Relaxačná joga: Ako s ňou správne začať? Máme TOP tipy!

Domov Magazín Relaxačná joga: Ako s ňou správne začať? Máme TOP tipy!

Joga sa za posledné roky stala veľmi obľúbeným cvikom mnohých ľudí. Cvičia ju mladí aj starší, muži aj ženy. Je úplne jedno, koľko máte rokov alebo čomu sa venujete. Pravidelným cvičením jogy si môžete zlepšiť nielen fyzické, ale tiež psychické zdravie. Vyskúšajte ju aj vy a uvidíte, že nebudete ľutovať.

Joga a jej typy

Ešte predtým ako sa pustíte do cvičenia nejakých cvikov, by ste mali zistiť, aké typy jogy existujú. Rovnako ako mnohé iné cvičenia, aj joga má rôzne typy, z ktorých si môžete vybrať. Poďme si o nich niečo povedať.

cvičenie jogyJoga sa spravidla delí na:

  • Hatha joga - najlepšia joga pre začiatočníkov. Kombinuje jednoduché a pomalé pohyby.
  • Vinyasa, Ashtanga a Power jogu - v tomto prípade ide o veľmi podobné typy jogy, ktoré by sa mohli zaradiť do jednej kategórie. Všetky majú ťažšie cviky, ktoré sú vhodné pre pokročilejších joga cvičiteľov. Samozrejme, všetko závisí od inštruktora a od toho, aké cviky zvolí.
  • Iyengar - v joge je vždy dôležité správne dýchanie a predvádzanie cvikov. Pri tomto type je však správne predvádzanie alfou a omegou. Často sa pri nej využívajú rôzne pomôcky, aby ste cviky mohli čo najlepšie napodobniť.
  • Hot joga - veľmi podobná ako druhý spomenutý typ s rozdielom, že sa cvičí vo vyhriatych miestnostiach. Mnohí ju majú radi pretože sa pri nej spotia a zahrejú.
  • Kundalini joga - ide o typ jogy, ktorý má liečivé účinky. Kombinuje v sebe meditácie alebo spirituálne elementy. U nás nie je tak rozšírená ako ostatné spomenuté typy.

Samozrejme, pri hľadaní cvikov sa môžete stretnúť aj s inými typmi. Toto sú však základné, ktoré patria medzi veľmi obľúbené po celom svete.

Zo začiatku si vyberajte ľahké cvičenia kombinujúce práve Hatha jogu. Následne sa môžete presunúť aj na iné typy. Zbytočne však na seba netlačte. Niektoré z cvikov sú náročné, a preto sa ich musíte najprv naučiť.

Joga je o neustálom učení. Mnohé cviky budete opakovať desiatky až stovky ráz kým sa dopracujete k výsledku.

Základom je však najmä to, aby ste spoznali svoje telo, uvoľnili sa a vyčistili si hlavu.

Správne oblečenie

Rovnako ako pri bežnom cvičení, aj pri joge by ste mali mať správne oblečenie. Rozhodne sa vám nebude dobre cvičiť vo veľkom tričku alebo nohaviciach, ktoré budú padať.

Joga je oddychovým cvičením, počas ktorého môžete nosiť pohodlné outfity. Dôležité však je, aby boli aj praktické.

Mnohí stavia na joga legíny, ktoré si môžu kúpiť ženy aj muži. Tričko môže byť pokojne voľné, no nemalo by vám padať ani sa zošmykovať keď budete v predklone.

Topánky sa pri cvičení jogy nepoužívajú. Najlepšie sa cvičí naboso.

Čo pri cvičení jogy budete potrebovať?

Začiatočníkom stačí na cvičenie jogy len podložka a správne oblečenie. Ak cvičíte doma, nemusíte si kupovať žiadne príslušenstvo. Bude trvať niekoľko mesiacov kým sa naučíte základné cviky. Až potom sa budete môcť presunúť na pokročilejšie cviky, ktoré si vyžadujú pomôcky.

Kvalitné podložky na cvičenie

Hľadáte kvalitné podložky na cvičenie a jógu za prijateľnú cenu? Vyskúšajte nasledujúce produkty. Vyberiete si z rôznych produktov za super cenu.


V prípade, že cvičíte v joga štúdiu, nepotrebujete nič. Mnohé štúdiá dokonca ponúkajú aj podložky. Najlepšie je však mať svoju vlastnú, aby ste niekedy mohli cvičiť tiež sami doma.

Joga pložka by mala byť pohodlná a mäkká. Nemala by byť však príliš hrubá. Taktiež by sa mala dať jednoducho zrolovať a roztiahnuť.

joga

Kedy cvičiť?

Joga nemá presný čas, kedy je vhodné cvičiť ju. Prispôsobte si svoj denný režim a nájdite si 15 - 30 minút na to, aby ste si zacvičili.

Mnohí majú jogu radi ráno, pretože telo prebudí a dobre ponaťahuje. Takéto cvičenie je skvelým štartom dňa.

Na druhej strane, nie každý má čas ráno cvičiť. Preto ju pokojne cvičte poobede, keď prídete z práce alebo večer, pred spánkom.

Odborníci síce neodporúčajú cvičiť pred spánkom, no správne zvolené cviky z jogy vás vedia skvelo pripraviť do postele. Na internete nájdete desiatky videí s večernou jogou.

Kde cvičiť?

Výber toho, kde budete cvičiť je na vás. Veľké množstvo ľudí cvičí doma za pomoci videí na internete. Tých nájdete desiatky ako pre začiatočníkov, tak aj pre pokročilých a pre profesionálov.

Doma cvičte v miestnosti, kde máte dostatočný priestor. Niektoré polohy a pozície si vyžadujú, aby ste mávali s rukami alebo sa presúvali z miesta na miesto. Preto by vám mohli veci v okolí zavadzať.

Taktiež si vyberte miestnosť, v ktorej sa cítite dobre. Pokojne si zapáľte vonné sviečky alebo aromalampy. Vytvorte si príjemnú atmosféru.

Vo väčších mestách však nájdete aj joga štúdiá, prípadne precvičovateľov vo fitness centrách. Stačí sa na cvičenie zahlásiť a zacvičiť si s profesionálom osobne.

Joga vyžaduje správne dýchanie

To, čo tvorí základ jogy, je správne dýchanie. Pri cvičení v štúdiu je potrebné počúvať inštruktorku, ktorá vám bude presne hovoriť, kedy sa máte nadýchnuť a kedy vydýchnuť.

V prípade, že cvičíte doma podľa videa, počúvajte, čo vám cvičiaci vo videu hovorí. Ak totižto počas jogy dýchate zle, polovicu roboty robíte nesprávne.

Pre začiatočníka môže byť dýchanie pri cvičení nezvyk. Joga kombinuje dlhé nádychy a výdychy. Ide teda o úplne iné dýchanie ako počas behu alebo posilňovaní.

Jediné čo môžete urobiť je zvyknúť si. Netreba sa však báť. Po prvých hodinách vám to pôjde úplne prirodzene.

joga podložka

Sústreďte sa na cvičenie

Každý z nás má veľa povinností a vecí, ktoré musí urobiť. Akonáhle však začnete cvičiť jogu, na všetko zabudnite. Vyčistite si myseľ a zamerajte sa len na svoj dych.

Ak vám to pomôže, pri cvičení si zapnite relaxačnú hudbu. Mal by to byť len zvuk bez hovoreného slova. Najlepšie sa pri ňom uvoľníte.

Základné jogové pozície

Začiatočníci sa musia v prvých lekciách jogy naučiť o základných pozíciách. Od tých sa následne odvíja veľké množstvo ďalších cvikov.

Niektoré z týchto pozícií sú ťažšie, iné ľahšie. Patria sem:

  • Hora - Tadasana
  • Stolička - Utkatasana
  • Pes tvárou dolu - Adho Mukha Svanasana
  • Bojovník - Virabhadrasana
  • Trojuholník - Trikonasana
  • Strom - Vrksasana
  • Most - Setu Bandha Sarvangasana
  • Plank
  • Pes tvárou hore - Urdhva Mukha Svanasana
  • Mŕtvola - Savasana

Keď sa na tieto pozície pozriete vo videu alebo na obrázku zistíte, že niektoré z nich poznáte. Sú to veľmi známe polohy, ktoré sa využívajú napríklad pri naťahovaní tela pred alebo po posilňovaní či bežnom cvičení.

Ak ste začiatočník, najlepšie je držať sa videa alebo profesionála na joga hodine. Nevytvárajte si sami cvičenie spôsobom, že si poskladáte jednotlivé cviky.

podložka na cvičenie

Kvalitné podložky na cvičenie

Hľadáte kvalitné podložky na cvičenie a jógu za prijateľnú cenu? Vyskúšajte nasledujúce produkty. Vyberiete si z rôznych produktov za super cenu.


Nemuseli by ste precvičiť úplne celé telo alebo dokonca by ste si mohli privodiť úraz. Jednotlivé pozície musia na seba nadväzovať.

Pre koho je joga vhodná? 

Joga je vhodná pre úplne každého, kto túži po zdravom a ohybnom tele. Jej veľkou výhodou je však najmä to, že pozitívne pôsobí aj na mentálne zdravie.

cvičenie jogy doma

Existujú však výnimky, pri ktorých je treba dávať si pozor. Ak trpíte niektorým z týchto zdravotných problémov, s jogou by ste nemali začínať alebo by ste mali cvičiť veľmi opatrne:

  • problémy s krčnou chrbticou
  • problémy s platničkou
  • zvýšený krvný tlak
  • bolesti krížov.

Poprípade iné zdravotné problémy, pri ktorých si nie ste istí. Najlepšie spravíte, ak sa v takom prípade obrátite na svojho lekára.

Zhrnutie

Joga má veľké množstvo výhod pre každú vekovú skupinu. Pri jej cvičení si dávajte pozor na správne predvádzanie cvikov a na dýchanie. Ak budete jogu cvičiť pravidelne,  výsledky si všimnete takmer okamžite.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Naďa Černá
Študentka žurnalistiky, ktorá miluje bojové športy. Písaniu sa venuje už niekoľko rokov a okrem športu si rada vychutná kvalitnú kávu a dobrú knihu.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.