchy rôznych životných udalostí.

Joga je o harmónii

Joga je v skutočnosti celá o vyváženosti. Mnohí ľudia mávajú dojem, že telesné cvičenie jogy má za cieľ byť pružnejším.

Telesná pružnosť však nie je primárnym cieľom cvičenia ásan. Týmto cieľom je vyváženosť.

Niektorí ľudia, ktorí vyhľadávajú jogu (predovšetkým ženy), bývajú veľmi pružní. To čo potrebujú, je sila. Iní ľudia (kam patrí mnoho mužov) bývajú pomerne silní. Keď však prídu na svoju prvú lekciu jogy, chýba im pružnosť.

Iní študenti jogy často bývajú ochromení strachom. Ďalší mávajú ťažkosti s udržaním motivácie. Niektorí zase nedokážu relaxovať. Praktizovanie jogy teda človeka posilňuje práve tam, kde je to potrebné.

cvicenie jogy

Joga transformuje slabé na silné a robí z nás vyváženejších jedincov. Aj cvičenie ásan v nej býva vyvážené, pretože v ňom bývajú zahrnuté rôzne pozície zo všetkých dôležitých kategórií.

V ideálnych prípadoch – ak to umožní vaše telesná kondícia – bude vaše praktizovanie obsahovať niektoré náročnejšie pozície, ktoré bývajú vyvažované relaxáciou.

To je jedným z dôvodov, prečo obvyklé kurzy jogy končievajú pozíciou mŕtvoly (Savasana – ľah na chrbte), ktorá patrí do kategórie pozícií pre hlbokú relaxáciu.

Podobne je však možné vyvažovať ásany pránájáma, meditáciou, spievaním, riadenou vizualizáciou a inými technikami.

Disciplína, sila a sebakontrola

Joga ponúka celé série praktík, ktoré umožňujú sústavne sa dopracovať k disciplíne, sile a sebakontrole. Pritom ešte kultivujú relaxáciu, pozornosť a vyrovnanosť.

Aj napriek tomu, že pôvodne nemala slúžiť na zlepšovanie zdravia alebo k zaisteniu uzdravenia z chronickej choroby, dokáže slúžiť aj na tieto účely.

Okrem toho ešte slúži aj na uskutočňovanie duchovnej cesty.

Mnoho ľudí používa jogu k nachádzaniu šťastia a zmyslu života v tomto chaotickom svete, ktorý sa vymyká našej kontrole. Stále pribúda viac a viac vedeckých dôkazov o tom, že joga v sebe obsahuje významné terapeutické hodnoty.

Opakovanie je matkou jogy

Aby ste prehĺbili vašu Samskaru (tzn. vyjazdené koľaje alebo tiež návyky), kľúčové je opakovanie. V prípade jogy to znamená praktizovať ju najlepšie každý deň. To je prístup, ktorý najefektívnejšie vytvorí vo vašom mozgu nové neurónové prepojenia. Prehĺbi tak nové koľaje, ktoré ste už začali vyrývať.

Jogíni zistili, že ak si osvojíte zámer praktizovať jogu po určitú dobu denne, veľmi to pomôže realizácii vašich plánov.

Zostávajte však realistickí a rozhodnite sa venovať joge toľko času, koľko ste schopní. Pre začiatok to pokojne môže byť aj 15 – 20 minút denne.

Hoci sú návštevy kurzov jogy  veľmi cenné, je veľmi dôležité cvičiť individuálne. Individuálne cvičenie je najlepšie vykonávať doma. Práve cviky power jogy sú veľmi vhodné na domáce cvičenie.

Cvičte doma

Cvičenie doma je ten najlepší spôsob, ako prehlbovať svoje návyky. Len málo ľudí máva k dispozícii viac než len pár hodín týždenne, ktoré by mohli zaplniť jogou v rámci nejakého kurzu.

Ak cesta do kurzu zaberie pol hodiny a naspäť tiež, pripočítame k tomu niečo na prípravu a potom ďalších 90 minút trvania jednej lekcie, vychádza z toho, že jedna návšteva vás vyjde až na 3 hodiny vášho času.

power joga

Úplne rovnaké množstvo času by ste však spotrebovali, ak by ste cvičili 20 minút denne šesť dní v týždni a siedmy deň si môžete ešte dopriať dokonca aj hodinovú lekciu.

Joga cvičenie na doma!

Chceli by ste cvičiť JOGU v pohodlí vášho domova? Pozrite si video od služby Fitshaker.sk.

Profesionálny inštruktori ako napríklad Nikol Chovancová, Vanda Dita Gallo, Andrea Peniaková a Fredy Ayisi ti vysvetlia všetko potrebné.

Ak si môžete dovoliť obetovať ešte o trochu viac času, potom je ideálna návšteva kurzu raz za týždeň v kombinácii s denným cvičením doma.

Postačí 20 minút denne

Na prvý pohľad by sa niekomu mohlo dokonca aj 20 minút denne zdať celkom dosť.

Ak by to tak bolo aj vo vašom prípade, prečo sa aspoň nepokúsiť urobiť prvý krôčik smerom k joge?

Mohli by ste sa pustiť napríklad do niekoľko minútového každodenného cvičenia. To by pozostávalo napríklad len z niekoľkých pozorných nádychov a výdychov, než sa váš nový návyk vytvorí.

S novým návykom si vytvoríte aj vnímavosť na prínosy jogy. Možno sa vám stane, že sa začnete cítiť oveľa lepšie.

Potom začnete na cvičenie jogy hľadať ďalšie vhodné chvíľky alebo budete mať chuť predlžovať tie už existujúce. To potom bude jasný signál, že aj u vás začala prebiehať vaše osobná transformácia.

Prijmite život taký, aký je

Majte však na pamäti, že aj napriek vašim pokusom nemusíte mať možnosť zmeniť svoj život podľa tohto nového zámeru.

Ak sa vám to prihodí, nezúfajte. Je to tiež v poriadku. Ako prvý krok k životnej transformácii často postačí uvidieť svoju skutočnosť takú, aká je.

Uvedomte si naplno, kde sa nachádzate práve teraz. Možno spočiatku nebudete schopní vykonávať žiadne zmeny.

Všetky zmeny však najprv začínajú tým, že realitu okolo seba začnete konečne vidieť jasne.

Ak váš prvý pokus nedopadne dobre, možno bude pre vás užitočné znovu zvážiť svoje pôvodné zámery alebo jednoducho všetko skúšať odznova.

Trochu viery nezaškodí

Možno ste ešte stále na pochybách, či je pre vás cvičenie jogy to pravé. V tomto prípade vám odporúčame iba veriť. Viera v silu ozdravného procesu jogy vám pomôže preniesť sa cez ťažké začiatky.

Práve začiatky sú najťažšie a ak sa vám ich podarí prekonať, čaká vás úspešná kariéra jogína.

Po určitom čase vás vpred bude poháňať dobrý pocit z cvičenia a zlepšenie celkového zdravotného stavu.

Bezpečnosť jogy

Lekári sa zhodujú na tom, že ak je joga vykonávaná pozorne a s pomocou správnych inštrukcií, je výnimočne bezpečná.

Prináša radosť a je až prekvapivo efektívna. Čím viac sa jej venujete, tým účinnejšou sa stáva.

Joga dokáže urobiť váš život lepším v mnohých ohľadoch. O niektorých z nich spočiatku nemusíte mať ani tušenie. Vyskúšajte si jogu sami a sledujte, ako na vás pôsobí. To je ten pravý jogový prístup.

Power joga

Power joga je štýl cvičenia využívajúci pozície z jogy.

Ide o cvičebný štýl zameraný na posilnenie svalstva a tvarovanie celého tela, ako aj o následné pretiahnutie a uvoľnenie. Power joga je vhodná ako prevencia bolesti chrbta.

Obnovuje prirodzenú pružnosť chrbtice a vyrovnáva svalové dysbalancie. Cvičenie je vhodné pre ženy aj pre mužov.

Power joga (power yoga) sa začala cvičiť v USA v druhej polovici deväťdesiatych rokov. (1)

Vtedy niekoľko cvičiteľov jogy hľadalo spôsob, ako ju priblížiť širšiemu okruhu ľudí a urobiť ju viac dynamickou.

Odvtedy sa stala veľmi populárnou a je zaujímavou alternatívou nielen k samotnej joge, ale tiež napríklad k aerobicu alebo cvičeniu pilates.

Na rozdiel od tradičnej jogy, kde sa v jednotlivých pozíciách zotrváva pomerne dlho, sa v power joge pozície dynamicky striedajú.

Dôraz je kladený hlavne na silu a ohybnosť. Power joga je preto fyzicky náročnejšia než tradičná joga, a preto môže pomôcť aj pri chudnutí alebo udržaní váhy.

Štruktúra power jogy

Lekcia power jogy trvá väčšinou 60 minút a prebieha v skupine. Power joga nemá presne ustálené série cvikov.

Každá lekcia preto môže byť odlišná a záleží tiež na cvičiteľovi, aký štýl preferuje. Súčasťou lekcie power jogy sú pozície v stoji aj na zemi. Pozície v stoji vedú k zlepšeniu krvného obehu a dýchania.

Posilňujú sa pri nich svaly na nohách a uvoľňuje sa panva a spodná časť chrbta. Oproti tomu pozície na zemi sa zameriavajú najmä na chrbticu.

Vedú k pretiahnutiu spodnej časti chrbta a posilneniu stability hornej časti tela.

powerjoga

Kto môže cvičiť power jogu?

Krátka a rýchla odpoveď znie – každý.

Power jogu môžu prevádzkovať všetky generácie, väčšinou je o ňu záujem najmä medzi ženami a dievčatami, v súčasnosti ju ale začínajú objavovať už aj muži, ktorí chcú spevniť svoje svaly.

Ak ste power jogu ani jogu nikdy necvičili, vyberte si kurz určený špeciálne pre začiatočníkov, kde vám cvičiteľ vysvetlí základné princípy a pozície.

Power jogu môžete cvičiť, ak nemáte žiadne zdravotné obmedzenia, v opačnom prípade sa vopred poraďte s lekárom.

Na čo power joga dobrá?

Power joga je výborným prepojením klasickej jogy s modernými druhmi cvičenia. Ide o formu cvičenia, po ktorom sa budete nielen skvele cítiť, ale vám pomôže aj s chudnutím, zlepší fyzickú kondíciu a odstráni problémy s chrbtom.

Rovnako ako tradičná joga aj power joga odbúrava stres. Dokáže tiež upokojovať nervový systém a rozvíjať rovnováhu a koordináciu pohybov.

Ďalšou výhodou power jogy je, že sa nezameriava len na hlavné svalové skupiny.

Jej cvičenie pozitívne vplýva aj na hlboko uložené stabilizačné svaly.

Tie pomáhajú držať rovnováhu, zachovávajú správne držanie tela a napomáhajú udržať zdravé kĺby a chrbticu.

Čo potrebujete na cvičenie power jogy?

Na cvičenie power jogy potrebujte najmä cvičebnú podložku a pohodlné športové oblečenie, prípadne obuv.

Ak sa používajú nejaké pomôcky, väčšinou sú dostupné na mieste, kde kurz prebieha.

Vezmite si so sebou tiež fľašu s vodou, pretože sa pravdepodobne celkom isto zapotíte. Dodržiavanie adekvátneho pitného režimu je vždy dobrý nápad.

Joga cvičenie na doma!

Chceli by ste cvičiť JOGU v pohodlí vášho domova? Pozrite si video od služby Fitshaker.sk.

Profesionálny inštruktori ako napríklad Nikol Chovancová, Vanda Dita Gallo, Andrea Peniaková a Fredy Ayisi ti vysvetlia všetko potrebné.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here