Správny tep srdca: Ako ho sledovať?

Domov Magazín Správny tep srdca: Ako ho sledovať?

Tep srdca je veľmi individuálna vec. Každý z nás ho má iný. Líši sa od človeka k človeku, od aktivity, ktorú vykonávame a taktiež od samotného veku. Niektorým ľuďom ho ovplyvňujú aj rôzne zdravotné problémy či lieky, ktoré užívajú. Nedá sa preto úplne určiť, aký tep je ten správny a najlepší. Ak však viete, aký je ten najlepší pre vás, dokážete si ho pomocou meračov pulzu sledovať.

Merače pulzu sú dnes veľmi obľúbené. Najčastejšie ide o fitness alebo rôzne iné športové hodinky a náramky, ktoré okrem pulzu sledujú aj ďalšie dôležité parametre. Výsledky bývajú spravidla presné. Odvíjajú sa to od toho, aké výrobky používate či aké majú funkcie.

tep srdca

Ako zistiť tep srdca?

Ako sme už povedali, každý z nás má iný tep. Existujú však určité normy, v ktorých by ste sa pri bežnom tepe mali pohybovať. Ak sa vám náhodou tep zvýši alebo sa necítite dobre, mohli by ste zaznamenávať prvé problémy so srdcom.

Tep srdca môžete zistiť veľmi jednoducho. Zmerajte si ho pomocou tlakomeru, poprípade hodiniek, ktoré tep merajú.

Zatvorte sa do pokojnej izby, kde vás nebude nič a nikto vyrušovať. Minimálne 5 minút seďte v pokoji bez toho, aby ste premýšľali nad niečim iným. Nečítajte, netelefonujte a ani nepozerajte do počítača.

Keď prejde 5 minút, pulz si zmerajte pomocou nejakého z výrobkov, ktorý sme spomenuli.

Profesionálne nástroje ako napríklad tlakomery, majú skvelé funkcie. Vedia vám o vašom zdraví povedať rovno niekoľko dodatočných informácii.

Čo s informáciami na displeji?

Pozriete sa na displej tlakomeru a vidíte informácie, ktoré vám poskytol. Čo s nimi? Ak ste si doteraz tep nemerali, pravdepodobne budete zmätení.

Práve preto si povieme o presnejších číslach, ktoré sa vám na displeji prístroja môžu objaviť a dáme vám aj rady, ako proti zlým výsledkom bojovať.

Tep srdca pod 30-40

Takýto tep nie je zdravý. Najčastejšie sa objavuje u starších ľudí, ktorých srdce je už viac opotrebované a jeho výkonnosť klesá.

Ak nemáte vek nad 60 rokov a tep srdca máte pod 30, je potrebné navštíviť lekára. Mohli by ste mať totižto problémy so srdcom.

Srdcový tep po 30 úderov za minútu často znamená vrodené ochorenia, ktoré je potrebné sledovať pod lekárskym dohľadom.

Malý tep (30-40 úderov) je často prítomný iba u trénovaných jedincov.

Tep srdca okolo 60

Ak sa vám na displeji pri pulze objavilo číslo okolo 60, môžete si pogratulovať. Máte ideálny srdcový pulz. Platí tu totižto priama úmera. Keď srdce pracuje “menej”, menej sa taktiež opotrebováva a vydrží viac rokov.

Samozrejme, príliš nízke hodnoty nie sú taktiež zdravé. Práve preto by malo byť číslo práve okolo 60.

Mnohé štúdie taktiež dokazujú, že ľudia s vysokým tepom majú vyššiu náklonnosť dostať rôzne srdcové ochorenia.

meranie tepu na hodinkách

Tep srdca okolo 70 – 90

Možno si hovoríte, že je to len o zopár úderov srdca navyše, no aj týchto zopár úderov je rozhodujúcich.

Ak ste si takéto číslo namerali, nerobte paniku a upokojte sa. Nie vždy sa človeku podarí úplne upokojiť. Srdcový tep tak ovplyvňujú mnohé ďalšie faktory. Nestačí si preto tep merať len raz alebo dvakrát.

Namiesto toho sa na ďalší deň upokojte a znova si tep zmerajte. Tentokrát sa však sústreďte na to, aby ste boli v čo najväčšom pokoji. Ak vám vyjdú podobné výsledky alebo sa stále pohybujete vo vyššej škále, je dobré navštíviť lekára.

Toho by ste mali navštíviť v prípade, ak sa vám na displeji tlakomeru ukazujú hodnoty nad 100 po dlhší čas.

 Športtestery inSPORTline

Hľadáte kvalitné športtestery? Vyskúšajte produkty od firmy inSPORTline. Majú pozitívne ohlasy na internete a výhodnú cenu.

Tep srdca podľa veku

Ako sme už vyššie spomenuli, tep sa mení aj podľa toho, koľko máte rokov. Spravidla platí, že čím starší človek je, tým pomalší pulz má. Nemusí to však byť práve tak.

U niektorých to môže byť presne naopak. Práve preto je potrebné sledovať si skôr namerané čísla a v prípade príliš vysokých hodnôt navštíviť lekára.

Čo vás na vyšetrení čaká?

Vyšetrenie je pomerne rýchle a jednoduché. Netreba sa ho báť. Spravidla vás doktor pošle na elektrokardiografické vyšetrenie, ktoré zistí, či nemáte nejaké poruchy srdca.

Ak stroj neodhalí arytmiu alebo iné choroby, lekári musia v hľadaní príčiny pokračovať. Budú zisťovať, aký životný štýl máte a čo by mohlo byť za takýmto správaním srdca.

V mnohých prípadoch má na zrýchlenom tepe podiel nesprávny životný štýl. Nezdravé jedlo, alkohol alebo veľké množstvo kávy. Kofeín sa však nenachádza len v káve, ale taktiež v niektorých typoch čaju.

Na túto zložku si dávajte pozor. Za deň by ste viac ako 2 – 3 kávy vypiť nemali.

Nielen starší, ale aj mladší

Problém s vyšším srdcovým tepom však nemajú len starší, ale taktiež mladší ľudia. Všetko sa totižto odvíja od nášho životného štýlu, ktorý je v dnešnej dobe veľmi rýchly.

Mladých ľudí často trápia problémy, s ktorými sa v minulosti ľudia stretávali vo vyššom veku. 

Aj napriek tomu, že srdcové ochorenia sú nebezpečné, mladí majú výhodu v tom, že vyššiu aktivitu srdca vedia zniesť po dlhší čas. Je však zbytočné odďaľovať návštevu lekára. Ak niečo nie je v poriadku, mali by ste s tým niečo robiť okamžite. Bez ohľadu na vek.

Prevencia je dôležitá

Tak ako sa staráme napríklad o svoju pokožku, keď ju krémujeme opaľovacími krémami, tak isto sa musíme starať aj o naše srdce. A keďže s ním nie sme v priamom kontakte, je dôležité poskytnúť mu trochu inú starostlivosť.

Vyhýbanie sa stresu je prvou vecou, ktorú by se mali urobiť. Je to náročné, pretože stres na nás dnes číha zo všetkých strán.

Človek má veľké množstvo práce a zvládať svoj pracovný a osobný život nie je jednoduché.

Ak sa vám však dá, mali by ste si nájsť každý deň čas, po dobu aspoň 10 minút, na meditáciu alebo jogu. Uvoľnite svoje telo a vyčistite si hlavu. Prídete tak na iné myšlienky a upokojíte sa.

Niekoľkokrát do týždňa si choďte zacvičiť. Nemusí ísť o náročné cvičenie ako napríklad beh alebo posilňovanie. Pokojne zvoľte niečo ľahšie ako napríklad rýchla chôdza.

Naše telo je stvorené pre pohyb. Potrebuje ho, a preto mu niekoľkokrát do týždňa túto vec poskytnite.

doktor meria tep

Zmeňte svoj jedálniček. Vyhoďte z neho mastné a ťažké jedlá a nahraďte ich chutnou zeleninou a ovocím. Taktiež spravíte dobre ak z nápojového lístka vyhodíte alkohol a veľké množstvo kávy.

Kávu nahraďte čajom bez kofeínu. Najlepší je čaj, ktorý si spravíte sami doma napríklad z lístkov žihľavy alebo mäty. Alkohol nenahrádzajte ničím. Jednoducho znížte jeho príjem a pohár vína či piva si dajte raz do týždňa.

Lieky sú druhou možnosťou

V prípade, že ste svoj tep nijako počas života nesledovali alebo ste si nespravili spomínanú prevenciu, je veľká pravdepodobnosť, že budete musieť vo vyššom veku siahnuť po liekoch.

Samozrejme, mnohí ľudia musia po liekoch siahnuť aj keď sa snažili o svoje srdce správne starať. Občas sa vyskytujú aj iné choroby a problémy, ktoré sa len tak, bez liekov nedajú vyriešiť.

Lieky vám po niekoľkých sedeniach predpíše lekár, s ktorým svoje zdravie srdca budete konzultovať. Treba však myslieť na to, že aj po predpísaní liekov je stále potrebné meniť svoju životosprávu k lepšiemu.

Jedzte zdravo, pravidelne sa hýbte a nepreháňajte to s alkoholom. V kombinácii s liekmi na srdce by sa vám to rozhodne nemuselo vyplatiť.

Keď je na vine tlak a nie pulz

Občas sa môže stať, že cítite rýchle búšenie srdca, no po odmeraní zistíte, že pulz je v poriadku. Čo sa teda deje?

V mnohých prípadoch je problém práve v tlaku. Ten sa môže, najmä večernými hodinami, zvyšovať. Spôsobuje rýchlejšie búšenie srdca a nevoľnosť.

V tomto prípade je dôležité sledovať, kedy máte s tlakom problémy. Ak sa pravidelne situácie opakujú, je potrebné navštíviť lekára.

Dôležité je tep srdce sledovať pravidelne

Problém je, že mnohí ľudia zistia problémy so srdcom príliš neskoro. Často im tieto problémy môžu ovplyvniť dĺžku života či rôzne aktivity, ktoré radi vykonávajú.

Práve preto je dôležité svoje srdce pravidelne sledovať. Mali by ste svoj tep pravidelne merať, aby ste vedeli, ako vaše srdce pracuje.

Tlakomery sú často skvelými pomocníkmi, ktorí vedia zistiť nielen tep, ale taktiež ďalšie údaje. Tie vám môžu byť taktiež nápomocné a to najmä vtedy, keď cítite búšenie srdca, no tep za to nemôže.

meranie tepu

Druhou možnosťou sú inteligentné hodinky alebo náramky, ktoré vedia skvelo pomôcť. Vedia vám zistiť nielen dôležité informácie ako spálené kalórie počas tréningu, ale taktiež to, aký tep máte v pokoji.

Nie všetky merače sú však úplne presné. Pred výberom je dobré sledovať recenzie a názory odborníkov na túto funkciu.

Zhrnutie

Tep srdca je veľmi dôležitý údaj, ktorý by ste mali poznať. Vďaka nemu budete vedieť, v akom zdravotnom stave sa nachádzate.

Taktiež si budete istí, či váš životný štýl určitým spôsobom nenarúša vaše bežné fungovanie. Ak áno, stavte na prevenciu a snažte sa o svoje srdce starať najlepšie ako viete. Rozhodne sa vám to vyplatí.

 Športtestery inSPORTline

Vyskúšajte produkty od firmy inSPORTline. Majú pozitívne ohlasy na internete a výhodnú cenu.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Naďa Černá
Študentka žurnalistiky, ktorá miluje bojové športy. Písaniu sa venuje už niekoľko rokov a okrem športu si rada vychutná kvalitnú kávu a dobrú knihu.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.