Kto cvičí rovno na zemi, vie, aké nepríjemné sú večne otlačené kolená. Podložka na cvičenie vám prinesie nielen väčšie pohodlie, ale aj stabilitu a presnejšie vykonávanie cvikov. Ako vyberať?

Svoje uplatnenie nájde najmä pri cvičení jógy, pri ktorej na rozdiel od iných športov, kde potrebujete špeciálne technické oblečenie odsávajúce pot či topánky testované vedcami niekoľko rokov, stačí mať iba podložku.

To nie je veľa a investícia sa vám vráti mnohonásobne v podobe komfortnejšieho cvičenia.

Najlepšie podložky na cvičenie a jógu – náš výber

Ako si vybrať tú správnu podložku


Ale aj pri jej výbere sa dá šliapnuť pekne vedľa. Možno sa aj vám stalo, že sa zakúpená podložka príliš kĺzala, mrvila sa alebo sa za pár mesiacov úplne rozpadla. Prinášam vám pár tipov či rád, ako postupovať pri výbere podložky na cvičenie a jogu.

Ako prvú vec by sme odporúčali, aby ste svojej budúcej podložke nehovorili karimatka. Karimatka je niečo, čo si kupujete do stanu pod spacák.

Ak si predsa len niekde na internete nájdete karimatku a omylom si ju kúpite, môžete počítať s tým, že bude mať tendenciu pretrhnúť sa.

Ak aj nie, po niekoľkých kĺzavých pokusoch ju nahnevane hodíte do koša alebo presuniete do garáže k ďalším haraburdám.

Cvičenie na podložke nie je len pohodlné. Je aj zdravšie!


Cvičenie na podložke vám totiž zaistí niekoľko zdravotných výhod.

Medzi najvýznamnejšie patrí:

  • Pevnejší, fixovaný postoj vo všetkých cvičebných polohách – zintenzívnia sa tak výsledky cvičenia a zvýši sa vaša bezpečnosť. Tento bod platí obzvlášť pre protišmykové podložky na cvičenie.
  • Správny odvod potu – pokožka lepšie dýcha a cvičenie je zase o niečo efektívnejšie. Odporúčame položiť navrch ešte uterák, ktorý vás zároveň jemne premasíruje.
  • Odtlmenie pohybov pre ochranu kĺbov, väzov a šliach – najmä kolien, bedier alebo zápästia.

Kvalita podložky rozhoduje, ako dobre si zacvičíte


Kvalita podložky na cvičenie má priamy vplyv na to, ako dobre si budete schopný zacvičiť. V nasledujúcom texte sa preto budeme venovať základným kritériám výberu.

Ak si dáte pozor na tieto nami vymenované vlastnosti, potom si vyberiete najlepšiu podložku na cvičenie, ktorá zaručene splní vaše očakávania.

Každú podložku na cvičenie by ste mali podrobiť týmto 4 kritériám. Zaručí vám to, že nešliapnete vedľa a budete schopný pre seba vybrať ten správny výrobok.

Ide o tieto kritériá:

  • Účel
  • Hrúbka/sila podložky
  • Tvrdosť
  • Veľkosť

Účel


Kúpa podložky na cvičenie sa začína pri rozhodnutí o tom, aký typ športovej/pohybovej aktivity chcete na nej vykonávať.

Iné charakteristiky a potreby budú hrať úlohu pri výbere podložky na jogu a iné, ak potrebujete podložku na gymnastiku a aerobic.

  • Pilates a preťahovanie – voľte vyššiu, mäkkú podložku. Čím dlhšia, tým stabilnejšia.
  • Jóga – rozhodne zvoľte špeciálnu podložku na jogu. Dôležitá je pevnosť, protišmyková úprava a dostatočná dĺžka pre stabilitu vo všetkých pozíciách.
  • Aerobic, gymnastika a ďalšie dynamická cvičenie – kľúčový je protišmykový povrch a dostatočná výška (+ – okolo 8-9 mm) a hustota pre tlmenie dopadov.

Hrúbka podložky


Čím je vyššia, tým je tiež mäkšia a pohodlnejšia pre cvičenie.

Vysoké podložky na cvičenie (nad 1 cm) sa hodia predovšetkým na strečing, pilates a podobné “pokojné” typy tréningu s pomalým striedaním polôh.

Pre dynamické cvičenie voľte podložky s nižšou alebo strednou hrúbkou, ktoré mávajú lepšiu stabilitu.

Kvalitné podložky na cvičenie

Hľadáte kvalitné podložky na cvičenie a jógu za prijateľnú cenu? Vyskúšajte nasledujúce produkty. Vyberiete si z rôznych produktov za super cenu.

Tvrdosť


Úzko súvisí s hrúbkou. Hrubé a mäkké podložky z pamäťovej peny sú ideálne pre tých, ktorí majú problémy s kolenami.

Tlmia dopady a pomáhajú tak pohybovému aparátu. Ale pozor, na príliš mäkkej podložke môžete mať problém s rovnováhou.

Cvičenie tak bude o to náročnejšie, aby ste výkyvy podložky vyrovnali.

Na jógu sa príliš mäkké “karimatky” neodporúčajú vôbec.

Okrem životnosti a pevnosti zohľadňujte tiež savosť potu. Obľúbené PVC a molitany v posledných rokoch doháňajú špeciálne materiály – napríklad syntetický kaučuk NBR, ktorý odoláva potu i vode.

Vyrábajú sa už tiež ekologické podložky bez ftalátov a latexu. Ideálne pre deti, seniorov a alergikov.

Veľkosť


Čím dlhšia podložku si môžete dovoliť, tým lepšie. Vaša pozícia potom bude ďaleko pevnejšia.

Čím hladší povrch doma alebo v telocvični máte, tým dôležitejšia je protišmyková štruktúra.

Rozhoduje veľkosť priestoru, kde cvičíte, a samozrejme tiež typ cvikov. Pokiaľ na podložke len sedíte, alebo sa opierate v oblasti brucha a bedier, postačí vám krátka.

Ak na nej budete aj ležať, alebo potrebovať oporu v pevných pozíciách v stoji, voľte čo najdlhší rozmer.

Zaujímavou voľbou sú skladacie podložky na cvičenie, ktoré nadobúdajú svoje plné rozmery len pri cvičení. Na uskladnenie ich potom môžete zložiť a šetria tak drahocenné miesto.

Ako vybrať podložku na jogu


Podložkám vo všeobecnosti sme sa venovali v predošlom texte. Teraz sa poďme pozrieť bližšie na výber produktu konkrétne určeného na cvičenie jogy.

Ako prvé by ste mali zvážiť, na aký druh jogy hodláte podložku používať.

Myslíte si, že si vystačíte na joge s bežnou karimatkou?

Pozor – jogové cvičenie má špecifické potreby. Podložka by mala byť dostatočne pevná a natoľko stabilná, že vás podrží aj v náročných pozíciách.

Pri lekciách pokojných a pomalých, kedy veľa zostávate v pozíciách na zemi, sa vám bude pár milimetrov hrúbky naviac hodiť a kolená aj lakte to ocenia.

Pri lekciách dynamických zase bude materiál navyše v balančných pozíciách trochu na obtiaž.

V prvom rade je preto nutné určiť si, aký typ jogy preferujete a na základe tohto zistenia si vybrať aj preferovanú podložku.

podložka na cvičenie a jógu

Hatha joga, jogová terapiu či lekcia pre zdravý chrbát


Pokojné, jemné a voľne plynúce lekcie. Pri nich sa vám bude hodiť hrubšia podložka 5-6 mm, ktorá bude mäkšia pre telo i kĺby v pozíciách na zemi.

Rovnako tak v zime pomôže izolovať zimu od podlahy a relaxovať v jednotlivých pozíciách bude jednoducho zázrak. Výbornou voľbou by bola podložka vyrobená z PVC s hrúbkou aspoň 6 mm.

PVC už dávno nevyzerá ako linoleum v sedemdesiatych rokoch. Pýši sa všetkými eko testami a mimo to pevnosťou, a teda dlhou výdržou.

Ak vám nevadí trochu si priplatiť, dobrou voľbou môže byť aj podložka vyrobená z TPE (ekologicky šetrný termo plastický elastomér).

Z rovnakého materiálu je vyrobený aj rad podložiek E.C.O. Prana, ktoré hýria ponukou farieb, a rad Henna je dokonca ponúkaný s peknou potlačou. Tu už je potrebné siahnuť trochu hlbšie do vrecka.

Miernou nevýhodou všetkých TPE podložiek, teda penových, je jednoduchá možnosť poškodenia nechtami, kamienkom, stlačením v taške. Ideálne sú domov alebo do jogového štúdia, nie von.

Powerjoga a dynamické štýly jogy


Pozdrav slnku je krásny a nabíjajúci rituál. Avšak často sa opakuje a na podložke by sa mohli časom objaviť šrámy od chodidiel.

Ak preferujete tieto dynamickejšie štýly jogy je lepšie voliť pevnejšie podložky. Odporúčame vybrať pevné štruktúry, teda PVC.

Podložky na jogu určené pre cvičenie power jogy sú často veľmi výrazné aj farebne.

Výrobcovia ponúkajú celý rad farebných prevedení a variácií. Tieto variácie sa neustále rozširujú o nové a nové farby a vzory.

Ak si preto vyberáte z tejto kategórie, budete mať na výber viac farieb, ako v prípade ostatných podložiek na cvičenie.

Pozrite si niekoľko druhov jógy.

Aštanga joga

Pri každodennom cvičení budete potrebovať podložku v podobe nezničiteľného držiaku. Odporúčame vyberať profesionálne výrobky s označením PRO.

Na trhu nájdeme tiež podložky určené špeciálne na cvičenie aštanga jogy. Väčšinou sú ťažké, široké a hrubšie. Zázrak sa však ukrýva v ultra pevnej štruktúre materiálu, ktorá časom len získava na protišmykových vlastnostiach.

Nie nadarmo sú tieto produkty označované titulom Lifetime Guarantee. Navyše ich môžete mať v rôznych dĺžkach (až do 216 cm) i farbách.

Kundalini joga

Úvod lekcií zahajuje spievanie mantier a ukončuje dlhá meditácia. Budete teda potrebovať pohodlie pre dlhšie sedenie. Ku kundalini joge patrí biela farba.

Ideálnou voľbou sú podložky vyrobené z jahňacej vlny (samozrejme strihanej na živých ovciach) s podkladom z kaučuku, teda prírodnej gumy.

Skutočnou lahôdkou sú potom podložky, ktoré sú ručne vyšívaná, fleecová vrstva je napustená levanduľou a podložky majú vlastný, taktiež ručne vyšívaný popruh.

Výrobcovia uvádzaú, že sa podložka dá (vďaka spodnej koženkové strane) využiť aj na picknick. Pri cene týchto podložiek sa bude dvojaké využitie rozhodne hodiť.

Bikram joga a Hot joga

Úprimne, tu o podložku vôbec nepôjde. Môžete si kúpiť tú najobyčajnejšiu, pretože ju aj tak zakryjete uterákom.

Pri cvičení, kde sa teplota v miestnosti udržiava na 42 stupňoch, sa budete potiť už pri vstupe.

Pôjde vám o to, udržať sa v kaluži potu na podložke. Geniálne uteráky na podložku, ktoré skvele fungujú práve v týchto podmienkach, sa vyrábajú z mikrovlákna. Akonáhle vám zvlhne pokožka, držia dokonale a ani sa na nich nepohnete.

Niektoré spoločnosti vyrábajú pestrofarebné uteráky z recyklovaných PET fliaš, ktoré držia rovnako dokonale, ale navyše vás bude hriať vedomie, že ste prospeli našej planéte. Nie však svojej peňaženke.

Recyklácia totiž ani zďaleka nie je jednoduchý proces. No už len samotná predstava, že použitú PET fľašu možno pretaviť na krásny uterák na jogu, je vzrušujúca.

podložka na cvičenie a jógu

Ste stále na cestách?


Travel podložky môžu byť vaším dokonalým spoločníkom. Sú vyrobené z kaučuku, takže z čisto prírodného materiálu.

Dajú sa zložiť do vankúša, a svoje miesto tak môžu nájsť v carry-on batožine alebo kabelkách.

Jediná vada by mohla nastať v tropických oblastiach, pretože podložka sa vám pri vystavení vysokej teplote a vlhkosti začne roztekať medzi prstami. Je to predsa guma!

Našim posledným odporúčaním je: Nemažte si, prosím, pred cvičením nohy ani ruky krémom.

Ušetríte veľa kĺzavých stresov na podložke sebe a následne predajcom pri vysvetľovaní, že na podložke sa jednoducho nedá udržať.

Kvalitné podložky na cvičenie a jógu


Pozrite si kvalitné a cenovo dostupné produkty. Nech sa páči.

Podložka na cvičenie a jógu – Protišmyková a skladacia
4.3 (86%) 10 votes

Článok bol naposledy aktualizovaný dňa

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here