Práve prebieha VEĽKÝ JESENNÝ VÝPREDAJ až do 80%. Pozrite si ZAUJÍMAVÉ ZĽAVY!

DomovVýživaVýživové doplnkySpirulina – Čo to je? + (VÝHODY) | TOP produkty

Spirulina – Čo to je? + (VÝHODY) | TOP produkty

Raz za čas sa na trhu s doplnkami výživy objaví produkt, ktorý na seba začne strhávať viac a viac pozornosti.

Väčšinou obsahuje spektrum vitamínov, minerálov a ďalších prospešných látok, ktoré sú zastúpené v nezvyčajne veľkom množstve alebo vo výhodnom pomere.

Najlepšia spirulina – náš výber

Čo je to spirulina?

Spirulina (Arthrospina Platensis) je mikroskopická sladkovodná riasa (sinica). Je to modrozelená riasa a považuje sa za jednu z najstarších foriem života na Zemi.

Zbožňujú ju nielen výživári a lekári, ale aj ekológovia. V článku sa budeme venovať najmä jej prínosom pre ľudské zdravie, no nedá nám nespomenúť aj niektoré jej „ekofriendly“ vlastnosti. Ide o druh cyanobaktérií, čo je čeľaď jednobunkových mikróbov, ktoré sa často označujú ako modrozelené riasy.

Rovnako ako rastliny, aj sinice dokážu produkovať energiu zo slnečného žiarenia procesom nazývaným fotosyntéza.

Spirulina nie je vo výžive ľudstva žiadnou novinkou. Je bežne dostupná ako výživový doplnok v obchodoch so zdravou výživou.

Často ju nájdete vo forme prášku, kapsúl alebo ako tablety.

Jej blahodárne účinky a všestranné využitie poznali už starovekí Aztékovia. Bola natoľko vychytená, že ju údajne používali aj ako platidlo. Spirulina má vitamíny rozpustné v tukoch (ako A, E a K), beta karotén a minerály, bielkoviny a fykokyaníny (pigmenty, ktoré vytvárajú modrú farbu a majú antioxidačné účinky.

Spirulina, ktorá bola prvýkrát používaná Aztékmi ako posilňovač vytrvalosti, je považovaná za superpotravinu – komplexný zdroj živín vrátane hladín bielkovín porovnateľných s vajíčkami.

Aztékovia tiež používali spirulinu na liečbu rôznych chorôb a legendy hovoria, že poslovia kráľovstva používali riasy na udržanie svojich maratónskych behov. Moderné vedecké štúdie stále preverujú mnohé z údajných výhod užívania spiruliny a pokračuje v štúdiu jej potenciálu pri liečbe zdravotných problémov.

spirulina pacifica

Má horkú chuť, takže ľudia ju často miešajú s jogurtmi, džúsmi a smoothies, aby zlepšili jej chuť.

Štandardná denná dávka spiruliny je 1–3 gramy, ale efektívne sa používajú dávky až 10 gramov denne.

Prečo je spirulina vyhľadávaným doplnkom výživy?

Review z roku 2017 vymenúva niektoré pozitívne vlastnosti spiruliny. Obsahuje vysokú koncentráciu bielkovín, má priaznivý vplyv na metabolizmus tukov aj sacharidov, priaznivo pôsobí aj  pri vysokom krvnom tlaku.

Spirulina obsahuje množstvo bioaktívnych látok.

Spirulina je fantastickým zdrojom antioxidantov, ktoré dokážu chrániť pred oxidačným poškodením.

Jeho hlavná aktívna zložka sa nazýva fykocyanín. Táto antioxidačná látka dodáva spiruline aj jej jedinečnú modrozelenú farbu.

Fykocyanín môže bojovať proti voľným radikálom a poskytuje tiež pôsobivé antioxidačné a protizápalové účinky.

Za jej výraznú zelenú farbu môže chlorofyl, no obsahuje aj iné prírodné farbivá (fykocyanín, betakartotény), z ktorých mnohé sú cenené pre svoje antioxidačné účinky.

Spirulinu používame aj v našej redakcií. Pozrite sa ako vyzerá jendo balenie našej obľúbenej Hawaiian Spiruliny.

Vysoký obsah vitamínov a minerálov

Spirulina je nabitá takmer všetkými vitamínmi a minerálmi. Pre lepší prehľad uvádzame ich množstvo na 100 gramov v tabuľke, ktorú sme preložili z tejto review (Finamore a kol., 2017).

Bielkoviny 35 – 70 g
Leucín (aminokyselina dôležitá pri budovaní svalov) 5,9- 8,4 g
Tuky 4 – 16 g
Kyselina alfa-linolénová (omega-3) 12 % z obsahu celkových tukov
Draslík 2 – 2,6 g
Sodík 1,5 – 2,2 g
Železo 273 – 787 mg
Horčík 330 mg
Vápnik 120 – 900 mg
Vitamín B12 5,7 – 38,5 µg
Kyselina listová 0,05 – 9,92 mg
Vitamín E 0,4 – 9,8 g

Aké sú účinky spiruliny?

  • antioxidačné
  • protirakovinové
  • protizápalové
  • znižuje cholesterol (znižuje množstvo LDL cholesterolu, znižuje celkový cholesterol, zlepšuje vzájomný pomer medzi HDL a LDL cholesterolom)
  • znižuje vysoký krvný tlak (vo vyšších dávkach)
  • podporuje imunitu
  • zlepšuje kvalitu pokožky, vlasov a nechtov
  • podporuje zdravie kostí a zubov
  • zlepšuje zrak
spirulina riasa

Obsah železa a vápnika ocenia najmä ženy

Obsah železa je 12-krát vyšší ako u iných potravín. Železo z rastlinných zdrojov je síce horšie vstrebateľné ako zo živočíšnych zdrojov, no 12-násobok jeho bežného obsahu už stojí za zváženie – o to viac, ak ste vegetarián alebo vegán.

V takom prípade oceníte aj obsah vitamínu B12, ktorý sa v potravinách rastlinného pôvodu nevyskytuje (technicky vzaté, spirulina je niečo medzi riasou a baktériou 😊).

Spirulina je tiež bohatá na horčík, draslík a vápnik a je vhodná na omladenie krvi a zdravú funkciu kostí a zubov.

Z bohatého zastúpenia vápnika môžu zase profitovať ľudia s poruchami regulácie vápnika v krvi, napríklad pri ochoreniach prištítnych teliesok. Zvýšený príjem vápnika sa odporúča aj v období okolo menopauzy ako prevencia vzniku osteoporózy.

Zdravie srdca

Iná štúdia uvádza, že modrozelené riasy, ako je spirulina, môžu byť účinnými prírodnými produktami na zlepšenie profilu krvných lipidov, prevenciu zápalov, oxidačného stresu a ochranu pred kardiovaskulárnymi ochoreniami.

Srdcové choroby sú hlavnou príčinou úmrtí na svete.

Ako sa ukázalo, spirulina pozitívne ovplyvňuje mnohé z týchto faktorov. Môže napríklad znížiť celkový cholesterol, „zlý“ LDL cholesterol a triglyceridy a zároveň zvýšiť „dobrý“ HDL cholesterol.

V štúdii s 25 ľuďmi s cukrovkou 2. typu 2 gramy spiruliny denne výrazne zlepšili tieto hodnoty.

Spirulina znižuje cholesterol

Spirulina bojuje proti kardiovaskulárnym ochoreniam znižovaním škodlivých hladín LDL cholesterolu a zároveň podporuje zdravé hladiny HDL cholesterolu.

Tri mesiace trvajúci výskum v Grécku, počas ktorého pacienti konzumovali 1 g spiruliny, preukázal výrazné zlepšenie celého spektra krvných lipidov.

Najvýznamnejšie zmeny boli v celkovom obsahu triglyceridov v krvi a v znížení LDL-cholesterolu až o 10 %!

Pri použitej terapeutickej dávke (1 g) neboli zaznamenané zmeny v hmotnosti, BMI indexe ani v krvnom tlaku.

Spirulina má priaznivý vplyv aj na črevnú mikroflóru

Pozitívny vplyv suplementácie spiruliny bol pozorovaný vo výskumoch vykonaných tzv. in vitro. Keďže bunková stena spiruliny neobsahuje celulózu, spirulina je veľmi dobre vstrebateľná a a tolerovaná aj tráviacim systémom.

Osídlenie hrubého čreva rôznymi kmeňmi baktérií tvorí významnú časť ľudského mikrobiómu. Prospešné črevné baktérie rozkladajú nestrávené zvyšky potravy a produkujú viaceré prospešné látky, napríklad vitamíny alebo mastné kyseliny.

Môže byť účinný proti anémii

Anémia je pomerne bežná u starších dospelých, čo vedie k dlhotrvajúcim pocitom slabosti a únavy.

V štúdii na 40 starších ľuďoch s anémiou v minulosti zvýšila spirulina obsah hemoglobínu v červených krvinkách a zlepšili imunitnú funkciu.

Majte na pamäti, že toto je len jedna štúdia. Pred prijatím akýchkoľvek odporúčaní by ste sa mali poradiť so svojím lekárom.

Môže znížiť krvný tlak

Vysoký krvný tlak je hlavnou príčinou mnohých závažných ochorení, vrátane infarktu, mŕtvice a chronického ochorenia obličiek.

Dávka 4,5 gramu spiruliny denne preukázateľne znižuje krvný tlak u jedincov s normálnou výškou krvného tlaku.

Predpokladá sa, že toto zníženie je spôsobené zvýšenou produkciou oxidu dusnatého, signálnej molekuly, ktorá pomáha vašim krvným cievam relaxovať a rozširovať sa (zdroj).

Môžu ju užívať aj diabetici?

Viaceré štúdie potvrdili pozitívny prínos spiruliny na reguláciu metabolických procesov. V tejto štúdii podávali pacientom denne 2 g spiruliny, ktoré viedli k výrazne lepšej regulácii hladiny glykémie.spirulina tabletky

Budúcnosť spiruliny v liečbe Parkinsonovej choroby?

Protizápalové a antioxidačné vlastnosti spiruliny patria medzi jej najvýraznejšie výhody. Práve na nich stojí aj teória, podľa ktorej by spirulina mohla byť dôležitou súčasťou alternatívnej liečby niektorých neurodegeneratívnych ochorení, ktoré súvisia so zápalovým procesom.

Prvé lastovičky vo forme štúdií na zvieratách naznačujú možný prínos v liečbe Parkinsonovej choroby. Či sa  dočkáme výskumu aj na ľuďoch je pravdepodobne iba otázkou času.

Má spirulina nežiaduce účinky?

V niektorých prípadoch sa môžu objaviť počas konzumácie spiruliny nežiaduce účinky. Najčastejšie sú hlásené poruchy spánku a tráviace problémy. Ak s užívaním spiruliny začínate, je vhodné začať na  čo najnižšej dávke a postupne ju navyšovať.

Dlhodobé (viac ako 1 mesiac) užívanie 3 g spirulíny za deň môže viesť k rozvoju rhabdomyolýzy. Ide o životu nebezpečný stav charakterizovaný rozpadom svalového tkaniva (Mazokopakis a kol., 2008).

Výskumy sú pozitívne naklonené, majú však aj svoje rezervy

Nevýhodou je, že bioaktívny potenciál spiruliny bol vo väčšine prípadov testovaný iba na zvieratách. Nie všetky závery, ktoré dostaneme z pokusov na myšiach či potkanoch môžeme aplikovať aj na ľudí.

Toto sa do istej miery pokúsila rozlúsknuť review z pera španielskych vedcov, ktorí zozbierali dáta z výskumov z rokov 2000 – 2005. Sledovali práce, ktoré dávali do súvislosti spirulinu s cholesterolom a oxidačným stresom.

Zaradených bolo nakoniec 8 intervenčných štúdií vykonaných na ľuďoch. Pacienti užívali 1 – 10 g spiruliny denne po dobu 14 dní až 6 mesiacov.

Záver?

„Zdása, že spirulina má hypolipidemické a antioxidačné účinky.

Upozorňujú však na viaceré nedostatky štúdií, ktoré môžu výsledky do istej miery skresľovať. Na druhej strane však nenašli nič, čo by naznačovalo, že suplementácia spiruliny by bola pre ľudí škodlivá.

Pre koho spirulina nie je vhodná?

Z dôvodu vysokého obsahu aminokyseliny fenylalanín nie sú prípravky s obsahom spiruliny vhodné pre ľudí trpiacich fenylketonúriou. Je to ochorenie, kvôli ktorému nie je organizmus schopný metabolizovať aminokyselinu fenylalanín.

Užívanie spiruliny nie je vhodné ani pre tehotné a dojčiace ženy a deti. Ak trpíte poruchami zrážanlivosti krvi, metabolickým ochorením alebo ochorením obličiek, poraďte sa o jej užívaní s lekárom.

Tipy na TOP produkty – Fitland odporúča

Spirulina ADVANCE

Toto balenie obsahuje 1000 kusov 200 mg tabliet, ktoré boli šetrne lisované a obsahujú iba 100 % čistú spirulinu.

Spirulina je v prémiovej bio kvalite. Produkt má certifikát Organic Naturland a certifikát BIO CERES, ktoré sú zárukou najvyyšej kvality.

Spirulina použitá vo výrobku bola vypestovaná na ostrove Hainan (juhovýchodná Ázia), pre ktorý je charakteristické teplo, priezračne čistá voda a 12-hodinový slnečný svit. Spolu s dôslednou kontrolou kvality pestovania sľubuje toto kombo kvalitný doplnok stravy.

Blendea Supergreens

Táto zmes spája 5 zelených superpotravín v jednom produkte. Zelený jačmeň, spirulina, chlorella, mladá pšenica a mäta spolu vytvárajú kombo, ktoré pomôže zlepšiť imunitu, trávenie, podporí chudnutie a dodá telu potrebné vitamíny a minerály.

Sypká zmes supergreens sa užíva rozpustená vo vode či ovocnom džúse, môžete ňou osviežiť aj vaše ranné smoothie. Balenie obsahuje 90 g, čo vystačí približne na 30 jednorázových dávok.

Superzelené kombo bude skvelým pomocníkom na ceste k zdravému životnému štýlu, no ako sympaticky dodáva výrobca, neobsahuje všetky živiny sveta a je treba klásť zvýšený dôraz na pestrú a kvalitnú výživu. Za to dávame palec hore!

Spirulina pacifica

Spirulina prášok pochádzajúcej z Havajských ostrovov sa vyznačuje špičkovou kvalitou. Viac o tom, ako sa na havaji starajú o jej čistotu a prvotriednu kvalitu si môžete prečítať priamo tu.

Spirulina pacifica obsahuje až o 5100 % viac železa, než špenát. To ocenia najmä ženy so sklonom k chudokrvnosti, pre ktoré je náročné prijať dostatok železa z bežnej stravy.

Havajská spirulina získala veľké množstvo certifikátov a havajské farmy patria k najvychytenejším miestam na pestovanie spiruliny. Testy na obsah vitamínov aj minerálnych látok,  preukázali, že havajská spirulina patrí k tomu najlepšiemu, čo vo svete nájdeme.

Ak vás téma spiruliny zaujala, na stránke e-shopu si takisto môžete zdarma stiahnuť e-book, kde nájdete ďalšie informácie o tejto modro-zelenej riase.

Bio Spirulina 500 mg 500 tabliet – GymBeam

Bio Spirulina od GymBeamu obsahuje až 500 kusov 500 mg tabliet. Aj vďaka biokvalite tohto produktu je samozrejmosťou vysoká stráviteľnosť a vstrebateľnosť, ktorá sa pohybuje nad hranicou 85 % a môže dosahovať hodnoty až 95 %.

Denná odporúčaná dávka závisí od hmotnosti človeka, výrobca odporúča rozložiť dávku do troch menších (ráno, na obed a večer). Štyri až šesť tabliet odporúča užívať približne 15 minút pred jedlom a zapiť pohárom vody.

Bio Spirulina – Namaximum

Firma Namaximum si zakladá na špičkovej kvalite svojich produktov. Tento výrobok je z dielne firmy BioMedical a ide o 100 % prírodný produkt bez pridania sladidiel, farbív či iných prídavných látok. Spirulina bola vypestovaná v juhovýchodnej Číne bez použitia pesticídova umelých hnojív. Je držiteľom slovenského bio certifikátu SK-BIO-003.

Môže zlepšiť svalovú silu a vytrvalosť

Oxidačný stres spôsobený cvičením je hlavným prispievateľom k svalovke.

Niektoré rastlinné potraviny majú antioxidačné vlastnosti, ktoré môžu pomôcť športovcom a fyzicky aktívnym jedincom minimalizovať tieto ťažkosti (zdroj).

Spirulina sa javí ako prospešná, pretože niektoré štúdie poukázali na zlepšenie svalovej sily a vytrvalosti (zdroj).

V dvoch štúdiách spirulina zvýšila vytrvalosť a výrazne predĺžila čas potrebný na to, aby sa športovci unavili.

Spirulina možno zamieša karty aj v ekológii

V súčasnosti sa uvažuje o jej postavení nielen na poli doplnkov stravy. Spirulina má viacero vlastností, ktoré zažínajú svetielko nádeje v čiernej budúcnosti životného prostredia.

Nepotrebuje úrodnú pôdu a rýchlo rastie. Využíva sa na ozdravenie znečistenej pôdy a odstránenie toxických látok z prostredia (najmä ťažkých kovov).

Záver

Spirulina je typ cyanobaktérie (označované ako modrozelená riasa), ktorá je neuveriteľne zdravá.

Môže zlepšiť hladinu krvných lipidov, potlačiť oxidáciu, znížiť krvný tlak a hladinu cukru v krvi.

Je tiež zdrojom bielkovín. Vedci ukázali, že spirulina má určité účinky na zvýšenie hladiny antioxidantov v tele a zníženie krvného tlaku a môže tiež prispieť k zvýšeniu svalovej vytrvalosti.

4/5 - (5 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Erika
Erika
Masérka, mama, športovkyňa. Vyštudovala Regeneráciu a výživu v športe, momentálne študuje kondičné trénerstvo na Masarykovej univerzite. Venuje sa silovému tréningu a súťaží v klasickom silovom trojboji. Verí, že zdravá strava a pohyb dokážu robiť zázraky s telom aj dušou :-)

VÝPREDAJ AŽ DO 80%!