Pozrite si FITNESS DARČEKY. Ideálne VIANOČNÉ DARČEKY pre mužov i ženy!

DomovMagazínMenopauza ako príležitosť: ako zmierniť jej negatívne príznaky a zvýšiť kondíciu?

Menopauza ako príležitosť: ako zmierniť jej negatívne príznaky a zvýšiť kondíciu?

Menopauza, nazývaná tiež prechod, je obdobie, kedy žena prežíva svoje posledné menštruačné krvácania. Toto obdobie je veľmi náročné a súvisí s viacerými prejavmi, vrátane zníženia výkonnosti. Našťastie existuje niekoľko možností, ako ich zmierniť a udržať svoje telo silné, odolné a s chuťou do života. Tu je niekoľko tipov, ako na to.

Čo je menopauza, kedy prichádza a prečo

Menopauza je prirodzený proces, s ktorým sa stretne každá žena. Obdobie menopauzy prichádza približne medzi 45 až 55 rokom života, no je to individuálne. Typickým javom je, že dochádza k zníženiu tvorby pohlavných hormónov estrogénu a progesterónu vo vaječníkoch. U niektorých žien môže toto obdobie trvať aj 10 rokov.

Celé obdobie klimaktéria má 4 fázy, ktoré prichádzajú postupne a sprevádzajú ich iné procesy. Prvou fázou je premenopauza, kedy je krvácanie ženy v norme, no prichádza k zníženiu hormónov. Druhou fázou je primenopauza s nepravidelným krvácaním.

Po nej prichádza 3. fáza, čo je už samotná menopauza. Poslednou fázou je postmenopauza, kedy sú ženské pohlavné orgány vo fáze pokoja a končí sa celý prechod.

Menopauza je dosť ovplyvnená dedičnosťou, čo znamená, že ak vaša mama začala pociťovať prvé príznaky blížiacej sa menopauzy v 52. roku života, u vás to môže byť podobné. Nie je to však jediný faktor, ešte dôležitejšie sú tie, ktoré vplývajú na tvorbu hormónov.

Aké prejavy a komplikácie s ňou súvisia

Obdobie menopauzy je sprevádzané rôznymi javmi, ktoré súvisia s hormonálnou nerovnováhou. Niektoré sú jemné, no iné môžu byť veľmi nepríjemné.

Medzi najčastejšie príznaky u žien patria:

  • nadmerné potenie v noci, nespavosť, horšie zaspávanie
  • častá náladovosť a precitlivenosť, prípadne úzkosť
  • zhoršená koncentrácia a problémy s pamäťou
  • objaviť sa môžu bolesť hlavy alebo nadmerná únava
  • pocit podráždenia, svrbenia či vaginálna suchosť a znížené libido
  • problémy s osteoporózou, rednutie a lámavosť kostí
  • lámavosť nechtov, rednutie vlasov, nedostatok kolagénu
  • problémy s krvným tlakom, ktorý môže striedavo kolísať

Príčinou všetkých spomenutých symptómov je úbytok pohlavných hormónov progesterónu a estrogénu v tele ženy.

Okrem toho majú tieto hormóny vplyv aj na činnosti srdca, mozgu a metabolizmu. Obdobie menopauzy je pre ženu fyzicky aj psychicky veľmi náročné, no súčasne prirodzené. Našťastie, sú možnosti, ako tieto symptómy zvládnuť.

Zmeňte stravu a pitný režim, obmedzte fajčenie

Zmiernenie príznakov klimaktéria sa nezaobíde bez celkovej zmeny životosprávy. Pri dodržaní niektorých postupov si týmto obdobím môžete prechádzať jednoduchšie. V prvom rade by ste mali upraviť svoj jedálniček a zvýšiť príjem ovocia a zeleniny.

Prospešné je aj užívanie vitamínových doplnkov, ktoré upravujú produkciu hormónov bez nežiaducich účinkov, napríklad takých, ktoré obsahujú koenzým Q10.

Vynechať by ste nemali ani fytoestrogény, ako sú napríklad tofu, sójové mlieko a orechy. Pokúste sa obmedziť príjem tuku, červené mäso, vyprážané jedlá a nápoje s cukrom a alkoholom.

Dodržujte pitný režim, voda vyplavuje škodlivé látky z vášho tela. Pokiaľ ste fajčiarka, mali by ste fajčenie obmedziť na minimum alebo s ním skončiť.

Kvalitný sexuálny život má tiež vplyv na udržanie hormonálnej rovnováhy. Zabudnúť by ste nemali ani účinky bylín, už naše babičky vedeli, že niektoré bylinky, ako sú napríklad sója, ďatelina lúčna či materská kašička, dokážu zmierniť príznaky menopauzy.

Pomôžu pohyb, cvičenie, joga, meditácie aj spánok

Počas obdobia menopauzy vám fyzická aktivita dokáže veľmi pomôcť. Do svojho bežného dňa by ste mali zaradiť plávanie, beh alebo minimálne každodenné prechádzky. Existuje široká škála jednoduchých cvičení aj na doma, ktoré pomáhajú proti stresu.

Ak vás trápi žalúdok, skúste pokrčiť ruky, tvár vložiť do dlaní a pozerajte pred seba. Striedmo priťahujte pravú a ľavú pätu k zadku. Cvičte 2 minúty a pokojne dýchajte.

Pre spánok si skúste sadnúť do tureckého sedu. Ľavú ruku položte na stehno a prostredník a ukazovák spojte spolu, buďte vystretá a pravú ruku zodvihnite. Spojte prsty a položte ich do stredu čela. Zavrite oči, uvoľnite sa a palcom si upchajte pravú nosnú dierku, takto spravte 20 pokojných nádychov a následne to zopakujte aj s ľavou dierkou.

Meditácie a dychové cvičenia majú tiež priaznivé účinky a to na emócie, mentálnu stabilitu, spánok a celkové uvoľnenie.

Tak isto majú dobrý vplyv na zmiernenie príznakov menopauzy, najmä pokiaľ je cieľom zmiernenie stresu, napätia alebo nervozity.

4/5 - (3 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Andrej
Andrej
Športu sa venujem odmalička. Hrám futbal a vo voľnom čase rád cvičím. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike vzdelávam. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

ZĽAVY AŽ - 80 %!