DomovMagazínChudnutieBezzvyšková diéta – Čo to je + tip na jedálniček

Bezzvyšková diéta – Čo to je + tip na jedálniček

Bezzvyšková diéta, známa tiež ako diéta s nízkym obsahom vlákniny, diéta s nízkym obsahom rezíduí alebo šetriaca diéta je vhodná najmä pre ľudí, ktorých trápia rôzne tráviace problémy. Je špecifická tým, že počas nej minimalizujete množstvo nerozpustnej vlákniny v tele.

Jej podstatou je teda obmedzenie určitého sortimentu potravín, ako nafukovacie potraviny, ťažko stráviteľné a pikantné pokrmy, pochutiny, niektoré druhy ovocia a zeleniny, celozrnné potraviny, alkohol atď.

Cieľom tejto šetriacej diéty je eliminácia tráviacich ťažkostí, napríklad po operácií tráviaceho ústrojenstva alebo po gynekologických zákrokoch. Často sa používa aj ako príprava pred kolonoskopickým vyšetrením.

Zdôrazňujeme, že bezzvyšková diéta je často liečebným postupom. Určite nevyraďujte vlákninu z vášho jedálnička bez vážneho dôvodu. Kľúčovým faktorom k jej začatiu býva odporúčanie od lekára či iného odborníka.

 

Čo je to bezzvyšková diéta?

Zvyšok“ je označením potravy, ktorá zostáva v našom tráviacom trakte po dokončení trávenia a tvorí stolicu. Často obsahuje veľa vlákniny, nakoľko ju telo nedokáže úplne stráviť.

Vďaka bezzvyškovej diéte obmedzíte príjem potravín, ktoré obsahujú nestráviteľnú vlákninu, čo spôsobí, že telo bude produkovať menšie množstvo stolice.

Odporúčané denné množstvo vlákniny, ktoré by mali ľudia v ideálnom prípade skonzumovať predstavuje cca 20 až 35 gramov. Samozrejme, záleží od pohlavia i veku. Pri dodržiavaní šetriacej diéty by ľudia nemali skonzumovať viac ako 10 až 15 gramov vlákniny za deň.

Táto diéta je šetriaca po mechanickej aj chemickej stránke. To znamená, že obmedzuje výber potravín i spôsob ich úpravy. Bezzvyšková diéta má klásť čo najnižšie nároky na tráviaci trakt, čo zmierňuje príznaky, ako hnačka, nadúvanie, plynatosť či žalúdočné kŕče.

bezzvyskova dieta

Kedy začať s bezzvyškovou diétou a pre koho je vhodná?

Predtým, než začnete s bezzvyškovou diétou, poraďte sa so svojim lekárom či nutričným terapeutom. Táto diéta nie je vhodná pre zdravé osoby. Vláknina je totiž pre naše zdravie nenahraditeľná.

Podieľa sa na správnom fungovaní tráviaceho traktu, zabezpečuje výživu črevnej mikroflóry či tvorbu energetických substrátov pre črevné bunky. Okrem toho, pomáha aj s reguláciou hmotnostihladiny cholesterolu v krvi.

Predstavíme si pár príkladov, kedy sa často odporúča začať s aplikovaním bezzvyškovej diéty.

Pacienti s Crohnovou chorobou

Crohnová choroba je autoimunitné ochorenie, ktoré spôsobuje zápal poškodzujúci tráviaci trakt. Prejavuje sa bolesťami brucha, dlhodobou hnačkou, únavou, úbytkom hmotnosti a podvýživou. Žiaľ, v súčasnosti na túto chorobu neexistuje žiaden liek. Adekvátnou liečbou však môže byť zmena stravy.

Popri klasickej liečbe podporte zdravie zažívacieho systému vhodným výberom potravín. Vyhýbajte sa tučným, vyprážaným, korenistým pokrmom a samozrejme, jedlám s nadbytkom nestráviteľnej vlákniny.

Pacienti s Ulceróznou kolitídou

Šetriaca diéta môže byť vhodná aj pre tých, ktorých trápi ulcerózna kolitída. Ide o chronické zápalové ochorenie, ktoré postihuje hrubé črevo a konečník. Toto ochorenie je veľmi podobné s Crohnovou chorobou a prejavuje sa bolesťami brucha, hnačkami či horúčkami.

Pozitívnou správou je, že vďaka modernej medicíne sa dá ulcerózna kolitída úspešne liečiť. Zmierniť symptómy, ako sú napríklad hnačky či bolesti brucha vám môže pomôcť aj bezzvyšková diéta.

bezzvyšková dieta

Ľudia pred kolonoskopiou

Kolonoskopia je vyšetrenie hrubého čreva, vďaka ktorému sa zisťujú ochorenia tráviaceho traktu. Aby bolo toto vyšetrenie úspešné, pacient musí mať čisté črevo bez stolice a zvyškov potravy. Bezzvyšková diéta pred kolonoskopiou je pomerne častým odporúčaním.

Bezzvyškovú diétu nasadzujeme týždeň pred vyšetrením. Posledný deň pred vyšetrením však už pacient neje nič, maximálne tekutú a mixovanú stravu.

Pacienti po operácií

Lekári často odporúčajú dočasnú bezzvyškovú diétu aj pacientom, ktorí sa zotavujú po operácií. Môže ísť o operácie tráviaceho ústrojenstva alebo často aj po gynekologických zákrokoch.

Pacienti s hnačkami a inými žalúdočnými komplikáciami

Trápi vás dlhodobo hnačka, kŕče a bolesti brucha či iné nepríjemné žalúdočné komplikácie? Aj v týchto prípadoch môže byť účinným riešením bezzvyšková diéta. Zhodnotenie vášho stavu a začatie diéty však nechajte na vášho lekára.

Potraviny, ktoré sú pri bezzvyškovej diéte povolené

Nemusíte mať strach, bezzvyšková diéta nepatrí k striktným diétam, ktoré zakazujú väčšinu jedál. Práve naopak, existuje veľa možností zdravých potravín, ktoré sú ľahko stráviteľné a obsahujú malé množstvo vlákniny. Presne tieto potraviny máte povolené.

Ovocie

Z ovocia si vyberajte najmä zrelé plody bez šupky a semien. V ideálnom prípade by ovocie mohlo byť konzervované či zavárané.

  • banány
  • jablká
  • marhule
  • nektarinky
  • marhule
  • broskyne

Zelenina

Zeleninu konzumujte podobne ako ovocie, bez šupky a semien. Ideálnou voľbou je varená či konzervovaná zelenina, ktorá ma omnoho menej vlákniny ako surová.

  • mrkva
  • repa
  • zelená fazuľa
  • zemiaky
  • tekvica

bezzvyšokvá dieta

Pečivo ryža a cestoviny

Pri bezzvyškovej diéte si vyberajte jednoduché sacharidy, ktoré sú ľahko stráviteľné.

  • biely chlieb
  • biele rožky
  • biela ryža
  • biele cestoviny
  • slané krekry

bezzvyšková dieta

Mlieko a mliečne výrobky

Do stravy môžete zahrnúť aj menšie množstvo mliečnych výrobkov.

  • mlieko
  • jogurt
  • tvaroh
  • Ricotta syr
  • nízkotučné syry
  • maslo

Mäso a mäsové výrobky

Z mäsa si vyberajte jemne mleté, chudé a dobre uvarené kúsky.

  • bravčové mäso
  • hovädzie mäso
  • teľacie mäso
  • jahňacie mäso
  • šunka
  • tuniak
  • losos
  • hydina

Sladkosti, dezerty a slané pochutiny

Máte chuť na niečo sladké alebo naopak, slané? Tu je pár príkladov na možné varianty.

  • sušienky
  • koláč
  • cookies
  • praclíky
  • puding
  • krekry
  • torta

Koreniny

Ktoré koreniny môžete používať pri bezzvyškovej diéte?

  • soľ
  • korenie
  • bylinky

Nápoje

Aby ste sa vyhli zápche, je dôležité dodržiavať aj pitný režim. Ideálne tekutiny sú napríklad:

  • čistá voda
  • polievka – vývar
  • precedené zeleninové šťavy
  • ovocné šťavy
  • čaj

bezzvyskova dieta

Zmiešané

  • vajcia
  • tofu
  • med
  • sirupy (javorové, čakankové)
  • rastlinné oleje
  • margarín
  • huby
  • múka

Potraviny, ktorým by ste sa pri bezzvyškovej diéte mali vyhnúť

Okrem jedál, ktoré sú pri bezzvyškovej diéte povolené vám predstavujeme aj zoznam jedál, ktorým by ste sa mali radšej vyhnúť.

  • Ovocie so semienkami a šupkami (maliny, jahody, čučoriedky, čierne ríbezle, kivi, pomaranče, slivky, kokos, figy a všetko sušené ovocie)
  • Väčšina surovej zeleniny alebo uvarená zelenina (hrášok, brokolica, kapusta, kel)
  • Orechy (vrátane vlašských, para orechov, mandlí, kešu a orechové maslá)
  • Semená (napríklad tekvicové, slnečnicové či ľanové)
  • Strukoviny (cícer, fazuľa, šošovica, hrách)
  • Celozrnné výrobky (raňajkové cereálie, vrátane müsli, otrubových vločiek, instantných kaší, granoly alebo cereálií s pridaným sušeným ovocím)
  • Celozrnné pečivo (pečivo s pridaným ovocím, orechami a semienkami)
  • Celozrnné alebo hnedé cestoviny (vrátane nelúpanej alebo divokej ryže, bulharskej pšenice, quinoy a kuskusu)
  • Nakladané uhorky, olivy, kyslá kapusta či chren
  • Sladké pečivo
  • Ovocné šťavy s dužinou
  • Tučné mäso a údené lahôdky
  • Čokoláda
  • Popcorn
  • Korenené jedlá a dresingy
  • Mak, kokos
  • Alkohol
  • Perlivé minerálky
  • Káva

A čo úprava pokrmov?

V prípade bezzvyškovej diéty zohráva kľúčovú rolu aj príprava jedál. Medzi vhodné alternatívy prípravy jedla patrí varenie, naparovanie, dusenie alebo pečenie.

Naopak, vyhýbajte sa vyprážaniu, opekaniu a grilovaniu. Opekanie je povolené len nasucho, nie na tuku.

Čerstvý tuk je možné pridať až do hotových pokrmov, prípadne v priebehu prípravy jedla. Ak by ste tuk používali ešte na začiatku, mohlo by dôjsť k prepaľovaniu tukov, ktoré by mohli dráždiť črevá.

bezzvyšková dieta

Ako by mal vyzerať jedálniček pri bezzvyškovej diéte? TIP na raňajky, obed aj večeru

Aj napriek tomu, že má bezzvyšková diéta obmedzené množstvo povolených potravín, viete s nimi pripraviť zaujímavé a chutné jedlá.

Nechajte sa inšpirovať našimi tipmi na raňajky, desiaty, obedy, olovranty i večere pri bezzvyškovej diéte.

Raňajky

  • Káva bez kofeinu so smotanou a cukrom alebo čaj
  • Miešané vajcia s uvarenou zeleninou a bielym chlebom
  • Vianočka s maslom
  • Toast so syrom a šunkou

Desiata

Obed

  • Losos so zemiakmi a uvarenou zeleninou
  • Pečené zemiaky s mäsom
  • Biela ryža s kuracím mäsom a uvarenou zeleninou

Olovrant

  • Koláčik alebo sušienky
  • Biele pečivo a tvarohová nátierka
  • Vafle s javorovým sirupom

Večera

  • Cestoviny s maslom
  • Krémová tekvicová polievka
  • Tuniakové rizoto

Užitočné informácie (pravidlá)

Pred záverom vám dáme ešte pár tipov, ktoré vám môžu s dodržiavaním bezzvyškovej diéty pomôcť.

  • Diétu pravidelne konzultujte so svojim lekárom alebo nutričným terapeutom
  • Jedlo upravujte varením, dusením alebo pečením bez oleja
  • Celozrnné potraviny nahraďte produktami z bielej múky
  • Jedzte menšie porcie každé 2 – 3 hodiny
  • Vyhýbajte sa alkoholu, perlivý nápojom a korenistým jedlám
  • Vyhýbajte sa umelým sladidlám
  • Nepite príliš studené nápoje
  • Vyhýbajte sa polotovarom a konzervovaným jedlám

Záver

Bezzvyšková diéta funguje na princípe obmedzenia určitých potravín s vysokým obsahom vlákniny. Je vhodná pre pacientov, ktorí trpia tráviacimi chorobami, sú po operácií alebo sa chystajú na kolonoskopické vyšetrenie.

Rozhodne teda nejde o diétu, ktoré by ste mali skúšať napríklad v prípade, že chcete schudnúť. O jej začatí by mal rozhodnúť lekár či výživový poradca. V prípade, že by ste diétu skúšali bez zdravotných problémov, mohli by ste prísť o zdraviu prospešné živiny v tele.

4.6/5 - (11 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dominika Jarošová
Dominika Jarošová
Chvíľu mi trvalo, kým som si k športu ako malá našla cestu. Dnes si už však život bez neho neviem predstaviť. Preto si popri tvorbe článkov a grafiky vždy vo voľnom čase zabehám či zacvičím. Keďže milujem prírodu, najradšej vybehnem do lesa so psíkom alebo na turistiku. Pravidelne sa vzdelávam v oblasti športu a zdravej výživy, nakoľko naše telo je hlavne náš výtvor a treba sa oň patrične starať. Rada by som nadobudnuté poznatky predstavila aj vám.

NAJNOVŠIE ČLÁNKY

DARČEKY UŽ MÁTE?