Zinok – všetko, čo potrebujete o ňom vedieť! + (TOP VÝBER)

Domov Výživové doplnky Zinok - všetko, čo potrebujete o ňom vedieť! + (TOP VÝBER)

Možno o tom mnoho ľudí ani nevie, avšak zinok zohráva veľmi dôležitú úlohu v našom tele. Zinok si nie je schopné vyprodukovať samo, ale je nevyhnutný pre viaceré činnosti ľudského organizmu. Preto je nevyhnutné, aby sme ho prijímali formou potravín rastlinného či živočísneho pôvodu. Nevyskytuje sa však prirodzene všade. Preto treba poznať, kde sa vyskytuje a prijímať jeho prirodzené formy. Najdôležitejší je zinok pre nám imunitný systém. Je možné ho tiež prijímať vo forme rôznych doplnkov a multinutrientoch, ktoré obsahujú práve tento stopový prvok.

Fitland odporúča – Kvalitný zinok – TOP výber

Zinok – čo to je?

Zinok je dôležitá mikroživina, ktorá sa však v našom tele nachádza iba v minimálnom množstve. Pre správne fungovanie tela je však nepostrádateľný.

Po železe patrí zinok medzi druhý najviac zastúpený stopový prvok v ľudskom tele.

Zinok sa vyskytuje takmer vo všetkých orgánoch ľudského tela. Najväčšiu koncentráciu má v hormóne, ktorý sa nazýva inzulín a ten tvorí jadro inzulínovej molekuly. Taktiež sa nachádza vo vysokej miere aj v očných tkanivách. Podieľa sa tiež na prenose fotochemických reakcií priamo do nervového systému.

Zinok sa v tele vyskytuje v gramových množstvách. Na druhej strane sa spotrebováva v miligramoch. V tele sa nevyskytuje vo väčšom množstve, ako sú 2 až 4 g.

Spomínaný inzulín sa taktiež tvorí v Langerhansových ostrovčekoch, čo sú bunky pangreasu. Tie rozhodujú o regulovaní metabolizmu cukrov v ľudskom tele. 

Zinok tvorí jadro inzulínovej molekuly. Ak tento mechanizmus nefunguje, je to jeden z najčastejších dôvodov cukrovky, ktorá sa v tých horších prípadoch spája aj so slepotou.

Ak je hladina zinku v organizme nižšia, ako by mala byť, čo je spôsobené poruchami metabolizmu zinku v pakrease, dochádza práve ku spomínaným problémom so zrakom.

Zinok a jeho výskyt v potravinách

Zinok a jeho účinok v ľudskom organizme

Keďže telo nie je schopné zinok vyprodukovať, je nevyhnutné, aby sme ho prijímali formou potravy alebo výživových doplnkov.

Táto mikroživina je dôležitá na zabezpečenie týchto životných funkcií:

  • zabezpečenie enzýmových reakcií,
  • expresia génov,
  • správna funkcia imunitného systému,
  • syntéza bielkovín,
  • syntéza DNA,
  • lepšie hojenie rán,
  • rast,
  • vývoj organizmu.

Zinok sa nachádza v každej bunke ľudského tela. Pre svoju činnosť ho potrebuje viac ako 300 enzýmov, ktoré zabezpečujú funkcie metabolizmu, trávenia a nervovej sústavy.

Najdôležitejšie životné funkcie, na ktoré je zinok nevyhnutný sú tieto:

Podpora imunitného systému

Jeho nedostatok môže viesť ku zníženej imunitnej funkcii.

Je to preto, že tento minerál používajú na svoju činnosť bunky imunitného systému a tiež jeho užívanie znižuje oxidačný stres. 

Ďalej znižuje riziko výskytu infekcií a u starších ľudí podporuje imunitnú reakciu. V našom tele sa zinok dokáže správať ako antioxidant.

Znižuje zápal a chráni telo pred vznikom mnohých chronických chorôb súvisiacimi s ochorením srdca, rakoviny či výskytu cukrovky.

 

Rýchlejšie hojenie rán

Vedeli ste, že zinok sa bežne využíva na liečenie vredov, popálenín či iných poškodení kože?

Je dôležitý pre syntézu kolagénu, funkcie spomínaného imunitného systému a ovplyvňovanie zápalových reakcií. Práve to je dôležité pri akejkoľvek liečbe. Až 5 % z jeho celkového pomeru v ľudskom tele sa nachádza v pokožke.

Liečenie týmto minerálom teda hojenie urýchľuje.

Zníženie výskytu chôrob spôsobené vysokým vekom

Vo vysokom veku poskytuje telo mnoho chorôb a práve zinok dokáže pomôcť zabrániť ich výskytu. Je to predovšetkým pneumónia, ale tiež infekčné ochorenia alebo makulárna degenerácia (VPMD). 

Dokáže tiež zvýšiť aktivitu T-lymfocytov a NK buniek, ktoré majú schopnosť prirodzene likvidovať vírusy. Zlepšuje imunitnú reakciu, čo telo chráni pred infekčnými ochoreniami. Tiež pomáha zvyšovať mentálny výkon, a to hlavne u ľudí vo vyššom veku.

Regulácia hladiny cukru v krvi

Snáď najznámejšia funkcia tejto mikroživiny je, že má schopnosť regulovať hladinu cukru v krvi a tiež vylučovanie inzulínu.

Ten zabezpečuje prepravu cukru z krvného obehu do tkanív.

Pomáha udržať stabilnú hladinu cukru v krvi a zlepšuje citlivosť tela na inzulín. V neposlednom rade pomáha znížiť inzulínovú rezistenciu, vďaka čomu môže byť inzulín účinnejšie využívaný a hladina cukru v krvi je stabilná. 

Zlepšenie funkcie srdca

Rôzne srdcové choroby spôsobujú až 33 % úmrtí na celom svete. Tento stopový prvok pomáha zlepšiť niektoré rizikové faktory, ktoré majú na svedomí ochorenia srdca. Tiež znižuje hladinu triglyceridu a cholesterolu v krvi.

Okrem všetkých všetkých týchto nevyhnutných ľudských činností zabezpečuje a má účinok aj na mnohé ďalšie funkcie v našom organizme.

Upravuje črevno-žalúdočné problémy, a to vďaka tomu, že pomáha ku vstrebávaniu jedla v črevách. Tiež dokáže znížiť až o 40 % dĺžku trvania chrípky.

Zinok výživový doplnok

Čo spôsobuje nedostatok zinku v tele?

Choroba, ktorá vzniká nedostatkom zinku v tele sa nazýva akrodermatída. Je charakterizovaná mukokutánnymi poškodeniami, ale tiež hnačkou či častými infekciami.

Výskyt tejto choroby je pomerne nebezpečný, pretože ľudia, ktorí sú ňou postihnutí, majú zníženú reakciu lymfatických buniek na prítomnosť mitogénov, zníženú hormonálnu aktivitu, môžu byť tiež precitlivení. 

Taktiež sa v tomto prípade prejavujú aj ďalšie príznaky, ako je nadmerný úbytok hmotnosti, strata chuti do jedla, zmena pokožky, vyrážky, vypadávanie vlasov, u žien tiež nepravidelná menštruácia.

Taktiež jeho znížená hodnota spôsobuje narušenie fungovania imunitných funkcií.

Čo obsahuje zinok?

Predtým, ako odpovieme na túto otázku, je dôležité objasniť vzťah medzi zinkom a imunitným systémom:

  • príjem tohto stopového prvku formou potravy a jeho vstrebávanie závisí od zloženia stravy, od veku človeka a jeho zdravotného stavu;
  • nepriamo podmieňuje výkonnosť celého imunitného systému;
  • prejavuje sa vo vytváraní, raste a funkčnosti leukocytov;
  • podporuje činnosť imunostimulantov.

Zdraví dospelí by nemali prijímať viac ako 40 mg zinku denne.

Hranica je však individuálna v závislosti od každého človeka, od jeho potrieb a od toho, či má prípadný nedostatok zinku.

Zinok v potravinách

Do tela sa najjednoduchšie vstrebáva zinok, ktorý sa nachádza v potravinách živočíšného pôvodu. 

Menej efektívne sa vstrebáva ten, ktorý je rastlinného pôvodu. Dôvod je ten, že v našom tele sa nachádzajú rastlinné zlúčeniny, ktoré spomaľujú proces vstrebávania.

Treba si dávať pozor na prirodzené formy prijímania zinku. Mnoho potravín totiž obsahuje jeho umelé formy.

Bohatou potravinou na obsah tohto stopového prvku sú morské plody. Ustrice majú spomedzi všetkých jeho najvyšší podiel v 100-gramovej porcii. Ďalšou potravinou bohatou na zinok je hovädzie alebo jahňacie mäso. 

Existujú však aj skvelé rastlinné alternatívy, ktoré dokážu zabezpečiť telu túto mikroživinu v správnom množstve. Z rastlinných potravín sú to tieto:

  • špenát,
  • orechy,
  • huby,
  • všetky druhy fazule.

Tú sú ďalšie príklady potravín bohaté na zinok:

  • morské plody a mäkkýše: ustrice, kraby, slávky jedlé, homáre a mušle;
  • mäso: hovädzie, bravčové, jahňacina a bizónie mäso;
  • ryby: platesa, sardinky, losos a morský jazyk (solea obyčajná);
  • hydina: morčacie a kuracie mäso;
  • strukoviny: cícer, šošovica, čierna fazuľa, fazuľa kidney a podobne;
  • orechy a semienka: tekvicové semienka, kešu, konopné semienka, a podobne;
  • mliečne produkty: mlieko, jogurt a syr;
  • vajcia;
  • celozrnné obilniny: ovos, quinoa (mrlík čilský), hnedá ryža, a podobne;
  • ovocie: čučoriedky;
  • niektoré druhy zeleniny: huby, kel, hrach, asparágus a cviklové listy.

Zinok výskyt čučoriedky

Zinok je tiež možné prijímať vo forme výživových doplnkov či multivitamínov. Veľmi častá kombinácia takéhoto doplnku je zinok selén, pretože práve selén napomáha jeho vstrebávaniu.

Zinok je obsiahnutý takmer vo všetkých multivitamínových alebo minerálnych doplnkoch výživy.

Ak ho chcete začať prijímať, ale máte obavu, či ho dokážete získať zo stravy, doplnky môžu byť vhodnou alternatívou. Je dostupný samostatne alebo v kombinácii s vápnikom, horčíkom alebo inými zložkami v spomínaných doplnkoch výživy.

Doplnky výživy môžu mať niekoľko rôznych foriem zinku, vrátane glukonátu zinočnatého, síranu zinočnatého a octanu zinočnatého.

Ďalšie účinky zinku

Na prvý pohľad to môže znieť zložito, ale je naozaj nevyhnutné dať si záležať na tom, aby sme v našej potrave okrem dôležitých makroživín prijímali aj mikroživiny.

Zinok prospieva aj týmto ďalším funkciám:

  • napomáha aktivite mnohých enzýmov;
  • nevyhnutný pre imunitné funkcie a hojenie rán;
  • napomáha syntéze DNA a reprodukčnému vývoju;
  • udržuje chuť a vôňu;
  • reguluje produkciu, skladovanie a uvoľňovanie inzulínu;
  • pomáha produkovať aktívnu formu vitamínu A
  • pomáha pri funkcii štítnej žľazy.

Zinok je prítomný vo všetkých orgánoch, tkanivách, tekutinách a sekrétoch v tele, ale väčšina zinku,  a to až 83 %, je prítomná v kostrových svaloch a kostiach.

Keď je príjem zinku nedostatočný, hladiny v kostrovom svalstve, koži a srdci sú udržované, zatiaľ čo hladiny zinku v kostiach, pečeni, semenníkoch a plazme klesajú.

Viac ako 100 špecifických enzýmov vyžaduje zinok pre svoju katalytickú funkciu.

Telo nie je schopné ukladať prebytočný obsah zinku, preto je nevyhnutný jeho nepretržitý príjem vo forme potravy.

Nadbytok zinku – čo spôsobuje?

Keď hovoríme o nevyhnutnosti prijímania zinku, je na mieste tiež zohľadniť to, či sa týmto stopovým prvkom dá do určitej miery predávkovať.

Vďaka niektorým druhom potravín teoreticky dokážete poskytnúť tele množstvo, ktoré je dostatočné nad prípustnú hornú hranicu.

Častejšie sa však takéto prípady vyskytujú v prípade užívania doplnkov výživy.

Tu sú najbežnejšie prejavy možného predávkovania touto mikroživinou:

  • nevoľnosť a zvracanie – najčastejší možný príznak;
  • bolesť žalúdka alebo hnačka – spája sa hlavne s prípadnou nevoľnosťou a zvracaním. Tiež sa objavujú prípady bolesti čriev;
  • príznaky podobné chrípke – môžete mať príznaky, ako sú horúčka, zimnica, kašeľ, bolesť hlavy a únava;
  • zmena chuti – nedostatok zinku môže v vyústiť do stavu nazývaného hypogeúzia, čo je dysfunkcia chuťových schopností;
  • nedostatok medi – v tomto prípade sa vyskytujú hlavne krvné poruchy, ako je anémia z nedostatku železa, úbytok zdravých červených krviniek v dôsledku nedostatočného množstva železa vo vašom tele. Tiež sa môže vyskytovať nedostatok zdravých bielych krviniek v dôsledku narušenia ich tvorby;
  • nízky „dobrý“ HDL cholesterol – tento druh cholesterolu znižuje riziko srdcových chorôb vylučovaním cholesterolu z vašich buniek, čím zabraňuje hromadeniu povlaku upchávajúceho tepny;

Treba však pripomenúť, že takéto prípady možného predávkovania sú veľmi ojedinelé.

Oveľa častejšie sa vyskytujú prípady nedostatočného prijímania tohto stopového prvku, preto si treba dať záležať na tom, aby ste ho v potrave alebo formou doplnkov užívali.

Mnoho z nás sa totiž sústredí na to, aby vo svojej strave mali dostatok makroživín, avšak na mikroživiny sa už myslí menej.

Práve tie v našom tele zabezpečujú mnohé životne dôležité funkcie, a preto je ich príjem nevyhnutný.

 

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dominika Koštialiková
Dominike učarovali latinskoamerické a afro tance, ktorým sa venuje už 8 rokov. Okrem toho posledných 5 rokov pracuje v oblasti online marketingu. Miluje cestovanie, šport a aktívny životný štýl.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.