Pozrite si FITNESS DARČEKY. Ideálne VIANOČNÉ DARČEKY pre mužov i ženy!

DomovMagazínZyzz - Kto to bol + Tréningový plán

Zyzz – Kto to bol + Tréningový plán

V dnešnom netypickom článku sa povenujeme životu športovca s prezývkou Zyzz, ktorý bol amatérskym bodybuilderom pôvodom z Ruska, no žil a pôsobil v Austrálii. Pôvodne chudý chlapec s ektomorfným typom tela, z ktorého sa snažil vypracovať žijúce umelecké dielo. Hnalo ho k tomu prevažne vlastné ego a túžba zapáčiť sa ženám. Počas jeho krátkeho života sa mu podarilo vytvoriť okolo seba kult obdivovateľov, a presláviť sa výstrednými pózami na internete, mačovskými rečami a najmä tvrdým drilom. Bol predchodca dnešných fitness influencerov, no bohužiaľ jeho excentrický život prerušila predčasná smrť v 22 rokoch.

Kto vlastne bol Zyzz, a čím sa preslávil?

  • Celým menom Aziz Sergeyevich Shavershian sa narodil 24. marca v roku 1989 pôvodom kurdským rodičom v Moskve. V detstve sa rodina presťahovala do Austrálie, kde mal na rast svojho ega aj osobnosti dostatočný priestor.
  • Keďže mal prirodzene ektomofný typ tela, v detstve trpel posmeškami, že je príliš chudý. Pri výške 187 cm chcel mať podobnú stavbu tela ako Arnold Schwarzenegger, ktorý bol jeho vzorom.
  • Zmeniť prirodzene štíhle telo na vypracovanú masu svalov ho stálo nemálo úsilia, a zrejme aj užívania anabolických steroidov. Najaktívnejší bol v rokoch 2007 až 2011, kedy sa venoval okrem bodybuildingu aj koučovaniu, modelingovej kariére, no najmä vytváraniu si kultu osobnosti na internete, ktorý v tej dobe začal prekvitať. Najskôr to bol Reddit a potom YouTube.

„Bitches can´t get enough of the Zyzz aesthetics“. Podľa tohto vlastného motta žil svoj každodenný život, na čo bol aj patrične hrdý….

„U jelly?“

Zyzz a jeho ikonická póza. Sám seba označoval ako „poster boy“.
  • Zyzz sám seba považoval za estéta, čo v jeho preklade znamenalo, že opovrhoval všetkými ľuďmi, čo nemali vypracovanú fyzičku. Už zľudovená hláška „ U jelly?“ ho preslávila v športových kruhoch. Tí, čo ho poznali vedeli, že v jeho prípade sa rozhodne nedá hovoriť o skromnosti, no na druhej strane, na svoj mladý vek oplýval aj poriadnou dávkou seba disciplíny.
  • Zyzz ani nevedel ako, vydláždil cestu dnešným sebestredným fitness infulencerom. Sám sa označoval za mileniála, čo na neho sedelo. Za svoj krátky život nikde nepracoval, no pracoval na sebe! Kult osobnosti si budoval hlavne fotkami s pózami pripomínajúce Hulka, a neskôr aj YouTube videami.
  • Ak by mu život neukončila predčasná smrť, pravdepodobne by to dotiahol až do showbiznisu. Pred smrťou pracoval na vlastnej rade proteínových šejkov aj športového oblečenia.
  • Svoju tvrdú drinu, a premenu priemerného chudého chlapca pochádzajúceho z bývalého Sovietskeho zväzu na medzinárodnú fitness celebritu a milovníka žien poctivo dokumentoval, a navždy sa do histórie zapíše ako nezabudnuteľný amatérsky športovec.

Príčina smrti

Umrel Zyzz prirodzenou smrťou alebo v tom hrali rolu aj steroidy?

5.augusta 2011 Zyzz umrel na dovolenke v Thajsku, konkrétne v saune na ostrove Pattaya.

Mal len 22 rokov, a všetci jeho fanúšikovia zostali v šoku. Autopsia potvrdila vrodenú srdcovú vadu, a aj to, že umrel na masívny infarkt.

Už pár mesiacov predtým mal vraj symptómy ako vysoký krvný tlak či dýchavičnosť, ktoré však kvôli svojmu mladému veku podceňoval. Otázkou zostáva, či by umrel na infarkt aj keby tak tvrdo netrénoval, a či v hre neboli aj zakázané látky.

V roku 2011, pár mesiacov pred Zyzzovou smrťou totiž polícia chytila jeho staršieho brata Saida s veľkým množstvom zakázaných anabolických steroidov, čo vyvolalo mnoho otázok či Zyzzove ikonické svaly boli skutočne naturálne.

Tréningový plán

„Vypracovať si čo najväčšie svaly za čo najkratší čas, aby som mohol ohurovať ženy.“ Aj tak by v skratke mohol znieť Zyzzov tréningový plán. No aby sme mu nekrivdili, na amatérskeho bodybuildera makal skutočne tvrdo. Tu je pár zaujímavých faktov o jeho tréningoch:

  1. Zyzz´s Aesthetic Workout – alebo aj tréning pre krásu tela, keďže bol vlastným telom doslova posadnutý. Trénovať začal niekedy v 17 rokoch, a sám vymyslel tento názov pre hodiny v posilňovni plné driny, ktorých výsledkom bola dokonalá muskulatúra.
  2. Cvičenie podľa neho nemalo len budovať svaly, ale aj sebavedomie. O tom určite vedel svoje.
  3. Každý tréningový deň si podľa neho treba užiť a nepreskakovať ho (žeby odtiaľto pochádza staré známe – Never skip the leg day!? ).
  4. V posilňovni sa treba vyhýbať zbytočnému bľabotaniu, ktoré len kradne čas. S týmto môžeme len súhlasiť.
  5. Zyzzov tréning je nenáročný na vybavenie, a v podstate sa na úroveň profesionálneho bodybuildera vypracoval v lokálnej, klasicky vybavenej posilňovni. Takže ako vidíš, žiadne výhovorky nikdy neobstoja.

Zyzz cvičil poctivo 5 dní v týždni, a tu je jeho tréningový plán:

Prvý deň: Hrudník a bicepsy

  • Jeho tréningy trvali aj niekoľko hodín. Medzi jednotlivými setmi robil minútové pauzy, na čom je v podstate postavený aj dnešný HIIT tréning (High Intensity Interval Training).
  • Cvičil s činkami ťažšej váhy, cviky ako Incline dumbbell bench press, teda dvíhanie činiek na lavičke, pričom robieval až 4 sety po 10 opakovaní.
  • Zyzz celkovo dával prednosť klasickým, ale náročným cvikom ako Incline fly (zamerané na hrudník), Bench press (variácie na lavičke), Chest dip, Barbell curl (dvíhanie jednoručnej činky) a ich variáciám.
  • Zaujímavosťou je, že takmer nikdy necvičil kardio, jeho tréningový plán bol takmer na 100% zameraný na naberanie objemu.

Druhý deň: Nohy a lýtka

  • „Nikdy nepreskoč deň, kedy cvičíš nohy!“ bolo heslo ktorým sa riadil, a to mu slúži ku cti. Pretože nie je nič horšie ako „namakaný“ muž s lýtkami ako dieťa.
  • Dával si vždy klasické drepy, a to minimálne 4 sety po 10 opakovaní, ďalej výpady s rovnakým počtom a samozrejme cviky na strojoch zameraných na nohy a lýtka, vždy s veľkou váhou.
  • Zaujímavosťou je, že okrem tohto si dával aj cviky zamerané samostatne na lýtka, ako napríklad dvíhanie sa na špičkách s jednoručnou činkou.

Tretí deň: Chrbát

  • Aj Zyzz vedel, že veľký, vypracovaný chrbát je základ u každého bodybuildera, a vedel aj to, aké ťažké je to dosiahnuť, ak máte prirodzene štíhly chrbát ako mal aj on.
  • Lat pulldown alebo aj posilňovacie stroje na chrbát s veľkými váhami boli úplným základom. Mŕtvy ťah so všetkými obmenami tak isto nesmel chýbať.
  • Hyperextension alebo zdvih kolmo na lavičke formuje nielen brušné svaly, ale aj chrbát.
  • Dumbbell row alebo dvíhanie činiek s jednou polovicou tela na lavičke a s druhou na zemi tiež krásne formuje svalstvo chrbtice.

Štvrtý deň: Ramená a tricepsy

  • Ako si môžete všimnúť, Zyzzov tréning bol zameraný hlavne na posilnenie vrchnej časti tela, a teda dosiahnutie ideálneho kulturistického ideálu.
  • Klasické dvíhanie činiek v rôznych váhach, ale aj rôznych veľkostiach a tvaroch. Tradičné cviky sa dajú obmienať na viaceré spôsoby.
  • Skullcrusher alebo aj dvíhanie jednoručnej činky hore a dole smerom k lebke. Skvelé na vypracovanie tricepsu, ale treba si dať pozor aby nedošlo k zraneniu lebky.
  • Všetky cviky robil v 3 alebo 4 setoch po 8 až 10 opakovaní.

Piaty deň: Oddych

Šiesty deň: Celé telo

  • Ani tu nenájdete žiadne kardio, len silové cviky.
  • Mŕtve ťahy a drepy boli obľúbeným zakončením týždňa.
  • Clean and jerk je klasickým cvikom kulturistov, kedy sa jednoručná činka dvíha zo zeme až nad hlavu s postojom vo výpade. A žiadne oddychovanie – pekne 3 série po 10 opakovaní.
  • Celé toto veľdielo Zyzz zakončil dvíhaním sa na hrazde aj so závažím.

Siedmy deň: Oddych

Zyzz a jeho neuveriteľná premena.

Tak čo, trúfli by ste si na takýto tréning? So správnou stravou by ste mali vidieť výsledky veľmi rýchlo.

Stravovanie

Apropo strava. Tá tiež hrala u Zyzza veľký podiel na tom, ako sa dostal a udržiaval vo forme.

  • Čo sa týka stravovania, tiež sa stravoval ako profesionálny bodybuilder, s absolútnym vylúčením fast foodu, sladených nápojov, sladkostí a cukru všetkého druhu.
  • Pil údajne len vodu a zelený čaj.
  • Raňajky pozostávali väčšinou z proteínového šejku, dvoch hrnčekov vločiek a až 6 vajec.
  • Denne jedol až 6 plnohodnotných jedál, pričom sa snažil prijať až 4 000 kalórií a neuveriteľných 400 gramov proteínu.
  • Jedlá sa striedali v kombináciách kuracích pŕs na vode, tmavej ryže, zelenej zeleniny (špenát, brokolica, kel), tuniaka bez oleja, lososa, celozrnných cestovín, cottage syra, klasického hovädzieho steaku, ale aj steaku z kengury!
  • Takisto sa neobišiel bez suplementov ako srvátkový proteín, rybací olej v kapsulách, BCAA, zinku, magnézia, vitamínu C, a údajne aj spaľovačov tukov.

Záver

Čo z tohto všetkého vyplýva?

Že aj napriek tomu, ak máte chatrnú telesnú stavbu, môže sa z vás stať kulturista, najmä ak vás vedie neutíchajúca túžba po zmene, dravosť, ale aj vlastné ego. Ukrýva sa za tým síce neuveriteľná drina a disciplína, no stojí to za to. Otázka, či sa dajú veľké svaly vybudovať aj prirodzene je na mieste, pretože ako Zyzz jednoznačne tvrdil že on sám je toho dôkazom, steroidy, ktoré sa našli u jeho brata tomu protirečia.

Nech je ako chce, aj Zyzzov život môže byť akousi výstrahou, že ani veľké svaly či prísna diéta nikomu nezaručia nekonečný život.

Zdravie by malo byť na prvom mieste, a to platí aj pri posilňovaní.

4.2/5 - (6 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Veronika Chlebovcová
Veronika Chlebovcová
Pochádzam z Horehronia, precestovala som svet, a momentálne žijem v Istanbule. Od malička milujem outdoorové športy, hlavne turistiku, plávanie, jogu a fitness (HIIT, TABATA). Istý čas som pracovala aj ako joga inštruktorka, a profesionálne sa venujem písaniu, seba rozvoju a zdravému životnému štýlu.

ZĽAVY AŽ - 80 %!