Gumy na cvičenie – vyberáme tie najlepšie

DomovFitnessPomôcky na cvičenieGumy na cvičenie - vyberáme tie najlepšie

Posilňovacie gumy na cvičenie sú veľmi jednoduché a zároveň účinné cvičebné náčinie. Ich výber však nemusí byť až taký jednoduchý. Základ ich výberu spočíva v jednom podstatnom rozdiely. Buď by ste chceli gumy, ktoré slúžia na uľahčenie cvičenia alebo na druhej strane je tu odporovacia guma, vďaka ktorej bude váš tréning o niečo náročnejší.

Najlepšie expandery/gumy na cvičenie

Je tu ešte množstvo ďalších faktorov, podľa ktorých si gumy na cvičenie vyberáte. Ste skúsený športovec alebo skôr začiatočník? Máte nižšiu alebo vyššiu váhu? To všetko je potrebné pri ich výbere zvážiť. Líšia sa totiž rôznym typom materiálu, dĺžkou či tuhosťou. O tom, ako ich vyberať si povieme práve v tomto článku.

Gumy na cvičenie

Gumy na cvičenie sú skvelý spôsob, vďaka ktorému môže byť cvičenie oveľa zaujímavejšie. Aj napriek tomu, že sa jedná iba o gumy, dokážu toho zvládnuť naozaj dosť a trénovanie s nimi je zrazu o niečom inom. Veľkou výhodou je, že s nimi môže trénovať aj začiatočník aj skúsený športovec. Možnosti sú naozaj široké. Ďalším veľkým benefitom je, že nie sú extrémne finančne náročné a môže si ich dovoliť naozaj každý.

Gumy na cvičenie sú skvelou výbavou pre milovníkov posilňovní a aj tých, Čo cvičia doma.

Výhody gúm na cvičenie

Načrtli sme už niekoľko výhod, ktoré gumy na cvičenie majú. Ale to zďaleka nie sú všetky, pretože je ich oveľa viac. Tu sú tie najhlavnejšie.

  • nízka obstarávacia cena – v porovnaní s inými cvičebnými pomôckami vás tieto gumy výjdu skutočne oveľa lacnejšie. Ich základná cena je od 5 – 10 Eur za kus, ale, samozrejme, je lepšie si priplatiť za kvalitu alebo si kúpiť celú sadu.
  • sú malé – tieto gumy skutočne nezaberajú takmer žiadne miesto. V porovnaní s trenažérom alebo fitloptou sú teda oveľa skladnejšie. Taktiež je skvelé, že ich môžete vďaka tomu zobrať kamkoľvek, a to dokonca aj na cesty.
  • možnosť cvičenia kdekoľvek – taktiež v porovnaní s inými pomôckami máte veľkú výhodu v tom, že cviky, ktoré sa dajú s týmito gumami robiť sa dajú cvičiť v interiéri aj v v exteriéri, a to takmer kdekoľvek.
  • posilňujete celé telo – kým za iných okolností posilňujete len špecifické partie tela, v tomto prípade môžete naozaj posilňovať ktorúkoľvek partiu tela od rúk, paží až po stehná a sedacie svaly.
  • využitie pri viacerých športoch – v neposlednom rade nemusíte gumy využívať iba na posilňovanie, ale aj na jógu, pilates, cvičenie vo vode alebo street workout.
  • minimálna možnosť zranenia – v neposlednom rade vám v tomto prípade len ťažko hrozí zranenie, ktoré je pri cvičení s činkami či iným náčiním celkom bežné.

Prečo gumy zaradiť do vášho tréningu

Je treba povedať, že cvičenie s gumami je vonku aj vo vnútri omnoho zaujímavejšie. Kým pri cvičení s vlastnou váhou môžete mať pocit, že nie úplne naplno využívate váš potenciál, cvičenie s gumami vám tento pocit naplno dá.

Toto sú dôvody, prečo gumy na cvičenie zaradiť do vašej tréningovej rutiny:

  • zvýšenie mobility – vďaka gume si zlepšujete svoju flexibilitu. Klasické odporovacie gumy zvyšujú záťaž a tým pádom vás nútia prirodzene čo najďalej je to možné;
  • väčšia záťaž – keď už cvičenie s vlastnou váhou nie je dostačujúce, práve toto je ideálny spôsob, ako začať trénovať o niečo viac. Navyše, pri tréningu s vlastnou váhou sa častokrát stáva, že ľudia si cvičenie zľahčujú, čo sa v tomto prípade nepodarí;
  • nová inšpirácia – pri tomto cvičení máte množstvo možností a cvikov na výber, preto sa určite nebudete nudiť.

gumy na cvičenie

Ako si vyberať gumy na cvičenie

Pred ich samotnou kúpou zvážte niekoľko dôležitých kritérií, ktoré vám pomôžu vybrať si to, čo skutočne potrebujete.

Na čo budete gumy používať

Prvým dôležitým kritériom je, samozrejme, účel. V tomto prípade poznáme dva typy gúm na cvičenie.

Poznáme odporové gumy, ktoré skôr zvyšujú záťaž pri cvičení a potom také, vďaka ktorým môže byť záťažový tréning o niečo jednoduchší.

Keď si premyslíte, na aký účel chcete gumy používať, bude sa vám ľahšie voliť aj jej odpor. Ak chcete gumy, vďaka ktorým budú, napríklad, zhyby o niečo jednoduchšie, je dobré vybrať si také, ktoré majú silnejší odpor. Vhodnou alternatívou je tiež guma so spojenými koncami.

Ak naopak chcete skôr gumy na posilňovacie cvičenia alebo na preťahovanie, bude vám stačiť klasický gumový pás alebo gumy s nižším odporom. Môžete si zvoliť tiež niekoľko rôznych gúm, podľa ktorých si budete zvyšovať a znižovať intenzitu vášho tréningu.

Akú máte telesnú stavbu a skúsenosti

V ďalšom kroku zhodnoťte vašu fyzickú kondíciu. Tu je najdôležitejšie zvážiť, ako dlho cvičíte. Odpovedzte si na tieto dôležité otázky:

Ako dlho cvičíte?

Aká je vaša váha?

Máte dobrú fyzičku?

Ak ste skôr začiatočník, ktorý nemá skúsenosti s cvičením, gumy s najväčším odporom budú skôr zbytočné a na začiatok si zvoľte radšej niečo jednoduchšie, ale zároveň efektívne. Preto si zvoľte v tomto prípade stredne ťažkú záťaž. Ak cvičíte jógu alebo pilates, gumy s menším odporom budú vhodné na zlepšovanie vašej flexibility.

Na druhej strane tiež záleží od vašej fyzickej stavby. Spravidla platí, že čím je vaša telesná stavba väčšia, tým väčší odpor budete potrebovať.

gumy n cvičenie muž

Aké gumy na cvičenie existujú?

Už sme spomínali, že na trhu nájdete množstvo druhov gúm na cvičenie. Preto si predstavíme tie najzákladnejšie, aby ste si skutočne vedeli vybrať to, čo vám najviac vyhovuje.

Odporová guma na cvičenie

Tento typ gumy je vlastne klasický gumový pás, ktorý má spojené konce. Jeho najdôležitejšou vlastnosťou je elasticita.

Čím viac túto gumu natiahnete, tým väčší odpor kladie alebo opačne – o to väčšiu pomôc poskytuje.

Ich typickým znakom je, že sa ich odpor rieši poda rôznych farieb, čo viete aj využívať na rôzne účely. Tu je ich základné rozdelenie:

  • červená odporová guma (2,3 – 27 kg) – táto guma má úplne najmenší možný odpor, preto je ideálna na budovanie mobility a flexibility, čiže preťahovanie. Pri tréningu je veľmi efektívna. Je skvelá na pilates, rozcvičku alebo na kompenzačné cvičenia;
  • svetlo modrá odporová guma (4,5 – 27 kg) – v porovnaní s červenou gumou má o niečo vyššiu spodnú hranicu odporu, ale hornú hranicu má na úrovni červenej. Dosahuje o niečo vyššiu tuhosť a slúži na rovnaký účel ako červená;
  • čierna odporová guma (6,8 – 29,5 kg) – má o niečo vyšší celkový odpor ako v predchádzajúcich prípadoch. Je skvelá na preťahovanie a na rozcvičku pred tréningom. Je veľmi dobrou alternatívou aj na pridávanie záťaže pri bežných cvikoch, ako je, napríklad, mŕtvy ťah, benchpress alebo klasické drepy. Do vášho cvičenia prinesie zaujímavú zmenu vďaka odporu, ktorý vyvíja. Vďaka tomu budete lepšie pociťovať záťaž vašich svalov a uvidíte lepšie výsledky. Je to tiež jedna z najuniverzálnejších odporových gúm, ktorá sa dá použiť na rôzne účely;

Ďalšie typy odporových gúm:

  • ružová odporová guma (11,3 – 36,3 kg) – táto guma je výrazne tuhšia ako tie predchádzajúce. Je skvelou pomockou ako odpor navyše, napríklad, pri cvičení klikov. Doplniť ju môžete ako alternatívu zvýšenej záťaže aj ku ďalším cvikom s vlastnou váhou. Na druhej strane môže poskytnúť pomoc pri rôznych zhyboch, napríklad, pre menej skúsených športovcov. Takisto je vhodná pre ženy na funkčný tréning;
  • fialová odporová guma (13,6 – 40,8) – táto guma má stredný odpor a tiež patrí medzi tie univerzálne. Vhodná je na strečovanie partií, na ktoré potrebujete vyšší odpor, ako sú sedacie svaly. Na druhej strane pomáhy pri zhyboch a na bradlách. Taktiež ju môžete upevniť o kľučku alebo používať pri drepoch;
  • zelená odporová guma (22,7 – 54,4) – táto guma je tuhšia. Ak chcete skutočne náročný a efektívny tréning a zvýšiť zaťaženie základných cvikov, bude naozaj dobrou voľbou. Nie je to ešte úplne najvyššia záťaž, ale tréning s ňou bude náročnejší a kvalitný;
  • tmavo modrá odporová guma (27,2 – 68,04) – táto guma je skutočne náročná, o čom vypovedá aj to, že dokáže odniesť až 68 kilogramov. Ak chcete robiť zhyby, dipy, muscle-upy a tiež chcete, aby to bola skutočná výzva, táto guma bude pre vás. Nevyberajte si ju, ak ste v cvičení začiatočník;
  • oranžová odporová guma (31,75 – 77,11 kg) – jedná sa o najsilnejšiu gumu spomedzi všetkých. Táto guma je určená profesionálnym športovcom alebo tým, ktorí potrebujú naozaj veľkú záťaž.

gumy na cvičenie žena v posilňovni

Expander

Tieto pomôcky nájdete v ponuke pod rôznymi názvami. Väčšinou sa nazývajú gumové expandery, ale stretnete sa tiež s označením posilňovacie pásy, prípadne rezistentné alebo odporové gumy. Princíp je však úplne rovnaký.

Používajú sa taktiež na cvičenie ako rôzny zdroj odporu a rovnako ako v predchádzajúcom prípade ich nájdete v rôznych farbách, a teda stupňoch odporu. Vďaka nim veľmi účinne posilňujete problémové partie, dokážete zlepšovať mobilitu, ale tiež rozsah a pohyb svalov a kĺbov. Majú maximálny odpor do 9 kilogramov.

Expandery sú skvelou pomôckou nielen pre cvičenie doma, ale aj v posilňovni, vonku, či pri pilates tréningu. Vyznačujú sa svojou univerzálnosťou. S gumovými expandermi možno svaly nielen posilniť či pretiahnuť, ale zároveň veľmi efektívne spevniť celé telo – ako hlboké chrbtové svaly, svalstvo v okolí kĺbov, tak i veľké svalové skupiny. Rovnako je možné expandery použiť ako naťahovacia pomôcka pri zotavovaní sa po úraze a vráteniu sa späť do kondície.

gumy na cvičenie mžu vonku

Guma na cvičenie – SM systém

Tento typ gumy na cvičenie je o niečo iný ako v predchádzaujúcich prípadoch. Vyznačuje sa týmito znakmi:

  • jedná sa o špeciálne dimenzované lano, čiže to nie je klasická guma,
  • zvyčajne má toto lano hrúbku 6 mm,
  • medzi jeho hlavné vlastnosti patrí elasticita a tiež vysoká prieťažnosť,
  • má špeciálne konštruované pútka, aby sa dalo ľahko upevniť na nohu a na ruku,
  • kvalitný materiál zabezpečuje bezproblémovú manipuláciu a trvácnosť.

Toto elastické lano vytvára postupne vyšší odpor, ktorý je pre telo prospešný.

 

Výhodou SM systému je to, že poskytuje vhodnú starostlivosť o všetky svaly, dokáže ich spevňovať a preťahovať, aby čo najmenej ochabovali. Tiež pomáha zlepšovať symetrizáciu pohybového aparátu a k lepšej činnosti orgánov. 

Je možné ho používať nielen na cvičenie, ale tiež na liečbu, prevenciu a regeneráciu svalov a kĺbov. Tiež je táto guma ideálna na kondičný tréning pre rekreačných aj pre vrcholových športovcov.

Guma na cvičenie theraband

TheraBand sú originálnym produktom odporových gúm, ktoré pracujú podobným princípom ako klasické odporové gumy. Sú to hrubé elastické pásky, ktoré sú vhodnou alternatívou na cvičenie doma. Odolné pásky TheraBand sú vyrobené z latexovej gumy, ale pre ľudí alergických na latex sú k dispozícii aj iné druhy týchto gúm.

Theraband je teda z tenkého a pružného materiálu, ktorý má, podobne, ako v prípade odporových gúm, rôzne farby s rôznou intenzitou odporu.

Posilňovacia guma na cvičenie

Posilňovacia guma na cvičenie je zrejme najuniverzálnejší názov pre celú skupinu týchto gúm. Je praktickým príslušenstvom na cvičenie, či už sa budete nachádzať doma alebo v posilňovni.

Výhodou gúm na cvičenie je to, že umožňujú rôzne varianty cvičenia so záťažou, ktorá je daná odporom materiálu. Posilňovacie gumy sú extrémne odolné gumy, ktoré ponúkajú progresívny tréning so záťažou, pri ktorom môžete posilňovať svaly, zlepšovať ich pevnosť, ale aj rozsah pohybu a svalovú koordináciu.

Starostlivosť o gumy na cvičenie

Hoci sa jedná iba o gumy, určite chcete, aby vám čo najdlhšie vydržali. Preto je potrebné sa o ne tiež správne starať. Zamerajte sa na tieto body:

  • zabráňte jej pretrhnutiu – keď budete brať gumu kdekoľvek so sebou, ľahko sa vám môže stať, že sa časom poškodí, a to, napríklad, v závislosti od toho, na akom povrchu cvičíte. Snažte sa vyhýbať ostrým hranám a kamienkom a nepokladajte ju tam, kde by nemala byť a kde by malo hroziť jej pretrhnutie. Latexový alebo iný materiál, z ktorého je vyrobená, býva pomerne pevný, ale aj tah sa používaním opotrebuváva. Ak sa dá, cvičte naboso. V inom prípade sa snažte kontrolovať pri cvičení podrážky, aby ste ju zbytočne nezničili na kameni. Dávajte si pozor na ostré hrany, dlhé nechty či prstene. Ak gumu uväzujete o strom, použite radšej popruh;
  • používajte ochranný obal – súčasťou balenia na gumy častokrát býva aj ochranný obal, čo je skvelé v prípade, že gumy nosíte so sebou v taške. Aj tam by sa mohlo stať, že sa pretrhnú o iný predmet a takýmto spôsobom ich ochránite;
  • skontrolujte si gumy pred samotným cvičením – aby ste sa vyhli potenciálnemu zraneniu, skontrolujte si, v akom stave je guma pred cvičením. Ak by bola náhodou natrhnutá, mohlo by sa stať, že by sa pretrhla úplne a vy by ste sa zranili.

Gumy na cvičenie sú aj napriek tomu veľmi bezpečné pomôcky, ale obozretný treba byť vždy.

Gumy na cvičenie sú skvelou a univelzálnou pomôckou. Slúžia nielen na cvičenie, ale aj na starostlivosť o celé pohybové ústrojenstvo, či zlepšenie flexibility tela. Majú uplatnenie pri mnohých druhoch športu. Ich hlavná výhoda spočíva v tom, že vďaka nim budú cviky účinnejšie, ale aj variabilnejšie. Keď si budete gumy vyberať, nezabudnite sa zamerať na správny výber v závislosti od vašich preferencií, váhy a skúsenosti. Určite sa vám však budú páčiť.

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dominika Koštialiková
Dominike učarovali latinskoamerické a afro tance, ktorým sa venuje už 8 rokov. Okrem toho posledných 5 rokov pracuje v oblasti online marketingu. Miluje cestovanie, šport a aktívny životný štýl.

E-BOOK

 

ZADARMO!

40 nadupaných strán o výžive, podložených vedeckými štúdiami.

Stačí zadať e-mail

a stiahnuť e-book úplne zadarmo!

Šup šup, na čo čakáš?

ĎAKUJEME!

Skontroluj si email.