TRX – čo to je? + Cviky, cena a tréning + (TOP 5)

Domov Fitness Posilňovanie TRX - čo to je? + Cviky, cena a tréning + (TOP...

Čo si predstavíte pod pojmom TRX? Možno viete, že sa jedná o cvičenie, ale neviete, čo si bližšie môžete pod ním predstaviť a v čom spočíva. Preto si v nasledujúcom článku popíšeme základné cviky a princíp TRX ako aj jeho cenu. Je to však jeden z najžiadanejších fitness náradí posledných rokov. TRX vlastne znamená T ako Total-Body R ako Resistance a E ako Exercise. Sú to teda cviky, ktoré rovnomerne zaťažujú celé telo. Vďaka nemu ste si schopný rozvíjať telesnú silu, a to vďaka cieleným funkčným pohybom a rôznym dynamickým polohám. TRX sa skladá z dvoch pevných popruhov, ktoré sú ukončené držadlami pre ruky alebo pre nohy a dajú sa nastaviť na rôznu dĺžku.

Najlepšie závesné systémy – náš výber

Čo je TRX?

Je to originálny závesný systém a dnes je známy po celom svete.

To, že je jednoduchý dokazuje aj fakt, že ho tvorí iba jednoduchý popruh s niekoľkými karabínami.

Zaujímavosťou je, že tento systém bol vynájdený americkými vojenskými námornými jednotkami.

Tí sa snažili udržiavať si kondíciu aj počas doby mimo základne. Vzhľadom na to, že priestor v ponorkách či v lodiach bol obmedzený, vznikol tento spôsob cvičenia, ktorý je dnes populárny na celom svete.

Hlavné funkcie TRX

Tento systém má veľké množstvo výhod. V prvom rade je iný ako množstvo iných cvičení a dá sa povedať, že na rozdiel od niektorých strojov na cvičenie sa dajú s ním posilniť svaly oveľa komplexnejšie než s ktorýmkoľvek iným systémom. Tu sú jeho hlavné výhody:

  • Je ľahký, prenosný a rýchlo nastaviteľný – cvičiť s ním môžete naozaj takmer kdekoľvek. Či už sa nachádzate v prírode alebo v interiéri. Môžete si ho aj bez problémov brať so sebou na cesty a ľahko ho nainštalujete takmer na akékoľvek miesto.
  • Jeho nastavenie zaberie len niekoľko sekúnd – nestrávite dlhý čas prípravou pred tým, než začnete reálne cvičiť.
  • Je flexibilný – flexibility v tejto chvíli myslíme z princípu umiestniteľnosti. Je totiž možné ho zavesiť takmer kdekoľvek – hoci aj doma či v hoteli na dvere, v prírode na strom alebo na konštrukcii v parku.

Ako funguje cvičenie s TRX?

Spôsob cvičenia s TRX funguje iba na tom, že využívate váhu svojho vlastného tela. Intenzitu cvičenia ovplynujete nakláňaním alebo zmenou uhla oproti zaveseniu TRX.

Hlavné výhody TRX

Medzi hlavné výhody tohto cvičenia patrí:

  • Máte k dispozícii stovky druhov cvičení;
  • Zdroj na posilňovanie vám vydrží veľmi dlho, nepotrebuje batérie;
  • Dokáže ním do cvičenia zapojiť všetky svaly;
  • Cvičenia si môžete intenzitou dôkladne prispôsobovať – od tých jednoduchších až po tie náročnejšie;
  • Využívate iba jedno účinné náčinie, nie je potreba žiadnych iných náčiní;
  • Cvičenie sa stáva veľmi efektívne – v krátkej dobe dokážete urobiť naozaj výkonný tréning;
  • Skladová a priestorová nenáročnosť – nepotrebujete veľký priestor na uskladnenie náčinia na cvičenie;
  • Vďaka TRX si tiež zlepšujete kondíciu, rovnováhu, mobilitu chrbtice, ale aj svalovú silu, stabilitu, ohybnosť kĺbov, výkon a flexibilitu;
  • Vďaka každému jednému pohybu sa celkovo zapája hlboký stabilizačný svalový systém;
  • Je to tiež cvičenie, ktoré spĺňa podmienky kvalitného funkčného tréningu, ktorý je zameraný na zlepšenie telesnej motoriky, na lepšiu a efektívnejšiu vlastnú motoriku a mobilitu;
  • Pokiaľ sa TRX cvičí správne, je to tiež účinná obrana voči zraneniam;
  • Posilňuje stereotyp správneho držania tela;
  • Cvičenie sa dá realizovať v rôznych rovinách pohybu, čo nie je samozrejmosťou pri každom cvičení.

TRX cviky

Existuje veľa názorov na to, ako by sa malo TRX cvičiť. V podstate môže mať každý tréner svoje vlastné preferencie tréningu, ale niektoré zásady zostávajú nemenné.

Tréning sa tiež môže líšiť podľa toho, kto má aké silné niektoré partie tela a niektoré zase naopak, slabšie. Tréning sa stáva vysoko individuálny a nastaviteľný podľa potrieb.

Aké sú najdôležitejšie zásady cvičenia s TRX?

  1. Cvičte celé telo;
  2. Zamerajte sa predovšetkým na tie partie tela, ktoré máte najslabšie, a ktoré potrebujete viac spevniť;
  3. Ak sa vám podarí cvičiť iba 1-2 razy do týždňa, je pre vás vhodnejší kruhový tréning, pri ktorom si postupne precvičujete všetky svalové partie;
  4. Ak cvičíte 3 až 4 razy do týždňa, môžete sa v jednotlivých tréningoch zamerať aj len na vybrané svalové partie;
  5. Pri cvičení je vhodné striedať cviky zamerané na hornú a dolnú časť vášho tela;
  6. Začiatočníci – zaťažujte menej chrbát, hlavné spodný, a brucho. Využite správnu techniku dýchania.

Účinný návod na cvičenie s TRX pozostáva, napríklad z:

  • Približne 15 minút cvičenia kardio – môže to byť beh alebo bežiaci pás vo fitness centre;
  • Rozcvička;
  • 4 série výpadov do kolien a medzi nimi si môžete dať aj 10 drepov;
  • Precvičenie hornej časti tela – chrbát, biceps, tricepsy, prsia a brucho;
  • Strečing.

Toto cvičenie je vhodné pre absolútne všetky vekové kategórie, navyše, je tiež prevenciou vzniku osteoporózy, čiže rednutia vašich kostí. Dokonca sa TRX cvičenie zaraďuje aj medzi cvičenie pre seniorov.

Jeho výhodou je, že umožňuje seniorom hýbať sa bez strachu, že by padli alebo že by im zlyhali svaly.

Fyzioterapeuti tiež s obľubou využívajú tento systém pri rehabilitácii svojich pacientov v športových a medicínskych centrách. Pri TRX možno obtiažnosť cvikov veľmi ľahko stupňovať a je viac než účinné.

TRX cena

Na trhu je však, podobne ako je to aj pri iných značkách, množstvo nepravých systémov tohto cvičenia, ktoré sa vydávajú za tú istú značku.

Kúpou neoriginálneho zariadenia však riskujete vaše zdravie.

Častokrát tieto náhrady nie sú v takom prevedení, v akom boli vymyslené a systém teda nie je dostatočný. Tento systém teda nie je ťažké napodobniť vzhľadovo, ale kvalitou a funkčnosťou to zďaleka nie je to isté.

inSPORTline MultiTrainer

  • závesný systém podobný TRX (nejde o originál TRX!)
  • skladný a ľahký, cvičenie doma aj vonku
  • posilňovanie s vlastnou hmotnosťou
  • široké možnosti nastavenia dĺžky

Cena: 61,40 € (platí ku dňu 3.3.2020)

Ako odlíšite pravé TRX od toho falošného?

  • Papierový návod – falošný systém má oveľa jednoduchší návod, v ktorom nie je podrobne vysvetlený presný postup, ako systém zavesiť;
  • Komplexný systém – originál tiež ponúka oveľa komplexnejší systém vzdelávania určený pre osobných trénerov aj fitness nadšencov. Všetko je dostupné v podobe online tréningov.

Cena tohto systému sa pohybuje od 100 Eur a vyššie. Ak teda nájdete systém, ktorý stojí podozrivo málo € (10-20 €), vedzte, že to naozaj nie je originál a riskujete pri ňom svoje zdravie.

V neposlednom rade sa aj kvalita tohto systému nebude rovnať originálu a je možné, že sa vám čoskoro pokazí.

K originálu však dostanete aj spomínaný vzdelávací systém a podrobný návod, ako si TRX upevniť. Falošné alternatívy tohto cvičenia sa dokonca pohybujú v cenách už od 20 Eur.

TRX sa skladá z dvoch pevných popruhov, ktorých dĺžka sa dá nastaviť. Sú zakončené madlami na ruky či nohy.

Tieto popruhy môžete jednoducho zavesiť na hrazdu, rebriny, karabínu, strom alebo aj do dverí. Originálne systémy sa dodávajú s bohatým príslušenstvom, ktoré zahŕňa:

  • Samotný závesný systém;
  • Tréningové video;
  • Špeciálne závesné systémy, napríklad na dvere;
  • Cestovný obal.

Ako zavesiť TRX

Všetky modely TRX sú vybavené závesnou kotvou, vďaka ktorej je možné zariadenie ukotviť alebo zavesiť na vhodné miesto.

Na ukotvenie však možno použiť aj pevné konštrukcie, držiaky na boxovacie vrecia alebo nosníky či pevné konáre stromov. Okrem toho na TRX existujú aj ďalšie prípadné zariadenia, vďaka ktorým sa dá systém pohodlne uchytiť.  Sú to:

  • TRX Xmount – je ho možné uchytiť na stropný preklad, obvodové múry alebo na strop; je veľmi robustný, vyrobený z kvalitnej ocele o priemere asi 12 cm, podporuje všetky TRX modely a zaisťuje maximálnu bezpečnosť;
  • TRX záves na dvere – veľmi praktický na uchytenie tam, kde sú dvere a kde zároveň máte ďalší priestor pred nimi na cvičenie; dvere však nepoškodí ani ich farbu. Je to taktiež veľmi bezpečný spôsob, ako trénovať;
  • TRX Xtender – ak treba, je možné spojiť dva a viac Xtenders dohromady. Môžete ho využiť pre kotviace body, ktoré majú v obvode viac ako 25 cm.

TRX systém sa teda právom stáva jeden z veľmi populárnych typov cvičenia. Samozrejmosťou je, že ho dnes môžete nájsť vo fitness centrách, kde máte tiež špecializované tréningy zamerané na tento typ cvičenia.

Ako sme už uviedli, dávajte si pozor predovšetkým na lacné a nekvalitné prevedenia TRX, ktoré nie sú tiež celkom bezpečné.

TRX funguje pomocou vlastnej hmotnosti tela a tiež gravitácie. Jeho hlavnou výhodou je, že na ňom môžete realizovať stovky cvičení.

Silu cviku si teda volíte podľa toho, aký uhol naklonenia v porovnaní so zavesením systému zvolíte.

Kde cvičiť?

Ak si kúpite vlastný systém, cvičiť môžete rovno aj doma.

Uistite sa však, že máte dostatok priestoru na vaše cvičenie a tiež, že systém máte kde uchytiť. Inak by ho bola veľká škoda.

Ďalšou možnosťou cvičenia je aj voľne v prírode, kde máte taktiež veľa možností, kde môžete systém uchytiť. 

Ak nemáte toľko možností a priestoru priamo doma, prípadne nechcete do systému investovať, skúste si pohľadať najbližšiu posilňovňu, ktorá disponuje týmto typom zariadenia.

Na druhej strane, pre začiatočníkov môže byť tiež veľkou výhodou, ak si tréning najprv vyskúšajú so skúseným trénerom, ktorý im presný princíp vysvetlí.

S TRX teda posilňujete svaly celého tela. Nezameriavate sa len na určitú skupinu svalov, prípadne jeden konkrétny sval a to je jeho veľkou výhodou. V súčasnosti sa veľmi radi mnohí z nás vyhovárajú, že nemajú na cvičenie čas.

Avšak cvičenie je aj prevenciou proti mnohým typom chorôb a je lepšie nájsť si efektívny a cielený tréning na kratší čas, ako cvičiť zdĺhavé hodiny niečo iné. TRX medzi efektívne tréningy rozhodne patrí.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dominika Koštialiková
Dominike učarovali latinskoamerické a afro tance, ktorým sa venuje už 8 rokov. Okrem toho posledných 5 rokov pracuje v oblasti online marketingu. Miluje cestovanie, šport a aktívny životný štýl.

Sleduj náš instagram - @fitland.sk

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.