Čo robiť pri neznesiteľnej svalovke? Týchto 5 vecí vám pomôže! + (Super tipy)

Domov Fitness Posilňovanie Čo robiť pri neznesiteľnej svalovke? Týchto 5 vecí vám pomôže! + (Super...

Svalovka patrí k nepríjemným spoločníkom mnohých ľudí, ktorí cvičia. Občas sa objaví hneď po tréningu, inokedy na druhý deň. Dôvodov, prečo sa tvorí, je viac. Ak práve bojujete s neznesiteľnou bolesťou a neviete, čo robiť, máme pre vás 5 efektívnych vecí, ktoré rozhodne pomôžu. 

Prečo sa svalovka tvorí? 

Svalovica je niečo, čo sa tvorí z rôznych procesov v tele. Hlavný vplyv má na ňu kyselina mliečna

Tá je v našom tele ako počas cvičenia, tak aj počas bežných dní. Rozdiel je však v jej množstve. 

Počas bežných dní, keď necvičíte, sa kyselina mliečna tvorí v normálnom objeme. Následne sa transportuje do pečene, kde sa mení na glukózu. 

Tento proces je pre telo bežný. Práve preto vás nijako neovplyvňuje. 

Ak počas dňa necvičíte alebo nevykonávate nejakú fyzickú aktivitu, so svalovicou by ste sa nemali vôbec stretnúť. 

svalovka

Na druhú stranu, ak sa rozhodnete po dlhšom čase cvičiť, kyseliny mliečnej sa začne tvoriť omnoho viac. 

Dôvodom je najmä fakt, že pri fyzickej záťaži je hlavným zdrojom pre telo glukóza, ktorá je s kyselinou mliečnou v jednom z mnohých procesov v tele. 

Vyššie využívanie glukózy znamená väčšiu tvorbu kyseliny mliečnej

Kyselina mliečna však zo svalov nestíha odísť. Nedokáže sa všetka transportovať do pečene, kde sa zmení na glukózu. 

To, čo vo svaloch zostane, vytvára svalovú únavu, inak známu aj pod názvom svalovka. 

Bolesť svalov sa tak môže dostaviť nielen ľuďom, ktorí cvičia raz za čas, ale aj tým, ktorých cvičenie je na zozname každodenných aktivít

Rast svalov a svalovka

Množstvo ľudí verí tomu, že svalovka je spojená s rastom svalov. Len vtedy, ak ju máte, si môžete byť istí, že ste odviedli dobrú prácu. 

Ako sme už vyššie spomenuli, svalová únava vychádza z rôznych procesov v tele

Samozrejme, naše telo určitým spôsobom ovplyvňuje, no neexistuje žiadny priamy dôkaz, ktorý by spomenuté tvrdenie podporil. 

Svalovica totižto nie je presným meradlom poškodenia svalov, ktoré sa spája s ich rastom. 

Na naberanie svalovej hmoty vplýva množstvo ďalších faktorov. Svalovka nie je jediným. 

Každý z nás je iný. Niekto reaguje na cvičenie tak, že každá zmena v tréningu je na druhý deň cítiť. 

Niekto je odolnejší a svalovka sa u neho objaví len raz za čas.

Zo všetkých faktov teda vyplýva, že ak na druhý deň po cvičení cítite bolesť, ešte to neznamená, že vám rastú svaly. 

Svalovka je dobrá 

Aj napriek tomu, že to tak nevyzerá, svalovka je pre naše telo dobrá. Určitým spôsobom si vďaka nej náš organizmus zvyká na pohyb. 

Posúva sa ďalej a zlepšuje sa. 

Telo zvládne veľké množstvo vecí. Je odolné a poradí si aj s náročným tréningom. 

Človek je aktívny tvor. Sedavý spôsob života mu neprospieva. Práve preto by ste svojim svalom mali dávať stále nové impulzy. 

Okrem endorfínov, hormónov šťastia, dokážete z cvičenia získať ďalšie benefity. Neokrádajte sa o ne tým, že cvičenie budete vynechávať. 

strečing žena

Čo robiť pri svalovke? 

Bolesť svalov je niekedy tak neznesiteľná, že kvôli nej nemôžeme chodiť alebo robiť uričté úkony. 

Mnohí majú na druhý deň problém so samotným cvičením. 

V dnešnej dobe existuje niekoľko vecí, ktoré vám so svalovkou vedia pomôcť. 

Rozhodne sa k nim však neradí sedenie pred televíziou alebo počítačom. To vám nijakým spôsobom nepomôže. Práve naopak. 

Najlepším spôsobom je preto aktivita. Ak sa vám dá, môžete cvičiť, prípadne chodiť alebo behať. 

To však, samozrejme, nie sú jediné tipy na zbavenie sa svalovky. 

Namiesto toho, aby ste na druhý deň boli stuhnutí a bolestiví, môžete staviť na jednu z našich rád. 

Masáž je skvelým pomocníkom

Prvým spôsobom, ako efektívne bojovať proti svalovke, je masáž. Využiť sa dá dvojakými spôsobmi, a to: 

  • tesne po cvičení 
  • na druhý deň  

Prvá možnosť, tesne po cvičení, v sebe zahŕňa obľúbený penový masážny valec, známy aj pod názvom roller.

Ten je skvelým pomocníkom pre každého športovca. Dobre sa na ňom cvičí, a nemal by vám doma chýbať.

Na trhu ho nájdete v rôznych cenových kategóriách a taktiež prevedeniach.

Niektoré valce sú väčšie, iné menšie. Výber je čisto na vás.

Druhou možnosťou je klasická masáž miest, ktoré sú svalovicou najviac zasiahnuté. Staviť môžete na profesionálnu masáž, prípadne domácu.

Pri domácej masáži je dobré siahnuť po rôznych olejoch alebo krémoch, ktoré majú chladivý a upokojujúci účinok. 

Často vedia skvelo pomôcť.

V prípade, že doma žiaden krém alebo olej nemáte, môžete staviť aj na masáž v sprche. Vlažná alebo studená voda dokážu svalom efektívne pomôcť.

žena a muž, ktorí robia strečing

Správna strava

Boli by ste prekvapení, ale aj to, čo jete, sa odráža v tom, ako telo reaguje na cvičenie. Práve preto by ste nemali zabúdať na správne zvolený jedálniček.

A doplnky stravy. 

K veľmi obľúbeným doplnkom sa radí napríklad magnézium. Ak ho máte v tele nedostatok, má doslova zázračné účinky.

Vybrať si môžete zo šumivých tabliet alebo klasických tabletiek, ktoré zapijete vodou.

Pre tých, ktorí by ho chceli dopĺňať v strave, najlepšími zdrojmi sú:

  • špenáte
  • fazuli
  • slnečnicových semienkach
  • banánoch
  • sušených marhuliach
  • tuniaku
  • kuracích prsiach
  • kešu
  • mandliach

Okrem magnézia sú skvelými doplnkami sú aj vitamín C a E, prípadne zinok.

Suplementy

Niektoré štúdie taktiež zisťovali, aký vplyv na svalovku majú aminokyseliny. Počas určitého obdobia preto sledovali športovcov, ktorí užívali BCAA.

A aké boli výsledky štúdií? Viac ako dobré. Zistilo sa, že BCAA v skutočnosti dokáže zmierniť priebeh svalovky.

V tomto prípade, rovnako ako pri spomínaných vitamínoch a minerálnych látkach, je však potrebné brať do úvahy jeden dôležitý faktor – jedinečnosť.

Každý človek je iný. Niekomu teda BCAA či magnézium dokáže pomôcť, niekomu nie. Za vyskúšanie však tieto suplementy rozhodne stoja.

Plus, BCAA má veľa ďalších výhod, ktoré rozhodne stoja za to, aby ste ho vyskúšali.

Pravidelný strečing

Pred každým tréningom netreba zabúdať na správnu prípravu, čiže strečing, často označovaný aj ako “warm up”.

Následne, po cvičení, musíte nechať telo “vychladnúť”. Akonáhle teda skončíte s tréningom, ponaťahujte sa znova. 

Toto cvičenie je rovnako dôležité, ako samotný tréning. Venujte sa mu aspoň 5 – 10 minút.

Ak neviete, čo cvičiť, na internete nájdete desiatky videí či obrázkov, ktoré vás inšpirujú. Dôležité je natiahnuť si celé telo.

Počas strečingu sa však môžete zamerať aj na partiu, ktorú budete cvičiť alebo ste cvičili.

žena a svalovka

Dostatočná regenerácia

Množstvo aktívnych ľudí zabúda na to, že rovnako ako cvičenie, tak aj oddych a regenerácia sú pre telo dôležité.

Počas týždňa by ste mali mať minimálne 1 – 2 dni úplne voľné. 

Ak ich nechcete presedieť pred počítačom alebo televíziou, nemusíte. Pokojne vyjdite von a prejdite sa.

Aktívny oddych je na svalovku najlepším liekom.

Telo však nezaťažujte náročným tréningom.

V rámci regenerácie je dôležitý aj spánok. Snažte sa, aby trval približne 7 – 8 hodín.

Zhrnutie

Svalovka je bežným stavom nášho tela, ktorý sa vytvára pri namáhavejšom cvičení. Ak ste pred pár dňami cvičili a bolí vás celé telo, stavte na naše overené rady.

Uvidíte, že bolesti svalov sa zbavíte rýchlejšie, prípadne sa jej úplne vyhnete.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Naďa Černá
Študentka žurnalistiky, ktorá miluje bojové športy. Písaniu sa venuje už niekoľko rokov a okrem športu si rada vychutná kvalitnú kávu a dobrú knihu.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.