Plávanie a jeho benefity – Na čo je dobré? (Kompletný zoznam)

0
plavec v bazéne

Plávanie je ideálny druh pohybu pre ľudí všetkých vekových kategórií. Môže pomôcť človeku dostať sa do formy a zostať fit. Výhody plávania siahajú aj na duševné zdravie. Plávanie je v Spojených štátoch štvrtou najpopulárnejšou formou cvičenia. Človek môže uprednostniť plávanie pred inou formou cvičenia z rôznych dôvodov. Dnes si predstavíme hlavné výhody plávania. Poďme na to.

Hlavné výhody plávania:

  • Môže zlepšiť držanie tela
  • Precvičí celé telo
  • Buduje kardiovaskulárnu silu
  • Je vhodné pre všetky vekové kategórie a kondičné úrovne
  • Je nenáročné na kĺby
  • Je skvelé pre ľudí so zraneniami
  • Je to dobré pre ľudí so zdravotným postihnutím
  • Môže pomôcť znížiť krvný tlak
  • Pomáha pri astme
  • Zlepšuje príznaky roztrúsenej sklerózy
  • Je bezpečné aj počas tehotenstva
  • Spaľuje kalórie
  • Pomáha regulovať hladinu cukru v krvi
  • Pomáha zlepšovať spánok
  • Zlepšuje náladu
  • Pomáha zvládať stres
  • Znižuje riziko vzniku srdcových chorôb

bazén a plávanie pod vodou

Plávanie zlepšuje držanie tela

Plávanie vám môže pomôcť znížiť telesný tuk. Malá štúdia publikovaná v Journal of Exercise Rehabilitation zistila, že ženy v strednom veku, ktoré pravidelne plávali, vykazovali priemerný pokles telesného tuku takmer o 3 %, zatiaľ čo kontrolná skupina žien ktoré neplávali, nevykazovali žiadnu významnú zmenu.

Plavci tiež preukázali zlepšenú flexibilitu, kardiovaskulárnu vytrvalosť a zlepšenie krvných výsledkov.

V roku 2015 výskumníci hodnotili psychický, sociálny a fyzický zdravotný stav profesionálnych plavcov, ktorí dlhodobo trénujú. Štúdia sa uskutočnila počas štyroch dní počas majstrovstiev Francúzska v roku 2011.

Výsledky štúdie ukázali, že súťažní plavci mali nižšiu mieru obezity vo väčšine vekových skupín a používali menej liekov v porovnaní s údajmi z ďalších zdrojov.

Plávanie je dostupné pre každého

Hlavná výhoda plávania je, že nepotrebujete takmer žiadnu výbavu. Stačia vám plavky a plavecké okuliare.

Precvičíte celé telo

Jednou z najväčších výhod plávania je to, že skutočne pracuje s celým telom od hlavy po päty. Plávanie účinne zvyšuje vašu srdcovú frekvenciu bez stresu vášho tela, tonizuje svaly a v neposlednom príade buduje siluvytrvalosť. Teraz už viete prečo majú profesionálny plavci také pekné postavy.

plavec

Plávanie je ideálne pre ľudí s astmou

Vlhké prostredie krytých bazénov robí z plávania skvelú aktivitu pre ľudí s astmou. Nielen, že sa nebudete dusiť, ale dychové cvičenia spojené s plávaním, ako je zadržiavanie dychu, vám môžu pomôcť rozšíriť kapacitu pľúc a získať kontrolu nad dýchaním.

Zlepšuje náladu

Cvičenie uvoľňuje endorfíny, ktoré zlepšujú náladu.

Štúdia z roku 2014 zistila, že tí, ktorí pravidelne plávali počas 12-týždňového obdobia, vykazovali zlepšenie nálady. Cvičenie je tiež skvelý spôsob, ako zmierniť stres a úzkosť. Aeróbne cvičenie môže zvýšiť a stabilizovať náladu a celkovo znížiť napätie.

plávajúci chlapec v bazéne a výhody plávania

Plávanie zlepšuje spánok

Plávanie vám môže pomôcť lepšie spať počas noci. V štúdii zameranej na starších ľudí trpiacich nespavosťou účastníci po pravidelnom aeróbnom cvičení zaznamenali zvýšenie kvality života a spánku.

Pomáha regulovať hladinu cukru v krvi

Štúdia z roku 2016 zahŕňajúca 62 netrénovaných žien pred menopauzou zistila, že plávanie trikrát týždenne zlepšuje kontrolu glukózy (cukru) a citlivosť na inzulín.

Štúdia tiež zistila, že prerušované plávanie s vysokou intenzitou bolo prospešnejšie ako plávanie s nízkou intenzitou počas 1 hodiny.

Podporuje chudnutie

Plávanie je skvelý spôsob, ako spáliť kalórie. Množstvo spálených kalórií však závisí od hmotnosti človeka a od toho, ako intenzívne pláva.

Plávanie je bezpečné aj počas tehotenstva

Tehotné ženy a ich deti môžu tiež čerpať úžasné benefity plávania. V jednej štúdii na zvieratách sa ukázalo, že plávanie potkanej matky mení vývoj mozgu jej potomstva.

Môže dokonca chrániť deti pred typom neurologického problému nazývaného hypoxia-ischémia, ale je potrebný ďalší výskum na ľuďoch. Okrem potenciálnych výhod pre dieťa je plávanie aktivitou, ktorú možno vykonávať vo všetkých troch trimestroch tehotenstva.

plávanie a jeho benefity

Záver

Ak práve začínate s plávaním alebo ak chcete vyskúšať niečo nové odporúčame plávanie. Má množstvo výhod pre vašu myseľ, telo aj dušu.

Keď sa naučíte plávať a osvojíte si základy plávania, skúste plávať jednotlivé dĺžky po dobu 20 až 40 minút tempom, pri ktorom bude vaša srdcová frekvencia zvýšená.

Nezabudnite piť veľa vody a podľa potreby si robte prestávky. Hlavne sa plávaním bavte!

4.3/5 - (6 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here