Ako začať behať? + Ako sa pripraviť na prvý beh?

Domov Magazín Ako začať behať? + Ako sa pripraviť na prvý beh?

Beh sa považuje za jeden z najlepších cvikov na spaľovanie tuku. Dokážeme vďaka nemu nielen chudnúť, ale taktiež udržať si zdravú váhu. Behanie ako také má pre náš organizmus veľké množstvo výhod, čo je dôvod, prečo by ste s ním mali začať aj vy. Ak neviete ako na to, radi vám poradíme.

Na začiatok to neprepáľte

Najväčší problém mnohých ľudí pri behaní je ten, že si dávajú nereálne ciele. Hneď na začiatku chcú zabehnúť päť či desať kilometrov. A síce je dôležité, aby sme aj pri behu mali nejaké ciele, je potrebné ich prispôsobiť vašej kondícii a skúsenostiam.

Na začiatok začnite s miernym poklusom. Vždy, keď nebudete vládať sa zastavte a kúsok prejdite rýchlou chôdzou.

Cieľ nemajú byť kilometre, ale zlepšenie vašej kondície. Preto zo začiatku vôbec nesledujte, koľko ste odbehli. Ľudí často predstava niekoľkokilometrového behu odpudzuje. Skončia skôr ako začali.

Poprípade kilometre sledujte a pomaly ich zvyšujte. Zo začiatku odbehnite dva kilometre. Následne si pridajte ďalšie dva.

Príprava pred behom

Ešte predtým, ako vôbec vybehnete, je potrebné sa na beh určitým spôsobom pripraviť. Najlepšie urobíte, ak pred ním nebudete aspoň dve hodiny jesť.

V prípade vody je to podobné. Snažte sa nepiť príliš veľa tekutín. Dobré je napiť sa trochu, tesne pred behom.

Na beh sa musíte taktiež správne obliecť. Vyberajte si nohavice alebo legíny, ktoré vám nebudú padať a nebudete si ich musieť neustále popravovať.

Rovnako je na tom aj vrchná časť. Ženy by mali staviť na kvalitné a dobré športové podprsenky, ktoré poskytujú správnu oporu. Obe pohlavia musia dbať aj na výber trička.

V lete by malo ísť o vzdušný top, ktorý vie odviesť pot. Počas zimy si vyberajte bundu, ktorá je tenšia, no pritom zahreje.

Ako začať behať? Základom sú správne tenisky!

Tenisky na behanie sú niečím, čo musíme spomenúť samostatne. Kvalitná obuv robí zázraky a dokáže vám pri behaní pomôcť.

Tenisky nesmú byť príliš tesné. Práve naopak. Nohe by mali poskytovať dostatočný priestor. Niektorí odborníci odporúčajú vziať si o číslo väčšie tenisky, iní tvrdia, že by ste sa mali orientovať svojou klasickou veľkosťou.

Najlepšie bude, ak pôjdete do športového obchodu, kde si tenisky vyskúšate a zistíte, či sú pre vás vhodné. Nezabudnite sa v nich prejsť, aby ste si zistili, ako sa v nich chodí.

Následne, tesne pred behom, keď si tenisky budete obúvať, si ich zaviažte na dve mašličky. Pri behu tak zamedzíte rozviazaniu a prípadnému pádu alebo inému problému.

Vyberte si správnu trasu

To, čo dokáže pokaziť prvý beh, sú kopce. Behanie do kopca je náročné aj pre profesionála. Okrem toho, že nebudete vládať, budete musieť stále zastavovať. Namiesto behania tak budete len chodiť.

Najlepší prvý beh je na bežeckej trati. Ak v blízkosti žiadnu nemáte, vyberte sa na miesto, kde viete, že je len rovina.

Taktiež sa vyhýbajte behu po nespevnenom povrchu. Mohli by ste si vyvrtnúť členok, poprípade si priviesť iné zranenie.

S behom môžete začať pokojne aj vo vnútri, na bežiacom páse. Dopredu však upozorňujeme, že behanie na jednom mieste vás môže o veľmi krátky čas prestať baviť.

Na druhej strane, beh na bežiacom páse je praktickejší. Väčšina z nich je odpružená a tým pádom sa vám prispôsobuje. Vyhýbate sa nespevnenému povrchu a taktiež kopcom.

žena v lese

Behať musíte pravidelne

Keď ste sa už vydali behať, myslite na to, že zlepšiť sa môžete len vtedy, keď budete behať pravidelne. Nestačí vybehnúť raz za dva týždne alebo za mesiac.

Dobré je behať niekoľkokrát do týždňa. Samozrejme, netreba to ani preháňať. Telu je potrebné dať oddych.

Behajte každý druhý deň alebo 3 – 4-krát do týždňa. Ostatné dni si dajte oddych, regenerujte a venujte sa niečomu inému. Spolu s behom je skvelá napríklad joga. Pomocou nej uvoľníte telo a prídete na iné myšlienky.

Nájdite si svoje tempo

Vybrali ste sa behať s kamarátom alebo niekým známym? Možno ste si všimli, že behá rýchlejšie alebo pomalšie od vás. Takýto jav je úplne normálny.

Každý z nás má iné tempo a beh si prispôsobuje pre seba. Je zbytočné behať príliš rýchlo, ak by ste už po pár metroch museli zastaviť alebo prejsť do chôdze.

Svoje tempo nájdete po niekoľkých behoch. Pri úplne prvom behajte pomaly. Netreba sa nikam zbytočne ponáhľať. Ak vidíte, že vaša kondícia je dobrá a budete vládať, zrýchlite.

Vaše tempo sa bude meniť aj podľa toho, ako ste unavení z celého dňa, kedy chodíte behať alebo koľký beh v poradí máte za sebou.

Kedy ísť behať?

Otázka však môže znieť, kedy je najlepší čas na behanie? Všeobecne správna odpoveď na ňu neexistuje. Každému môže vyhovovať niečo iné. Deň si preto rozdelíme na tri hlavné časti a ku každej si povieme výhody a nevýhody:

  • Ráno
  • Poobede
  • Večer

Ráno

Máte ráno čas a chceli by ste ho efektívne využiť? V tom prípade je to skvelé obdobie pre beh. Najväčšou výhodou je, že ráno si beh "odbijete" a tým pádom máte na celý deň pokoj.

Ráno ste taktiež plní energie. Môžete ju teda na beh skvelo využiť. Plus, v žalúdku nemáte ešte nič ťažké, a preto vám jedlo nebude pri behu robiť problémy.

Pre mnohých je nevýhodou to, že kvôli rannému behu musia vstávať. Kým sa prebudia, chvíľu to trvá a beh je posledná vec, na ktorú myslia. Plus, beh na prázdny žalúdok nemusí byť presne to, čo si každý predstavuje pod pojmom správny začiatok dňa.

Tak či onak, ranný beh je skvelým štartom. Prebudí vás lepšie ako káva a dodá vám energiu na celý deň.

Poobede

Poobedím myslíme minimálne dve hodiny po tom, ako zjete obed. Môže to byť o 14 hodine, poprípade neskôr podľa toho, kedy obedujete.

Výhodou behu poobede je to, že ste už úplne prebratí zo spánku. Pravdepodobne za sebou máte aj nejakú prácu. Beh vás dokáže skvelo namotivovať k ďalšej práci a vzpružiť do druhej časti dňa.

Nevýhodou je to, že ak ste jedli niečo väčšie, počas behu vám môže zostať zle. Dôležité je preto myslieť na to, čo jete.

Druhou nevýhodou je, že počas leta je práve poobedie tou najteplejšou časťou dňa. Nie je vhodné vtedy behať vonku.

ako začať behať - beh vonku

Večer

Večerné hodiny sú skvelé na beh počas leta. V tejto časti dňa už nie je tak teplo. Vonku nie je ani toľko ľudí a behať môžete kdekoľvek chcete.

Nevýhodou večerného behu je to, že po celom dni môžete byť unavení. Na beh vám nemusí zostať energia a nemusíte zo seba vydať to najlepšie.

Plus, je dôležité nebehať minimálne dve hodiny pred spánkom. Na prvý pohľad to síce vyzerá tak, že beh vás unaví a bude sa vám chcieť spať, no opak je pravdou.

Cvičenie vám rozprúdi krv v žilách, zvýši sa vám adrenalín a spánok bude to posledné, na čo bude telo myslieť.

Pomôcť vám vedia aplikácie

Mnohí určite poznajú viaceré bežecké aplikácie, ktoré pomáhajú sledovať vzdialenosť, rýchlosť, poprípade aj iné informácie o behu. Mnohé z týchto aplikácií majú ešte jednu skvelú funkciu. 

Viete si v nich nájsť rôzne programy pre začiatočníkov. Nastavia vám tréningy tak, aby ste sa naučili behať správne.

Postupne pridávajú kilometer za kilometrom. Po určitej dobe budete behať 10 kilometrov a viac.

Zhrnutie

Plánujete, že začnete pravidelne behať? V tom prípade stavte na naše rady. Beh je skvelým spôsobom ako si udržať váhu alebo niečo zhodiť. Vie skvelo vyčistiť hlavu a dodať energiu na celý deň. Vybehnite von ešte dnes.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Naďa Černá
Študentka žurnalistiky, ktorá miluje bojové športy. Písaniu sa venuje už niekoľko rokov a okrem športu si rada vychutná kvalitnú kávu a dobrú knihu.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.