Pozrite si FITNESS DARČEKY. Ideálne VIANOČNÉ DARČEKY pre mužov i ženy!

DomovVýživaVýživové doplnkySuplementy (TIE NAJLEPŠIE), ktoré by ste mali užívať

Suplementy (TIE NAJLEPŠIE), ktoré by ste mali užívať

Ak nemáte odborné znalosti výživového poradcu alebo lekára, nie je ľahké vedieť, či vám výživové doplnky pomôžu. Suplementy sú produkty, ktoré ľudia užívajú na doplnenie živín alebo iných prospešných zlúčenín do organizmu.

Pomocou tohto článku sa vám budeme snažiť priblížiť, čo by mal spĺňať kvalitný suplement.

Na základe rôznych poznatkov sme vytvorili obsiahli článok podložený vedeckými štúdiami, ktorý skúma jednotlivé aspekty výživových doplnkov.

Od samostatných vitamínov a minerálov až po rôzne komplexné doplnky, na trhu existuje množstvo suplementov, ktoré tvrdia, že poskytujú špecifické zdravotné benefity.

Kvôli obrosvkému výberu nie je vždy jasné, ktoré suplementy sú kvalitné a, ktoré sú vyhodené peniaze alebo dokonca hrozbou pre vaše zdravie.

Tento článok obsahuje všetko, čo potrebujete vedieť o tom, čo sú to výživové doplnky a ako si vybrať bezpečný a kvalitný suplement.

 

 

Čo sú suplementy, vitamíny, minerály a patentované zmesi?

Výživové doplnky sú produkty, ktoré sa užívajú ústami a obsahujú látky, ako sú vitamíny, minerály, bylinky, rastlinné extrakty, aminokyseliny, enzýmy, probiotiká, antioxidanty alebo iné živiny (zdroj).

Sú to produkty obsahujúce rôzne zložky, ako sú vitamíny, minerály a rastlinné látky. Užívajú sa ústami a slúžia na podporu alebo zlepšenie niektorého aspektu zdravia.

Suplementy stravy sú dostupné v mnohých formách, vrátane kapsúl, cukríkov, tinktúr, práškov a tekutín. Zvyčajne sú promované ako jednoduchý a účinný spôsob, ako posilniť vaše fyzické alebo duševné zdravie.

Medzi najvyhľadávanejšie suplementy, patria:

  • Vitamíny – Vitamíny sú základné živiny, ktoré vaše telo potrebuje, aby správne fungovalo a zostalo fit. Mnohé pomáhajú regulovať životne dôležité metabolické funkcie vrátane rastu, funkcie nervov a trávenia.
  • Vitamíny rozpustné v tukoch – Tieto vitamíny sa rozpúšťajú v tukoch a môžu sa ukladať vo vašom tele. Patria sem vitamíny A, D, E a K.
  • Vitamíny rozpustné vo vode – Tieto vitamíny sa rozpúšťajú vo vode a telo ich neukladá. Zahŕňajú vitamín C a vitamíny skupiny B.
  • Minerály – Minerály sú anorganické látky, ktoré sú nevyhnutné pre rôzne telesné funkcie, ako je rast a zdravie kostí.

Pre väčšinu zdravých ľudí je bezpečné suplementovať všetky vitamíny a minerály, ktoré sa bežne nachádzajú v strave. Existujú aj určité situácie, kedy sú suplementy doslova potrebné na naplnenie nutričných potrieb.

Kľúčový bod pri doplnkoch stravy je, že sú navrhnuté tak, aby dopĺňali a nie nahrádzali živiny, ktoré by ste mali príjímať zo stravy.

To znamená, že aj keď užívate nejaký suplement, stále je dôležité konzumovať zdravú a vyváženú stravu.

Živiny v potravinách vs. suplementy

Konzumácia zdravej a vyváženej stravy je najlepší spôsob, ako zabezpečiť, aby ste naplnili svoje potreby vitamínov a minerálov.

Ideálne je nakombinovať si do stravy rôzne potraviny. Všetky potraviny obsahujú rôzne množstvá a kombinácie živín.

Napríklad citrusové plody sú známe tým, že majú vysoký obsah vitamínu C, zatiaľ čo listová zelenina je vynikajúcim zdrojom vitamínu K (zdroj).

Okrem vitamínov a minerálov obsahujú potraviny ďalšie základné živiny vrátane bielkovín, zdravých tukov a vlákniny, ktoré sú všetky potrebné pre celkové zdravie a optimálne fungovanie organizmu.

Okrem toho sú dôležité hlavne potraviny rastlinného pôvodu, ktoré sú bohaté na antioxidanty a fytochemikálie. Tieto dva druhy zlúčenín sú spojené so znížovaním zápalu a ochrany proti chronickým ochoreniam (zdroj).

Na rozdiel od stravy, suplementy neponúkajú komplexné nutričné ​​hodnoty. Keďže sú určené na doplnenie a nie na nahradenie zdravej stravy, vo všeobecnosti poskytujú iba koncentrované množstvá jednej alebo niekoľkých živín (zdroj).

Ľudia s nedostatkom živín alebo tí, ktorí sú vystavení zvýšenému riziku nedostatočného príjmu živín, ako sú tehotné ženy, môžu mať čerpať benefity z užívania doplnkov podľa odporúčania lekára.

Zdravé potraviny obsahujú viac ako len vitamíny a minerály. Pestrá a vyvážená strava poskytuje aj ďalšie základné živiny a dôležité zlúčeniny pre zdravie organizmu.

Suplementy majú pomôcť doplniť chýbajúce hodnoty vo vašich potrebách živín.

Nakupujte z overených eshopov a len známe značky

Niektoré značky vitamínov existujú už dlho. To znamená, že pravdepodobne ponúkajú kvalitné produkty.

Keď hľadáte suplementy na internete, je veľmi dôležité dávať si pozor na to, odkiaľ nakupujete. Po zadaní kľúčového slova do vyhľadávača sa vám zobrazí celé spektrum internetových obchodov.

Niektoré sú kvalitné a nákup bude bezpečný, iné ponúkajú nižšie ceny ale horší zákaznícky servis. No a potom sú tu obchody, ktoré ponúkajú dokonca nebezpečné a neschválené výživové doplnky.

Nenaleťte produktom, ktoré sľubujú liek na chorobu, extrémne chudnutie alebo pôsobivú sexuálnu silu.

Hľadajte stránky, ktoré ponúkajú aktuálne a spoľahlivé informácie a obsahujú kontaktné informácie o prevádzkovateľovi.

Ideálne je porozprávať sa so svojím lekárom ešte predtým, ako začnete užívať akékoľvek suplementy, ak:

  • Ste tehotná alebo dojčíte
  • Idete na operáciu
  • Máte nejaké zdravotné problémy
  • Užívate akékoľvek lieky na predpis

Čítajte etikety produktov

Toto je taký menší tip od nás. Vždy si prečítajte zloženie produktu na zadnej strane.

Dôkladne si prečítajte tabuľku zloženia na zadnej strane suplementu. To vám dá predstavu o tom, čo sa v produkte nachádza a, ako ho máte užívať. Nájdete tu aj názov firmy a jej kontaktné údaje.

 

Kto potrebuje suplementy?

Vo všeobecnosti platí, že užívanie vitamínových a minerálnych doplnkov nie je potrebné pre zdravých dospelých s dostatočným príjmom týchto živín z pestrej stravy.

Suplementy stravy sú určené na doplnenie dostatočného príjmu špecifických živín, ktoré nedokážete prijať zo stravy.

Existujú aj špecifické suplementy, ktoré sa používajú na liečbu zdravotných problémov, ako je napríklad užívanie vápnika a vitamínu D na osteoporózu alebo železo na anémiu.

olympijský víťaz

V prípadoch, ako je tento, vám váš lekár pravdepodobne už vysvetlil, koľko by ste mali týchto suplementov užívať, a možno vám dal odporúčanie na konkrétne produkty.

Ak si myslíte, že máte pádne dôvody na užívanie doplnkov stravy, musíte sa porozprávať so svojím lekárom alebo trénerom.

Nediagnostikujte sa sami!

Suplementy pre deti

Zdravé deti sú vo všeobecnosti schopné uspokojiť svoje nutričné ​​potreby iba prostredníctvom pestrej stravy.

Existujú však určité vekové skupiny a okolnosti, za ktorých sa suplementy môžu odporučiť.

Okrem toho deti alebo dospievajúci, ktorí dodržiavajú striktne rastlinnú stravu, môžu byť vystavení zvýšenému riziku nedostatku niekoľkých dôležitých živín vrátane vitamínu B12, vápnika, železa, zinku a vitamínu D.

Aj keď je možné, že deti na rastlinnej strave získajú dostatok týchto živín iba z potravy, vyžaduje si to starostlivé plánovanie stravy.

Výsledkom je, že v závislosti od druhov potravín, ktoré dieťa konzumuje, môže byť vhodné užívať suplementy.

Keďže deti a dospievajúci majú iné výživové potreby ako dospelí, je dôležité porozprávať sa s pediatrom o odporúčaniach typov doplnkov a dávkovania, ktoré sú bezpečné.

Regulácia doplnkov

V tomto procese zohráva dôležitú funkciu hneď niekoľko inštitúcií. O umiestnení výživových doplnkov na trhu rozhoduje Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

Každý, kto umiestňuje výživový doplnok na trh, je v plnej miere zodpovedný za jeho zdravotnú bezpečnosť a súlad s príslušnou legislatívou EU a SR. (zdroj: Úrad verejného zdravotníctva SR)

Možné obavy z užívania doplnkov

Zatiaľ čo suplementy obsahujú zložky, ktoré sa nachádzajú v potravinách, pred užitím koncentrovaných množstiev týchto zložiek vo forme doplnkov je potrebné zvážiť potenciálne vedľajšie účinky.

Možné interakcie

Okrem toho, že sa porozprávate so svojím lekárom o type doplnku, ktorý máte v pláne užívať, je dôležité opýtať sa na akékoľvek potenciálne interakcie.

Zložky v doplnkoch, vrátane vitamínov, minerálov, bylín a iných rastlinných látok, môžu mať neúmyselné negatívne účinky v kombinácii s niektorými liekmi, inými doplnkami, potravinami a alkoholom.

Napríklad suplementy vitamínu E môžu zvýšiť riziko krvácania u tých, ktorí užívajú lieky na riedenie krvi, zatiaľ čo suplementy vápnika môžu obmedziť účinnosť antibiotík a znížiť vstrebávanie železa z potravín a doplnkov.

Niektoré suplementy môžu tiež ovplyvniť presnosť laboratórnych výsledkov.

Suplementy obsahujúce bylinky a rastlinné látky môžu byť obzvlášť nebezpečné, pretože sa ukázalo, že mnohé interagujú s rôznymi liekmi. Okrem toho mnohé bylinky nemajú u ľudí dostatočný výskum na potvrdenie potenciálnych interakcií a vedľajších účinkov.

Zložky, ktoré sa môžu časom alebo pri vysokých dávkach stať toxickými.

Jedným z problémov s konzumáciou vitamínov a minerálov prostredníctvom doplnkov a nie z potravín je zvýšené riziko konzumácie príliš vysokého množstva, ktoré by sa mohlo časom stať toxickým.

Okrem odporúčaných množstiev má veľa vitamínov a minerálov takzvanú tolerovateľnú hornú úroveň príjmu. Horná úroveň príjmu je najvyššie prijaté množstvo živiny, ktoré nespôsobí negatívne vedľajšie účinky.

Horná úroveň príjmu pre vitamíny a minerály sa líši v závislosti od veku a pohlavia. Existujú aj samostatné odporúčania pre ženy, ktoré sú tehotné alebo dojčia.

Vitamíny rozpustné v tukoch sú obzvlášť zložité, pokiaľ ide o riziko toxicity, pretože nadmerné množstvo sa môže hromadiť a ukladať vo vašom tele.

Najmä nadmerná konzumácia vitamínov A, D a E môže byť toxická, čo vedie k vedľajším účinkom, ako je nepravidelný srdcový tep, poškodenie orgánov, krvácanie, hemoragická mŕtvica a v extrémnych prípadoch dokonca kóma a smrť.

Keďže vitamíny rozpustné vo vode nie sú uložené vo vašom tele, je menej pravdepodobné, že spôsobia toxicitu z predávkovania.

Z bezpečnostných dôvodov vždy uchovávajte suplementy mimo dosahu detí. To je obzvlášť dôležité pre gumové vitamíny, pretože ich sladká chuť môže lákať deti.

 

Môže mať negatívne vedľajšie účinky

Výživové suplementy môžu spôsobiť negatívne vedľajšie účinky, aj keď sa užívajú v odporúčaných dávkach.

Hlásené vedľajšie účinky sú často mierne, ako je nevoľnosť, hnačka alebo bolesti hlavy. Najmä suplementy železa sú známe tým, že spôsobujú tráviace ťažkosti.

Niektoré zložky v doplnkoch, najmä bylinky, však môžu mať závažnejšie vedľajšie účinky, ako sú alergické reakcie, zvýšený krvný tlak a zvýšený alebo nepravidelný srdcový tep.

Nemusia byť účinné

Keďže suplementy stravy podliehajú pomerne obmedzenej regulácii, existuje aj riziko, že výrobok obsahuje menej zložky, ako uvádza.

Je tiež dôležité dávať si pozor na tvrdenia o produkte. Kvôli platnej legislatíve nemôžu výrobcovia tvrdiť, že ich produkt lieči alebo znižuje riziko konkrétneho ochorenia alebo stavu, pokiaľ to nebolo dokázané výskumom.

Môžu však obsahovať štrukturálne alebo funkčné tvrdenia, ktoré opisujú, ako môžu zložky produktu ovplyvniť systémy alebo orgány vo vašom tele.

Napríklad suplement môže povedať, že podporuje hladinu energie. Toto tvrdenie však nevyžaduje, aby bolo vedecky dokázané, že produkt pomáha zlepšovať úroveň energie. V dôsledku toho neexistuje žiadna záruka, že užívanie doplnku bude mať za následok požadovaný prínos.

Ideálne je si daný suplement vyskúšať a v prípade, že bude mať očakávaný efekt, užívať ho podľa odporúčaného dávkovania.

Ďalšie aspekty, ktoré treba zvážiť

Bezpečnosť a kvalita sú najdôležitejšie faktory, ktoré je potrebné zvážiť pri nákupe vitamínov a doplnkov. Sú tu však aj iné faktory, na ktoré treba myslieť.

Napríklad niektoré zložky v doplnkoch stravy môžu pochádzať zo živočíšnych produktov. V dôsledku toho, ak dodržiavate vegánsku stravu, budete chcieť hľadať produkty, ktoré sú certifikované ako vegánske.

Podobne môžu doplnkové produkty obsahovať lepok alebo iné bežné alergény, ako je sója alebo mliečne výrobky.

Podľa zákona o označovaní potravinových alergénov a ochrane spotrebiteľa musia potraviny a suplementy stravy výslovne uvádzať prítomnosť ktoréhokoľvek z ôsmich hlavných alergénov.

Ľudia s celiakiou alebo neznášanlivosťou lepku by si mali vybrať produkt, ktorý je certifikovaný ako bezlepkový.

Medzi ďalšie aspekty, ktoré je potrebné zvážiť, patrí, ako často si ho musíte pamätať a akú formu uprednostňujete, ako je tekutá forma, tablety, prášok alebo cukríky.

Nakoniec, aj keď ide o vysoko kvalitný produkt, je dôležité nakupovať z dôveryhodného zdroja. Väčšina doplnkov by mala byť skladovaná na chladnom a suchom mieste a niektoré dokonca musia byť v chladničke.

V dôsledku toho si budete chcieť vybrať predajcu, ktorému dôverujete, že bude s výrobkami správne zaobchádzať.

Záver

Odporúča sa, aby zdraví jedinci primárne uspokojovali svoje nutričné potreby prostredníctvom stravy.

Keďže suplementy podliehajú pomerne obmedzenej regulácii zo strany štátu, môže byť mätúce zistiť, ktoré suplementy sú bezpečné a účinné.

Pri nákupe vitamínov a iných doplnkov hľadajte produkty, ktoré boli testované treťou stranou a obsahujú bezpečné zložky.

Kvôli možným interakciám a obavám o bezpečnosť sa vždy porozprávajte so svojím lekárom skôr, ako začnete užívať akýkoľvek vitamín alebo doplnkový produkt najmä ak ste tehotná, dojčíte, užívate nejaké lieky alebo máte alebo máte podozrenie, že máte zdravotný problém.

4/5 - (6 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Andrej
Andrej
Športu sa venujem odmalička. Hrám futbal a vo voľnom čase rád cvičím. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike vzdelávam. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

ZĽAVY AŽ - 80 %!