Wim Hof metóda: výhody, kompletný návod + zaujímavosti

Domov Magazín Wim Hof metóda: výhody, kompletný návod + zaujímavosti

Otužovanie má pre naše zdravie mnoho benefitov. Čo sa však stane v prípade, že je dovedené k dokonalosti? Tzv. Wim Hof metóda spája výhody otužovania, jedinečné dychové cvičenia a nastavenie mysle tak, aby nám pomohla nielen zlepšiť imunitu, ale nájsť v sebe stratenú silu a energiu.

Alebo ako hovorí sám Wim Hof: „Nie som superhrdina. A nie som ani guru. Ak to dokážem ja, môžeš aj ty.“

Ideš do toho?

Kto je to Wim Hof?

Wim Hof alebo aj The Iceman (Ľadový muž) je na prvý pohľad vitálny šesťdesiatnik, ktorý sa na prvý pohľad ničím nelíši od podobne fyzicky zdatných rovesníkov.

Z predchádzajúcej vety je spojenie „na prvý pohľad“ kľúčové. Keď sa na jeho život pozrieš bližšie, objavíš dušu športovca, ktorý našiel záľubu vo vystavovaní sa extrémnym podmienkam.

K jeho najznámejším počinom patrí napríklad:

  • výstup na Kilimandžáro v šortkách
  • zdolanie polmaratónu za polárnym kruhom naboso
  • obklopenie sa ľadovými kockami v sude počas 112 minút (iba pre porovnanie, najčastejšie sa uvádza, že po 20 minútach v ľadovej vode začne zlyhávať srdce a základné životné funkcie)
  • zabehnutie maratónu v púšti Namib bez vody

https://www.instagram.com/p/CIOWcYdFXwT/

Čo je to Wim Hof metóda?

Z rokov plných skúseností vytvoril Wim Hof koncept, ktorý je dnes známy po celom svete. Jeho bohaté skúsenosti s extrémnym chladom, otužovaním, prácou s myšlienkami a dychom ho priviedli až do bodu, kedy sa rozhodol svoju filozofiu predstaviť svetu – a ten bol nadšený.

Aké výhody prináša Wim Hof metóda?

  • zlepšenie odolnosti voči chladu
  • zníženie stresu
  • kvalitnejší spánok
  • zvýšenie obranyschopnosti
  • zlepšenie vytrvalosti
  • podporu regenerácie
  • pevnejšiu vôľu
  • podporu kreativity
  • lepšie zvládanie stresových situácií
  • lepšie sústredenie a bystrú myseľ

Ako všade, aj tu nájdeš priaznivcov, ktorí tvrdia, že im táto metóda pomohla prekonať rôzne ochorenia – počínajúc rakovinou. Nuž, zo smrteľnej postele ťa pravdepodobne Wim Hof nevytiahne, ale so zlepšením zdravia srdca a ciev a celkovým posilnením imunity pomôcť môže.

V čom spočíva Wim Hof metóda?

Wim Hof metóda stojí na 3 základných pilieroch, a to:

1. Dýchanie

2. Chladová terapia

3. Sila mysle

Metóda Wima Hofa spája vystavenie extrémnemu chladu, špecifické metódy dýchania a prácu s mysľou tak, aby si ovplyvnil fyziológiu vlastného tela.

Podľa slov samotného Hofa pomáha prebiť sa cez zmätok každodenného života a dostať sa späť k prírode, ktorá tkvie v každom z nás – a čaká na objavenie. Ako to teda funguje?

https://www.instagram.com/p/CF45XR2AdH2/

Návod: ako na Wim Hof metódu krok za krokom?

Dýchanie nás udržiava nažive

Už v jóge sa zvykne hovoriť, že „dych je život“. Náš život sa po narodení začína nádychom – a posledným výdychom končí. Počas dýchania vdychujeme kyslík, ktorý sa cez pľúcne mechúriky dostáva až do krvi a ňou k všetkým tkanivám nášho tela.

„Dostatočná dodávka kyslíka je pre život nevyhnutná, pričom rôzne tkanivá bez neho vydržia rôzne dlho. Iba pre zaujímavosť, najcitlivejším tkanivom na prísun kyslíka je: už po 4 – 6 minútach bez dodávky kyslíka začína odumierať, čo máva fatálne následky.

Centrum dýchania je uložené v časti mozgu, ktorá sa nazýva predĺžená miecha. Je  to oblasť, ktorá riadi všetky naše vitálne funkcie, ktoré sa dejú spontánne. Okrem toho však dokážeme dýchanie ovplyvňovať aj vôľou – a presne to je cieľom Wim Hofovej metódy.

Dýchanie v našom tele totiž ovplyvňuje oveľa viac, než len množstvo kyslíka v tkanivách. Jeho frekvencia má vplyv aj na autonómny nervový systém, ktorý nás buď pripravuje na akciu – rýchlejší dych, alebo na oddych – pomalšie prehĺbené dýchanie.

Ako dýchať podľa Wima Hofa?

Dýchanie podľa Wima Hofa môžeš vyskúšať aj ty: potrebuješ si iba nájsť nerušené miesto, kde si sadneš alebo ešte lepšie – ľahneš.

Na oficiálnej stránke totiž svieti upozornenie, že tento spôsob dýchania môže v ojedinelých prípadoch viesť k strate vedomia, a preto je namieste zvýšená opatrnosť najmä v začiatkoch.

  1. Vytvor si pohodlie. Sadni si alebo si ľahni tak, aby si sa cítil pohodlne. Ideálne je trénovať tesne po zobudení alebo s dostatočným odstupom od jedla, aby si nemal plný žalúdok. Nájdi si takú polohu, v ktorej ti nič netlačí na pľúca a dokážeš voľne rozvinút hrudný kôš.
  1. Rozdýchaj sa: 30 – 40 hlbokých nádychov. Keď sa cítiš pohodlne, zavri oči a skús sa maximálne sústrediť na tvoje telo a dýchanie. Nadýchni sa zhlboka nosom alebo ústami, vydychuj iba ústami – ale bez použitia sily. Vydýchneš iba toľko, koľko ti je prirodzené a nenásilné. Počas nádychu pracuj s bránicou (dýchaj do brucha), posledné chvíľky nádychu sú venované rozširovaniu hrudníka. Nádych ani výdych zbytočne nepredlžuj.
  1. Zadrž dych. Po poslednom nenútenom výdychu zadrž dych na tak dlho, kým nedokážeš dlhšie vydržať bez nádychu.
  1. Obnov dýchanie hlbokým nádychom a výdržou. Prvý nádych po zadržaní dychu by mal byť hlboký a mal by si využiť plnú kapacitu pľúv. Udrž v sebe vzduch približne 15 sekúnd, potom vydýchni.
  1. Opakuj celý proces 3 – 4 krát. Aby si získal žiadaný efekt, zopakuj všetky prechádzajúce kroky bez pauzy tri až štyri razy po sebe. Po skončení dychového cvičenia by si sa mal cítiť plne spojený so svojím telom – čo je ideálny čas napríklad na meditáciu.

Wim Hof metóda: dychové cvičenia v praxi

Chladová terapia

Vystavovanie chladu je využívané ako forma regenerácia už dlhé roky. Zníženie zápalových procesov v tele, zlepšené prekrvenie, podpora imunity – to všetko sú výhody, ktoré plynú z vystavenia sa extrémnemu chladu.

Vystavenie sa chladu pomáha zlepšiť našu toleranciu voči nemu, podporuje zdravie srdca a ciev a dočasne zvyšuje nároky na vytváranie tepla – alebo laicky povedané „zrýchľuje metabolizmus“.

Začať môžeš aj v pohodlí domova napríklad studenou sprchou alebo kúpeľom.

5 tipov, ako začať a neprestať s ľadovou sprchou

  1. Dopraj si čas, aby si si na ňu zvykol. Nechoď z nuly na sto. Ak si sa doteraz neotužoval, dopraj svojmu telu aj hlave dostatok času na prispôsobenie sa. Začni s bežnou sprchou a ukonči ju ľadovou vodou. Alebo každý deň postupne znižuj teplotu, až sa dostaneš k cieľovej ľadovej rovinke.
  1. Praktizuj dychové cvičenia. Dýchanie dáva nášmu telu signály o tom, v akom prostredí sa nachádzame. Studená voda nás núti dýchať rýchlejšie, lebo naše telo ju považuje za šok a narušenie bezpečného prostredia. Dlhé vystavenie sa chladu môže viesť k podchladeniu a smrti, takže sa nečuduj, že sa tvoje telo snaží dostať k mozgu čo najviac kyslíka, aby rýchlo vymyslel, ako sa odtiaľ dostane čo najrýchlejšie preč.

Ak sa dýchanie stane nekontrolovateľné, môže viesť k hyperventilovaniu, nedostatku kyslíka či infarktu.

Tebe však doma v sprche podchladenie nehrozí, a preto sa môžeš dostatočne sústrediť na pokojné dýchanie, ktoré ti pomôže z otužovania získať ešte viac benefitov.

  1. Priprav svoju myseľ. Sústreď sa na dýchanie a mysli na to, čomu sa ideš vystaviť. Buď pripravený. Koncentruj sa po celú dobu. Buď v prítomnom okamihu, vnímaj pocit chladu a zároveň sa snaž v mysli navodiť pocit pokoja.
  2. Urob z toho zvyk. A nie zvyk, ktorý robíš raz do mesiaca, ale ideálne každý deň. Uvidíš, že to bude každým dňom jednoduchšie. Rýchlo si zvykneš na príjemný pocit tepla, ktoré sa po skončení ľadovej sprchy rozplynie po celom tele.

Po nejakom čase ti už dokonca voda ani nebude pripadať studená: budeš ju vidieť stekať po tele, cítiť, že je studená, no už ti to nebude vadiť.

  1. Zbytočne studenú sprchu nepredlžuj. Nadmerné vystavenie chladu – najmä, ak naň nie si zvyknutý, môže viesť paradoxne k zhoršeniu imunity a skončiť napríklad aj zápalom pľúc. Začni postupne, a pamätaj, že menej je niekedy viac.

https://www.instagram.com/p/CDt2jM-jVCw/

Wim Hofova metóda: zázrak alebo klamanie ľudí?

V súčasnosti je predmetom skúmania aj zlepšenie prejavov ďalších ochorení, ako napríklad reumatoidná artritída, skleróza multiplex, Parkinsonova choroba, astma či rôzne autoimunitné ochorenia.

Na oficiálnej stránke Wim Hof metódy je síce uvedené, že praktizovanie tejto metódy pomáha zmierniť prejavy aj týchto chorôb, dodnes to nebolo potvrdené žiadnym relevantným výskumom.

A práve prehnaná chvála nedostatočne podložených výsledkovmožné nebezpečenstvo vyplývajúce z praktizovania tejto metódy (niektorí ľudia sa utopili, no nie je známe, či to bolo v dôsledku dychových cvičení) nahráva do karát ľuďom, ktorí sa WIm Hofovu metódu snažia spochybniť.

Niektorí odporcovia kritizujú Hofovo vyjadrovanie a nazývajú ho ako „galimatias“ – zmätočné rozprávanie, ktoré využíva naoko odborné termíny, no vo svojej podstate je to „gýč“ a manipulovanie davmi.

5 zaujímavostí zo života Wima Hofa, ktoré si možno nevedel

  • má osem súrodencov a sám je z jednovaječných dvojčiat
  • prvá manželka, s ktorou mal 4 deti, spáchala samovraždu, potom sa mu narodili ešte dvaja synovia, posledný z nich v roku 2017
  • podľa jeho slov ho k počiatkom Wim Hof metódy doviedol žiaľ za zosnulou manželkou
  • Wim Hof navštívil aj Slovensko, kde si užil tatranské končiare a plesá
  • V roku 2013 stratil prvenstvo v Guinessovej knihe rekordov v plávaní pod ľadom na jeden nádych. Jeho výkon 57,5 metrov z roku 2000 prekonal Stig Severinsen, ktorý preplával až 76,2 metrov pod ľadom, ktorý miestami dosahoval hrúbku 100 cm

Zdroje:

https://www.wimhofmethod.com/

https://en.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Erika
Masérka, mama, športovkyňa. Vyštudovala Regeneráciu a výživu v športe, momentálne študuje kondičné trénerstvo na Masarykovej univerzite. Venuje sa silovému tréningu a súťaží v klasickom silovom trojboji. Verí, že zdravá strava a pohyb dokážu robiť zázraky s telom aj dušou 🙂

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.