DomovFitnessDiastáza brušných svalov: Čo to je? + (riešenie)

Diastáza brušných svalov: Čo to je? + (riešenie)

Diastáza brušných svalov, označovaná aj ako ich rozostúpenie, je častým a  nepríjemným stavom postihujúcim najmä ženy počas tehotenstva.  Všetko čo o diastáze potrebujete vedieť, spolu s tipmi a radami ako sa s týmto stavom popasovať, sme pre Vás pripravili práve v tomto článku jasne a stručne.

Rozostúpenie brušných svalov si je v prípade diastázy nutné predstaviť vyslovene ako oddelenie, či ich separáciu. V odborných kruhoch je pre tento stav zaužívaný názov diastasis recti.

U pacienta s diastázou brušných svalov dochádza k oddeleniu priameho brušného svalstva, ktoré spôsobuje silný vnútorný podtlak.

Ten následne natrhne a tým čiastočne oddeľuje celý priestor brušného svalu.

Najčastejším príznakom u diastázy brušných svalov je rozpojenie pravej a ľavej časti brušného svalu.

Najľahší spôsob, ako okrem nezvyčajne vyskytujúcich bolestí brucha zistiť, že môžete trpieť diastázou je, keď pri napnutí hlavného brušného svalu cítite nahmataním približne 2 centimetrový rozostup na brušnom svale.

Koho sa diastáza priamych brušných svalov týka?

Aj keď sa brušná diastáza spomína často v súvislosti s popôrodnými prípadmi u žien, nie je to však to jediné.

Častokrát k rozostúpeniu dochádza aj pri iných sprievodných zdravotných komplikáciách, ako nezvyčajné bolesti chrbtice, či problémy s panvou.

U žien sú prípady brušnej diastázy dokumentované nielen po pôrode, kedy je organizmus oslabený, ale tiež aj počas tehotenstva.

To je dôsledkom neustále prebiehajúceho rozťahovania brušných svalov, ku ktorému dochádza v rámci procesu, kedy bábätko v ženskom brušku rastie.

Výskyt diastázy v tehotenstve potvrdzuje aj vedecká štúdia z roku 2014.

V nej odborníci prišli k záveru, že u jednej tretiny žien zo skúmanej vzorky bola ešte 6 mesiacov po pôrode pozorovaná určitá fáza brušnej diastázy.

Určite však nejde o pravidlo a nie každej žene po pôrode hrozí privodenie si tohto stavu. Pri tehotných ženách diastáza najviac ohrozuje ženy s nasledujúcimi faktormi:

  • Nezvyčajne vychýlená brušná stena pred pôrodom
  • Vek tehotnej ženy nad 35-37 rokov
  • Fluktuácia hmotnosti tehotnej ženy počas tehotenstva (náhla zmena váhy)
  • Opakované tehotenstvo, nasledujúce v relatívne krátkom období po sebe

Diastáza sa môže týkať aj mužov

Ak ste si mysleli, že diastáza sa týka výhradne žien po pôrode, nie je to tak.

Mužov s touto diagnózou je vo všeobecnosti výrazne menej, no aj tu existujú rizikové faktory, ktoréprispievajú k privodeniu rozostúpenia brušných svalov.

Príklady rizikových faktorov u mužov sú napríklad:

  • Privysoká záťaž na brušné svalstvo (napr. v posilňovni, pri fyzicky náročnej práci), kedy môže dôjsť k natrhnutiu brušných svalov
  • Veľmi časté naberanie hmotnosti a následne chudnutie (častá fluktuácia telesnej hmotnosti, ktorá priamo vplýva na elasticitu brušných svalov)
  • Vyšší vek a iné sprievodne zdravotné komplikácie

Ako zistiť, že sa jedná o diastázu?

Pri dôvodnom podozrení že môžete trpieť brušnou diastázou, si môžete urobiť laické samovyšetrenie.

V každom prípade pri akýchkoľvek nezvyčajných bolestiach a zdravotných komplikáciách, odporúčame vždy vyhľadať odbornú zdravotnú pomoc.

Nasledujúcou technikou si ale viete aspoň orientačne overiť, či sa skutočne nejedná o diastázu:

  • Ľahnite si na koberec/podložku na zemi
  • Pokrčte nohy s tým, že chodidlá budete mať umiestnené pevne na zemi
  • Predýchajte sa a začnite postupne predkláňať hlavu dopredu a cielene zapájať brušné svalstvo
  • Prstami na rukách si na napnutom brušnom svalstve skúste nahmatať medzeru medzi hlavnými brušnými svalmi
  • V prípade, že sa medzi brušnými svalmi viete prstami „pretlačiť“ do mäkkej oblasti tkaniva, je veľmi pravdepodobné že sa jedná o diastázu (približne 2 prsty na šírku)

Ďalšími varovnými príznakmi okrem vyššie spomenutej laickej samodiagnózy sú tiež citlivé bedrá, alebo celkový pocit oslabeného brušného svalstva pri bežnomdenno-dennom fungovaní.

Komplikácie brušného svalstva pri diastáze nepodceňujte

Keď na sebe pozorujete nezvyčajné bolestidiskomfort v oblasti brušných svalov, ktorý by mohol mať súvis s diastázou, určite to nepodceňujte.

Neriešené bolesti a neduhy tohto druhu môžu pri absencii rehabilitácie viesť ku:

  • Bolesti chrbtice, ktorá sa preklenie na celkovo nesprávne držanie tela pri chôdzi
  • Nadväzujúcim problémom s panvou
  • Problémom tráviaceho traktu

Veľmi dôležitým faktorom pri zotavovaní sa z popôrodnej diastázy je regenerácia. Tá plynie jednak z času, ako aj postupnej rehabilitácie.

V prvom rade je dôležité si pripomenúť, že svoje telo by ste v tomto stave nemali presiliť. Rozhodne si nenahovárajte, že z diastázy sa vaše telo najrýchlejšie dostane excesívným cvičením – práve naopak. Cvičenie s mierou  a snaha o opätovné zosúladenie brušného svalstva je alfou a omegou.

Ak ste boli zvyknutí venovať sa veľmi intenzívnym športom a aktivitám, optimálne je tieto činnosti počas rehabilitácie z diastázy dočasne prerušiť a vracať sa k ním postupne.

Presilenie organizmu môže počas procesu rehabilitácie progres zvrátiť. Preto majte na zreteli trpezlivosť.

Dozvuky diastázy vieme efektívne rehabilitovať vhodným cvičením

Oslabenie brušnej steny a nadmerne oddelené brušné svalstvo dokážeme najoptimálnejšie revitalizovať jemnými dýchacími cvičeniami bránice.

Dýchanie je veľmi dôležité nielen pri cielených cvikoch, v rámci ktorých sa sústredíte výhradne na správnu techniku dýchania, ale taktiež pri všetkých ostatných.

Nesprávnou technikou dýchania pri cvičení negatívne ovplyvňujeme nielen našu výdrž, ale taktiež si tým dopomáhame k nevhodnému zapájaniu svalových partií, či problémom s krčnou chrbticou.

Po zdokonalení dýchania počas cvičenia sa pre optimálnu regeneráciu zamerajte na cviky, v ktorých cielene zapájate svalové partie, ktoré boli počas diastázy najviac postihnuté. Najmä hĺbkové brušné svalstvo, panva a zadok.

4.4/5 - (7 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dávid
Dávid
Dávid je pravý športový nadšenec s hlbokým záujmom o atletiku a posilňovanie. Od malička behal a hral hokej, čo ho pripravilo na súčasné zameranie na MMA a box. Pravidelne cvičí v posilňovni, aby zlepšoval svoje výkony a udržiaval sa v kondícii. Je motivovaný k dosahovaniu vynikajúcich výsledkov v športe.

NAJNOVŠIE ČLÁNKY

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.