Otužovanie pre začiatočníkov: Ako začať?

Domov Magazín Otužovanie pre začiatočníkov: Ako začať?

Videli ste niektorých ľudí kúpajúcich sa v studenej vode niekde vonku v januári? V prípade, že vás otužovanie zaujalo a chceli by ste s ním začať, musíte poznať zopár základných informácií. Len vďaka nim vydržíte nielen prvé, ale aj tie ďalšie studené sprchy či dokonca kúpele.

Výhody otužovania

Otužovanie sa berie ako jedna z aktivít, ktorá má veľké množstvo výhod. Človek si vďaka nej vie posilniť imunitu, no nielen to. Správnym otužovaním sa môžete dostať k ďalším benefitom, medzi ktoré sa radia:

  • ľahšie zvládanie studenej zimy a mrázu
  • jednoduché zvládanie letných horúčav
  • zníženie frekvencie ochorení dýchacích ciest
  • ústup alergií
  • pozitívny vplyv na psychiku
  • zníženie stresu

A množstvo ďalších.

otužovanie vo vode

Pre mnohých je okrem silnej imunity veľmi obľúbenou výhodou aj jednoduchšie zvládanie rôznych teplôt. Tí, ktorí pravidelne otužujú, sú odolnejší nielen voči zime a nízkym teplotám, ale taktiež voči tropickému počasiu, ktoré prichádza každé leto.

Telo je určitým spôsobom zvyknuté na rôzne teplotné výkyvy, vďaka čomu vie proti nim skvelo bojovať.

Pri otužovaní si príde každý na svoje. Na začiatok sa však musíte naučiť, ako správne na to. Každý človek totižto na chlad reaguje inak. Nič netreba podceňovať.

Každý je na tom inak

Otužovanie je veľmi individuálna vec. Každý chladnú vodu znáša inak. Práve preto neexistujú všeobecné rady, ktoré dokážu pomôcť úplne každému.

Vo väčšine prípadov však skvelo fungujú, a preto na ne ako začiatočník môžete staviť aj vy.

Spravidla sa tvrdí, že s otužovaním by ste mali začať pred 40-kou. Telo lepšie zimu zvláda a vie sa prispôsobiť. Čím je človek starší, tým horšie u neho funguje termoregulácia. Tým pádom sa nemusí s chladom vyrovnať presne tak, akoby chcel.

Samozrejme, existujú výnimky.

Čím skôr však začnete, tým jednoduchšie a lepšie si na celý proces zvyknete.

Konzultácia s lekárom je nevyhnutná

Či už máte pred 40-kou alebo po nej, konzultácia s lekárom je nevyhnutná a nemali by ste ju vynechať. Aj mladý človek môže mať rôzne zdravotné problémy, ktoré by otužovanie mohlo zhoršiť.

Lekár by sa mal pri kontrole zamerať najmä na dýchacie cesty, srdce, pľúca a obličky. Samozrejmosťou je aj bežná prehliadka, pri ktorej zistí, či je všetko v poriadku.

V prípade, že by ste mali nejaké ďalšie otázky, pokojne sa na ne lekára spýtajte. Nenechávajte nič na náhodu. Otužovanie má množstvo zdravotných výhod, no pre niekoho s problémami by mohlo byť nebezpečné.

Začnite pomaly

Plynulé a pomalé začiatky sú dôležité snáď pri každej činnosti. To najhoršie, čo môžete urobiť je skočiť rovno do ľadovej vody.

Okrem toho, že pre telo je niečo takéto veľkým šokom, by ste si mohli priviesť rôzne zdravotné problémy. Dokonca, stuhnuté svaly by vás vo vode nemuseli poslúchať, čo by mohlo viesť k rôznym nešťastiam.

Preto je najlepšie ak začnete plávať napríklad v blízkom jazere počas leta Následne pokračujte aj na jeseň a neprestaňte ani v zime.

Ochladzovanie vody je plynulé a vaše telo si na túto teplotu bude pomaly zvykať.

Ak by vám takýto spôsob nevyhovoval, pokojne sa môžete vyskúšať otužovať doma. Veľké množstvo ľudí s otužovaním začína práve takýmto spôsobom.

Pri každej sprche si znižujte teplotu vody. Najprv sa osprchujte vlažnou vodou, potom trochu studenšou a nakoniec úplne studenou.

Ak ste zvyknutí na prúd chladnej vody, vyskúšajte si napustiť vaňu. Nemusíte v nej ležať niekoľko hodín ako v horúcej. Zopár minút úplne postačí. Telo si na chlad musí pomaly zvykať.

Najväčšou výhodou ľudského tela je to, že si vie zvyknúť na takmer čokoľvek.

Treba mu na to síce nejaký čas, no ak mu ho dáte, z každej činnosti sa vie stať bežný zvyk. Rovnako je na tom aj otužovanie.

Studená voda vo viacerých formách

Studenou vodou sa môžete otužovať aj inak ako v nej plávať alebo sa ňou sprchovať. Mnohí začiatočníci tvrdia, že vhodné je napríklad potierať telo vlhkým studeným uterákom. Telo si masírujete a tým pádom ho prekrvujete.

Vhodné je tiež kúpanie s ľadovými kockami alebo potieranie chodidiel a zápästí niečim studeným.

Zo začiatku stačí byť v studenej vode chvíľku. Následne čas predlžujte.

žena vo vode

Plávanie v studenej vode

Otužovanie vo vani alebo pod sprchou je niečo úplne iné ako plávanie v studenej vode. Na to musíte myslieť, keď pôjdete prvýkrát plávať do jazera.

Plávanie je samé o sebe náročnou aktivitou. Keď do toho pridáte nízku teplotu, stáva sa z toho ešte ťažšia disciplína, ktorú musíte vy a váš organizmus prekonať.

Práve preto začnite v plytkej vode. Nechoďte na miesta, kam nedosiahnete na dno. A najlepšie bude, ak nepôjdete sami ale s niekým iným.

Najlepšie s niekým, kto sa otužuje už nejaký čas.

Nejedzte nič ťažké

Ak pravidelne plávate, asi viete, že pred plávaním by ste nemali jesť nič ťažké. Spravidla to tak platí aj pri iných aktivitách ako napríklad posilňovanie alebo behanie.

Plávanie v studenej vode je náročnou aktivitou, a preto je potrebné, aby ste mali žalúdok ľahký.

Pred otužovaním sa najedzte veľmi ľahko. Nejedzte nič vyprážané alebo mastné. Vyhnite sa taktiež jedlám, po ktorých by ste boli príliš smädní.

Plný žalúdok z vody nie je o nič lepší ako z jedla.

Nezabudnite na rozcvičku

Tak ako pred každým cvičením, aj pred plávaním v studenej vode je dôležité telo rozohriať. Ponaťahujte sa, aby bolo telo uvoľnené a pripravené na športovú aktivitu.

Mnohí odporúčajú krátky beh tesne pred tým ako pôjdete do vody. Telo sa pri behu začne zahrievať, čo je dôležité pre termoreguláciu.

Krátky beh si dajte už len v plavkách a samozrejme, v správnej obuvi, aby ste si nevyvrtli členok.

Keď ste pripravení, môžete vojsť do vody. Myslite však na to, že musíte ísť pomaly.

Do čoho sa obliecť?

Samozrejme, správne oblečenie je taktiež dôležité. Plávať budete v klasických plavkách, ktoré používate cez leto.

Najlepšie je vziať si so sebou topánky do vody, ktoré vás ochránia pred poranením chodidiel. Následne je dôležitá neoprénová čiapka, ktorá ochráni hlavu a taktiež vlasy. Tie mokré nemusia byť.

So sebou si nezabudnite vziať uterák alebo osušku, do ktorej sa zabalíte, keď vyjdete von.

A ku koncu nesmieme zabudnúť ani na klasické oblečenie, do ktorého sa prezlečiete. Najlepšie bude, ak je oblečenie mäkké a pohodlné, aby ste sa doň ľahko obliekli aj vtedy, keď ste vlhkí od vody.

žena pri vode

Otužovanie nie je finančne náročné hobby

Mnohé hobby alebo športové aktivity sú finančne náročné a nie každý si ich môže dovoliť. Otužovanie však do tejto kategórie rozhodne nespadá. Práve naopak.

Okrem klasických plaviek, ktoré pravdepodobne doma máte, topánok a čapice nebudete potrebovať nič iné.

Vďaka tomu sa môže otužovať úplne každý nehľadiac na to, koľko peňazí má.

Zhrnutie

Účinky otužovania sú viac ako dobré, čo je dôvod, prečo by ste ho mali vyskúšať aj vy. Začiatky môžu byť náročné, no ak viete, ako správne na to, všetko je odrazu jednoduchšie. Vyskúšajte naše tipy a začnite s otužovaním už tento rok.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Naďa Černá
Študentka žurnalistiky, ktorá miluje bojové športy. Písaniu sa venuje už niekoľko rokov a okrem športu si rada vychutná kvalitnú kávu a dobrú knihu.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.