Ashwagandha: silný adaptogén, ktorý rozhodne stojí za vyskúšanie

Domov Výživové doplnky Ashwagandha: silný adaptogén, ktorý rozhodne stojí za vyskúšanie

Čo keby sme ti povedali, že existuje bylinka, po ktorej budeš vychillovaný, podporí tvoju imunitu, pozornosť, pamäť – a je úplne legálna? 😊 Počul si už o indickom ženšene? Ashwagandha je tradičný ajurvédsky adaptogén, ktorý si zamiluješ. A v našom článku ťa presvedčíme, že nejde iba o marketingom umelo vytvorený ošiaľ.

Čo je to ashwagandha?

Táto bylinka je mimoriadne cenená v ajurvédskej medicíne. Jej latinský názov je Withania somnifera a možno ju skôr poznáš pod názvom indický ženšen alebo indická zimná čerešňa.

Stále ide o jednu a tú istú rastlinu, ktorá si v poslednej dobe zaslúžila zvýšenú pozornosť vedcov, lekárov, športovcov a vlastne všetkých, koho zaujíma zdravý životný štýl a doplnky stravy.

Ashwagandha je silný adaptogén

Ashwagandha je niekedy označovaná aj ako prírodný adaptogén. Ako adaptogén sú označované najčastejšie rastlinné extrakty využívané v alternatívnej medicíne, ktoré zlepšujú odolnosť organizmu voči stresu.

Aby bol určitý produkt označený za adaptogén, musí spĺňať určité podmienky:

  • má iba minimálne nepriaznivé účinky na fyziologické funkcie organizmu
  • zvyšuje odolnosť organizmu prostredníctvom širokej škály účinkov (fyzikálne, chemické, biochemické) – teda účinný nie je iba jeden konkrétny mechanizmus

Pojem adaptogén po prvý raz použil v roku 1947 ruský vedec Nikolaj Lazarev, dnes ide o široko využívaný koncept doplnkov stravy podporujúcich ako fyzickú, tak psychickú odolnosť. Obľúbené sú najmä pre zlepšenie kognitívnych funkcií (pamäť, sústredenie…) a celkovej kvalitu života.

Adaptogény majú antioxidačné účinky, podporujú tvorbu telesných bielkovín, podporujú správnu činnosť metabolizmu, urýchľujú liečebné a regeneračné procesy, zvyšujú plodnosť, posilňujú libido, pomáhajú pri zápaloch. Jednoducho povedané – pripomínajú akýsi všeliek a bylinky večnej mladosti.

Ashwagandha ti dá silu koňa – doslova

„Ashwa“ totiž v preklade znamená kôň. Doslovný preklad názvu je „po zjedení ti dá silu koňa“.

Novinka na európskom trhu, stará známa v orientálnej medicíne

V západnom svete sa ashwagandha dostala do popredia pomerne nedávno, no naši východní susedia ju využívajú už po tisícročia. Patrí ku kľúčovým antistresovým bylinám ajurvédy (tradičnej indickej medicíny).

Ashwagandha je v ajurvéde používaná ako tzv. Rasayana, čo je prípravok, ktorý spomaľuje starnutie, zlepšuje fyzické aj psychické zdravie a prináša šťastie. Tieto prípravky sú v ajurvéde podávané už malým deťom a užívajú ich dospelí aj seniori.

Koreň ashwagandhy je známy ako afrodiziakum, narkotikum, diuretikum aj stimulant. Používal sa aj pri liečbe črevných parazitov.ajuvédska medicína

Ashwagandha je v ajurvéde využívaná najčastejšie v podobe prášku (tzv. churna), ktorý sa zmieša s vodou, ghee alebo medom. Na našom trhu ju dostaneš prevažne vo forme plnených kapsúl (v práškovej forme sa predáva zriedkavo), takže sa doma nemusíš hrať na alchymistu: jednoducho vyberieš z dózičky a zapiješ.

Kvalitná Ashwagandha od ADVANCE

balenie obsahuje až 90 kapsúl
výhodná cena a doprava zadarmo
15,99 € / balenie

Aké účinky má ashwagandha?

Ak si sa doteraz trochu zamotal v tom, čo vlastne táto bylinka všetko robí, nie si sám. Tu je teda stručný prehľad jej účinkov:

  • zlepšuje funkcie mozgu a nervového systému
  • zlepšuje pamäť
  • zlepšuje reprodukčné funkcie
  • podporuje sexuálny život 😊
  • zlepšuje obranyschopnosť
  • antioxidačné účinky
  • zvyšuje psychickú odolnosť
  • chráni proti stresu
  • zlepšuje kvalitu spánku
  • zvyšuje vytrvalosť
  • znižuje tvorbu kortizolu
  • protirakovinové účinky
  • protizápalové
  • podporuje sústredenie
  • pomáha pri neurodegeneratívnych ochoreniach
  • pomáha regenerovať nervové bunky
  • pomáha proti únave
  • zmenšuje riziko vzniku úzkostných stavov
  • zvyšuje odolnosť voči fyzickej záťaži

Aké účinné látky obsahuje ashwagandha?

Za svoje prospešné účinky vďačí táto bylinka celej škále bioaktívnych látok. Obsahuje pomerne známe látky, ako napríklad alkaloidy alebo saponíny, ale aj menej známe tzv. steroidné lakóny. Z nich sú najznámejšie withanolidy, ktorým je pripisovaný hlavný liečivý účinok ashwagandhy.

Vedel si, že…?

V alternatívnej medicíne používali extrakt z ashwagandhy v spojení s iným látkami aj ako protilátku proti hadiemu jedu alebo uštipnutiu škorpiónom.

Najväčší prínos má ashwagandha pre našu hlavu

Kognitívne funkcie, ako je napríklad pozornosť či pamäť, potrebujeme takmer v každom okamihu. Ako starneme, zvyknú sa zhoršovať a niekedy dokonca môžu dospieť až k stareckej demencii.

Ashwagandhu v Indii k radi využívajú hlavne starší ľudia, ktorí si pochvaľujú lepšiu pamäť a bystrejší um.indicka zena cvici jogu

Toto potvrdzuje aj placebom kontrolovaný výskum, v ktorom účastníci s miernou poruchou pozornosti konzumovali 300 mg extraktu z koreňa ashwagandhy dva razy denne. Vedci sledovali jej vplyv na zlepšenie pamäti a ďalších kognitívnych funkcií.

Výsledok? Zlepšenie nastalo u oboch skupín (teda aj v placebo skupine), v skupine s ashwagandhou však išlo o štatisticky oveľa významnejšie hodnoty.

Pacientom sa zlepšilo logické myslenie, verbálne myslenie, pamäť a dokázali dlhšie udržať pozornosť. Išlo o prvú takúto štúdiu, no s blížiacim sa skúškovým…ako sa to hovorí? Topiaci sa aj slamky chytá. Podľa všetkého má ale „ashwaslamka“ celkom slušný backround.

Ashwagandha zlepšila vytrvalostný športový výkon

Adaptogény sú známe aj tým, že zvyšujú odolnosť organizmu voči fyzickému stresu – a.k.a. tréningu. Poriadny silový alebo vytrvalostný tréning síce nenahradia, ale (minimálne na potkanoch) sa zdá, že minimálne ashwagandha môže pomôcť aj v prípade vytrvalosti.

Potkany, ktoré dostávali „doping“ v podobe ashwagandhy dokázali plávať dlhšie než ich „čistí“ kolegovia. A že to neboli zanedbateľné čísla! V kontrolnej skupine potkany vydržali plávať v priemere 384 minút. V skupine s ashwagandhou to bolo až 740 minút, čo je približne dvojnásobok!

Ashwagandha ako podpora liečby rakoviny?

Vo výskume spomalilo užívanie ashwagandy rast nádorových buniek takmer o polovicu. Dnes sa už môže zdať, že rakovinu lieči všetko – minimálne tak je to vo väčšine článkov prezentované 😊.

Ashwagandha v žiadnom prípade nenahradí účinky  klasickej medicíny, no výskumy ukazujú, že táto bylinka by mohla byť vhodnou podpornou liečbou napríklad popri chemoterapii.

Ashwagandha postupne preniká aj do klasickej medicíny

Ashwagandha podľa všetkého pomáha aj pri neurodegeneratívnych ochoreniach, ako je napríklad Alzheimerova choroba, ale aj pri poraneniach miechy.adaptogén ashwagandha

Extrakt z ashwagandhy takisto zmierňuje priebeh Parkinsonovej alebo Huntingtonovej choroby (dedičné genetické ochorenie, pri ktorom postupne odumierajú mozgové bunky: prejavuje sa najčastejšie v mladosti a vedie k demencii).

Ashwagandha podporuje mentálne zdravie

Škoda, že väčšina výskumov je zatiaľ vykonaná iba na zvieratách – a všetci vieme, že človek nie je myš alebo potkan, a tak automaticky neplatí, že čo sa preukáže u potkanov, paušálne platí u ľudí.

Ak by sme sa ale mali odraziť aspoň z toho mála, čo máme, ashwagandha pomáha v boji proti úzkostiam – a to dokonca porovnateľne s bežne dostupným liekom Lorazepam.

Ashwagandha tiež má antidepresívny účinok (takisto porovnateľný s bežne užívanými liekmi).

V ajurvédskej medicíne bola ashwagandha používaná na uvoľnenie, upokojenie a zlepšenie nálady.

Dávkovanie

V štúdiách je používaný extrakt z ashwagandhy v množstve cca 500 – 600 mg / deň, často rozdelený v dvoch denných dávkach.

V e-shopoch s doplnkami stravy nájdeš rôzny obsah účinných látok v kapsuli, väčšinou od 300 do 500 mg. Denná dávka 500 mg je taký zlatý štandard a nič ňou nepokazíš. Jej bezpečnosť je preukázaná – toxické dávky sa pohybujú oveľa, oveľa vyššie.

Okrem množstva celkových účinných látok si všímaj aj obsah withanolidov – predpokladá sa, že veľké množstvo pozitívnych účinkov sa viaže práve na withanolidy (mali by tvoriť cca 5 % obsahu).

Ak si chceš byť istý, hľadaj označenie KSM-66, ktoré je zárukou najvyššej kvality aj množstva účinných látok.

spánok pekná žena

Kedy môže byť ashwagandha užitočná?

  • v čase psychického aj fyzického vypätia (skúškové obdobie, náročné životné situácie…)
  • pri nedostatku spánku alebo nekvalitnom spánku
  • pre zlepšenie regenerácie
  • pri častej nervozite
  • pri úzkostiach, depresívnych náladách a depresiách
  • pri zhoršení pamäti

Čo si z toho vziať?

Podľa dostupných vedeckých dôkazov a niekoľkotisícročných skúseností v ajurvédskej medicíne je ashwagandha naozaj tak trochu zázračnou bylinkou (a ak nás čítaš často, tak vieš, že to je už čo povedať 😊).

Pomáha nastoliť psychickú pohodu a uvoľnenie, podporuje imunitu, pôsobí proti zápalom, zmierňuje vnímanie bolesti, spomaľuje rast nádorových buniek a pomáha aj pri neurodegeneratívnych ochoreniach.

Aké sú tvoje skúsenosti s ashwagandhou? Budeme radi, ak sa s nami podelíš v komentároch.

Literárne zdroje

CHOUDHARY, Dnyanraj; BHATTACHARYYA, Sauvik; BOSE, Sekhar. Efficacy and safety of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) root extract in improving memory and cognitive functions. Journal of dietary supplements, 2017, 14.6: 599-612.

KUBOYAMA, Tomoharu; TOHDA, Chihiro; KOMATSU, Katsuko. Effects of Ashwagandha (roots of Withania somnifera) on neurodegenerative diseases. Biological and Pharmaceutical Bulletin, 2014, 37.6: 892-897.

SINGH, Narendra, et al. An overview on ashwagandha: A Rasayana (Rejuvenator) of Ayurveda. African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicines, 2011, 8.5S.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Erika
Masérka, mama, športovkyňa. Vyštudovala Regeneráciu a výživu v športe, momentálne študuje kondičné trénerstvo na Masarykovej univerzite. Venuje sa silovému tréningu a súťaží v klasickom silovom trojboji. Verí, že zdravá strava a pohyb dokážu robiť zázraky s telom aj dušou 🙂

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.