Ako správne drepovať – Máme pre vás skvelé tipy

Určite ste aj vy počuli, že drepy sú najjednoduchším cvikom na svete.

Hovoríte si: ,,Ale veď drepy vie robiť každý.“ No povedzme si pravdu, nie je to úplne tak. Aj napriek tomu, že sa to hovorí, ľudia robia nespočetne veľa chýb pri ich vykonávaní. V tomto článku sa dozviete niečo o výhodách drepov, o tom ako ich správne vykonávať a taktiež aj o najčastejších chybách.

Drepy sú skutočne veľmi efektívnym cvikom a okrem toho, že sú zamerané hlavne na nohy, vplývajú aj na svaly zadku a spodného chrbta.

Aké výhody vám teda prinášajú?

Boj proti celulitíde

Celulitída trápi veľa žien, ktoré nevedia ako sa jej zbaviť.

Veľakrát siahajú po rôznych čajoch, krémoch či tabletkách, ale márne.

Pritom riešenie sa nachádza práve v drepoch. Celulitída sú zväčšené tukové bunky, ktoré tlačia na pokožku. Pri drepovaní pracujú svaly v rizikových partiách a dochádza k prekrveniu a využitiu energie z tukov.

Posilňujú kĺby

Drepy pozitívne vplývajú aj na kolená. Ak sa niekto zvykne sťažovať, že nemôže drepovať lebo ho potom bolia kolená, tak pravdepodobne robí niečo nesprávne.

Drepy by mali kĺby posilniť a nie spôsobovať bolesť.

Uistite sa či drep vykonávate správne.

Po poriadnom tréningu dobre padne chutný proteínový nápoj. Pozrite si náš výber TOP 5 proteínov. Zobraziť článok

Zlepšujú stabilitu

Drepy podporujú správne držanie tela a jeho celkový postoj. Naučíte sa udržať rovnováhu pri vykonávaní cviku. 

Pomôže vám sedieť rovno a kráčať s vystretím chrbtom. Pri drepovaní by vás nemal bolieť chrbát, ak áno, cvik vykonávate nesprávne.

Drepy by mali chrbát posilniť a bolesti skôr zbaviť ako ju spôsobovať.

Praktickosť

Drepy sú praktické, pretože vám môžu uľahčiť bežné aktivity a dajú sa vykonávať prakticky kdekoľvek.

Nevyžadujú si žiadne špeciálne náčinie a dajú sa robiť aj bez činiek. Môžete ich vykonávať či už ste na dovolenke, vonku alebo len doma.

Taktiež vám môžu ušetriť náklady na posilňovňu a napriek tomu majú ten správny efekt.

Pomáhajú predchádzať zraneniam

K funkčným cvikom patria aj drepy.

súčasťou tréningov rôznych typov športovcov, ale aj pre nešportujúcich jedincov môžu byť veľmi užitočné. Drepovaním posilňujete široké spektrum svalov a v prípade ich správneho prevedenia znižujú riziko zranenia.

Budujú svaly a spaľujú viac tuku

Nie nadarmo sa hovorí, že čím viac svalov, tým menej tuku.

Nohy tvoria významnú časť svalovej hmoty a okrem toho, že drepmi vybudujete svaly na týchto partiách, vydávate aj veľa energie, vďaka ktorej spaľujete viac kalórií.

Ak sa chcete dopracovať k všetkým týmto výhodám, musíte sa najprv naučiť ako správne drepovať. Začiatky bývajú ťažké a nemusí sa vám to podariť na prvýkrát  správne, ale keď sa do toho dostanete vaše telo sa vám odvďačí.

Ako správne drepovať?


Postoj

Postoj je  veľmi dôležitou časťou správneho prevedenia drepu. Počas drepu musíte držať rovný chrbáthlavu vzpriamenú. Pri vykonávaní drepov sa pozerajte priamo pred seba. Chodidlá držte na šírku ramien.

Ruky môžete dať vbok, vystrieť pred seba alebo spojiť vo výške hrudníka. Spevnite telo a plynule prechádzajte do drepu. Počas klesania ste v prirodzenom predklone.

Chodidlá ostávajú na zemi a klesať by ste mali tak, aby stehná boli rovnobežne s podlahou. Čím viac klesáte, tým viac pracuje zadok.

Päty by mali ostať na zemi. Ak sa vám to nedarí, mali by ste zapracovať na lýtkových svaloch. Vždy klesajte tak hlboko aby vaše päty ostali na zemi.

Drepy by ste mali robiť v prirodzenom rytme a v pozícii zotrvať 3 až 4 sekundy. Veľký pozor by ste mali dať na svoje kolená. Nikdy by sa nemali ohnúť viac ako do pravého uhla. Ak sa tak stane, dochádza k nadmernému namáhaniu kolenných kĺbov. Kolená by sa nemali dostať pred špičky nôh.

Vráťte sa do vzpriameného stoja cvik opakujte.

Dýchajte

Správne dýchanie je tiež veľmi dôležité. Vplyvom modernej techniky a životného štýlu dnešnej doby vznikajú u človeka zlé dýchacie návyky. Väčšina populácie dýcha do hrudníka namiesto dýchania do bránice. Následkom toho je neskôr bolesť hlavy, chrbta a kolien.

Pri nesprávnom dýchaní sú športovci neschopní spevniť telo pri športovej aktivite a to vedie k slabším športovým výkonom a k vyššiemu riziku zranenia.

Ako sa teda naučiť správne dýchať?

Pri záťaži výdych, pri uvoľnení nádych. Málokto však vie kedy je pri cviku záťaž a uvoľnenie. Preto je ľahšie sa naučiť: Dole nádych a hore výdych.

Drepy sa dajú obmieňať podľa vašej kondície:

Ľahšie varianty= pre začiatočníkov

  • Drepy s dosadnutím na lavičku – odporúčajú sa ak máte problém so stabilitou
  • Drepy s ,,pridržiavaním“ – ak máte problém so záťažou na kolená je vhodnejšie ak sa niečoho pridržíte
  • Drepy s vlastným telom – ak si zvládol predošlé varianty môžeš použiť   drepy s vlastným telom

Stredné varianty= pre mierne pokročilých

  • Goblet drepy – (drepy s činkou)- pri tomto type drepu držíš pred sebou  činku. Dôležité je zvoliť vhodnú záťaž.
  • Čelné drepy – činku držíš v premiestnení. Výhodou je, že ťažisko je viac  vpredu a tým pádom zapojíš viac stehná.
  • Zadné drepy – drepy s činkou na ramenách. Ťažisko tela je viac vzadu, tým pádom zapojíš viac zadok.

Ťažšie varianty= pre skúsených športovcov

  • Drepy v premiestnení s činkou
  • Overhead Squaty – drepy s činkou nad hlavou
  • Drepy na jednej nohe

Na záver si ešte prejdime najčastejšie chyby pri drepovaní:

  • Pri vykonávaní drepu nám nohy smerujú k sebe, tým pádom nám kolená idú od seba.
  • Nesprávne držanie tela. Chrbát pri drepe nie je rovný, ale zhrbený.
  • Neúplné drepy. Veľa cvičencov si naloží váhu, s ktorou ledva urobia 5 opakovaní. Kolená tak veľmi trpia pod zbytočne veľkým tlakom.
  • Nespevnené telo.
  • Činku nekladieme na krk, ale na trapézy!

Zlatým pravidlom je ak sa naučíte, že základom je správna technika nie snaha o čo najťažšie váhy. So správnym držaním tela docielite oveľa viac.

Veľmi dôležité je zapamätať si, že to robíte kvôli sebe a nie kvôli ostatným.

Nie si frajer ak si naložíš váhu, ktorú ani poriadne nezvládneš dvihnúť! Nauč sa radšej správne prevedenie drepu. Takto predídeš zbytočným zraneniam.

Ako správne drepovať – Máme pre vás skvelé tipy
4.4 (88.57%) 7 votes

Ahoj, moje meno je Adrian a športu sa venujem od malička. Aktívne jazdím na bicykli a vo voľnom čase sa venujem posilke. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike snažím vzdelávať. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

Kategórie Magazín

Vložiť komentár